@MikaelH
Jeg synes Elon er visionær og til tider sjov, men hans tweet er altså ikke altid til at stole på. Jeg har set tweetet, og den tynde artikel Electrek har bygget på den, det er tvetydigt, er det alle 4 moduler eller er det prisen for et, er prisen for et 1250USD eller er det 5000USD osv. Skifter man til et nyt modul blandt gamle og har det så mere kapacitet end de andre? Eller får man et brugt med samme rest kapacitet/matched med slid med dem man har for ikke at trække hele pakken skæv/ud af balance eller kan de løse det ved en anden metode. Efter at have set teardown på EVTV, wk057 og Rich Rebuilds, så er mine tanker, at ja, det bliver muligt at genopbygge batterierne på modul niveau, men nej, det bliver ikke noget man selv kan gøre, der skal en eller anden til som har specielt indrettet lift og værktøj, og måske også adgang til reservedele som går i stykker i demontering, som det metal og pakning på toppen af batteriet, det ser ikke godt ud når de får det flået af. Men måske det kommer nogle firmaer hvor man kan indbytte sit batteri med et genopbygget, lidt ala genopbyggede gearkasser og dyser osv. Drivetrain er sikkert ekstremt robust, men der kommer sikkert nogle lejer der skal skiftes osv, om det bliver nemt eller svært kommer jo lidt an på om der kommer nogle der kan/vil gøre det, det tror jeg der gør.
Når alt det er sagt, så er jeg ret positiv, men pointeret bare at det ikke nødvendigvis bliver billigt efter 10år og det ikke nødvendigvis bliver 20år man kan holde den kørende (økonomisk) men jeg er optimistisk, det større styktal af Model 3 gør aftermarket meget mere attraktivt for reservedele osv. så det hjælper helt sikkert på det