Loading...
dk

Estimerede kilometer ved fuld opladning? | Tesla Forum

JerMik
JerMik Mar 15 '19

Skal ud og køre en længere tur, og opladede her til morgen for første gang op til 100%.

Estimeret rækkevidde siger 483 km. Det er noget kortere end de 500+ km jeg forventet. Er der nogen der ved om bilen estimerer rækkevidde afhængig af vejrforhold, eller hvorfor den ikke regner med at komme længere?

SuneH
SuneH Mar 15 '19

På S og X estimeres ud fra et fast tal (wh/km), IKKE ud fra "seneste kørsel" eller lignende. Jeg formoder at det er det samme for Model 3. Hvis man bruger energy-appen, kan man dog se "estimated" range baseret på de seneste 10, 25 eller 50 km. Men "typical" er altid beregnet ud fra et fast tal. For Model S 70RWD er dette tal 195 wh/km.

JerMik
JerMik Mar 15 '19

Tak for svar.

Det må være kulden og blæstens skyld så....   :-P

MOS
MOS Mar 15 '19

Nej, det har intet med kulde eller blæst at gøre.

Som SuneH skriver, angives rækkevidde IKKE ud fra tidligere kørselsøkonomi. Man kan sætte den op til at vise i % (det gør de fleste). Eller man kan sætte den til at vise rækkevidde i km. Når man sætter den til at vise rækkevidde i km, kan man på S/X også vælge mellem Typical og Ideal, som bruger hver sin faste omregningsfaktor. I min S85D svarer en 100% opladning f.eks. til godt 500 km ideal eller godt 400 km typical. Jeg gætter på, at det principielt fungerer på samme måde i Model 3 - naturligvis med andre omregningsfaktorer og batterikapaciteten er naturligvis også forskellig.

Derudover kan man i Energy appen få vist estimeret rækkevidde. Denne er, som SuneH også skriver, baseret på tidligere kørsel, så hvis du har kørt råddent, mange korte ture, eller der bare har været lortevejr, så vil estimatet vise et lidt skuffende tal for rækkevidden. Efter lidt pæn kørsel i medvind eller ned ad bakke kan man hurtigt få den estimerede rækkevidde op igen. Den estimerede rækkevidde vist i Energy appen er altså et mix af hvor meget energi, der er tilbage på batteriet kombineret med, hvor pænt man har kørt de sidste 10, 25 eller 50 km.

Men jeg går ud fra, at du taler om rækkevidde i km vist ved siden af batteriikonet? Det er det, der siger noget om, hvor meget energi der er tilbage på batteriet, uafhængigt af kørestil. I så fald burde dette tal være noget højere end 483 km og derudover burde det være stort set det samme hver gang, du lader til 100%. Der kan dog være årsager til, at rækkevidden falder.

Der kan være tale om en reel degradering af batteriet pga. alm. slid og ælde. Det ses typisk efter ½-1 års brug og batteriet degraderer mere med tiden, men efter noget tid flader det typisk lidt ud.

Derudover kan rækkevidden ved 100% være kortere pga. ubalancerede battericeller. Det er ikke det samme som et degraderet batteri, men skyldes at der ikke er lige meget energi i hver celle og derfor kan den ikke umiddelbart lade batteriet helt op, fordi nogle af cellerne allerede er fyldt. Denne ubalance kan opstå naturligt over længere tids brug. Men det kan heldigvis afhjælpes. Man kan oplade til 100% (eller meget tæt på 100%) en eller flere gange og lade den stå et stykke tid efter endt opladning. Så vil cellerne begynde at udbalancere hinanden. Man kan forestille sig det som, at cellerne er ligesom en masse glas fyldt med vand. Ved afladning bliver der drukket ca. lige meget vand fra hvert glas og ved opladning bliver der fyldt ca. lige meget vand i hvert glas. Der burde altså til enhver tid være den samme mængde vand i hvert glas. Men over tid kan små unøjagtigheder ændre balancen, så nogle glas f.eks. har 10% mere vand end de andre glas. Når ét glas er helt fyldt, så kan der ikke fyldes mere vand i, selvom der egentlig burde være mere plads i de andre glas. Når man balancerer battericellerne svarer det til, at man stille og roligt tager lidt vand fra de mest fyldte glas og hælder det over i de glas, der er mindst fyldt. Det tager noget tid og skal måske gentages nogle gange, før det bliver helt perfekt. Men så burde rækkevidden ved 100% også komme tilbage igen til det optimale niveau.

Analogien med at fylde vand i glas forklarer også meget godt, hvorfor ladeeffekten bliver skruet ned i takt med, at batteriet fyldes. Når man fylder et glas vand, kan man fylde på med fuld knald til at starte med, men efterhånden som glasset er næsten fyldt, bliver man nødt til at skrue lidt ned for vandet, for at det ikke skvulper over.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 15 '19
mbk
mbk Mar 15 '19

Jeg satte min til % efter et par dage, da jeg synes km-tallet var misvisende

MOS
MOS Mar 15 '19
@mbk Ja, ligesom på en mobil, hvor man viser batteriniveauet i %, ikke i timer og minutter eller antal sider den kan downloade. Hvor længe den kan køre på en opladning afhænger jo fuldstændig af, hvordan man bruger den.
JerMik
JerMik Mar 15 '19

Ja, okay. Den viste så 483 km ved siden af batteriikonet i bilen ved fuld opladning.

Dette efter ca 500 km kørsel....

Tænker det hverken er tale om degradering eller ubalance, eller?

Indtil videre tænker jeg i hvert fald at batteriet virker til at holde ret meget kortere end jeg forventet. Vi må se om nogle hundrede yderligere km om det er rigtigt...

jramskov
jramskov Mar 15 '19

Man skal ikke forvente 500km ved 130km/t i koldt vejr. Tesla'er er dog ret energieffektive i forhold til konkurrenterne, især ved højere hastigheder.

JerMik
JerMik Mar 15 '19
Citat fra jramskov

Man skal ikke forvente 500km ved 130km/t i koldt vejr. Tesla'er er dog ret energieffektive i forhold til konkurrenterne, især ved højere hastigheder.

Det forventer jeg slet ikke. Men hvis det er som MOS beskrev ville jeg da forvente at bilen ville estimere distancen i et fuldt batteri til 500 km.

Desuden har jeg så idag i regn, blæst og kulde ikke kørt mere end knap 300 km lovlig motorvejskørsel på et fuldt batteri - det syntes jeg umiddelbart lyder lavt... jeg havde forventet at til enhver tid kunne køre 300 km på en fuld opladning.

fmm1000
fmm1000 Mar 16 '19
Os med 85 og 90 batteripakker kører ikke længere end 250 km under de forhold. Sådan er det bare med elbiler.
Det høje kmtal er som skrevet en fast værdi baseret på den nu udgåede urealistiske NEDC kørercyklus. Den lave er baseret på den amerikanske EPA. Den kan du opnå ved sommerkørsel på landevej.
JCBX
JCBX Mar 16 '19
Det er da lige meget med rækkevidden

Hvis ellers V3 ladeevnen tillader 75% på 5min ... også på de ældre teslaen
ElPeter
ElPeter Mar 16 '19
Citat fra JCBX Det er da lige meget med rækkevidden

Hvad den heller ikke gør - langtfra

Nikolaj
Nikolaj Mar 16 '19

Min 70D med 442 km NEDC opgivet klarer også kun ca. 250 km ved almindelig dansk motorvejshastighed. De 442 km kræver, at jeg kører 89 km/t ved tørt og ikke koldt vejr. Det holder den dog også fint, hvis jeg har temperament til at holde tempoet dernede fx ved rolig landevejskørsel. 

Jeg kan omvendt også godt få den op på ca. 500 km. Det kræver dog, at jeg hyper-miler bag en lastbil ude på motorvejen. Det bliver dog pænt kedeligt i længden i en bil med 330 heste.

MOS
MOS Mar 16 '19
Citat fra JCBX Det er da lige meget med rækkevidden

Du mener vel 75 miles på 5 min.?

JCBX
JCBX Mar 17 '19
What ever ...

Så vil det tage 10 min for 240km ...
MOS
MOS Mar 17 '19
Citat fra JCBX What ever ...

Så vil det tage 10 min for 240km ...

Nej. Den kan ikke lade mere end knap 5 min. for fuld hammer. Derefter skruer den gradvist ned for ladeeffekten efterhånden som batteriet fyldes. Men det går da stadig rimelig hurtigt. 

JCBX
JCBX Mar 18 '19
vi ved det jo reelt set ikke

Alt her inde er gisninger baseret på tweets og lign.

Men faktum er at Tesla ikke sidder på hænderne

De er flere træk længere fremme end konkurrenterne

Det der kunne være interessant som ejer af en “obsolete” TMS med fri Suc er ...

Hvor sidder “free account” dataene ... i batteriet ? Eller andetsteds

Fristende at skifte til et 100Kwh batteri (mod 70Kwh idag) hvis man samtidigt kan bibeholde fri ladning ... og opnå type C, D, E eller F generation batteri og derved mindre afståelse af ydelse ved hårde belastninger over længere perioder
Bianco
Bianco Mar 18 '19
Quote from JCBX ... Hvor sidder “free account” dataene ... i batteriet ? Eller andetsteds

Mener at gratis SuC er i bilens levetid, og må dermed være tilknyttet VIN nummeret. Og jeg formoder også at SuC aflæser/får bilens VIN nr. inden den begynder at lade. 

P85DK
P85DK Mar 18 '19

Tidligere var det således at det var et 'flueben' i bilens firmware som fortalte hvorvidt den havde Fri SuC eller ej. Med de nye afregninger for ladning så er der en eller anden form for registrering, men ikke en direkte afvisning hvis tingene ikke stemmer overens. 

Med de nye CCS stik så tror jeg det er muligt at plugge en hvilken som helst elbil med CCS stik i en SuC og få strøm.

mbk
mbk Mar 18 '19

Bilen sender VIN på SuC, men det har været bilens firmware der bestemte. Jeg læste at WK057 sendte VIN 666666 og SuC startede stadig. Jeg tror ikke Tesla har beskyttet sig særlig godt mod misbrug, har set nogle der har lavet en EU til US adaptor, men jeg tror ikke rigtigt det er et reelt problem. Jeg tror ikke Teslas CCS virker på andet end Tesla, det kunne sikkert sagtens, men jeg tror ikke de tilbyder det. Det er også helt fint, fordi så længe der kun er 2 eller 4 ladere der er CCS/Model 3 klar, så behøver der lige at stå en e-Golf/Kona og hyggelade med 40kW.

Sider: 1 2 »