Loading...
dk

Roadtrip i Europa og lademulighed | Tesla Forum

ElPeter
ElPeter Mar 11
Citat fra sorenfriis

Kom til at tænke på, at ovenståede svar giver mening, der hvor man holder ind og "hælder" strøm på for så at køre videre - altså hvor man venter. Men der hvor jeg bruger destination chargers på hoteller - for så at køre videre dagen efter - er der så nogne grund til ikke at lade op til 100%?

Jeg tror det jeg fisker efter er, om det har nogen negativ indflydelse på batteriet, jeg skal være bekymret for i det lange løb? (har tænkt mig at have bilen i 6-8 år umiddelbart. Findes der dokumentation for Model S batterikapacitetsforringelse, og kan det umiddelbart overføres til M3?)

Jeg læste på et tidspunkt (har desværre glemt hvor) at det primært er hvor lang TID bilen står med høj ladestand (fx 100%) der er afgørende for slidet, ikke antallet af gange.

Til gengæld er det ANTALLET af dybe afladninger der slider. Så det er altså forskellige mekanismer/reaktioner i batterierne man fremkalder.

Jeg mener at Teslas anbefaling er at lade til 100% når man har brug for det, man skal bare helst gøre det kort tid før man tager afsted og dermed aflader igen.

MOS
MOS Mar 11

@ElPeter

Det er korrekt. Men det er både antallet af cycles, hvor dybe de er, men også varigheden af at bilen står med høj SoC på batteriet (specielt i kombination med høje temperaturer). Hvis man vil passe på sit batteri, bør man altså ikke lade batteriet stå med 100% SoC i lang tid ad gangen

Hvis man har brug for en 100% opladning fra morgenstunden til en lang tur, kan man derfor med fordel sætte den til at lade op til f.eks. 90% aftenen før. Og så vha. mobil appen sætte den til at fortsætte med at lade til 100%, når man står op om morgenen, så den er klar lige omkring når man skal af sted. På den måde undgår man, at den står med meget høj SoC for længe ad gangen.

Tilsvarende har batteriet ikke så godt af at blive helt afladet, men der skulle ikke være de store problemer med at køre den ned til godt under 5% SoC, hvis man bare får sat strøm til med det samme, når man har parkeret bilen. Hvis man kører den ned til under 5% og bare lader den stå natten over, risikerer man at strande med en død bil næste morgen. Det kan dog som regel afhjælpes med en jumpstart af bilens 12 V batteri og efterfølgende opladning af HV-batteriet.

mbk
mbk Mar 11

100% er nok heller ikke til max spænding på batteriet, jeg tror Tesla virkeligt babysitter batteriet, så 100% er nok stadigvæk med en fin margin fra max i databladet på cellerne (som selvfølgelig ikke kan findes da det er propietært kemi) 0% er også lidt over hvad man ville kalde 0% i de 1000 cycles til 20% tab. 

loeweman
loeweman Mar 18

Er der nogen herinde, der bruger EinfachStrohmLaden (https://www.maingau-energie.de/e-mobilit%C3%A4t/autostrom-tarif)?

Jeg har nu af flere omgange forsøgt at tilmelde mig, men deres tilmeldingsproces ser ikke ud til at virke. Jeg får ingen bekræftelsesmails, så jeg kan bekræfte email ved tilmeldingen, og i deres app kan jeg ikke komme til at angive fødselsdato.

Jeg har skrevet til dem flere gange og bedt om hjælp, bl.a. for at låse min email op, så jeg kunne forsøge at tilmelde igen efter et mislykket forsøg. De bliver ved med at sige, jeg skal tilmelde mig via denne side: https://maingau.chargecloud.de/#/location. Men det virker ikke. Der sker absolut intet, når jeg trykker på "Gratis registrering".

Jeg er ved at opgive ævret...

RuneR
RuneR Igår, 06:47
Prøv kig i din spam mappe. Havde samme udfordring. 

/Rune
gronkjaer
gronkjaer Igår, 08:12

Vedr. Maingau. 

Jeg er logget ind på nettet.. Men det virker godt nok ikke særligt gennemarbejdet.. Har tilmeldt mig som bosiddende i DK, når jeg går på min account står der tyskland og den har ændret postnr. til 5 cifret. tal. Samme mail og login, vil den så ikke tillade mig at bruge på min iPhone app. da den så skriver forkert kode !! håbløst ideen var ellers god, men hvis man ikke kan bruge sin iPhone app, så kan man jo ikke rigtigt bruge systemet..

kimsc
kimsc Igår, 09:23

@gronkjaer

Jeg registrerede mig hos Maingau for et par uger siden. Her i weekenden opdagede jeg så at min land også var Deutchland på profilsiden i appen. Jeg var begyndt at undre mig da jeg så andre havde modtaget ladekort og jeg ikke havde fået noget. Ved forsøg på at ændre land får jeg en fejl. 

Jeg skrev derfor til deres support i weekenden. Jeg har ikke hørt noget fra dem, men kortet ankom med posten igår. Med korrekt postadresse på følgebrevet. Så det er bare appen der ikke viser land og postnummer korrekt.

Forummets indlæg er redigeret af kimsc Igår, 09:25
Hilbert
Hilbert Igår, 11:19

Husk det blå klistermærke, hvis du skal lade på andre end Tesla Superchargers i Tyskland. Ellers kan det give en bøde.

mbk
mbk Igår, 11:19

@kimsc

Samme her, appen viser forkert land, men har fået kortet med rigtig adresse. Tror bare ikke deres system kan håndtere det, jeg har endda prøvet at ændre det, men det giver fejl.

Jeg har prøvet at sætte betaling til min EUR konto hos Transferwise, men ved ikke om det virker endnu, jeg har ladet en enkelt gang på CCS her i Marts, men jeg er ikke blevet opkrævet noget endnu. Transferwise/EU konto var for at spare udenlandsk betalingsgebyr i min egen bank. Jeg har et link/referral som skulle give en gratis overførsel hvis transferwise har interesse, jeg bruger det når jeg er i udlandet, da man kan hæve EUR (eller USD) fra en hæveautomat uden gebyr, der dog in limit på 2xx EUR/måned, men jeg har hævet mere uden gebyr. PM for referral link eller sign up på deres hjemmeside.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Igår, 11:20
jramskov
jramskov Igår, 12:07
Citat fra Hilbert

Husk det blå klistermærke, hvis du skal lade på andre end Tesla Superchargers i Tyskland. Ellers kan det give en bøde.

Blå klistermærke?

Hilbert
Hilbert Igår, 16:11

@jramskov

https://fdel.dk/med-elbil-til-tyskland/

http:///...gorised/1047-elbiler

Så usikkert om mangel kan give bøder.

AndreasDK
AndreasDK Igår, 16:44

Jeg havde fået en p-bøde ved Hamburg Lufthavn, hvor der er gratis parkering oppe ved aflevering, selvom jeg havde det blå elbil mærke i bagruden. Men heldigvis var p-vagten stadig i nærheden. Og efter jeg havde vist ham bagruden, rev han p-bøden i stykker. Han unskyldte med at han udelukkede kiggede på "E" i nummerpladen, og jeg var nu den første udenlanske elbil med rigtig mærkning :-) 

Så jo, man få risikerer en p-bøde uden blå mærke. Se min lille vejledning her.

loeweman
loeweman Igår, 17:48
Citat fra RuneR Prøv kig i din spam mappe. Havde samme udfordring.    /Rune

Ganske rigtigt. Bekræftelsesmails lå i spam mappen:-)

loeweman
loeweman Igår, 21:29
Citat fra mbk

...Jeg har prøvet at sætte betaling til min EUR konto hos Transferwise, men ved ikke om det virker endnu, jeg har ladet en enkelt gang på CCS her i Marts, men jeg er ikke blevet opkrævet noget endnu...

Hvis det virker, vil jeg gøre det samme. Skriv gerne her, så snart du ved, om det virker:-)

jramskov
jramskov Igår, 21:35

Tak for info!

Sider: « 1 2