En udvikler der sat sig for at udvidde softwaren i Tesla:
Sådan er det det er en chance at tage, men har i årvis opdatere MB med Vediamo osv. (ved godt det er noget helt andet ), men samme fra skrivelse
Og så er vi nogenlunde enige om at Tesla med rette kan afvise at være ansvarlige for bilens software længere? :)
Misforstå mig endelig ikke, jeg er vild med de her frihedsbevægelses-initiativer - bare vi også enkender at så har den primære leverandør af både bil og software noget som de ikke længere er i kontrol over.
FreedomEV ændre ikke ved bilens software... En ændring her kunne jo være fatalt rent sikkerhedsmæssigt. En routing ændre jo heller ikke sikkerheden. Det siger sig selv at software i en bil er en del af typegodkendelsen. Det kan være farligt at pille ved det. Men en routing giver mulighed for at forbedre og modificere på bilen. Desværre også mulighed for at pille i bilens typegodkendte software... Man må jo heller ikke køre mere end 80 på landevej men det kan man jo godt alligevel …..
Noob spørgsmål her... ;-)
Hvis man ikke har til hensigt at ændre i bilens software, hvorfor vil man så overhovedet roote den?
I princippet kan alt jo lade sig gøre når man har hevet softwaren ud fra eMMC kredsen. Vi har blot valgt at vi ikke tilbyder en løsning hvor vi har ændret eller på anden måde modificerer den software der ligger på de enkelte biler. Udover hvad der f.eks. skal til for at få gang i en skærm der er gået i sort. Men her er det ikke nødvendigt at "roote" bilen for at gøre det.
Jeg kan godt lægge en konvolut med password til root-kontoen med som Hinnerup Auto eller Autoskadestuen kan udlevere til bilens ejer. Som så bagefter selv kan gå ind og rette i filer og konfigurationer. Vi har blot valgt ikke at tilbyde og lave ændringer.
Adgangskoden vil så være gyldig indtil den dag Tesla vælger at ændre den. Med mindre man slår Teslas adgang fra i bilen.
/Martin