Loading...
dk

BMW 520d contra Tesla S | Tesla Forum

OleKrohn
OleKrohn Oct 24 '13
Er der nogle fra forumet, der har en holdning til disse to modeller op mod hinanden. Her er hvad jeg selv har prøvet/læst mig til

BMW 520d plus
Premium brand
Bedre styretøj end Tesla S.- kører en anelse mere sporsikkert
Et utal af modeller også let brugte med store rabatter
Det sikre valg
Fås også i stationcar
Ingen række vidde angst
Gode leasingpriser

Tesla S fordele
Premium brand
Hurtigere
Lækker innovativ skærm
Oceaner af baggageplads
Kører godt
Fantastisk acceleration
Billigt ekstraudstyr
First mover

Bmw 5 ulemper
Konservativt look
Gammeldags skærm
Dyrt ekstraudstyr
Dyrere service

Tesla S ulemper
Usikker gensalgspris
Uinteressante leasing priser
Batteri imponerende rækkevidde - men næppe ved topfart
Jævnt salg
Usikker afgifstsstruktr efter 2015
Ekstra udgift til ladestation hjemme
First mover

Hvad siger nuværende eller tidligere ejere af 5-serien. Hvad siger I andre?

Jeg er nok i den billige ende af de to serier. Tesla S med stor batteripakke og en lidt ekstraudstyr max. 700.000 kr. Synes dog at Teslaen kan være svær at regne hjem, hvis der også skal ladestation, pænere hjul og servicepakke til, men er meget vild med bilen i racinggreen.
Med 20 procent ud virker billånene meget ens prissat. er I enige? menhvad koster forsikringerne op mod hinanden?
Renedyhr
Renedyhr Oct 24 '13

Hej. Jeg kører indtil 31/12-13 i en 520d Stc. med 8 trins aut. gear. Bilen kører som en drøm og ligger på ca. 16 km/l ved blandet kørsel. På langture kan jeg godt komme op på de 20,4 km/l som bilen er opgivet til hvis jeg kører det som man må i Danmark.

Jeg har lige bestilt en Tesla S i P85 udgaven selvom en alm. Tesla S ville være rigeligt.

Jeg har læst en test i et Tysk bilblad hvor Tesla S vinder over Mercedes S klasse og BMW 7-serie. Når en udenlandsk bil vinder over de to bedste tyske personbiler i en tysk bilblad så siger det ikke så lidt ;-)

Det er biler som koster ca. det dobbelt i Danmark pga. afgift. Jeg synes man får meget mere bil for pengene i Tesla kontra BMW 520d. Når det er sagt er BMW'en en kanon bil som jeg påtænker at leje i Flensborg når turen står på sommerferie til Italien. Har også haft kigget på en Mercedes E220T CDI men den når ikke BMW 520d til sokkeholderne. Har vedhæftet nogle fotos af forbruget som dog ikke er målt med de viste 20" Alu men med de originale 17"

homer
homer Oct 25 '13
Hej Rene.
Har du mulighed for at linke til testen i det tyske bil blad?
Renedyhr
Renedyhr Oct 25 '13
Hej. Artiklen kan læses i Auto Bild nr. 33 fra i år. Se også nr. 31 hvor Tesla S er oppe imod BMW M5. Auto Bild ligger som App hvor man kan købe alle gamle blade.
Renedyhr
Renedyhr Oct 25 '13

Rettelse : testen hvor Tesla S vinder over Mercedes S-klasse og BMW 7-serie er i bilbladet AUTO zeitung fra d. 19/8-2013. Artiklen hedder "Alte gegen neue Welt"

UGM
UGM Oct 27 '13

Hej Ole,

Jeg kører E61 LCI 525d Touring Aut. M-sport (med en del udstyr) i dag og prøvede en Tesla 85P+ med alt i udstyr for en månedstid siden. 

Mit indtryk:

Eksteriør:

1. Bilen er virkelig flot. Jeg er vild med designet.
  2. Den virker fornuftigt sat sammen men fordørene hang lidt på både testbilen og udstillingsbilen.
  3. Samlekvaliteten ser fornuftig ud.

Interiør:

1. Forsæderne er dårligere end min BMW. Smalle og uden den store sidestøtte. Endvidere er de lidt hårde. Læderet virker ok hvad kvalitetsfornemmelse angår. Tesla burde på kraftigste overveje at lave en konkurrent til BMWs komfortsæder. Det ville jeg godt give 15-20k for.
  2. Alcantaralofter og læder på instrumentbordet- fedt. En mulighed for mørke lofter ville være godt.
  3. Instrumentbordet er simplet og den store skærm er naturligvis iøjnefaldende og på mange måde cool. Jeg er dog fuldstændig sikker på at det kræver mere opmærksomhed at betjene end et almindeligt instrument bord. Jeg forstår udemærket godt valget, da det reducerer antallet af unikke dele ganske dramatisk, og dermed bliver det billigere at starte produktionen af bilen. Head up Display skulle være en option.
  4. Radarbaseret fartpilot burde i allerhøjeste grad være en option.
  5. Samtlige tæpper i bilen såvel løse som faste er af klart dårligere kvalitet end min 6 år gamle Bimmer.
  6. Alle ovenstående punkter vedrørende interiøret er hvad det er, men en ting der er markant ringere i Teslaen er bagsædet. Man sider af h... til. Jeg er 183cm - altså fuldstændig gennemsnitlig - og jeg slår hovedet i loftet, nakkestøtten sider alt for lavt og det er ingen lårstøtte. Sammenligningen med en 750IL eller s500 som i linket er fuldstændigt tåbelig når det tages i betragtning at bagsædet er uanvendeligt til voksne mennesker på lange turer. Der er dog rigelig afstand til forsædet. Jeg vil tro at folk med en meget kort overkrop og meget korte skinneben sidder godt på bagsædet :-)
  7. Bagagepladsen er virkelig god og faktisk tæt på at være på højde med en 5er stationcar. 
  8. Over all: Ikke på niveau med de tyske konkurrenter, men ikke dårligt og derfor ikke en dealer breaker, hvis ikke man bruger bagsædet til voksne mennesker på længere turer. 

Kørsel:

1. Bykørsel: Meget stille og letkørt.  regenerative bremser er lette at vende sig til.
  2. Acceleration: Voldsom til 100Km/t og næsten lige så voldsom til 150km/t. Langt mere end der på nogen måde er praktisk anvendeligt, men super sjovt :-)
  3. Styretøj: betydeligt ringere end min BMW, som har hydraulisk servostyring, men det er også bedre end den nye F11 BMW 5. Dog er Tesla dårligere en F11 (har ikke prøvet F11 LCI) på dette punkt. Vi må nok vende os til den lidt kunstige fornemmelse i de elektriske servostyringer.
  4. Støjen ved over 110km/t er højere end min BMW (jeg prøvede ikke meget ved denne hastighed og det er derfor lidt svært, men det er min umiddelbare opfattelse). ADAC testen viser noget mere støj ved 130km/t end samtlige BMW 5 serier både F11/E61. Det må være de store dæk/fælge der gør det.
  5. Undervognen føles til min store overraskelse hårdere end min BMW med M-sport undervogn.
  6. Jeg ville meget gerne prøve en lidt længere tur i bilen på motorvej og landevej både for at prøve den generelle komfort (og støj), men også for at se hvor meget strøm den bruger ved almindelig kørsel.

Over All:

Imponerende første bil (faktisk helt fantastisk set i det lys), men ikke uden fejl og de skal oppe sig hvad interiør angår. Der skulle efter sigende blive lavet individuelle bagsæder til det kinesiske marked, og hvis de er i orden kunne jeg godt finde på bestille en Model S 85kw med alt i udstyr.

Jeg kunne ikke finde på at købe en Model S, hvis jeg boede i Tyskland og kunne få en fuldt udstyret 535d touring til ca. 15-20k Euro mindre end hvad end S85 koster...... men den koster jo 2,5 gange så meget i DK.....

Forummets indlæg er redigeret af UGM Oct 27 '13
OleKrohn
OleKrohn Oct 28 '13
Hej UGM,

Tak for en kritisk og nuanceret gennemgang af de to biler.
Jeg er lidt overrasket over, at Teslaen har ramt meget på følelses registeret, det er simpelthen sjovt at holde med nogen, der kvalificerer forsøger at revolutionere hele markedet. Der er gået lidt Applekirke i den for mit vedkommende.
Design spiller en rolle her og jeg synes den er flottere end 5eren og overraskende signalerer dyrere bil. En tese som Auto Car var enig i, da den lod den møde Aston Martin og Porsche Panamera i en gruppetest, som den oven i købet vandt.
Så er det jo, at der skal sparkes yderligere indtryk ind og det var dit indlæg i den grad med til.
Vedr dine kritiske og meget kompetente bemærkninger.
Kan det være 21fælgene der får den til at lyde af lidt mere på motorvejene for jeg har aldrig oplevet en mere behagelig samtale i en kabine ved bykørsel end i Tesla S.
Drifsomkostningerne slår Teslafolket hårdt på - det er vel rigtigt, hvis man ser på 4års service for 18.000, men måske forrykker det sig lidt med elarbejder til hjemme tankstation. Og så bemærkede jeg, at Tesla i de første sammenligninger kørte den op imod 520 benzin, hvor 520d vel er den relevante.
Du kritiserer sædernes støtte og bagsæde komforten. Børnene er så store nu, at de vel højest er med på fem procent af turene, så det er mest støtten jeg er optaget af. Det har også været et kritikpunkt i tests at sæderne støtter for lidt. Måske skulle jeg droppe læderdrømmen og håbe at stofsæder kan kompensere for det. Men ikke helt nemt, da interiøret bliver løftet med det lyse læder.

Over all siger hjertet Tesla S og fornuften BMW 520d stationcar, men da det er første gang jeg seriøst overvejer noget i denne prisklasse kan det sagtens ende med en Tesla, der med bare en skarpt skåret model har lavet en lille game changer.
Her i kvarteret vrimler det med 520 og det ser sgu lidt uniformt ud.
Følelser spiller jo en stærk rolle ved bilvalg.