Loading...
dk

Hjælp til leasing af model 3 long range awd hos FDM/Leaseplan | Tesla Forum

B8Peter
B8Peter Apr 9

Hej Forum.  Overvejer at lease den hos FDM 

Kan i gennemskue hvor meget autopilot den er udstyret med, Autopilot (autosteer & trafikbevidst fartpilot) 

Er det den lille pakke eller den store pakke autopilot, hvis i forstår. https://www.leaseplan.dk/...del-3-long-range-awd    Hvad siger i generelt til dette tilbud, jeg syndes sort er pænest, men kan kun leveres i grå , blå eller hvid.  Er sort en dårlige farve, da den er standart farve ?

Mvh. Peter

webercarbmann

@B8Peter 

Jeg synes det er alt for dyrt.  Med mindre at du har helt specielle motiver i forhold til leasing vil jeg klart vælge at købe en på traditionel vis. Brug eventuelt Teslas finansiering, mange vil ikke kunne få samme vilkår i deres bank. 

Der er sikkert andre der kan vise dig beregningerne. Jeg mener at det har været diskuteret i en anden tråd. 

For at svare på dit spørgsmål så mener jeg at der må være tale om den lille pakke med autopilot. 

PS: Jeg ser frem til den dag om 3 år hvor man kan købe en TM3 som brugt leasingbil til 250K der har kørt 50K km :) 

B8Peter
B8Peter Apr 9

Jeg vil lease fordi det er min første el-bil, fordelen er jeg kan lease den i 1,5år eller 3år.

Så hvis det ikke lige er mig, aflevere jeg den bare tilbage efter 18mdr. Og jeg så har ikke brugt over en halv million kr på en bil jeg er ked af.  Jeg kan lade på mit arbejde (Clever), har 20km hver vej, tænker det er nok med det, uden hjemmeladning. Husk jeg er first mover på el-bil . Det er kun Tesla der er interesant for mig. Har haft alm. bil i 40år snart, så det er helt nyt for mig.

Har altid kørt i Vw passat og audi hele livet, derfor lidt usikker om det er noget for mig.  Tænker også om jeg kan tilvænne mig til kabinen lidt special med kun en stor skærm i midten. Kom gerne med nogle input, så jeg kan blive lidt klogere

JerMik
JerMik Apr 9
Citat fra B8Peter

Jeg vil lease fordi det er min første el-bil, fordelen er jeg kan lease den i 1,5år eller 3år.

Så hvis det ikke lige er mig, aflevere jeg den bare tilbage efter 18mdr. Og jeg så har ikke brugt over en halv million kr på en bil jeg er ked af.  Jeg kan lade på mit arbejde (Clever), har 20km hver vej, tænker det er nok med det, uden hjemmeladning. Husk jeg er first mover på el-bil . Det er kun Tesla der er interesant for mig. Har haft alm. bil i 40år snart, så det er helt nyt for mig.

Har altid kørt i Vw passat og audi hele livet, derfor lidt usikker om det er noget for mig.  Tænker også om jeg kan tilvænne mig til kabinen lidt special med kun en stor skærm i midten. Kom gerne med nogle input, så jeg kan blive lidt klogere

Jeg kommer selv fra Passat.
Har du nogensinde prøvet en Tesla?
For mit vedkommende var en enkelt tur nok for at jeg var sikker på at jeg ville ha en.
Jeg kan godt følge dig hvad angår kabinen med den store skærm, og manglende instrumentering bag rattet. Det gik altså ikke meget mere end 10 minutter bag rattet så følte jeg mig hjemme.
Det er en fantastisk bil at køre i, og den giver mening på alle måder. Den er sjov, komfortabel, sikker og miljørigtig. Sammenlignet med tilsvarende ICE biler er den desuden økonomisk.

Jeg vender aldrig tilbage til Passat, det er helt sikkert (Selvom jeg stadigvæk har en som bil 2 - lidt endnu). 

MikaelH
MikaelH Apr 9

Den bil du leaser har en værdi på 520.000kr. 

Lidt hurtige overslag og så får du følgende udgifter ved at eje i 3 år:

Afskrivning ca. 200.000kr (15% pr. år)

Forsikring ca. 20.000kr

Service ca. 3000kr 

Dækslid ca. 4000kr (45.000km eller 1 sæt dæk)

Finansiering ca. 12000kr i stiftelse + 14000kr i rente (gennem Tesla)

Totalt 253.000kr eller 7000kr pr. md.

Leasing koster 8000kr pr. md, eller hvad der svarer til en afskrivning på 18% pr. år. 

Vælger du i stedet at lease over 18 måneder, så svarer afskrivningen til 15% pr. år, eller hvad jeg mener er realistisk for en Model 3.

Med andre ord, så er det attraktivt at lease hvis du kun beholder bilen i 18 måneder. Her koster det praktisk taget ingenting at "forsikrer" sig mod et større værditab end gennemsnittet i markedet.

Leaser du over 36måneder, så betaler du et beskedet beløb på 1000kr pr. måned for at forsikrer dig mod værditab over ca. 18%. Her synes jeg at det er lige på kanten. Det er umiddelbart et ret højt værditab.

Dog skal du være opmærksom på at du ikke nødvendigvis kan forlænge aftalen efter 18måneder. Om 18 måneder kan afgiften være væsentligt højere, og derved vil en ny leasing aftale være på andre vilkår. Det kan også være at den sidende regering på det tidspunkt har valgt at understøtte elbilerne mere end det er tilfældet i dag. Så vil det jo nok blive billigere at lease de næste 18måneder.

FDMs leasing tilbud er altså på ingen måde alt for dyrt. Det kan være en rigtig fin løsning for en som dig, der ikke tør binde sig 100% an på en elbil. Men bliver du rigtig glad for den, og kan leve med den samme bil i 6+år, så er det selvfølgelig en væsentligt billigere løsning at købe frem for at lease 2*36måneder. Årene 4-6 koster i gennemsnit 4600kr pr. måned sammenlignet med de 8000kr for leasing. Ved leasing vil du så have en 3 år nyere bil efter 3 år, og for nogen er det merprisen værd.

MikaelH
MikaelH Apr 9

Vær iøvrigt opmærksom på at det koster det samme pr. måned at lease over 18 og 36måneder. Så hvis du tør satse på at prisen er uændret om 18måneder, så kan du med fordel vælge 2x18måneder frem for 1x36. Herved får du en helt ny bil halvvejs.

Hvis mit mål var at lease i 36måneder, så er jeg dog ikke sikker på om jeg turde satse på at prisen er uændret eller lavere om 18 måneder. For om 18måneder skriver vi 2021, og ingen aner hvad der sker med afgifssystemet for elbiler.  

voersaa
voersaa Apr 10
Citat fra B8Peter

Hej Forum.  Overvejer at lease den hos FDM 

Kan i gennemskue hvor meget autopilot den er udstyret med, Autopilot (autosteer & trafikbevidst fartpilot) 

Det er den lille og ikke FSD. Dog kan det ikke udelukkes at det er den gamle EAP løsning (som har et par ekstra ting i forhold til den nuværende AP), det afhænger af hvornår bilen er købt.   

B8Peter
B8Peter Apr 10

Tak for de gode input. Jeg har bestil en prøvetur, må se hvornår det bliver. Jeg har næsten besluttet mig for at købe den, men først en prøvetur.  Har fået et forsikrings tilbud på 5600kr ved 20-25000km og 11k. i selvrisiko. så nu må vi se, hvornår der skal trykkes på KØB.  Skal lige ud af en leasingkontrakt da jeg her ventet på en bil i over 10mdr. og stadig ingen svar hvornår jeg ville kunne få den, gider ikke at vente mere på den.   ps. alle de forkortelser i bruger, kan i uddybe dem lidt FSD, EAP mm. mange tak. 

voersaa
voersaa Apr 10

EAP er Enhanced Auto Pilot og var indtil slut februar det som man kunne købe af autopilot på Model 3

EAP blev så sløjfet og dens indhold blev fordelt imellem to nye produkter det først er AP (AutoPilot) som primært er autosteer og adaptive cruise control. Det andet produkt er FSD (Full Self Driving) som har autoparkering, summon og en lovning på at man en dag får en bil der mere eller mindre kører sig selv.

AP er den "lille" pakke og FSD er den "store" pakke. Dog er det vigtig at have for øje at FSD, i hvert fald delvist, er fugle på taget da man reelt ikke ved om man får det man forventer.

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Apr 10
PeterE
PeterE Apr 11

På nogenlunde almindeligt dansk, og når man bestiller hedder de bare (og indeholder): 

•           Autopilot
    •    Adaptiv fartpilot og Autosteer
  •           Fuldt selvkørende funktion 
    •    Ovenstående funktioner plus:
    •    Navigate on Autopilot (når det er tilgængeligt)
    •    Autopark
    •    Summon
    •    Senere på året kommer der flere selvkørende funktioner, og man er garanteret hardwareopgradering hvis det bliver nødvendigt.