Der var en på Facebook-gruppen der lige har kørt til Dortmund og retur. 130km/t eller efter hastighedsbegrænsningen. Forbrug på 205 Wh/km med 18” aero og fuld bil. Det giver 375km på en fuld opladning.
På langfart med opladning til ca. 70% (for at undgå langsom opladning) og afladning til 10%, giver det ca. 250km som optimal afstand mellem Superchargers eller ca. 2 timers kørsel og 30min opladning.
Det er mit indtryk at den her tabel passer meget godt på en dag som i dag. https://teslike.com/range/
De 200 lyder ikke helt forkert.
Bjørn får i denne video (https://youtu.be/150Z4l69CBo) et forbrug på 153 Wh/km i LR RWD 19 tommer. Det er en tur hvor de kører ca. 1 time på motorvej hvor der vist er 120 km/t som topfart - de kommer tilbage med 110 km/t i gennemsnit.
Hvis jeg sætter max fart i abetterrouteplanner til 120 km/t og sænker den generelle fart en smule så får man også en gennemsnitsfart på ca. 110 km/t fra Kbh til Aalborh. Men det giver med det indbyggede referenceforbrug på 170 Wh/km ved 110 km/t for LR RWD 19 et forbrug på ca.185 Wh/km - som jo er meget højere end det Bjørn fik. Fsktisk skal referenceforbruget helt ned på ca. 145 Wh/km for at matche Bjørns resultat. Det virker lavt.
Med referenceforbrug på 145 Wh/km får jeg ved almindelig fart på hastighedsgrænsen (=gennemsnitsfart på 117 km/t) et forbrug på 170 Wh/km i stedet for de 200 Wh/km.
Det passer bedre med voersaas observationer synes jeg, men jeg ved ikke om det er realistisk.
Det jeg lagde mærke til var at bilens eget estimatet, for hvor meget jeg batteri der skulle være tilbage når jeg/vi kom frem, var mere konservativt end hvad vi faktisk havde tilbage når vi kom frem (ca. 10% forskel) når vi kørte omkring 2,5 time. Jeg kender ikke det program som du bruger så jeg kan desværre ikke sammenligne til det.
Jeg er bestemt ikke god til at holde forbruget lavt i hverdagen (lidt for mange små accelerationer og højere end optimal fart) og jeg vil vove den påstand at hvis jeg kan få den ned i det niveau (155 WH/km) så bør de fleste andre også kunne gøre det. Videoen som Bjørn har lavet er i kupperet landskab og de får mere eller mindre samme resultat som jeg fik på flad vej så jeg tænker at det bekræfter at de fleste bør kunne holde det niveau jeg havde. Deres gennemsnits hastighed må have været omtrent det samme som min. Iøvrigt tak for det link, meget interessant test.
Husk at medvind også sagtens kan give 10%. Nu kender jeg ikke lige Bjørns rute, men han kører jo typisk også i noget kuperet terræn.
155Wh/km på 18” er jo heller ikke specielt lang fra ABRs 170Wh/km ved 110km/t. Hvis der er kørt med 105-115 og pænt, så er mit bud også at den reelle gennemsnitshastighed er under 110km/t.
Når vi kører til Italien med 135, så ender gennemsnittet ofte omkring 105-110km/t. Og det er med 95% motorvej.
@voersaa
På en fuld opladning har Bjørn typisk behov for 10% mere end hvad bilen estimere.
Du kan køre fra Aarhus med 90% og være i København med ca. 15% hvis du følger hastighedsgrænserne.
Med 130km/t kan Model 3 LR AWD med 18" fælge køre ca. 400km på 100% opladning.
Kører du 90km/t klare den ca. 600km.
RWD udgaven er ca. 5-7% bedre.
På langtur vil tiden ca. være fordelt mellem 80% kørsel og 20% opladning.
Dette er under optimale forhold, dvs. ingen (mod)vind og minimal kabineopvarming.
Fald lige over diverse trip tællere. Havde undret mig hvor de var.....
1392 km har den kørt med et snit på 183 Wh/km. Der har den gået ca de 450 på motorvej med varierende fart. Resten har været både pæn kørsel såvel som en del hurtige tråd på højre pedal.
Der er næsten sjovere at gå fra 40-90 en 30-40 gange end bare 170 på motorvejen. Den er stadig for ny og sjov til at gå i øko mode. Men når muligheden dukker op for en arbejdsudflugt til Thyborøn, så skal jeg da se om den trille 400+på en landevejstur.
Vi var en tur i Knuthenborg Safaripark i går. Kørte i alt 320 km, og brugte 79% strøm i vores Model 3 AWD Long Range. Der blev kørt mellem 90 og 130 i timen, med et gns. på ca. 118 km/t. Det svarer til 405 km range, hvilket jeg, som Model S ejer er vildt imponeret over. I den gamle bil, havde vi skullet omkring en SuC på vej hjem, det slap vi for nu.
Havde vi kun kørt 130 km/t, så gætter jeg på en range ned mod 300 km, hvilket dog stadig burde være fint for de fleste, ved mindre de har tænkt sig at urinere i bilen.
Havde vi kun kørt 130 km/t, så gætter jeg på en range ned mod 300 km, hvilket dog stadig burde være fint for de fleste, ved mindre de har tænkt sig at urinere i bilen.
At nå en maksimal afstand har prioritet over alt andet! Hvad der eventuelt er af kropsrelaterede udladninger må ejer nummer 2 af bilen slide med at rense ud af sædderne ;-)
Det er naturligvis individuelt, hvor stor en blære folk har. Men når bilens rækkevidde > blærens ditto, så må det siges at være tilstrækkeligt i praktisk brug.
Så hvis du har en stor blære, så køb en LR. Har du en mindre blære kan du spare lidt penge og købe en SR+, da du jo alligevel vil skulle holde ind ved en SuC for at holde tissepause og så kan bilen passende blive klatladet samtidig med.
Ja jeg tror også vi skal prøve en tur til Belgien i M3'eren her om 1½ måned. Ifølge https://www.evtripplanner.com så burde det kunne klares med 3 sjatter af en halv time, hvis der er fyldt 100% på fra starten. På gamle GPS-data fra diesel-turene, kan jeg se vi har brugt pauser på ca. 18 minutter (blære1) og 40 minutter (mave+blære2). ;) Der kunne godt ha været en "blære3", men det har vi normalt sprunget over.
Og der er godt nok gang i sol og vind i dag:
https://energinet.dk/energisystem_fullscreen
Forbrug 3300 MW, 2500 MW vind og 500 MW sol lige pt. Lidt import fra tyskland, der i øjeblikket drives af 50% solar! Så er vi altså nede i nærheden af 7-8 gCO2/km..
Og negative elpriser i nat:
https:///...1/Hourly/?view=table
---------------------------------
skal det forstås som at strømmen er gratis mellem 00 og 05 i kommende nat?
Hvis man altså har måler med time måling?
Stadig plus transport for den koster jo altid penge.