Loading...
dk

Navigation | Tesla Forum

baldur
baldur Apr 14

Jeg synes brugergrænsefladen til navigation føles lidt begrænset:

1) Kan det være rigtigt at Tesla ikke har hørt om æøå? Hvordan indtaster man danske vej og bynavne?

2) Hvis man starter på at taste en adresse, så kommer der hurtigt forslag op. Hvis man så vælger et af disse, så fortabes muligheden for at indtaste husnummer. Kan det være rigtigt? Hvis man i stedet forsøger at indtaste hele adressen, og der er tale om en adresse med æøå, så genkendes adressen ikke. Resultatet er at det kan være umuligt at blive navigeret til en specifik adresse med husnummer.

3) Der er ingen mulighed for at indtaste mellemadresser (via).

4) Der gives ingen alternative ruter, det er take it or leave it. Selvom det lidt ligner Google Maps, så er der ingen af de smarte features, som eksempelvis muligheden for at trække i ruten for at bestemme hvilken vej, man gerne vil.

5) Hvis man benytter ruteplanlæggeren, der automatisk indlægger stop ved supercharger, så er der ingen valgmuligheder og de automatiske valg synes ikke at være specielt smarte. Eksempelvis, hvis jeg vil fra København til Hamborg, så bliver jeg bedt om at stoppe ved Køge. Men det er hul i hovedet, på det tidspunkt har jeg høj ladning på batteriet, den vil lade relativt langsomt og jeg kommer frem med minimalt på batteriet. Der er flere andre ladere på vej derned, som det vil være meget smartere at stoppe ved. Og igen, der er ingen mulighed for at sige at jeg ikke gider færger, men hellere vil tage Storebæltsbroen.

Jeg håber i kan give nogle hints til ovenstående, men ellers føler jeg at de virkelig har tabt muligheden for at lave et rigtigt lækkert system her. Sådan nogle småting tager det fra smukt til ubrugeligt.

TorbenS
TorbenS Apr 14

@baldur. Navigationen er meget simpel uden via punkter, hurtigste rute osv. For at sige det pænt så er den håbløs gammeldags.
Men hvis du fx holder fingeren på "A" så kommer der flere bogstaver på skærmen som du kan bruge.

Når du taster adressen, så skriv nummeret først og derefter vejnavn. Så går det hele lidt nemmere.

Den første aut. valgte Supercharger er ofte efter meget kort afstand. Du trykker bare på den næste på kortet og når du så lader, trykker på endelig destination.

Under indstillinger kan du godt slå færge til/fra men det har ingen virkning på min PT.

KimT
KimT Apr 14

Som Torben skriver er specialtegn som på en smartphone - hold bogstavet nede for at få den - inkl ÆØÅ (AOE)

Navigationen er installeret i bilen, så den giver mulighed for at navigere når du ingen internetforbindelse har. Tidligere var det Navigon som inkl kort fyldte ca 6-7Gb. Dvs. man får kun kortopdateringer når man er på wifi (Googlemaps som er det der vises på skærmen er selvfølgelig altid opdateret). På S/X er det den indbyggede navigation der vises på den lille skærm (IC). Og den route som er beregnet bliver så "lagt ind over" et google maps kort på skærmen. Vi har tit set hvor en vej/motorvej er kendt af Google, men ikke den indbyggede navigation. Så selvom det er et google maps der vises, er det ikke Google der bruges til navigation.

Som udgangspunkt har den faktisk via punkter, men det er udelukkende blevet brugt til Supercharger...... Man kan ikke selv smide yderligere via punkter ind.

Mht. stop så tager den udgangspunkt i det strøm du har på batteriet lige nu. Dvs. hvis du vil fra Kbh. til Hamborg, så vil den nok ikke sige du skal stoppe i Køge hvis du sidder i bilen, og den har 100% strøm på.

Hvis man ønsker at sidde ved en PC og nørde med en tur kan man evt. bruge :

https://abetterrouteplanner.com/

https://www.evtripplanner.com/planner/2-8/

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 14
selsoe
selsoe Apr 25

Jeg benyttede ruteplanlæggeren i går (Århus → København). Den foreslog færgen, men hvis jeg under indstillinger (det lille tandhjul ved navigation) valgte færger fra, blev jeg fint dirigeret via Fyn.