Loading...
dk

Pris på opladning - kan jeg slet ikke regne? | Tesla Forum

Amareis
Amareis Apr 9 '19

Hej Tesla familie :-)

Jeg sidder og prøver at regne på om det kan betale sig med et E.On (eller Clever) abonnement mod at lade selv og jeg bliver ved at med at ramme en forbrugs pris der er mistænkeligt lav.

Eksempel:

  1. Jeg kører 16.000 km / år
  2. Gennemsnitligt forbrug er 200 Wh / km
  3. Det giver 3200 kWh per år
  4. Jeg er medlem af Elforbundet der får strøm til 0,28 kr per kWh
  5. Det giver en total pris på 896 kr om året...

Glemmer jeg noget? Ved jeg slet ikke hvordan man regner den slags ud?

For som jeg ser det kan det jo kun betale sig med en ladestander hvis man rammer 35.000 km om året pga breakeven på refusion vs udgift til el.

Det er selvfølgelig forudsat at jeg kun lader derhjemme og indeholder ikke el-abonnement og andre afgifter som betales alligevel for at få el i huset.

Forummets indlæg er redigeret af Amareis Apr 9 '19
MOS
MOS Apr 9 '19

Du glemmer at inkludere transport og afgifter i din elpris.

Bianco
Bianco Apr 9 '19

Regn med min. 2,20 kr / kWh inkl. moms og afgifter. 

mbk
mbk Apr 9 '19

Med de 200Wh/km gætter jeg på du har en Model 3 og selv skal betale for alt ladning.

Du mangler lige alt det andet i din elpris, transport, elafgift og moms, din elpris rammer som regel omkring 2.2 kr/kWh.

Det giver så 16000*0.2*2.2/12 = 587kr/md.

Vil sige at du ramme i katagorien hvor det ikke kan betale sig at oprette et abonnement, det er på månedlig basis breakeven, men så skal du betale 7000kr for at få sat en lader op og du er udsat for evt. ændringer i elafgift refusion. Hvis du fik lidt gratis superladning med til bilen vil du hellere bruge det end EOn' net og har du ikke det vil du sikkert hellere bruge IONITY alligevel.

Installer app'en EinfachStromLaden, så har du adgang til de oft. ladere til ca. 3kr/kWh og installer app'en PlugShare og se om der er nogle gratis ladere du kan nasse lidt på ved lejlighed.

Amareis
Amareis Apr 9 '19

Tak for svarene :-)

Jeg fandt en regnefejl i mit ark det gik på refusionen.

Men retter jeg den og bruger de 2.25 kr/kWh som i siger, så har jeg en udgift til E.On på 704 kr om året (med de 2.33 kr retur pr kWh).
Selvfølgelig er der en opstarts omkostning på 7500 (som sænkes til 5000 da jeg fået fikset det meste af el-arbejdet).

Det skal nævnes at jeg bor i Hørsholm, så Ionity er ikke noget værd da de kun ligger i Jylland, og nærmeste SuperCharger ligger i Køge eller Malmö og der kommer jeg kun forbi nogle få gange om året.

Ville ønske at Tesla smed en Supercharger i Kokkedal ved McD, Føtex og Rema 1000. Det ville passer perfekt.

selsoe
selsoe Apr 9 '19

Jeg forstår ikke behovet for, at have en supercharger tæt på hvor man bor. Ville du køre derned og betale næsten 3 kr/kWh for, at lade når du kan lade derhjemme billigere?

Jeg har haft M3 i over en måned nu og har ikke besøgt en supercharger endnu selvom jeg har 6 mdr gratis. Jeg bor også et stykke fra den nærmeste, men for mig, at se har de kun værdi når man er på langfart.

PeterE
PeterE Apr 9 '19

Du regner (vistnok) forkert, med mindre du har opfundet en model hvor du tjener mange, mange øre per refusionskrone...du kommer til at betale 12*579,- om året til EON, og du skal nok regne med at du cirka betaler det samme for strømmen som de refunderer dig.  

 Jaja, du kan måske 'tjene' 10øre per KwH - men det bliver altså ikke til flere tusinde kroner om året.

MOS
MOS Apr 9 '19

@Amareis

Jeg kan se, du har en P85. Den er lidt mere forslugen, specielt hvis du kan lide at give den pedal :-) Så regn realistisk med 250 Wh/km, så er der også indregnet lidt til ladetab, forvarmning m.m.

Hvis du mest lader derhjemme, kan du overveje et abonnement hos EVSE. Her kan du få 1 kr./kWh retur for elagiften, så du reelt kun betaler ca. det halve for strømmen. Dertil kommer depositum for ladeboksen + oprettelsegebyr samt et månedligt abonnement/afskrivning på ladeboksen. Hvis du kører 16.000 km om året, vil jeg mene, det er den billigste løsning til hjemmeladning.

Jeg har selv abonnement hos EVSE og det fungerer fint.

KimT
KimT Apr 9 '19

@PeterE

E.on udbetaler en refusion på (0,95 + 0,92) * 1,25 = 2,338

Mit intro tilbud er lige udløbet, så prisen er gået fra 1,67 til 1,88/kWh hos Eniig, og vi brugte ca. 10.000kWh på opladning sidste år. Nu har vi fået elbil nr. 2, og vores ab. er så også steget til 879,-/md, 

Så i perioder sidste år har det kostet os helt ned til 4øre/km i strøm, når man tager "overskudet" fra refusionen og trækker den fra det beløb som det koster i ab.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 10 '19
Amareis
Amareis Apr 17 '19

Tak for svar gutter :-)
@MOS jeg har rigtigt nok en grøn P85 med AP1.
Jeg har dog bemærket at hvis jeg bruger AP og den tilpassede fartpilot så kan jeg let ligge omkring de 200 Wh/km. Jeg har ikke brug for at køre til den, men nyder en afslappet køretur, typisk til og fra arbejde :-)

migselv
migselv Apr 17 '19
Husk også at indregne forvarming i den kolde årstid. 
Jeg gjorde også “fejlen” kun at regne med 250Wh/km for vores P85+. Her efter godt 2 år ligger det faktiske forbrug inkl. tab og forvarmning på godt 300Wh/km. 
Nu kører jeg ret korte distancer om dagen (2x 12km) og samlet lidt under 20.000km om året, så forvarmingen er en mærkbar faktor. 
Samlet set kan det lige præcis betale sig for mig mec E.On abonnement. 
KimT
KimT Apr 17 '19

@Amareis - et eller andet sted på din opgørelse fra dit energiselskab står gennemsnitsprisen pr. kWh

På min så det sådan ud i okt. - altså 1,67/kWh, mens der stadig var intro rabat med lav pris pr. kWh samt ingen abonnoment til Eniig

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 17 '19
koden
koden Apr 22 '19

2.20kr for 1 kWh.... jeg troede den samlede pris var under 2 kr.

 

Hvad er det så der mangler på elpris.dk for her ligger priser under 2 kr.

 

Moms?

Amareis
Amareis Apr 22 '19
Jeg havde en regnefejl mere i mit ark. Glemte at inkludere prisen på el, og ikke kun abonnement og refusion.
Nu fik jeg rettet den, men kan stadig se at med et e.On abonnement ligger jeg med 16k km om året på ca kr 650 om måneden.
Lader jeg på deres standere eller ved Superchargere bliver det billigere. Kører jeg længere bliver det også billigere.
Forummets indlæg er redigeret af Amareis Apr 22 '19
koden
koden May 2 '19

Jeg ligger på 250wh pr. km over de 80.000 km bilen har kørt.

Pænt højt for en S90D... men jeg sparer heller aldrig og ja den bliver brugt godt :-)

Hvordan omregner man 250wh til kWh?

Forummets indlæg er redigeret af koden May 2 '19
Leth
Leth May 2 '19
Citat fra koden

Jeg ligger på 250wh pr. km over de 80.000 km bilen har kørt.

Pænt højt for en S90D... men jeg sparer heller aldrig og ja den bliver brugt godt :-)

Hvordan omregner man 250wh til kWh?

1 kWh = 1000 Wh, så du har brugt 1 kWh for hver 4 km du har kørt.

Hvis din elpris ligger på ~ 2kr pr. kWh vil hver km. have kostet dig 50 øre i ren eludgift.

koden
koden May 2 '19

yep... tak. regnede med det var sådan.

Så man kan svel sige den kører 20 på literen, hvis man sammenligner med diesel.

Koster diesel ikke 10 kr. L. pt.?

Men modsat diesel har du mange muligheder for at komme ned i elpris.

Pt. giver jeg selv 1.54kr. på intro tilbud.

Gratis når du er på en SUC, nogen arb. pladser, hoteller  o.s.v.

Leth
Leth May 2 '19

Ja det ville svare til det samme. Over hvor lang en periode har du kørt 80.000km ?

I dit tilfælde tyder det på at du med fordel kunne have et Clever/Eon unlimited abonnement. Til 679,- pr. måned.

Hvis vi f.eks siger du kører 25.000 om året ville det hos Eon koste 12*679 = 8.148 kr.

Ren strøm fra en stikkontakt antaget til 2 kr. ville det koste 25.000/4 * 2 = 12.500 kr.

Det er klart at SuC og anden gratisopladning skal fraregnes. ( og installationspris trækker i den modsatte retning for abonnementsordningen)

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Leth May 2 '19
koden
koden May 2 '19

Jeg kører mindre, da de er kørt på 3.5 år.

Betaler også væsentligt under 2 kr. pr kWh og har en del gratis strøm.