Loading...
dk

Short range plus og supercharging | Tesla Forum

Agon
Agon Apr 15

Det ser ud til at SR+ på nuværende tidspunkt er begrænset til at lade med max. 102 kW på superchargere. Det svarer til 85% af de 120 kW som LR kan opnå selvom batterikapaciteten kun er ca. 2/3 af det som den er på LR.

Det må vel betyde at SR+ lader en bestemt procentdel af batteriet (eksempelvis 50%) op en smule hurtigere end LR? Men selvfølgelig giver 50% i SR+ færre km end i LR. Som jeg har forstået det har normal logik vistnok ellers været at man ca. lader den samme procentdel op på samme tid?

Men hvad sker der mon når v2 superchargere øger effekten til 145 kW? Kan man så forvente at SR+ kan lade med ca. 2/3 af de 145 kW - dvs. næsten det samme som nu?

MikaelH
MikaelH Apr 15

Long Range kan lade med op til 250kW senere i år. Så du kan ikke umiddelbart kigge på batteristørrelse og maks lade hastighed i forhold til hinanden, da de nuværende 120kW ikke er et udtryk for hvad den kan. 

MOS
MOS Apr 15

De 120 kW er en begrænsning i SuperChargeren. Tesla har allerede vist, at en LR kan lade med over 250 kW. Det kræver naturligvis, at man har en lader, der kan levere så meget effekt og at bilens firmware understøtter det. Som jeg forstår det, har Tesla også p.t. indbygget en begrænsning i firmwaren, så den kun kan lade med 120 kW. Der er flere youtube videoer, der dokumenterer, at Model 3 også kun kan lade med 120 kW på Ionitys 350 kW ladere. Senere, når Teslas egne SuC v3 med 250 kW effekt bliver rullet ud, vil Tesla formentlig låse denne begrænsning op, så Model 3 kan lade med op til 250 kW på alle CCS-ladere, der kan levere denne effekt. De burde vel egentlig godt kunne låse den op allerede nu, men det er nok noget markedføringsmæssigt, der gør, at det vil se dumt ud, at Teslaer kan lade hurtigere på konkurrentens ladenetværk.

Hvis batteriet i en Model 3 LR kan snuppe 250 kW, hvilket svarer til lidt over 3C, så kan jeg ikke se nogen grund til, at en SR+ ikke også burde kunne lade med lidt over 3C svarende til ca. 185 kW. Det er altså firmwaren, der begrænser ladeeffekten.

Man kan så spørge sig selv, hvorfor den skulle være begrænset til max. 102 kW, når SuC i dag sagtens ville kunne levere 120 kW. Mit gæt er, at det slider hårdt på batterierne, hvis der bliver ladet med højere effekt og at Tesla kun vil tillade det, hvis batteriet er preconditioneret, så det har optimal temperatur, før der tillades så høj ladeeffekt. Og softwaren til det er måske ikke helt gennemtestet endnu. Der kan også være andre grunde, som jeg ikke kender, til, at de venter med at låse op for højere ladehastigheder på alle biler samtidig.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 15
mbk
mbk Apr 15

Men 102 kW på et 55kWh batteri er allerede rimelig syret, det er ret vildt at vi allerede er nået her til, det betyder jo at SR ikke er ret begrænset. Med sin effektivitet svarer det til at en Model S lader med 140kW og måske 160kW i en Model X. 

KimT
KimT Apr 15

Så lige en ladekurve for e-tron. Ser fedt ud, men tvivler godt nok det er sundt for batteriet i længden

0-100% på 47min. 115kWh i snit !

https://youtu.be/8ng1-TDJx8k?t=283

MikaelH
MikaelH Apr 15

Audien har et batteri på 95kWh men kun ca. 82kWh er tilgængeligt. Det hører med til forklaringen. 

Audi har altså en væsentligt større buffer på batteriet end Tesla.

Hilbert
Hilbert Apr 15

@MikaelH - Jeg ville nok tage Audis oplysning om at batteriet er på 95 kWh med et vist forbehold, indtil en uvildig instans kan bekræfte batteriets nominelle kapacitet. Men når alt kommer til alt er det vel rækkevidden der tæller.

KimT
KimT Apr 15

Her har han tømt batteriet helt og ladet op via alm. 11kWh. https://youtu.be/ks2n2kIBJWw?t=374

Det er rigtigt at han iflg hans bimåler har hældt ca 94kWh på, men med et ladetab på ca. 10% kommer han frem til 84kWh til rådighed i batteriet.

Ovenstående ladning hos IONITY var bilen også helt tom.