Loading...
dk

Rødt stik eller blåt stik | Tesla Forum

MikaelH
MikaelH Apr 2 '19

Det frarådes at trække mere end 6A ud af en alm. stikkontakt hvis der skal lades i mere end 2 timer. 

KXR
KXR Apr 3 '19
Den med de 6A finder jeg ikke i stærkstrømsregelementet, hvem er det der anbefaler max 6A?

Det er sikringen feks. 10A eller 13A der skal afbryde, dvs. den skal være det svageste led og afbryde før ledningerne smelter.
Noget andet er så at de fleste stikkontakter i huse i DK er begrænset til at trække 2300W svarende til 10A
mbk
mbk Apr 3 '19
MikaelH
MikaelH Apr 3 '19

Sikkerhedsstyrelsen har også noget information:

"De forskellige normer og standarder for danske husholdningsstikkontakter tager ikke højde for det belastningsmønster, som opladning af elektriske køretøjer og andre apparater med et lignende forbrugsmønster har.  Det betyder, at danske husholdningsstikkontakter ikke nødvendigvis kan klare den belastning, som de er mærket med, hvis de udsættes for vedvarende og gentagne høje belastninger, selvom de opfylder kravene i standarden. Konsekvenserne af gentagne længerevarende høje belastninger af husholdningsstikkontakter kan være forhøjede temperaturer, der over tid vil kunne påvirke installationen og stikkontakten."

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/offentlige-omrader/opladning-el-biler

mbk
mbk Apr 3 '19

6A er nok laveste fællesnævner, men sidder stikkontakten i en muret væg og ikke alt for langt fra en el-tavle ville jeg ikke være bange for at skrue op til 8A eller 10A. Men led altid efter et kraftstik og brug det hvis muligt. Derhjemme er det bare med at få sat et stik op med det samme. På tur i sommerhus er det vel næsten for meget bøvl at lade bilen op på 6A i 40 timer, det er måske nemmere bare at stoppe 15min på en superlader inden destinationen og så tage 15min der på vej hjem, så behøver man ikke at sove dårligt over en klein elinstallation.

MikaelH
MikaelH Apr 3 '19

Ja de 6A hvad der kan garanteres. Men synes det er vigtigt pointere at det er forkert at anbefale 10A på en alm. stikkontakt. Det kræver at du ved noget om installationen, og det gør 99% af befolkningen ikke. 

Vejledningen fra LK er egentligt meget fin, men den kræver stadig en vis form for basisviden omkring el.

mbk
mbk Apr 3 '19

@MikaelH

Helt enig.

Johannelund
Johannelund Apr 3 '19
Køre man elbil er det vel fordi man vil den den grønne omstilling. Vil man den grønne omstilling lader man IKKE imellem 16 og 21 og så er der kun 9 timer man kan lade inden den skal bruges næste morgen. Derfor altid 3 x 16amp. Dvs rød stik. Har man solceller eller el/jordvarme kan det altid betale sig at have en CLEVER abonnement da de refunderer med den høje sats, modsat E.on der kun refunderer med den lave sats hvis man har solceller eller el/jordvarme.
KXR
KXR Apr 4 '19
@MikaelH @mbk
Tak for henvisning. Som i skriver, lavest fællesnævner er så de 6A og jeg er helt enig i man skal have viden om elinstallationen før der evt skrues op. Jeg er så lidt forundret over leverandøre skriver deres udtag kun må belastes med 6A kontinuerligt dvs. 1380W når de er diminsioneret til 2300W
MikaelH
MikaelH Apr 4 '19

Da man lavede den nuværende norm havde man åbenbart svært ved at forestille sig use-cases hvor man havde behov for at trække 2300W i mere end 2 timer. 

Så den kan sagtens klare 2300W, bare ikke i længere perioder. Her har man valgt at sige 2 timer, men det er nok også på den sikre side lige som de 6A.

Når du er hjemme ved mormor skal du altså ikke være bekymret for at trække maks A mens du er på to timers visit. Men skal du blive til aftensmad og måske overnatte, så blive du nødt til at skrue ned :)

KXR
KXR Apr 4 '19
Ha ha, jeg siger til svigermor at hun ikke må støvsuge mere end en halv time, støvsugere trækker jo 2200W
Ice2EV
Ice2EV Apr 4 '19

@KXR den der støvsuger må da være rimelig effektiv. En industrisuger eller sådan noget. De fleste almindelige husholdings støvsugere yder vel ikke meget over 800W.

MikaelH
MikaelH Apr 4 '19

Du må fint trække 2300W i to timer. 

Og hvis du har behov for at støvsuge med 2300W fra den samme stikkontakt i 2 timer, så gør du noget forkert. 

jramskov
jramskov Apr 4 '19

EU regler siger max 900W nu for støvsugere: https://ing.dk/artikel/nye-eu-regler-giver-mindre-sug-i-stoevsugeren-164156

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Apr 4 '19
jramskov
jramskov Apr 10 '19
Citat fra mbk

Du kan godt lave en adaptor for ca. 50kr, men du får ikke mere end 3.7kW ud af den UMC der følger med til bilen.

Du kan købe en UMC af Tesla der kan, men den koster knap 6000kr. Den du linker til ser fin ud, men hvis du er ude og bruge penge, så måske tjek en Juice Booster, den er vandtæt og kan indstilles til Norge osv.

Jeg har ikke selv købt nogen endnu.. Jeg er usikker på om jeg gør, jeg tror lige jeg venter indtil at have været i en situation hvor jeg savner de 3x16A så meget at jeg køber en anden UMC.

Der må være nogen der sælger en adapter med rødt han CEE stik til blå hun CEE?

Juice booster ser lækker ud men koster godt nok også en god slat penge, især hvis den sjældent vil blive brugt.

MOS
MOS Apr 10 '19
Citat fra jramskov

Der må være nogen der sælger en adapter med rødt han CEE stik til blå hun CEE?

Det er rimelig nemt selv at lave en adapter af stumper fra Harald Nyborg. Hvis du ikke kan/vil lave en adapter selv, så prøv evt. at kontakte TeslaFreak, han laver mange forskellige adaptere (se denne tråd) og kan sikkert lave en til dig. Han har bl.a. -240V blåt CEE stik til 400V 16A CEE Rødt stik 135 kr., men det er vist den omvendte kombination, du skal bruge.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 10 '19
jramskov
jramskov Apr 10 '19

Tak!

Sider: « 1 2