Loading...
dk

Range spørgsmål | Tesla Forum

keh
keh Mar 29 '19
Har kørt 49,5 km og brugt 152 Wh/km. Display viser at det 198 km på "tanken". Projected range I energy app er 204 km. Hvad er mon de 198 km baseret på? Og burde projected range ikke være noget højere når forbruget er så lavt over de sidste 50 km?
MikaelH
MikaelH Mar 29 '19

Tallet på "tanken" er baseret på en konstant værdi, og er således ikke baseret på dit aktuelle forbrug.

Som du helt rigtigt er inde på, så skal du ind i Energy appen for at se din aktuelle rækkevidde baseret på de sidste kørte kilometer.

MOS
MOS Mar 29 '19

I energy appen kan du vælge at vise de sidste 10, 25 eller 50 km. Projected range er således baseret din kørselsøkonomi på de sidste 10, 25 eller 50 km. Hvis du skifter mellem 10, 25 og 50 km visning, kan du se, at projected range ændrer sig en smule.

SuneH
SuneH Mar 29 '19

Bemærk også, at Projected range kan stå i enten Instant eller Average. I Instant viser den projected range ved det forbrug du har lige nu, mens den i Average viser projected range ved gennemsnittet over de sidste hhv 10, 25 og 50 km som MOS er inde på.

For blot at tilføje yderligere muligheder, kan din vsning af hvad der er tilbage på "tanken" enten stå som typical eller rated. Begge er fast tal, typical er omkring 195 wh/km (afh. af model, højere for performanceudgaver), mens rated er noget mindre (vistnok NEDC norm) og praksis svært at opnå.

Anbefaling: Brug %-visning i stedet km på tanken, brug Typical og Average i energy appen.

MOS
MOS Mar 29 '19

Enig med SuneH.

Brug %-visning på "tank"-måleren. Det gør de fleste, der har haft Tesla et stykke tid. Efterhånden får man en god fornemmelse af, hvor mange km man kan køre på 1%. På en Model S er det ca. 3 km om vinteren og 4 km om sommeren, naturligvis afhængig af batteristørrelse, kørselsmønster (motorvej/landevej) m.m. Hvis du har en Model 3 eller er god til øko-kørsel, kan du f.eks. regne med hhv. 4 km og 5 km (vinter/sommer). Måske er din omregningsfaktor 3,5 eller noget helt andet. Det kommer med erfaringen.

I energy appen bør man klart vælge Average. Instant giver ingen mening, da den i praksis fluktuerer helt vildt. Det ene øjeblik viser den Instant 100 km (fordi man giver lidt gas, accelerer eller kører op ad bakke), det næste øjeblik viser den 999 km (fordi man ruller let ned ad bakke). Average giver et meget bedre estimat på resterende rækkevidde. Dog med det forbehold at tallet kan være lidt misvisende, hvis man f.eks. lige har kørt et godt stykke op ad bakke og resten af turen hjem er mest ned ad bakke. I sådan et tilfælde kan man f.eks. kigge på de sidste 50 km i stedet for 10 km, og over en så lang strækning vil de fleste højdeforskelle i et relativt fladt land som Danmark udligne hinanden. Eller hvis man f.eks. lige har kørt et stykke landevej med lav fart og skal ud på motorvejen. Så må man regne med, at forbruget stiger og at den estimerede rækkevidde er for optimistisk.

keh
keh Mar 29 '19
Og burde projected range ikke være noget højere når forbruget er så lavt over de sidste 50 km?
Der var valgt typical og average.

MOS
MOS Mar 31 '19

Nu ved jeg jo ikke, hvilken model, du kører i, så jeg kender heller ikke det forbrug i Wh/km, som "tankmålerens" visning i km er baseret på.

Hvis du kigger på energy appen, så skulle der være en vandret, stiplet linie, som angiver Average over de sidste 10, 25 eller 50 km. Der skulle også være en vandret, fuldt optrukket linje, som angiver enten Typical eller Rated (alt efter, hvad man har valgt i indstillinger). Jeg mener, at Typical burde være samme værdi, som "tankmåleren" er baseret på.

Prøv evt. at køre ½ km mere, så du er oppe på 50 km. Det kan være, at den første ½ km er fra noget testkørsel eller noget manøvrering op på en biltransporter el.lign., således at forbruget på den første ½ km kan have trukket gennemsnittet markant op.

keh
keh Apr 1 '19

En Model3 LR, 

Projected burde efter min mening være noget højere, når aktuelt forbrug de sidste 49,5 km er 152 Wh/km.

MOS
MOS Apr 1 '19

Ud fra dit foto ser det da meget rigtigt ud. Dit gennemsnit over de sidste 50 km (den stiplede linje = 148 Wh/km) ligger lidt lavere end Typical (den fuldt optrukne linje), så hvis du fortsætter med at køre på samme måde, så vil rækkevidden være lidt længere end det, som "tankmåleren" viser (198 km, baseret på Typical). Det passer vel meget godt med, at den siger Projected 204 km range.

Giver det mening?

SuneH
SuneH Apr 1 '19

Så vidt jeg kan se på billedet, er bilen under opladning. Den viser så på "tankmåleren", at den er på 198 km.  Det kan jo være noget tids opladning. 

Energy-appen, viser de sidste 50 km og baseret på dem viser den projected range = 204 km. Min fornemmelse er, at den "fryser" billedet i energy-appen i det øjeblik du parkerer. Dermed viser energy-appen hvordan det så ud da du parkerede, mens "tankmåleren" viser situationen NU, med den state of charge den aktuelt har. Så: Energy-app'en kan "risikere" at vise det ud fra 30% opladning da du parkerede - mens tankmåleren viser ud fra aktuel state-of-charge, som ligner ca 50%.

Det tror jeg er årsagen til diskrepansen. I samme øjeblik du sætter i 'D' og kører, vil Projected Range i energy-appen rette sig.