Loading...
dk

Hjælp til dilemma | Tesla Forum

tag68
tag68 Apr 9

Skal jeg strække mit buget helt ved at købe en Tesla model 3 AWD

Eller skal jeg vente til at Tesla model RWD med nyt hardware (Hardware ver.3.0)

Vil der være nogle ulemper ved at bestille AWD med det samme, eller hvad tænker i

voersaa
voersaa Apr 9

Jeg mener ikke at der er nogle ulemper ved at købe en AWD. Spørgsmålet er nok nærmere om du har brug for den marginalt hurtigere acceleration og 4 hjulstræk? 

Hvis vi formoder at prisforskellen er omkring 40k (er ikke bekendt med hvad forskellen er) så mener jeg ikke at det er meget ekstra du får for de penge. Personligt ville jeg nok hælde til en RWD men så er der usikkerheden om hvornår den kommer til Europa. 

Angående HW 3.0 så ville jeg slet ikke have det som en overvejelse.

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Apr 9
Gronhund
Gronhund Apr 9

HW3.0 er såvidt jeg ved, kun en chip til forskel. Og hvis man køber den store autopilot pakke, skifter de den ud gratis.

MikaelH
MikaelH Apr 9

Mit bud er at biler produceret i dette kvartal alle har HW3. Men mon ikke der kommer noget mere information omkring dette d. 22 april når Tesla præsenterer mulighederne med Autopilot. 

Køber du FSD skifter Tesla AP computeren gratis når det bliver nødvendigt, dvs. når HW2.5 ikke længere understøtter nye funktioner.

MOS
MOS Apr 9

RWD har ingen 4-hjulstræk, 0,5 s langsommere acceleration og 8 km/h lavere topfart. Det er måske noget, man sagtens kan leve med. Til gengæld har den lidt lavere forbrug og dermed 25 km længere rækkevidde og den kommer sikkert til at koste væsentligt mindre. Så medmindre du skal bruge bilen lige her og nu, ville jeg nok prøve at finde tålmodigheden frem og vente til RWD kommer til Danmark.

Risikoen ved at vente, er at man ikke ved, hvornår RWD kommer til Danmark og til hvilken pris. Dertil risikoen for stigende registreringsafgifter, men det kommer nok tidligst til nytår og måske bliver afgifterne alligevel ændret efter det kommende folketingsvalg.

Så jeg ville se tiden an og hvis RWD ikke er kommet til Danmark endnu til efteråret OG der kommer en afgiftsstigning til nytår, som de ikke får fjernet, så ville jeg nok slå til og købe en AWD til levering, inden afgifterne stiger.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 9
koden
koden Apr 9

Jeg ville aldrig fravælge AWD på en EL bil.

Den står bare fast ved acceleration uanset vand på vejen og om vintereren er det en fornøjelse.

KimT
KimT Apr 9

Jeg har et par gange haft en RWD S'er som lånebil, og sammenlignet med vore 70D er sådan en RWD godt nok livlig med bagenden - specielt ud af rundkørsler når vejen bare er lidt fugtig.

En AWD står bare klippestabilt på vejen. Kone's Kona (som jo er forhjulstrukken) kan godt nok rive dækkene af. De 204HK kan gå hen og blive dyre i dæk. De har ikke helt så meget styr på tracktion control som Tesla.

Hvis prisen ikke betyder det store, så ville jeg også til enhver tid købe en AWD

MikaelH
MikaelH Apr 9

Et godt bud på RWD er at bestilingen starter enten i juli eller oktober, med levering efter 1-2 måneder. Dvs. Q3 eller Q4 produktionen. 

Baseret på Elons udtalelser ved sidste earnings call så skulle det være Q3, men om den tidsplan holder tvivler jeg lidt på. 

mbk
mbk Apr 9

Jeg tror at AWD er en af de ting der virker lidt dyre, men som man bliver glad for at have købt bagefter.

Ikke som i en verden til forskel til dagligt, men man er glad for det en gang imellem, bilen fedter lidt mindre rundt og hvis man har et motor nedbrud kan man halte hjem osv. osv.

Det øger også gensalgsværdi, jeg ved ikke hvordan det er lige pt. men på brugtmarkedet har Model S D modellerne været mere eftertragtede og givet en højere pris, uden lige at have data ved hånden virker det som at prisforskellen på brugtmarkedet er højere end den originale merpris. Det betyder selvfølgelig ikke Model 3 følger samme mønster.

Jeg har LR AWD, dels fordi det var den model man kunne købe, jeg havde sikkert købt MR RWD hvis den var på markedet. Men man glemmer lidt hurtigt prisen og kigger mere på hvad man har og jeg ville være ked af at miste rækkevidde og AWD. Det er ikke alle superladere der er lige sjove at holde på, så det er lækkert at man har mulighed for at skippe en kedelig (f.eks. ingen toilet).

voersaa
voersaa Apr 9

Enig med mbk, en MR Model 3 var også hvad jeg ville have købt hvis det var en mulighed i december. AWD var faktisk ikke noget jeg havde som en særlig høj prioritet da jeg købte en LR AWD men i dag er jeg meget glad for netop det. Bilen ligger virkelig godt på vejen men når det er sagt har jeg ikke prøvet en RWD så jeg mangler sammenligningsgrundlaget imellem de to. 

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Apr 9
mbk
mbk Apr 9

@voersaa

Det er nok ligesom alt andet med biler, det er behageligt at opgradere men træls at nedgradere. Når man har det vil man ikke undvære det, lad det være range, AWD, varme i sæderne osv. osv.

Kejseren
Kejseren Apr 9

Mit budget rækker ikke til AWD. Jeg havde satset på MR, men nu hælder jeg til Standard Plus. Eneste minus og lidt ubekendte er navigationen ift. Premium/Long Range. Der er lidt forskellige meninger/rapporter, og det er pt. svært for mig at vurdere, hvordan navigation på Standard Plus vil virke ift. almindelig Google Maps som jeg bruger pt.

AWD kan jeg ikke se skulle være super brugbart i DK ærlig talt. Kører man bare nogenlunde forsvarligt, burde det ikke være et problem. Men har heller ikke den vilde hands on erfaring med RWD kontra AWD. Så måske tager jeg bare fejl :)

mbk
mbk Apr 9

Jeg ved godt at det er blevet udmeldt at HW2.5 > HW3 kun er en overgang til inhouse ASIC og hvis man har købt FSD får opgraderingen 'gratis' osv. osv.

Jeg er skeptisk, det behøver ikke være tilfældet, der er sikkert masser wiggle room for Tesla at komme udenom HW opgraderinger og hvorfor skulle de ikke opgradere sensor suite til nyere radar, sonar og kamera hvis der er kommet nye produkter med bedre performance/price som giver mening.

Derudover er der udmeldt at der skulle komme MCU1 > MCU2 hardware, noget som ikke sker, og formenligt ikke bliver muligt grundet mængden af arbejde, det er nemmere at få folk til at bytte bilen.

Min umiddelbare vurdering (som lægmand) er at det er alt for tidligt at gå til ASIC, det er 100% korrekt at det er vejen, men jeg tvivler på at Tesla er klar til det, og når de så har gjort det skal der hardware swaps til for opgraderinger. Jeg havde nok mere håbet på FPGA eller nyere serie nvidia, men det er som altid, Tesla/Elon skyder efter det langsigtede mål, selvom det måske er alt for tidligt og ikke en gang kommer halvt i mål.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 9
tag68
tag68 Apr 9
Tesla skriver:
Last week, Tesla confirmed that the new full self-driving computer is in production and vehicles delivered over the last few weeks appear to have the new computer.
Mon det også gælder for de model 3 der står i Holland, Og har man mulighed for at tjekke den inden man bestiller?
Ice2EV
Ice2EV Apr 9

Jeg er meget mere interesseret i at vide om det er i den Midnight Silver som jeg evt kan hente på fredag.

Desværre er kalenderen totalt booket op og kollega er på ferie, så det bliver nok først næste onsdag.

edit.... Damn.. har lige opdaget jeg også solgt min sjæl mandag-torsdag middag næste uge.............

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 9
MikaelH
MikaelH Apr 9

@Ice2EV

99% sikker på at det ikke er tilfældet. 

HW3 vil være i biler fra aprilproduktionen og frem (Q2 produktionen). De sidste biler til Europa blev sendt afsted fra USA i februar, så vidt jeg ved.

Biler leveret i maj og fremefter må formodes at have HW3. Der kan godt være enkelte undtagelser, da der altid vil florerer nogle biler fra Q1 sendingen, også i de efterfølgende kvartaler. Det er biler som af den ene eller anden årsag alligevel ikke havde en køber. 

Ice2EV
Ice2EV Apr 9

@MikaelH Er du sikker på der ikke triller omkring 3000 biler ind i Zeebrugge om ugen løbende?

MikaelH
MikaelH Apr 9

Har ikke lige fulgt med i samtlige skibe, men kan blot konstatere at Tesla traditionelt har produceret bliver til “udlandet” i starten af hvert kvartal. Formålet er at de skal nå frem til kunden inden kvartalet skifter. Det tager ca. 1-1,5 måned med skib og efterfølgende transport via lastbil. Det efterlader ca. 1,5 måned til at producere biler til EU. Herved sikrer Tesla sig de bedst mulige salgstal og færrest mulige biler i transit når de præsenterer salgstal efter hvert kvartal.

En anden årsag er at de grupperer produktionerne til de forskellige områder. Biler til Europa og USA er ikke ens. Det er lettest / billigst at lave en slags ad gangen.  Så destinationer langt væk bliver produceret først, og så USA til sidst. 

MikaelH
MikaelH Apr 9

Det blev også indirekte bekræftet af leveringstiden. Den sprang direkte fra marts til maj. 

Se også tendensen i salgstallene: http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/tesla/

Du har et peak i den sidst måned i hvert kvartal. 

Forummets indlæg er redigeret af MikaelH Apr 9
Ice2EV
Ice2EV Apr 10

Dvs Den der gammel hengemte model ;-) de er ved at prakke mig på, risikerer at være fra december.

Sider: 1 2 »