Loading...
dk

Supercharger med CCS | Tesla Forum

jramskov
jramskov Mar 4 '19

Ja, det er lidt sjovt at VW køber batterierne fra Tesla, men hvorfor ikke, hvis det er de billigste?

RobertJ
RobertJ Mar 4 '19
Quote from MikaelH
  • .....

• Overall AC input is 438kVA, 526A

• Can link up to 7 v3 cabinets per bus (or a block), which can also link to one Power Pack

• Cabinets are on a shared DC radial configured bus of 880-1000

• This is then pushed out to the chargers (posts) and DC 180-500v, 250kW max

• I was told the wiring and charger/infra ad well as chemistry on the S/X don't support full 200 on early models for sure, not known about mid and late models. Wish I had more info.

• Not sure, but supposedly the taper will be different too (Model 3). Target charge time is to cut the prime 20-80 zone in half in terms of time

Et ældre rev A/B batteri er koblet fra front mod bagende af bilen. Der løber så et returkabel op fra bagende til connector (plus pol?)
Dette kabel er 70mm2, det kommer nok aldrig til at se mere end de 328A-ish (US-std 000 awg chassis wiring) som bliver udnyttet idag. 
Vil mene det er NOGET i underkanten (2x) af hvad gængs EN std foreskriver at bruge.

Klart der går mere strøm igennem ved kørsel, men det er noget kortere tidsperioder.

Kablet / kobling af moduler må være opgraderet i C eller D pakken da Ludi blev retrofittet i '15?

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Mar 4 '19
MikaelH
MikaelH Mar 6 '19

Seneste rygter går på at eksisterende V2 SC ikke bliver opgraderet til V3. Det vil som udgangspunkt kun være nye sites. 

Det skulle være ret omfattende at opgradere, og kræver en længere down time. Der kan gøre afstanden mellem SC for stor for nogle modeller. 

Dele af V2 ville kunne genbruges til Urban SC, men der vil stadig være et stort spild. 

Bliver spændende at se hvor meget information vi får i morgen tidlig. 

Agon
Agon Mar 6 '19

Som jeg læser ham NetBrown, der eftersigende har nogle inside oplysninger, så forbliver de eksisterende v2 SC. Men der vil blive bygget en række nye v3 SC mellem de nuværende, som man enten kan leapfrogge imellem eller supplere lidt med v2. Ny urbanchargers vil til gengæld blive bygget som v2 fortsat.

tvegaard
tvegaard Mar 6 '19
Her er en lille smule nyt:

Forummets indlæg er redigeret af tvegaard Mar 6 '19
MikaelH
MikaelH Mar 7 '19

Model 3 får peak power på 250kW, hvilket er lidt vildt. Har stadig ikke set et charge chart, men en video viser 95kW ved 65% hvilket er en forbedring, og 0-80% skulle tage omkring 30min (ca. 45min før).

Så de har tydeligvis tilladt en højere C-rate for Model 3. 

En anden lækker feature er muligheden for at opvarme batteriet på vej til en SuperCharger. Det skal nok blive brugbart når vi bor et sted hvor solen ikke skinner hver dag. 

S og X skulle også få en opdatering så de kan klare den nye 145kW peak power på V2. Om det gælder samtlige S/X kunne jeg godt have min tvivl om. Batterierne er jo ikke ens på tværs af årgangene. 

mbk
mbk Mar 7 '19

@MikaelH

Jeg tvivler. Mener de har opgivet en maks charge rate til EPA på 180 eller 185kW.

Desuden så batter det altså ikke helt vildt meget, det er kun 10-15minutter Model 3 er begrænset ved nuværende 115kW supercharging, så en potentiel forbedring på måske 3-4 minutter. Jeg må nok ærlig indrømme at jeg synes at nuværende SuC er rigtig godt og V3, V4 etc. er lidt hypet, hvis bare nuværende fik mere effekt per par, så synes jeg det var fint, men det er baked ind i V3, så det er rigtig godt.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 7 '19
MikaelH
MikaelH Mar 7 '19

@mbk

Har du set videoerne? :)

https:///...rger_getting_1k_mph/

https://www.pscp.tv/w/1ypKdOgVpjYxW

https://www.youtube.com/watch?v=F-SZ7FgK1KA

MikaelH
MikaelH Mar 7 '19

De 75miles på 5min svarer til en gennemsnit på ca. 216kW.

Så peak på 250kW er i et relativt smalt område. 75miles svarer dog ca. til 25%,

mbk
mbk Mar 7 '19

@MikaelH

Nope, der kan man bare se. 

Har vist posted den her kurve 5 gange, som jeg tænker viser muligt potentiale. Men spændende hvis Tesla rykker deres grænser!

MikaelH
MikaelH Mar 7 '19

Alt tyder på at Tesla med den nye opdatering tillader en højere opladningshastighed.

Peaket et blevet fordoblet, og det eneste målpunkt jeg har set er 95kW ved 65%. Sammenlignet med din graf, så er det punkt steget med ca. 25%. 

80% tager lidt over 40min med V2, hvor det tager ca. 30min med V3. 

Så ca. 25% hurtigere ved en fuld opladning, og muligheden for at klatlade 120km på 5min (ved lav SoC og varmt batteri), er en rigtig fin forbedring. 

Det bliver spændende at se hvornår de opdaterer bilerne i Europa, og om det også betyder at hastigheden stiger ved Ionity og de andre udbydere der har 175kW ladere.

Udbredelseshastigden på V3 er også ukendt. 

mbk
mbk Mar 7 '19

Det bliver spændende med de hurtige CCS ladere, men selvom de er 350kW så er det ved 800V eller 1000V, og siden Model 3 ligger omkring 350-400V, så det er 400/1000 * 350 = 140kW eller 400/800 * 350 = 175kW. Hvad de giver praksis må vi vente og se, det kan måske give lidt mere eller mindre alt efter strømbegrænsningen ved de ca. 400V.

Agon
Agon Mar 7 '19

Jeg har set følgende data punkter:

250 kW ved 13 og 17% SOC

140 kW ved ca. 32%

97 kW ved ca. 66%

Så det ligner et ganske kort peak der tager af omkring 20% men holder sig på et noget højere niveau end før. Jeg så nogle der ladede fra 15% til 66% på 16 min.

Og så peaker den vel hurtigere pga. den nye batterivarmer funktion.

Agon
Agon Mar 7 '19

Så er der kurver fra en bruger

https://imgur.com/xbJfyw3

https://imgur.com/jj8ypvk

Ser virkelig godt ud. 8% til næsten 70% på 20 min

mbk
mbk Mar 7 '19

@Agon 

Wow! Det ville jeg ikke tro muligt. Men der må da være mulighed for at lade hurtigere på V2, kan ikke forstå hvorfor hele kurven er højere på V3

MikaelH
MikaelH Mar 7 '19

Fedt. Det er jo en mærkbar forskel for best case, som et batteri der er minimum 24 grader (Ramp up starter ved ca. 16 grader).

Kombineret med at batteriet nu bliver pre-conditioned når man navigerer til en Supercharger skal nok gøre en kæmpe forskel. Tesla siger jo også selv ca. 50% hurtigere end V2, som er fordelt ca. 50/50 mellem precondition og ny ladekurve.

MikaelH
MikaelH Mar 7 '19

@mbk

V2 er ikke længere begrænset til 120kW men kan benytte de 145kW der normalt deles mellem to stalls. 

Umiddelbart vil jeg forvente at ladekurven på de opdaterede V2 følger V3, dog aldrig højere end 145kW. 

De 145kW er selvfølgelig kun gældende hvis du ikke deler kapaciteten med en anden bil som bruger en stander med samme nummer som dig.

Ved heller ikke om V2 skal opdateres, eller det er nok at bilen har fået en ny firmware.

Forummets indlæg er redigeret af MikaelH Mar 7 '19
mbk
mbk Mar 7 '19

Det er da helt vildt, fedt med precondition af batteri, det øger jo nok forbruget, så kunne måske være fint med en option for os der kommer til at betale kWh og måske alligevel skal ind og spise, men måske forskellen er lille i forbrug. 

Agon
Agon Mar 7 '19

@mbk: Der er vist kun precondition hvis du taster SC som destination. Så det kan du jo bare lade være med.

Forummets indlæg er redigeret af Agon Mar 7 '19
mbk
mbk Mar 7 '19
Citat fra Agon

@mbk: Der er vist kun precondition hvis du taster SC som destination. Så det kan du jo bare lade være med.

You're holding it wrong :P

Regner ikke med det bliver et reelt issue og det kræver nok ikke en masse ekstra energi. 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »