Loading...
dk

FreedomEV | Tesla Forum

mbk
mbk Feb 10 '19

En udvikler der sat sig for at udvidde softwaren i Tesla:

http://www.freedomev.com/

burns
burns Feb 10 '19
Nice! Det kunne være interessant at have adgang til det. Men tror I vi kan få Tesla til at give os root eller få dem til at køre installationen for os?
mbk
mbk Feb 10 '19

@burns 

Tesla hjælper dig næppe på vej. 

kepsus
kepsus May 17 '19

jeg overvejer at smide det på min

PeterE
PeterE May 17 '19
Tesla hjælper da ikke og vil - selvfølgelig - frasige sig ethvert ansvar for al software i bilen som man selv har pillet ved. Al respekt for initiativet dog. 
Forummets indlæg er redigeret af PeterE May 17 '19
kepsus
kepsus May 20 '19

Sådan er det det er en chance at tage, men har i årvis opdatere MB med Vediamo osv. (ved godt det er noget helt andet ), men samme fra skrivelse

Mahler
Mahler Jan 28
Man kan få Rooted enhver Tesla model S hvis man får skiftet eMmc i skærmen hos 3.part. Så kan man altid få adgang til at køre freedomEV,. 
Mahler
Mahler Jan 28
Ja hvis man skifter til en større chip bestemmer man jo selv boot partitionen.. Og hvad der bootes... Dvs. den Linux som starter har man Root access til så længe man ønsker. Men hvis man blot lave en direkte kopi af eksisterende partions giver det ikke noget i sig selv. Men flere der udbyder skift af eMC tilbyder Rooted for Life. Jeg ved ikke om Autoskadestuen tilbyder det. Ovenstående er helt klart på min bucket-liste... I sær fordi det også giver mulighed for at integrere bedre cams og anden hardware til at køre på 17” skærmen. Skal da helt klart have sat kamera i forkofangeren samt en med bedre opløsning i bag. Når man er DYI er adgang til serviceskærm naturligvis og en kærkommen mulighed. Bliver da også fedt at kunne bruge bilen som AP. Osv osv osv...
PeterE
PeterE Jan 29

Og så er vi nogenlunde enige om at Tesla med rette kan afvise at være ansvarlige for bilens software længere? :)

Misforstå mig endelig ikke, jeg er vild med de her frihedsbevægelses-initiativer - bare vi også enkender at så har den primære leverandør af både bil og software noget som de ikke længere er i kontrol over.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 29
Mahler
Mahler Jan 29

FreedomEV ændre ikke ved bilens software... En ændring her kunne jo være fatalt rent sikkerhedsmæssigt. En routing ændre jo heller ikke sikkerheden. Det siger sig selv at software i en bil er en del af typegodkendelsen. Det kan være farligt at pille ved det. Men en routing giver mulighed for at forbedre og modificere på bilen. Desværre også mulighed for at pille i bilens typegodkendte software... Man må jo heller ikke køre mere end 80 på landevej men det kan man jo godt alligevel …..   

MOS
MOS Jan 29

Noob spørgsmål her... ;-)

Hvis man ikke har til hensigt at ændre i bilens software, hvorfor vil man så overhovedet roote den?

Kiefer
Kiefer Jan 30

I princippet kan alt jo lade sig gøre når man har hevet softwaren ud fra eMMC kredsen. Vi har blot valgt at vi ikke tilbyder en løsning hvor vi har ændret eller på anden måde modificerer den software der ligger på de enkelte biler. Udover hvad der f.eks. skal til for at få gang i en skærm der er gået i sort. Men her er det ikke nødvendigt at "roote" bilen for at gøre det.

Jeg kan godt lægge en konvolut med password til root-kontoen med som Hinnerup Auto eller Autoskadestuen kan udlevere til bilens ejer. Som så bagefter selv kan gå ind og rette i filer og konfigurationer. Vi har blot valgt ikke at tilbyde og lave ændringer.

Adgangskoden vil så være gyldig indtil den dag Tesla vælger at ændre den. Med mindre man slår Teslas adgang fra i bilen.

/Martin

Mahler
Mahler Jan 30
En vældig god grund er fx. adgang til diagnose skærmen. Herfra kan man også køre kalibrering af dørhåndtag osv. Hvis man ikke er DYI har man ikke så meget at bruge root access til men hvis godt kan lide at lave små reparationer selv er det super med adgang til fx. service og diagnose!