Loading...
dk

Vedligeholdelsesbudget på M3 | Tesla Forum

sorenfriis
sorenfriis Mar 24

Hvad har I andre påregnet af udgifter og vedligehold på Jeres (kommende M3)?

Det månedlige budget ser i grove træk sådan ud for mig indtil videre (forventer at have bilen 5-7 år):

1. Mnd. ydelse til banken for billån (Kr x.xxx,-)
  2. Strøm, Eon all-inclusive City (kr. 579,-)
  3. Forsikring, Ida, (kr. 560,-)
  4. Grøn ejerafgift (kr. 52,-)
  5. Vask ?
  6. Vinterhjul? Måske kr 25.000,- Periodiseret over bilens levetid.
  7. Bremseskift hvor ofte?
  8. Dækskift hvor ofte? Også skift af vinterdæk til et nyt sæt i bilens levetid?
  9. Andet?

Har ikke regnet på værditab, da det er umuligt at sige med den teknologi, og hvor vi er om 5-7 år, samt afgiftregler osv. Men som udgangspunkt regner jeg med, at værdien efter 8 år er Kr. 0,- som matcher bankfinansieringen.

Forummets indlæg er redigeret af sorenfriis Mar 24
KimT
KimT Mar 24

Erfaring fra vores S. Vi fik den sep. '15 og har kørt 150.000km :

Dæk : I '15 var udvalget ikke så stort så indkøbt af vinterfælge, TPMS og vinterdæk kostede 15.000,- Det burde nok kunne gøres lidt billigere i dag. I snit kører vi 50.000km på et sæt dæk, så ud over det første indkøb er der købt 1 sæt sommerdæk, og 1 sæt vinterdæk. Det har kostet ca. 5.000,- pr. sæt. (D modellen slider faktisk dækkene ens)

Skift af bremser - nej de burde holde i lang tid, men der skal bremserens til, og det kan man faktisk godt selv.

Så er det service. Tesla forlanger ikke at du kører bilen til service for at bibeholde garanti. Og det har også lige været fremme at de helt vil afskaffe de anbefalede service intervaller : https://www.engadget.com/2019/03/22/tesla-annual-servicing-now-as-needed/ Vi har kun haft vores bil 1 gange til service, og det var ved 80.000km

Forummets indlæg er redigeret af KimT Mar 24
voersaa
voersaa Mar 24

Har selv kun lavet nogle løse oversalg i hovedet men når det er sagt så ser dit budget faktisk ud til at være ganske præcist. Lidt små ting som du kan overveje

Vask har jeg til omtrent 150 - 200,- om måneden (med vask omtrent hvor 14. dag). Det dækker over at jeg normalt vil vaske den i hånden. Jeg har i forvejen en højtrykspuler og har købt spande, shampoo osv. så det bliver de løbende indkøb af shampoo og klude etc. der kommer til at koste.

Din EON pris udløber slut 2019 og så er det ikke til at sige hvad det koster men som udgangspunkt ville jeg bruge 679,-

En anden ting er selvrisiko. Det er nogle relativt store beløb på en Tesla og der sker forhåbentligt ikke noget. Når det er sagt så kan man godt få et stensalg eller to samt muligvis en enkelt fuld selvrisiko skade.

Super chargers?

Udskiftning af viskere, sprinklevæske?

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Mar 24
Bianco
Bianco Mar 24

Model S fra 2014 til 2017 (3 år 64.000 km):

Afskrivning 33% 

El 1/4 kWh per km målt på laderen (ikke i bilen) Forvent 1/5 kWh per km eller bedre for en Model 3

Dæk 0,2 kr per km - Køb de bedste/sikreste

Service hos Tesla én gang før salg 7.500,- (vild overpris)

Diverse: Egen ladestander og OptiCoat og film i bagruden

NicklasF
NicklasF Mar 24

@Voesaa prisen fra EON på 579 gælder så længe EON har samme vilkår vedr. refusion mv. fra staten. Så længe at du tegner dit abb. i år :) 
"Tilbuddet er gældende for købere af den nye Tesla Model 3 til og med 31.12.2019. Er bestillingen modtaget indenfor denne periode vil dit faste månedlige abonnement være kr. 579 pr. måned fremover. Der tages dog forbehold for generelle prisstigninger "

Ud fra tidligere biler og den mindre udgift til service har jeg sat ca. 200 kr af om måned til dæk og diverse rep. Dæk har jeg tidliger holdt til 40-50k km på et sæt dæk, uden at være for tæt på den lovlige grænse. Så det vil for vores vedkommende være nye dæk hver 4-5 år.  Ud over det har vi sat de ca. 10.000 til side som vores selvrisiko er med det samme så der ingen overraskelse kommer der.

Viskere, sprinkler, div. ladninger uden for abb. osv. sætter vi ikke til side til. 

MOS
MOS Mar 25

Der skal vel også laves service, såsom udskiftning af pollenfiltre, A/C service og udskiftning af kølemiddel, tjek af/udskiftning af bremsevæske, udskiftning af batterikølevæske.

Derudover kan det være en god idé at sætte lidt til side til uforudsete reparationer uden for garanti. På Model S er der f.eks. dyre reparationer som udskiftning af MCU. 12 V batteri og dørhåndtag er også nogle af de kendte svagheder. Det er ikke til at sige, hvad der kommer på Model 3. Jeg vil tro, det bliver mindre end på Model S, men det ved man jo først, når Model 3 har nået en vis alder.

Endelig kan man i alle biler komme ud for skader på dæk, fælge, hjulophæng m.m. hvis der pludselig springer nogle vejhuller eller kantsten op foran bilen...

mbk
mbk Mar 25

Pollenfilter ligner en nem DIY hvis man kan skaffe delene til en rimelig pris.

https://www.youtube.com/watch?v=MOyaK7haCgQ

Bremsevæske og tjek/genfyld af AC kan nok gøres af andre end Tesla, men udskiftning af batterivæske er nok bedst at få gjort hos Tesla, men såvidt jeg forstår er det en 4års ting.

Model 3 _burde_ ikke se udskift af MCU og 12V batteri, måske et nyt 12V batteri efter 8-10år, men slet ikke noget der minder om Model S 2-4år. At håndtag ikke kører ud tror jeg hjælper på levetid af håndtag. Onboard lader er en del af batteriet i Model 3, så den må være dækket af de 8 år, den er lidt dyr at få skiftet på Model S. Heater unit er fjernet i Model 3, det er en del af driveunit også, så må også ryge under de 8 år.

Jeg tror man kan få lidt problemer med hejseværk/motor/lister ved vinduer, samt motorer i sæder og rat osv. det er svært at gætte hvor længe det holder, sikkert alle længere end 4 år, men der begynder nok at komme fejl.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 25
NicklasF
NicklasF Mar 25

@mbk Vedr. batterivæske er det jo væk fra der maintenace side: https://www.tesla.com/support/car-maintenance?redirect=no (husk at vælge US for den "nyeste" version)

De har kun følgende stående nu:

Recommended Maintenance Service
Cabin Air Filter
Your Tesla is equipped with an air filter that prevents pollen, industrial fallout, road dust and other particles from entering through the vents. Tesla recommends replacing your cabin air filter every 2 years.

High Efficiency Particulate Air (HEPA) Filter
If your Tesla is equipped with a HEPA filter, Tesla recommends replacing it every 3 years.

Tire Rotation, Balance and Wheel Alignment
Tesla recommends checking your tires every 10,000-12,000 miles for rotating, balancing and aligning needs. Aggressive driving can lead to premature tire wear and may require more frequent tire service. Unbalanced and misaligned wheels affect handling, tire life and steering components. Refer to tire manufacturer's owner manuals and warranty documentation for additional details.

Brake Fluid Test
Tesla recommends testing brake fluid for contamination every 2 years and replacing as needed.

Air Conditioning Service
An air conditioning service replaces the desiccant to help the longevity and efficiency of the air conditioning system. Tesla recommends an air conditioning service every 2 years for Model S, every 4 years for Model X and every 6 years for Model 3.

Winter Care
Tesla recommends cleaning and lubricating all brake calipers every 12 months or 12,500 mi for cars in cold weather regions.

MOS
MOS Mar 25

@NicklasF

Hmm... Betyder det så, at batterikølevæsken aldrig skal skiftes og holder hele bilens levetid?

fmm1000
fmm1000 Mar 25
Det gad jeg også godt vide. Jeg har fået det skiftet to gange nu på tre år og havde tænkt mig det skulle skiftet igen til efteråret, men siger Tesla det ikke er nødvendigt, sparer man da gerne de penge.
sorenfriis
sorenfriis Mar 27

Tak for alle de gode input!