Loading...
dk

Reelt forbrug | Tesla Forum

krogsgaard
krogsgaard Sep 23 '14

Nogen der har testet hvad de reelt bruger på bimåler? Lidt snyd med bilens egen måler, da tab osv ikke er med. Indtil videre efter min bimåler kom på d. 9/9, har mit forbrug været 431 Kwh på 1108 km. Leder efter en regne fejl. Pt har jeg et 12 meter langt 2,5 kvadrat kabel til alm red plug. Spændende om det ændrer sig positiv når jeg får ladeboks på mit 6 kvadrat i stedet. Andre der har samme resultater? Ikke sikker på om jeg gør det rigtigt, men giver det et tal på ca 300wh/km?

T3S7A
T3S7A Sep 23 '14
Det passer sikkert meget godt. Jeg har været inde på det før, blot på bilens forbrug. Det passer nemlig hellere ikke. Så hvis det er det forbrugstal du sammenligner med, så er det meget være på en bimåler.
Hvis man lader op til eks. 90%, og så bruger bilen over eks 3 dage, og igen lader til 90%, så vil kWh modtaget som bilen siger den lader i batterierne, være mere end det totale forbrug siden sidste opladning. Så allerede der er det reelle forbrug ( w/km ) dårligere end det oplyste.
Måler du så bimåler, så for du tab i konverteringen fra ac til dc, varmetab, kølesystem, blæser osv med, som nok udgør ca 10%.
Hvad er dit forbrug i følge bilen?
krogsgaard
krogsgaard Sep 23 '14

de varierer mellem 200 og 235.. men kom til at tænke på jeg nok har taget lidt fejl. DA km tallet er efter opladning, dvs jeg har ladet så den nu kan køre 347 igen .. så skal nok aflæse inden jeg oplader?

krogsgaard
krogsgaard Sep 23 '14

de varierer mellem 200 og 235.. men kom til at tænke på jeg nok har taget lidt fejl. DA km tallet er efter opladning, dvs jeg har ladet så den nu kan køre 347 igen .. så skal nok aflæse inden jeg oplader?

krogsgaard
krogsgaard Sep 23 '14

de varierer mellem 200 og 235.. men kom til at tænke på jeg nok har taget lidt fejl. DA km tallet er efter opladning, dvs jeg har ladet så den nu kan køre 347 igen .. så skal nok aflæse inden jeg oplader?

krogsgaard
krogsgaard Sep 23 '14

Sidst jeg tjekkede lå tallet på 249 hvor bilen sagde 215 i gennemsnit.. det er mere reelt tror jeg.

T3S7A
T3S7A Sep 23 '14

Det kommer jo an på hvornår du har startet din måling. Hvis du har startet din måling med sætte bilen til ladning og nulstillet en tæller, så mangler du at kører "tanken tom", hvis det er fra du fik bilen, så var den fuld der, så passer det godt nok.
Men hvis du mangler at køre, og du ca. kører 300km på den opladning, giver det efter denne kørsel ca 310watt/km på dit total forbrug, aflæst fra bi-måler. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Sep 24 '14
Bluecoffee
Bluecoffee Sep 24 '14

Jeg har kørt ca. 24000 km, siden jeg fik bilen. Bimåleren siger, at jeg har brugt 5800 kwh. Dertil kommer nok i hvert fald 1200 kwh ladet på SuC, Clever, i sommerhus mv. I alt altså omkring 7000 kwh. Det giver et målt forbrug på ca. 290 kwh/km. Bilen selv oplyser pt. mit gennemsnitsforbrug til at være 227 kwh/km. Jeg har nulstillet den ene af tællerne i marts, og det viser et mærkbart mindre forbrug i sommerperioden. Der har bilen registreret et forbrug på 205 kwh/km. Hvad bimåleren har registreret i samme periode, har jeg ikke fået skrevet ned, men det forholdsmæssige tab har nok været en smule mindre, da varmetabet under opladning ikke er så højt som om vinteren. Gennemsnitsforbruget er ca. 25 procent højere end målt i bilen. Men bemærk: Energitabet under opladning betyder ikke noget for rækkevidden, som f.eks. FDM har givet indtryk af i deres anmeldelse af Tesla S.

krogsgaard
krogsgaard Sep 24 '14

Hvad størrelse kabel har du til ladekabel/ladeboks? 2,5 kvadrat eller større.. ren nysgerrighed.

Bluecoffee
Bluecoffee Sep 24 '14

Ingen boks. Et 2,5 kvadrat til et rødt Mennekes-stik i carport. Herfra den transportable lader til bilen. (Bimåleren sidder i kælderen ved hovedmåleren).

T3S7A
T3S7A Sep 24 '14

krogsgaard: Det er ikke tabet i installations kablet som tæller. Det er så lidt, så det nok ikke kan måles. Kvadrat afhænger af hvilken strømstyrke du lader med. 

T3S7A
T3S7A Sep 24 '14

Bluecoffee: Hvis man regner med bi-måler forbrug alene, så er det ca. 241watt/km. Alt ladning udover det, eks. SuC, Offentlig, Sommerhus, gør resultatet dårligere. 

krogsgaard
krogsgaard Sep 24 '14

Lidt må det da betyde.. Mit 2,5 bliver varmt , det gør 6 kvadrat ikke. varme er tab.. men kan selvfølgelig være det ikke betyder det store, det kan jeg snart se når mit 6 kvadrat kommer i brug.

 

T3S7A
T3S7A Sep 24 '14

 

16A*16A*0,011 = 2,8W tab pr meter ved 16A belastning på 1.5 kvadrat

16A*16A*0,007 = 1,8W tab pr meter ved 16A belastning på 2.5 kvadrat

16A*16A*0,0031 = 0,8W tab pr meter ved 16A belastning på 6 kvadrat

En forskel på 1 watt. . Har du eks. 10 meter, er det 10watt du sparer. Siger vi du lader i snit 4 timer om dagen ( Et forbrug på 13200kWh om året ), sparer du 40watt om dagen. Eller ca 12 kW om året. Dvs. 24 kr.   

- Rettelse, det må så være pr fase, så skal ganges med 3. 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Sep 24 '14
Bluecoffee
Bluecoffee Sep 24 '14

T3S7A, jamen præcis, og det er også derfor, jeg samlet når op på de ca. 290 kwh/km, for det giver jo ikke mening at måle det samlede kilometertal op mod kun en del af opladningen, (for eksempel de forbrugte 5800 kwh på bimåleren). Måske var det misforståeligt, at jeg skrev et "målt forbrug" på 290 kwh/km, det er rettelig et beregnet eller snarere anslået forrbug. De 1200 kwh fra SuC, Clever mv. er i sagens natur løseligt anslået, da jeg ikke ved præcis, hvor mange kwh der er forbrugt ved at lade de steder.

T3S7A
T3S7A Sep 24 '14

Bluecoffee: Er skam enig med dig. Var blot at det var anslået, da forbrug udover bimåler er svær at fastsætte. Men alene på bimåleren er forbruget noget over gennemsnit på bilen. Så kommer godt til at passe med 300w/km

Prøv for næste gang du skal på en længere tur i mellem SuC. At lade op til 90%, og kør uden pauser, stop eller noget til næste SuC igen og lad til 90% igen. Så kan du se hvor meget tab bilen har, når du samligner kWh forbrug fra sidste opladning og til det kWh som du har opladet. Det er så blot bilens tab. 

 

 

Bluecoffee
Bluecoffee Sep 24 '14

T3S7A: Tak, det er en god ide. Det prøver jeg.