De 120 kW er en begrænsning i SuperChargeren. Tesla har allerede vist, at en LR kan lade med over 250 kW. Det kræver naturligvis, at man har en lader, der kan levere så meget effekt og at bilens firmware understøtter det. Som jeg forstår det, har Tesla også p.t. indbygget en begrænsning i firmwaren, så den kun kan lade med 120 kW. Der er flere youtube videoer, der dokumenterer, at Model 3 også kun kan lade med 120 kW på Ionitys 350 kW ladere. Senere, når Teslas egne SuC v3 med 250 kW effekt bliver rullet ud, vil Tesla formentlig låse denne begrænsning op, så Model 3 kan lade med op til 250 kW på alle CCS-ladere, der kan levere denne effekt. De burde vel egentlig godt kunne låse den op allerede nu, men det er nok noget markedføringsmæssigt, der gør, at det vil se dumt ud, at Teslaer kan lade hurtigere på konkurrentens ladenetværk.
Hvis batteriet i en Model 3 LR kan snuppe 250 kW, hvilket svarer til lidt over 3C, så kan jeg ikke se nogen grund til, at en SR+ ikke også burde kunne lade med lidt over 3C svarende til ca. 185 kW. Det er altså firmwaren, der begrænser ladeeffekten.
Man kan så spørge sig selv, hvorfor den skulle være begrænset til max. 102 kW, når SuC i dag sagtens ville kunne levere 120 kW. Mit gæt er, at det slider hårdt på batterierne, hvis der bliver ladet med højere effekt og at Tesla kun vil tillade det, hvis batteriet er preconditioneret, så det har optimal temperatur, før der tillades så høj ladeeffekt. Og softwaren til det er måske ikke helt gennemtestet endnu. Der kan også være andre grunde, som jeg ikke kender, til, at de venter med at låse op for højere ladehastigheder på alle biler samtidig.