Loading...
dk

Hurtig hjemme lader med CCS stik | Tesla Forum

bleze
bleze Apr 11 '19

Kan det passe at der ikke er en Tesla hjemmelader med CCS stik? Skal man bruge en adapter så?

Hvad med ladere fra andre producenter med CCS stik?

Vil helst ikke have adapter på kablet men den skal også kunne lade med høj hastighed.

Jeg har 35 amp ind i huset.

Hvor mange volt skal laderen have. 400 eller 240? Eller?

PFT

KimT
KimT Apr 11 '19

Øverste del af CCS stikket er et type 2 stik :

Og ja - men mindre du har +20K (kina priser), så får du ikke en lader med CCS

Så til bilen skal du bruge kraft. 400V / 16A - ved ikke om model3 evt. kan udnytte flere ampere hvis man har mulighed for 32A. Men det kommer jo også an på hvilke ladeboks du finder.

bleze
bleze Apr 12 '19

selsoe, tak for linket som jeg vist tidligere har fundet. Der står dig ikke rigtigt noget om 400 vs 240 volt.

Det er ikke som sådan fordi jeg har behov for at kunne lade hurtigt altid men det er meget rart at have muligheden også hjemme. Ved godt at batteri har bedst af at lade langsomt.

KimT
KimT Apr 12 '19

Den lader (UMC) der følger med bilen lader jo kun på 1 fase - dvs. 240V. Så den kan du max få ca. 3,7kWh ud af ved 16A.

Hvis du køber en anden ladeboks, skal du sørge får at du køber en med 11kWh (Tesla wall charger, laderboks fra Clever/E.on eller andet). Den skal have strøm fra hvad der svare til et kraftstik. Dvs. 3x240V / 16A - eller hvad man kalder 400V

baldur
baldur Apr 12 '19

Der hjemme kan du lade med 11 kW. Det er 400V med 3 faser og 16 ampere. Du kan også lade med 3,7 kW med 1 fase og 230V.

Du bruger kun den øverste del af stikket. Den del kaldes for type 2. De to nederste pinde bliver kun brugt på lynladere på 50 kW eller mere. Del del kaldes for CCS.

Du kan købe ladere der går højere end 11 kW. Eksempelvis er 22 kW ladere almindelige. De skal tilsluttes 400V, 32A, 3 faser. Men det får du ikke noget ud af. Bilen vil stadig kun lade med 11 kW. Det er det maksimale Model 3 kan tage fra en AC lader.

Det giver ikke mening at opsætte en CCS lynlader derhjemme. Dels kan du slet ikke skaffe den slags strøm til et almindeligt hus. Men en rigtigt CCS lynlader er også meget dyr. Den skal omsætte strømmen fra AC til DC og styre spændingen på batteriet eksternt.

Med 11 kW kan du lade en model 3 LR fra 0% til 100% på mindre end 7 timer. Det er i praksis sjældent relevant. Hvis du kommer hjem med tomt batteri og skal afsted igen med det samme, så tager du bare en tur forbi en supercharger og får tanket op med 250 kW.

bleze
bleze Apr 13 '19

Tak for al info :) Jeg forstår nu sammenhængen og mulighederne

bleze
bleze Apr 23 '19

Lige et opfølgende spørgsmål... Tesla's hjemmecharger, dur den med andre biler der også har CCS stik.

NicklasF
NicklasF Apr 23 '19

Tesla's hjemmecharger bruger type 2 stik som er toppen er et CCS stik. Den kan alle elbiler benytte som har et type 2 stik. 

bleze
bleze Apr 23 '19

Tak Nicklas, så kan jeg godt smide en Tesla charger op selv om jeg måske ender med noget helt andet når jeg skal shoppe bil i den forhåbentligt nære fremtid :)

P85DK
P85DK Apr 23 '19

Med 35a ind i huset kan du få 22 kW hjemmeladning - også i en Model 3. Der findes DC ladestationer til hjemmebrug, så du behøver ikke skulle investere i en industriel DC lader du alligevel ikke har strøm til at trække - men de er vist ikke helt billige :-)

22 kW hjemmeladning er i min optik optimalt, 11kW er langsomt og alt under er ubrugligt.

https://www.designwerk.com/en/wall-charging-station-dc-charger-22-kw-wdc22/

@Baldur - i nordsjælland er det praktisk talt umuligt at komme tom hjem og så lige smutte ned på en SuC før du kører videre :-)

baldur
baldur Apr 23 '19

Den DC lader fra Designwerk ser interessant ud. Men hvad koster den? Og har den de rigtige godkendelser? Din elektriker skal stå indenfor at det han opsætter er lovligt.

Må dog indrømme at min interesse mest er akademisk. En Model 3 kan lades fra 0 til fuld på¨7 timer med 11 kW. Det er rigeligt til stort set alle situationer, hvor lynladning hos Tesla Supercharger eller Eon/Clever/Ionity ikke er svaret.

Ja Nordsjælland er støvsuget for lynladere i 100+ kW klassen. Men der er mange 50 kW.

Forummets indlæg er redigeret af baldur Apr 23 '19
bleze
bleze Apr 24 '19

Til mit behov lyder 11 kW som rigeligt men man vil jo altid gerne undgå ventetid hvis man kan.

Den 22 kW er mega grim og ligner en prototype en ingeinør har lavet, så med mindre den er billigere en Tesla's, som vist ligger på ca 4000, så nøjes jeg med 11 kW :)

koden
koden Apr 24 '19

Hvad er der galt med 11KW derhjemme.

Hvis man kommer hjem kl. 23 helt tom, så er den på 80% næste morgen igen.

voersaa
voersaa Apr 24 '19
Citat fra koden

Hvad er der galt med 11KW derhjemme.

Hvis man kommer hjem kl. 23 helt tom, så er den på 80% næste morgen igen.

Den er helt fin og god nok til langt de flestes behov. Der er bare nogle meget utålmodige personer her på forum ;-) 

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Apr 24 '19
KimT
KimT Apr 24 '19

Hvis sådan en boks kostede det samme som en 3-faset type 2 boks (11/22kWh) kunne jeg da godt bruge sådan en til Kone's Kona.

Den Løsning som Clever tilbyder med en trafo som samler 2 faser, med støj og tab som resultat, koster jo 5.000,- ud over det som boksen koster.

Husk på langt største delen af de elbiler som findes på marked i dag kun tilbyder 1 faset opladning over type2

koden
koden Apr 24 '19

Jeg kan ikke lade være med at spørge dig Kim.

var du klar over den kun kunne lade med 1 fase da du købte den?

Nu har jeg lige spurgt hvad der galt med 11KW.

Så ikke for at virke utålmodig voersaa :-)

Men jeg vil sige at skulle jeg have en elbil der ladede langsommere, så skulle jeg ikke have nogen.

Hvorfor lader specielt koreanere kun med 1 fase?

KimT
KimT Apr 24 '19

Ja det var jeg helt klar over. Men nu kører den som bil nr. 2 så ladehastigheden betyder intet. Jeg kan sagtens leve med at den skal bruge 6-8 timer om at lade til dagligt. Bare jeg får fyldt strøm på S'ern inden.

Jaguar og Leaf lader også kun med 1 fase. I3 er vist kun lige blevet opgradet til 3 faser. eGolf og eUp lader kun med 2.

baldur
baldur Apr 24 '19
Citat fra koden

Hvorfor lader specielt koreanere kun med 1 fase?

Fordi så kan man med én lader klare hele verden. I vores del af verden er det almindeligt at have adgang til 3 faser. Men sådan er det ikke i de dele af verden hvor de bruger 110-120 volt, eksempelvis USA, Canada og Japan. Der har de i stedet 120 volt på 1 fase.

Til vaskemaskinen har de en "omvendt" fase. Det vil sige at når den normale fase svinger op til +120V så er den anden leder nede på -120V. På den måde er forskellen på de to 240V. Det kalder de så for 240V men det er vigtigt at forstå, at det faktisk er den samme fase som deres 120V strøm. Det er bare en måde at doble op på spændingen.

De har kun adgang til én af de tre faser. Men deres strømsystem er grundlæggende trefaset ligesom vores. Det er blot kun industri der får adgang til at alle tre faser.

240V er tilfældigvis det samme som én af vores faser. Så ved at lave laderen til én fase 240V og så den kan acceptere både 50Hz og 60Hz, så har de én løsning der dur overalt.

120V lande har normalt kæmpe sikringstørrelser. Derfor ser du elbiler der kan lade med 32A på én fase. Det må man slet ikke her, da mere end 16A skal fordeles på mindst to faser. Du ender dermed på en løsning, der kan lade ok i 120V lande (selvom 7 kW stadig er Zzzz), men i 230V lande er uacceptabel langsomt. Men vi er stadig i en fase, hvor producenterne tror de kan slippe afsted med det.

2 faser hos VW er en variant af det samme. Spændingsforskellen mellem to faser er 400V. Så ved at lave en lader der kun fungerer på én fase, men som kan tage 100V til 400V ind (ligesom de fleste ladere til elektronik), så har de igen én løsning der fungerer overalt.

Den rigtige løsning med en lader der virker på alle 3 faser, kræver at man gider udvikle én løsning til USA/Japan/Canada og en anden løsning til resten af verden. Men helt ærligt, hvor svært kan det være at lave laderen som et modul, så det er trivielt at bytte ud med den der passer til den korrekte verdensdel?

koden
koden Apr 24 '19

Tak for udførlig forklaring :-)

Den korte må være at vi er for små til at de gider tage hensyn til det :-)

Som bil 2 så kan det nok gå.

Men jeg synes stadig det er behageligt at kunne lade sin bil op over natten fra 0 til fuld.

I mit daglige forbrug gør det at jeg faktisk kun lader hver 4 dag.

En ubetydelig ting lide at smide kabel i dagligt.... men jeg kan nu godt lide ikke at skulle fjerne det hver gang jeg skal køre små ture eller huske at sætte det til sidst på dagen.

Ice2EV
Ice2EV Apr 24 '19

Nu spørge jeg bare dumt..... Kunne man med eks en Tesla og en Kona i husstanden slippe for, at skulle flytte stik, ved at dele de 3 faser i 2 kabler. 1 kabel med 2 faser og det andet kabel med 1 fase?

Så kunne de begge lade samtidig, Tesla godtnok kun med 7,4kW, og Kona med 3,7. Men man var fri for at skulle sætte alarmen til kl 00:30 for at flytte stikket.

Sider: 1 2 »