Loading...
dk

Hvornår tilpasses brugtpriser? | Tesla Forum

Agon
Agon Mar 10
Jeg gad nok vide hvornår brugtpriserne tilpasses de nye nypriser? På Bilbasen ser der ud til at være rigtig mange urealistiske priser. 
Ice2EV
Ice2EV Mar 10

@Agon Der var en nord for KBH der solgte en 85D dec 2015, med det hele inklusiv opti-coat, dog minus subzero og med 53.000 km på tælleren til 435k i onsdags. 

Den var på i 30 timer ca. og væk var den. Hørte selv på den.

Han skulle have en X istedet.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 10
PeterE
PeterE Mar 10
Priserne er under justering, og flere håber nok at sælge lidt højere end det er realistisk. Jeg er selv på den liste lige pt :) 

Og så er vi nok nogle stykker, som er klar til at sælge vores TMS hvis prisen er nogenlunde ok for så at købe en ny. Og ellers beholde den.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Mar 10
webercarbmann
webercarbmann Mar 10

Der har været en 85D på bilbasen til 420K - den lader til at være solgt.  I sidste uge blev der solgt en 85D engros fra en forhandler der havde byttet den ind for 389K. Den var kun på bilbasen i 30min. 

Jeg går og lurer lidt - ny TM3 eller brugt 85D / 90D som bil nr. 2.  Jeg afventer hvordan brugtpriserne på TMS udvikler sig i de kommende 6-9 mdr. 

PeterE
PeterE Mar 10
Citat fra webercarbmann

Der har været en 85D på bilbasen til 420K - den lader til at være solgt.  I sidste uge blev der solgt en 85D engros fra en forhandler der havde byttet den ind for 389K. Den var kun på bilbasen i 30min. 

Jeg går og lurer lidt - ny TM3 eller brugt 85D / 90D som bil nr. 2.  Jeg afventer hvordan brugtpriserne på TMS udvikler sig i de kommende 6-9 mdr. 

Start med at prøve dem begge et par gange, og beslut dig for hvilken størrelse bil du har behov for og lyst til at køre i. Og overvej så om du vil beholde den i længere tid, en ny TM3 falder ret dramatisk i værdi henover de første par år og en brugt TMS har allerede taget de værste afskrivninger og vil formegentlig have mindre voldsomme afskrivninger de næste par år.

(der er en dejlig 85D til 455 på Bilbasen lige nu, han giver nok gerne en prøvetur :) )
Agon
Agon Mar 10

Du kan få en ny S model (4,4 sek og 520 km rækkevidde) til omkring 720.000 kr. En bil taber vist gennemsnitligt ca. 50% på knap 4 år.

Så en 2015 85D med eksempelvis 60-70000 km og nogle få måneders garanti tilbage burde vel egentlig ikke koste meget mere end 360.000 kr. vurderet ud fra nypriserne?

Hvis man kunne få det så kunne jeg godt være fristet til den løsning frem for en Model 3. Men det er vist ikke der vi er endnu.

PeterE
PeterE Mar 10
Citat fra Agon

Du kan få en ny S model (4,4 sek og 520 km rækkevidde) til omkring 720.000 kr. En bil taber vist gennemsnitligt ca. 50% på knap 4 år.

Så en 2015 85D med eksempelvis 60-70000 km og nogle få måneders garanti tilbage burde vel egentlig ikke koste meget mere end 360.000 kr. vurderet ud fra nypriserne?

Hvis man kunne få det så kunne jeg godt være fristet til den løsning frem for en Model 3. Men det er vist ikke der vi er endnu.

Dem som har et budget på 720 vil bestemt købe en ny, alternativet er at give køb på fx garantien og få en tilsvarende bil til 425-450. Det er smag og behag. De nye er opgraderede minimalt og har til gengæld ikke ubegrænset supercharger, som er meget værd for nogen og intet for andre.

Et fald på 50% over fire år er nok i den lidt tunge ende, som salgspriserne også afspejler. Men lad os nu se.

Jeg har sat min egen til 455 og der er god interesse, så det bliver ikke noget problem. Ville selvfølgelig hellere have 475, men jeg skal også være realistisk.

Agon
Agon Mar 10

Hvad der er rimeligt for din konkrete bil ved jeg ikke. Men biler taber faktisk i gennemsnit typisk ca. 40% på 3 år og 60000 km (se eksempelvis her: https://blog.bilbasen.dk/...r-afskrivning-73561/) - og dermed også typisk 50% inden de er 4 år.

Så med en nypris på en tilsvarende model på 720.000 (og måske også et billigere alternativ for nogle i Model 3 selvom de ikke er helt sammenlignelige) ville en pris på ca. 360.000 egentlig være forventeligt. Om så brugtmarkedet har indstillet sig helt på det endnu, er noget andet, men jeg tror at det trækker i retning af forøgede værditab de kommende måneder.

webercarbmann
webercarbmann Mar 10
Quote from PeterE
Citat fra webercarbmann

Start med at prøve dem begge et par gange, og beslut dig for hvilken størrelse bil du har behov for og lyst til at køre i. Og overvej så om du vil beholde den i længere tid, en ny TM3 falder ret dramatisk i værdi henover de første par år og en brugt TMS har allerede taget de værste afskrivninger og vil formegentlig have mindre voldsomme afskrivninger de næste par år.   (der er en dejlig 85D til 455 på Bilbasen lige nu, han giver nok gerne en prøvetur :) )

Vi har en TMS 70D i forvejen så det er kun model 3 jeg skal prøve inden længe :)  Det er spændende hvor meget priserne sætter sig hen over sommeren. De 389K for en 85D giver en ide om hvad en forhandler pt. tilbyder i bytte. 

Agon
Agon Mar 10
Ja, det skal nok passe med forhandlerpriser. Men spørgsmålet er om ikke også de kigger mere på historiske priser end nypriser når de byder. Så priserne over nogle få måneder vil bevæge sig endnu længere ned mod det gennemsnitlige værditab?
PeterE
PeterE Mar 11

Spørgsmålet er hvormeget en premium el-bil falder ift en premium ICE, og når en forhandler giver 389 i bytte så har du lidt din indikation der. Og så er der langt til 360 i privat salg. Men det er bare mit gæt, jeg tror ikke at du finder 85D eller 90D til 360 indenfor de nærmeste 12 måneder. Men det vil tide vise. 

Ice2EV
Ice2EV Mar 11

@Peter E Om en ny TM3 eller en brugt TMS falder mest i pris, kommer i mit hoved helt and på købsprisen. 

Giver du eks. 500k for en brugt S og 500k for en 3, så taber de begge ca det samme over 3 år. Men forholdsmæssigt så taber S mindre i forhold til de første 3 år og det samme i forhold til nyprisen.

Hvad prisen er om 12 måneder, kan kun tiden vise. Men gætter på en S85D ligger ca 14% lavere end idag. Hvis en forhandler, som oplyst ovenfor, giver 390 idag, så er privat prisen vel også i nærheden af 420-435 privat. Om et år ca 60 mindre. 

Med mindre staten begynder at hæve afgifterne, så kan tabet måske være lidt mindre.

@Agon du kan istedet for en sprit ny S til 720k uden udstyr, snuppe en Demo S75D med flot udstyr for 625k

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 11
webercarbmann
webercarbmann Mar 12
Quote from PeterE

Spørgsmålet er hvormeget en premium el-bil falder ift en premium ICE, og når en forhandler giver 389 i bytte så har du lidt din indikation der. Og så er der langt til 360 i privat salg. Men det er bare mit gæt, jeg tror ikke at du finder 85D eller 90D til 360 indenfor de nærmeste 12 måneder. Men det vil tide vise. 

Jeg tror priserne fortsat sætter sig med samme hastighed som vi har set det og det gør bare fx. en 2015 S til et endnu bedre køb. I december 2019 er der jo stadig 4 års ubegrænset km garanti på batteri og drivetrain. Prisen afgøres jo af hvor mange købere der er i markedet og der er MANGE der ikke tør købe en 4 år gammel luksusbil, selv om risikoen for at stå med en meget dyr reparation reelt er fiktiv. Der er vel kun MCU og bremseproblemer der kan koste lidt penge. Udbudet fra resten af Europa dikterer også priserne i DK. 

Valget afhænger også af kørsels mønster.  Hvis man vil køre mange km så vinder en brugt TMS over en ny TM3 i min bog. De 160K garanti km i en TM3 kan hurtigt køres op og så er garantien udløbet. 

mbk
mbk Mar 17

@webercarbmann 

Det er jo lidt speget, for selvfølgelig er unlimited garanti på drivetrain godt, til gengæld har Model S et par andre ømme punkter som dørhåndtag. 

Model 3 LR har garanti på drivetrain på 192.000km, stadig ret godt sammenlignet med meget andet. Tesla har alligevel lært lidt siden Model S, jeg regner med at vi ser væsentligt færre drive unit skift og batteri pakke ombygninger, men hvis du har tænkt dig at køre 1 mio km, så skal der nok laves noget på dem begge. Derudover har TM3 billigere drift i dæk osv.

Når alt det er sagt, så skal der nok komme en bund for Model S, der vil altid være nogle der er interesseret og den er stadig meget billigere at køre i forhold til store Audi/Mercedes/BMW, selv efter drivetrain garanti er udløbet. Jeg tror også der popper nogle shops op der kan sætte nye lejer i en drive unit og erstatte et batteri modul og genbygge MCU hvis den har fejl, der kræver bare et marked. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 17