Loading...
dk

70D: 58.000 km, og stadig fuld rækkevidde - kan det passe? | Tesla Forum

mbk
mbk Apr 9

@MOS

Jeg har det helt fint og trygt med Wh/km og kWh batteri, kan endda omregne til GJ hvis det skal være. Men folk der ikke lige er elbil nørd eller cand.polyt aner ikke hvad Wh/km er, jeg kan ikke få min samlever til at genfortælle hvor mange kWh batteriet i bilen er på, ville ikke vide hvornår man bruger W eller Wh hvis hendes liv afhang af det. Men hun kan aflæse at batteriet er 71% og gange det med 4, men kan måske ikke aflæse 371km, dividere med 1.28 og så finde ud af at bilen så kan køre 290km ved motorvejskørsel (opdigtede tal, ikke reele forbrugstal).

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 9
MOS
MOS Apr 9

Som ingeniør med energiteknik som speciale har jeg lidt svært ved at forstå, hvorfor nogle folk kan have så svært ved at finde ud af den korrekte brug af enheder som W eller Wh. W er enheden for effekt, h er enheden for tid. Hvis man bruger en effekt [W] over et vist tidsrum [h], så har man brugt energi [Wh]. Effekt*tid = energi.

Det er altså ikke sværere end f.eks. at km/h er enhed for hastighed, h er enheden for tid. Hvis man kører med en vis hastighed [km/h] over et vist tidsrum [h], så har man kørt en distance [km]. Hastighed*tid = distance.

Fysiske størrelser kan helt enkelt multipliceres og divideres med hinanden. Også enhederne kan multipliceres og divideres med hinanden. Og hvis man så konsekvent bruger SI-enheder, så kan det ikke blive nemmere.

mbk
mbk Apr 9

@MOS

Med ~samme baggrund som dig er jeg glad for enhederne og det skærer i øjnene når nogen bruger kw i stedet for kWh, men der er altså rigtig mange der ikke brød sig om at regne på hvor mange J er skulle til for at smelte is til vand osv. osv. i fysik timerne, eller hvor lang tid det tager for lys at bevæge sig i vacuum og heller ikke forstår hvorfor det er åndssagt at der lyd på rumskibe i vacuum i Star Wars osv. osv.

Det skal være enklere og der skal være nogle nemme tommelfinger regler der overskygger den underliggende teknik for 87% af befolkningen, noget de kan finde ud af og stole på. Forsøget med rated km-tal synes jeg er for ringe, selvom jeg godt forstår hvorfor. 

MOS
MOS Apr 9

@mbk

Jeg kan ikke afvise, at 87% af befolkningen har problemer med multiplikation, men det er godt nok sørgeligt, som det står til med den generelle u(d)dannelse. Hvad pokker gør folk så, hvis de skal købe 3 kg kartofler og kiloprisen er 10 kr./kg? Har de så ingen idé om, hvad det koster, men betaler bare det, som kassedamen siger?

Man burde bare skrive kWh på batterimåleren, ligesom man kunne skrive liter på tankmåleren. Så kan man sammenligne alle biler direkte. Så må folk selv finde ud af, at deres bil f.eks. normalt kører 4 km på en kWh eller 15 km på en liter benzin. Det afhænger jo alligevel af kørestil, årstid m.m.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 9
mbk
mbk Apr 9

@MOS

Jeg tror bare de tager dem de skal have og printer hvad der står på vægten :D

Hvis du spørger alle 18-65 årige om hvilken enhed de afregner deres elforbrug i og hvor meget de betaler per stk, så tror jeg at ret et sted mellem 40-60% ikke kan give et fornuft svar.

MOS
MOS Apr 9

@mbk

Men aner de 18-65-årige så heller ikke, at mælk måles i liter og hvad sådan en liter mælk ca. koster?

Hvorfor er det åbenbart så meget sværere, når det handler om el? Er det fordi el er usynligt og derfor har folk svært ved at forestille sig, hvad det er for noget? Eller er det fordi det er så nemt at tænde for stikkontakten og så kommer der el ud? Man skal ikke engang hente det i en butik; det strømmer bare ud af stikkontakten. Og man behøver ikke bekymre sig om, hvor meget man skal bruge eller hvad det koster, for der er el i kontakten i nærmest uendelig mængder, man får bare en regning en gang i kvartalet og pengene bliver automatisk trukket via BetalingsService. Hvis det er den indstilling, folk har, så forstår jeg godt, hvorfor så mange forbrugere bliver snydt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 9
mbk
mbk Apr 9

@MOS 

Der er rigtig mange der ikke forstår noget som helst af deres regninger. 

webercarbmann
webercarbmann Apr 10

@mos @mbk  Det hjælper heller ikke på forståelsen af "el" at det er blevet strengt forbudt at lade skoleelever eksperimentere med højere spænding end der kan leveres af et 9v batteri. Hvis man får lidt stød hjælper det på forståelsen... :)  Konsekvenspædagogik! 

75% af befolkningen har meget begrænset forståelse af naturvidenskab. Det er en  del af forklaringen på at det idag er et politisk argument at "mene"  "tro" og "føle"  Fakta og viden er........besværligt og der er kun 25% af befolkningen der kan straffe tåbelige beslutninger

baldur
baldur Apr 11

Jeg tror i skal være glade for at i ikke er amerikanere...

Sider: « 1 2