Loading...
dk

Hvad er det med min rækkevidde ? | Tesla Forum

Voller
Voller Apr 16

Hej El bils eksperter

Jeg har nu haft min Tesla i næste 3 uger, og den er jo en fantastisk bil, de kører som en drøm. Men jeg kan ikke helt forstå min rækkevidde.

Jeg kører dagligt fra Herning til Haderslev, en tur på 130 km hver vej, primært på motorvej med 115 km/timen. Da jeg har en P90D burde det ikke være et problem at klare turen på en opladning. Men det kan jeg ikke, jeg vil prøve at give lidt date, håber ikke det bliver for forvirrende:

Imorges stod der i det lille display at jeg har 407 km(kun opladt ca 80%), men navigationen siger at jeg er helt nede på 33% når jeg kommer på arbejde og på -19% når jeg er hjemme igen. Consumption grafen siger at jeg kun har 227 km med et forbrug på 281Wh/km, er lidt hørt da jeg havde en del by kørsel og hurtig motorvej igår aftes.

Da jeg ankommer på arbejde efter 130 km siger det lille display at jeg har 185 km tilbage, consumption siger 129 med 228Wh/Km.

Er dette korrekt opførsel for bilen, gør jeg noget forkert eller hvad er jeres input ?

Jeg kan forstå at de 407 i display er afhængig af hvordan jeg kører, men at det bliver næsten halveret kan jeg ikke forstå, specielt ikke med 115 på motorvejen.

MOS
MOS Apr 16

De 407 km vist ved siden af batteriikonet på den lille skærm bag rattet ved 80% svarer til godt 500 km på en fuld opladning. Det tyder på, at du i settings har valgt at vise rækkevidden i km rated, hvilket er meget optimistisk. Gå ind i Controls -> Display -> Energy Display, her kan du vælge mellem Energy og Distance. Din står formentlig på Distance og herefter kan man vælge Typical og Rated. Din står formentlig på Rated. Forskellen mellem Typical og Rated er en konstant omregningsfaktor, som er hhv. ca. 4 og 5, når den omregner batteri-% til km rækkevidde. Dvs. på 80% batteri vil den vise enten 320 km Typical eller 400 km Rated - sådan i runde tal. Omregningen til km er i alle tilfælde det rene gætværk og din reelle rækkevidde afhænger af mange forhold, der ikke tages højde for her, f.eks. hvor tung en højre fod du har, varme og A/C i kabinen, kørselsmønster, ruten, udetemperatur, batteritemperatur, vind, regn, sne m.m.

Jeg anbefaler, at du sætter den på Typical, som er lidt mere realistisk, men stadig bare en dum, konstant omregningsfaktor fra %. De fleste Tesla-ejere vælger efter lidt tid at indstille den til Energy, så viser den tilbageværende energi på batteriet i %, ofte kaldet State of Charge (SoC), fuldstændig på samme måde som på din mobiltelefon. Hvis du sætter den til at vise %, så vil du hurtigt finde din egen personlige omregningsfaktor. Det kunne f.eks. være 3,5 km/% om sommeren og 3 km/% om vinteren. Eller lidt højere, hvis du kører økonomisk.

I Energy appen på den store skærm kan du se forventet energiforbrug, hvis du har indtastet en destination i navigationen. Vælg fanebladet Trip. Grafen viser estimeret, tilbageværende energi på batteriet i løbet af turen ved normal kørsel og er typisk en næsten ret linje, der går skråt nedad. Grafen tager højde for by-/landevejs-/motorvejskørsel, temperatur og bakket terræn og er derfor ikke helt ret. Den tager ikke højde for vind eller nedbør, så hvis du har modvind eller det er regnvejr eller sne på vejen, så skal du regne med et højere forbrug.

Jeg har dog lidt en mistanke om, at der er nogle fejl i softwaren, som har været der siden en opdatering sidste år. Min er i hvert fald blevet noget mere pessimistisk med nogle små lodrette stykker på kurven undervejs, hvilket indikerer et meget højt energiforbrug over en meget kort distance. Det kunne f.eks. være ved acceleration fra 0 til en høj fart eller kørsel op ad en lang, stejl bakke. Men de lodrette stykker på grafen er dog midt ude på et fladt stykke motorvej, hvilket gør, at jeg tænker der er en fejl i softwaren. Min erfaring er i hvert fald, at selvom den estimerede, tilbageværende energi på batteriet går et lille stykke lodret nedad nogle steder på min pendlerrute, så er mit energiforbrug rimelig jævnt og kurven for det reelle forbrug går ikke lodret ned, når jeg når det pågældende sted på ruten. Når jeg har passeret stedet, opdateres grafen automatisk og bliver mere retvisende.

Hvis der på din pendlerrute er tilsvarende små lodrette stykker på energy grafen, så regner den nok for pessimistisk.

Hvis du i Energy appen vælger fanebladet Consumption, så vises en graf, der ligner et bjerglandskab, som viser det aktuelle forbrug. Du kan vælge at få vist de seneste 10, 20 eller 50 km. Ude til højre kan du se Projected range, som er den rækkevidde, bilen estimerer, du har tilbage, hvis du fortsætter med køre lige så råddent som hidtil. Du kan vælge mellem Instant og Average. Instant er ubrugelig, da den fluktuerer helt vildt op og ned afhængigt af om man lige giver den lidt gas til en overhaling, bremser eller kører lidt op- eller ned ad bakke. Vælg i stedet Average, så estimerer den rækkevidde baseret på dit gennemsnitsforbrug over de seneste 10, 20 eller 50 km, alt efter hvad du har valgt at vise på skærmen. Det er meget mere brugbart. Hvis du har kørt bykørsel de seneste 10 km og skal ud på motorvejen bagefter, så er 10 km grafen nok ikke så repræsentativ for dit kommende forbrug. Det samme hvis du lige har kørt 10 km op eller ned ad bakke. Der vil 50 km grafen nok give et bedre estimat.

Håber du kan bruge ovenstående. Ellers spørg igen, hvis du er i tvivl om noget.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 16
Boomle
Boomle Apr 16

Uanset hvordan bilen viser hvor mange km der er tilbage, ændrer det dog ikke på at du skal køre mere økonomisk end du gør nu for at klare din tur.

Da jeg havde en 85D ville en motorvejsstrækning på 300 km begynde at give mig dårlige nerver. Og det var altså opladet til 100%. 

Til det hører også at jeg altid havde 22 grader i bilen (det synes jeg er normalt, men det bruger alt for meget energi).   

MOS
MOS Apr 16

Tip: Hvis du reelt mener, der ikke er nok rækkevidde til din pendlertur (t/r), så ville jeg nok vælge at lade den op til f.eks. 90% i stedet for 80%. Men det finder du nok hurtigt ud af.

Ved at følge med på grafen på Energy appen kan man også løbende følge med i estimeret tilbageværende energi på batteriet som det udvikler sig i løbet af turen. Hvis det ser kritisk ud, kan man altid sætte farten lidt ned. Det er en fornøjelse at observere, hvordan kurven automatisk bliver løftet lidt opad efter et stykke tid med økonomisk kørsel. En god idé er at starte turen med behersket fart, og hvis energy grafen fortsat ser fin ud, så kan man løbende sætte farten lidt op.

Hvis rækkevidden er kritisk, vil du også opleve, at din Tesla advarer dig med røde advarselsbeskeder om, at "Charging needed to reach destination" eller gule advarselsbeskeder om, at du ikke må køre hurtigere en x km/h, hvis du vil være nogenlunde sikker på at nå frem uden at løbe tør for batteri. Det er en god idé at tage disse advarsler alvorligt - i hvert fald i starten indtil du lærer bilen og dens forbrug/rækkevidde bedre at kende. Jeg har efterhånden lært at ignorere advarslerne, da jeg ved ret præcist, hvor langt bilen kan køre og jeg kan altid køre økokørsel og dermed forlænge rækkevidden, hvis jeg får brug for det. I værste fald: Sluk for A/C og varme og læg dig med 90 km/h i slipstrømmen bag en lastbil, så kan du øge rækkevidden med i hvert fald 50%.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 16
Voller
Voller Apr 16

Hej med jer

Tak for indspark, jeg vil prøve at rette i indstillingerne som du foreslår @MOS. Jeg kan dog ikke forstå at jeg ikke skulle have rigelig med strøm til at køre 2*130 km om dagen, selv om jeg kun lader den op til 80%. De 80% er for at skåne batteriet, da jeg har læst mig til at det får det til at holde bedre.

Men stadig en masse at lære, jeg er stadig vild med bilen, hvor får man ellers e bil med 700HP+ som er økonomisk at køre i.

lauz
lauz Apr 16
Lad til 90%

Det er i tråd med Teslas anbefalinger og dem stoler jeg personligt mere på end alle mulige tilfældige personer online.

2 x 130 skal kunne lade sig gøre. Kører ofte CPH - Hedensted i ét træk i en 85D. 260 km
Forummets indlæg er redigeret af lauz Apr 16
TRP
TRP Apr 16

@ Voller; tillykke med din nye bil!

Jeg har selv en P90D og tænker din daglige distance er realistisk hvis du lader den til 90% og samtidig er bevidst om at køre økonomisk. Til vinterkørsel skal du nok tættere på de 100% og sørge for driftklart batteri og kabinevarme (forvarmning).

Jeg har kørt en 298km strækning på Tysk motorvej sidste sommer (fra 100% SoC) uden at ankomme med med nerverne uden på tøjet grundet kritisk lavt SoC niveau.

Sæt også bilen i "range mode". Men gør det først når du kører og har forvarmet bilen fra elnettet, ellers er forvarmning af batteriet ikke omfattet af kabineopvarmningen fra Appén. "Range mode" lader den lille frontmotor yde mere ved ligeud kørsel og dermed øges den samlede effektivitet af drivtoget. Dette er særligt relevant på P85D/P90D model da de har større og lidt mindre effektive bagmotorer.

Brug også "low suspension" indstillingen ved motorvejshastighed. Det skulle reducerer luftmodstanden en anelse og det tæller jo altsammen når man ligger på kanten af rækkevidden.

MOS
MOS Apr 16

@Voller

Sæt den hellere til at lade til 90%. Hvis du så konsekvent kommer hjem med mere end 10% tilbage på batteriet, kan du overveje at skrue lidt ned igen. Det bedste for batteriet er så vidt muligt at holde den omkring 50% det meste af tiden. Så hvis du bruger 80% på din pendlertur (t/r), så er det bedst at cycle batteriet mellem 90% -> 10% -> 90%. Bruger du kun 60%, så er det bedst at cycle batteriet mellem 80% -> 20% -> 80%.

Jo længere man kommer op i SoC, jo mere slider det på batteriet. Som tommelfingerregel slider det dobbelt så meget på batteriet, hvis du sætter den til at lade op til 10% højere (f.eks. slider det dobbelt så meget at lade til 80% som til 70% og igen dobbelt så meget at lade til 90% som til 80%). Men det er først når man kommer over 90%, det virkelig gør en stor forskel. Her slider det dobbelt så meget, hvis man øger med blot 2% (f.eks. fra 90% til 92% og igen fra 92% til 94% osv.). Det er derfor, man anbefaler, at man kun lader den over 90% til lejlighedvise længere ture. Og hvis man gør det, så er det bedst at bruge scheduled charging, så den er færdig med at lade lige når man skal af sted. På den måde står den kortest muligt tid med fuld spænding på batteriet. Det er dels store variationer i spændingen på batteriet men også høj spænding over lang tid (særligt kombineret med høje temperaturer), der er de mekanismer, der degraderer batteriet.