Loading...
dk

BMW 520d contra Tesla S | Tesla Forum

OleKrohn
OleKrohn Oct 24 '13
Er der nogle fra forumet, der har en holdning til disse to modeller op mod hinanden. Her er hvad jeg selv har prøvet/læst mig til

BMW 520d plus
Premium brand
Bedre styretøj end Tesla S.- kører en anelse mere sporsikkert
Et utal af modeller også let brugte med store rabatter
Det sikre valg
Fås også i stationcar
Ingen række vidde angst
Gode leasingpriser

Tesla S fordele
Premium brand
Hurtigere
Lækker innovativ skærm
Oceaner af baggageplads
Kører godt
Fantastisk acceleration
Billigt ekstraudstyr
First mover

Bmw 5 ulemper
Konservativt look
Gammeldags skærm
Dyrt ekstraudstyr
Dyrere service

Tesla S ulemper
Usikker gensalgspris
Uinteressante leasing priser
Batteri imponerende rækkevidde - men næppe ved topfart
Jævnt salg
Usikker afgifstsstruktr efter 2015
Ekstra udgift til ladestation hjemme
First mover

Hvad siger nuværende eller tidligere ejere af 5-serien. Hvad siger I andre?

Jeg er nok i den billige ende af de to serier. Tesla S med stor batteripakke og en lidt ekstraudstyr max. 700.000 kr. Synes dog at Teslaen kan være svær at regne hjem, hvis der også skal ladestation, pænere hjul og servicepakke til, men er meget vild med bilen i racinggreen.
Med 20 procent ud virker billånene meget ens prissat. er I enige? menhvad koster forsikringerne op mod hinanden?
120281
120281 Oct 25 '13

Hej Ole,

Jeg har lidt samme tanker som dig. Ser på BMW 520d fra 2011 til ca. 500k med st. car og automatgear - kan også fås med læder til de penge. Men så har den kørt ca. 90.000 km.

Gensalg er en stor joker mht. Tesla´en. Altså BMW starter i ca. 700k og den koster 2 år efter 500K - men man må forventer en BMW motor også holder efter 8 år - det kan man ikke vide om Teslaen gør. Dog er du dækket af Tesla´s garanti i 8 år på batteri.

Grunden til jeg vil vælge Tesla S (Bare 200K mere end jeg vil give for en bil) er dens hastighed (har dog overvejet som dig alm. 85kva og ikke performance men stadig 0-100 på 5,6 ca. dobbelt så hurtig som bimmeren)

Ellers er der det billige ekstra udstyr. For skal man sammenligner æbler med æbler koster en BMW med automatgear, xenon, luftundervogn, panoramasoltag m.m. nok på den forkerte side af en million. Hvor du ganske rigtigt kan konfigge en model s til ca. 700k (mine svinger fra 703-717 afh. af udstyr - kommer jo hele tiden nye ting man gerne vil have med :-) )

Forsikring er der et emne om her på forum har læst alt lige fra 6-14k pr. år. Så dog der var et firma som tilbød 9-10k og der behøvede man ikke flytte sine forsikringer over. En BMW koster nogenlunde det samme, har fået tilbudt fra 7-11k pr. år.

Jeg tror jeg venter til der kommer nogen brugt til salg om 1-2 år - og håber så at have set tegninger/billeder af deres 3 gen Tesla som måske først kommer i 2018. Tror vi ser den i 2014-2015 når Model X går i produktion.

Samt vil gerne lige se hvordan den klare sig med rust - eller i hvert fald det hårde nordiske klima. Så skal følge med på det norske forum omkring hvordan batteriet klare sig om vinteren.

Hookmaker
Hookmaker Oct 25 '13

Hej Ole, jeg stod mellem netop de 2 biler ..:-)

Jeg var på BMW driving experience en fredag i september. Her kørte jeg rigeligt i alle BMW'erne og det er da fedt med en voldsom og hurtig motor/bil, men jeg havde glædet mig til at prøve specielt 500 stationcar serien og performance i test på vej, fordi jeg overvejede at købe sådan en. For at gøre en lang historie kort, så blev konklusionen på dagen lidt af en skuffelse. For overhoved at få en bil der bare gav mig den accelleration jeg ville have (i forhold til min i forvejen fine V70'er) så skulle jeg op i 525D og da helst 530D. Og så er prisen også ganske fint med efterhånden..;-)

Dagen efter, om lørdagen, fik jeg lejlighed til at prøve en Tesla S i Lyngby. Og så var jeg solgt på stedet. Mine gamle drømme om at gå over til EL blev vagt til live. Her var bilen jo, og den kunne sammenlignes direkte med hvad jeg havde kørt i dagen før. Meen, der er godt nok også forskel. Ikke engang M5 eren kan følge med her, og for ikke at snakke om den nu totalt tamme 500 stationcar (alle modeller).

MEN, for der er også men! "luksuskvaliteten" - den fornemmelse af detail og interiør er ikke helt som i en topudstyret 500 serie (men her taler vi altså også 1-1,2 MDKK.) Den er dog tæt på. Inovationen i kabinen synes jeg dog er langt overlegen.

Jeg havde en drøm om at køre på el, det kommer jeg nu til. Bilen dækker 95% af mit kørselsbehov uden en tanke på hvad der på af suppe. Skal jeg sydpå (indtil videre) 1-2 gange om året, så lejer jeg en bimmer i Flensborg.

Jeg ved godt jeg bliver Beta tester - men det skal nogen jo være, jeg tror dog det bliver en af de fedeste oplevelser i min bilkarriere at eje og køre en Tesla S.

Jeg tror på at nu er dagen her, alle de andre producenter skal igang, og der kommer et marked. Jeg læser 300 sider hver aften og suger alt til mig - og vurderer stadig langt i + i forhold til -. Det tror jeg man skal give sig selv, før man kaster håndklædet i ringen og bestiller.

Jeg har ingen bekymringer mht. rust (der er næsten intet der kan ruste i en Tesla), batteriteknologien revolutioneres HVERT år - og prisen falder konstant. En elmotor kører bare for EVIGT.

Slut med at være i lommen på værkstedet, de kan jo fortælle en hvad som helst i forhold til den halve million dele der bare er i en dieselmotor og transmission. Nix, den slutter her. Der er 2 håndfulde dele i en Tesla..;-)

Den økonomiske risiko er man nødt til at tænke på, men jeg ser det som en investering i fremtiden og fede oplevelser på vejen. Danmark er et land hvor alt kan ske, elafgit kan stige til det dobbelte, vejafgifter osv osv. Men lige nu er jeg glad for at jeg får en vogn hvor reg. afgiften er et stor 0! Det i sig selv kan bringe mit store smil frem.   

OleKrohn
OleKrohn Oct 25 '13
Gode refleksioner.
Er enig i at udlandskørsel kan klares på mange måder. Har aldrig orket at rakke gennem Europa i bil med alle de discount fly man kan plukke.
Tesla holdet må godt snart smide de 3-4 lynladerstationer ud i DK. Der er lang tid til udgangen af 2014...
Så med interesse Elon Musk optræden i Tyskland. Lover han hurtigere opladning i Tyskland end i USa eller misforstår jeg. På et tidspunkt på pressemødet taler han om 130 sammenlignet med 100 i USA. Alle fremskridt der bringer lynladetiden ned er hot Stuff for mig og med til at fremskynde beslutningen...
christer
christer Oct 25 '13
@Hookmaker, sjovt jeg stod også mlm BMW og Tesla. Prøvekørsel af dem begge overbeviste mig om at Tesla og elbiler er fremtiden. Prøvede en ny 520d samt en brugt 525d. Lækre biler men hvor er der forskel på speederrespons! Intet kan sammenlignes med Tesla hvad det angår (ihvertfald i klassen 700K kr). Klart den fedeste køreoplevelse jeg har haft. Hvad angår betjening er det lidt som dengang iPhone kom frem, den fik alt andet til at virke gammeldags. Tesla omtaler selv deres bil som en app på fire hjul. Jeg er også ret pjattet med tanken om at jeg betaler for een bil, ikke 2-3 stk's pga afgift... Pladsforholdene, sikkerheden osv er overbevisende ift de fleste andre biler. Så jeg har bestilt til levering i feb'14...
Hookmaker
Hookmaker Oct 25 '13

Jeg glæder mig selvfølgelig også til superladestationerne.

@Christer, accelleration er ikke alt, men jeg har altid ment at den største sikkerhed ved en bil på alm. landevej er en hurtig overhaling, så jeg glæder mig til at nappe 3 tyskere med campingvogn i række før de fleste får set sig om på A13 til næste sommer...;-)