De 407 km vist ved siden af batteriikonet på den lille skærm bag rattet ved 80% svarer til godt 500 km på en fuld opladning. Det tyder på, at du i settings har valgt at vise rækkevidden i km rated, hvilket er meget optimistisk. Gå ind i Controls -> Display -> Energy Display, her kan du vælge mellem Energy og Distance. Din står formentlig på Distance og herefter kan man vælge Typical og Rated. Din står formentlig på Rated. Forskellen mellem Typical og Rated er en konstant omregningsfaktor, som er hhv. ca. 4 og 5, når den omregner batteri-% til km rækkevidde. Dvs. på 80% batteri vil den vise enten 320 km Typical eller 400 km Rated - sådan i runde tal. Omregningen til km er i alle tilfælde det rene gætværk og din reelle rækkevidde afhænger af mange forhold, der ikke tages højde for her, f.eks. hvor tung en højre fod du har, varme og A/C i kabinen, kørselsmønster, ruten, udetemperatur, batteritemperatur, vind, regn, sne m.m.
Jeg anbefaler, at du sætter den på Typical, som er lidt mere realistisk, men stadig bare en dum, konstant omregningsfaktor fra %. De fleste Tesla-ejere vælger efter lidt tid at indstille den til Energy, så viser den tilbageværende energi på batteriet i %, ofte kaldet State of Charge (SoC), fuldstændig på samme måde som på din mobiltelefon. Hvis du sætter den til at vise %, så vil du hurtigt finde din egen personlige omregningsfaktor. Det kunne f.eks. være 3,5 km/% om sommeren og 3 km/% om vinteren. Eller lidt højere, hvis du kører økonomisk.
I Energy appen på den store skærm kan du se forventet energiforbrug, hvis du har indtastet en destination i navigationen. Vælg fanebladet Trip. Grafen viser estimeret, tilbageværende energi på batteriet i løbet af turen ved normal kørsel og er typisk en næsten ret linje, der går skråt nedad. Grafen tager højde for by-/landevejs-/motorvejskørsel, temperatur og bakket terræn og er derfor ikke helt ret. Den tager ikke højde for vind eller nedbør, så hvis du har modvind eller det er regnvejr eller sne på vejen, så skal du regne med et højere forbrug.
Jeg har dog lidt en mistanke om, at der er nogle fejl i softwaren, som har været der siden en opdatering sidste år. Min er i hvert fald blevet noget mere pessimistisk med nogle små lodrette stykker på kurven undervejs, hvilket indikerer et meget højt energiforbrug over en meget kort distance. Det kunne f.eks. være ved acceleration fra 0 til en høj fart eller kørsel op ad en lang, stejl bakke. Men de lodrette stykker på grafen er dog midt ude på et fladt stykke motorvej, hvilket gør, at jeg tænker der er en fejl i softwaren. Min erfaring er i hvert fald, at selvom den estimerede, tilbageværende energi på batteriet går et lille stykke lodret nedad nogle steder på min pendlerrute, så er mit energiforbrug rimelig jævnt og kurven for det reelle forbrug går ikke lodret ned, når jeg når det pågældende sted på ruten. Når jeg har passeret stedet, opdateres grafen automatisk og bliver mere retvisende.
Hvis der på din pendlerrute er tilsvarende små lodrette stykker på energy grafen, så regner den nok for pessimistisk.
Hvis du i Energy appen vælger fanebladet Consumption, så vises en graf, der ligner et bjerglandskab, som viser det aktuelle forbrug. Du kan vælge at få vist de seneste 10, 20 eller 50 km. Ude til højre kan du se Projected range, som er den rækkevidde, bilen estimerer, du har tilbage, hvis du fortsætter med køre lige så råddent som hidtil. Du kan vælge mellem Instant og Average. Instant er ubrugelig, da den fluktuerer helt vildt op og ned afhængigt af om man lige giver den lidt gas til en overhaling, bremser eller kører lidt op- eller ned ad bakke. Vælg i stedet Average, så estimerer den rækkevidde baseret på dit gennemsnitsforbrug over de seneste 10, 20 eller 50 km, alt efter hvad du har valgt at vise på skærmen. Det er meget mere brugbart. Hvis du har kørt bykørsel de seneste 10 km og skal ud på motorvejen bagefter, så er 10 km grafen nok ikke så repræsentativ for dit kommende forbrug. Det samme hvis du lige har kørt 10 km op eller ned ad bakke. Der vil 50 km grafen nok give et bedre estimat.
Håber du kan bruge ovenstående. Ellers spørg igen, hvis du er i tvivl om noget.