Loading...
dk

Model 3 priority | Tesla Forum

mbk
mbk Apr 20

Haverslev var sprit ny ladestation og lækkert med 12 stk CCS, men synes måske det er en lidt spøjs beslutning ikke at gå til 16/16, ikke at jeg klager over det for 12 stk er rigtig flot, men er måske bare lidt forundret over at det giver mening ikke at gå hele vejen. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 20
voersaa
voersaa Apr 20
Citat fra mbk

Jeg hørte om en Model 3, hvor det var konens første besøg på Supercharger og ikke kunne forstå hvorfor den ikke vil lade når hun nu havde sat Type 2 stikket i, hvorefter en flink Model S ejer kunne fortælle hende at hun skulle flytte over til en 'Model 3 Priority' stander og bruge CCS stikket.

Lige bortset fra jeg ikke fik hjælp med på vejen lavede jeg faktisk samme nummer første gang på en SC'er  :-D 

Nikolaj
Nikolaj Apr 20

@P85DK, jeg ved heller ikke helt, hvad det præcist betyder, når der ikke er meldt noget officielt ud. Jeg synes dog, at det virker helt hul i hovedet, at komme til en supercharger, og så sidde i kø selv om der er ledige chargere.

Jeg ville også personligt føle mig som et dumt svin, hvis jeg insisterede på at holde på en 3-lader i min Model S, mens 3-ejere sad i kø, og der i øvrigt var ledige DC-ladere. Også selv om jeg kunne risikere en lavere ladehastighed, for samlet set ville vi stadig få mere juice ud af systemet. Omvendt vil jeg selvfølgelig heller ikke sidde i kø i min model S, hvis der er en ledig CCS-lader. Så lidt almindelig omtanke fra alles side løser nok problemet.

lauz
lauz Apr 20
Tjoe... hvis man skal flytte sig til en lader med lavere hastighed for at give plads.. så er det vel en afvejning af om man selv vil sidde 20 minutter ekstra for at lade dig spare 20 minutter? Eller om man vil lade dig vente 20 minutter?

Her når de fleste nok til samme konklusion. Uden at være dumme svin af den grund.

Min tid er lige så meget værd som din tid. Ergo, først til mølle hvis der ikke er et ledigt par.
Nikolaj
Nikolaj Apr 20

Rationalet er snarere skal jeg risikere at bruge 5-10 min. ekstra på, at en anden kan spare 20 min. Den ledige lader, giver jo alt andet lige noget strøm ekstra, som forkorter den samlede ventetid. Hvis det var din gode kollega eller en ven, der var i den ventende model 3, så ville du forhåbentlig også tilbyde ham, at du flyttede over på den ledige lader. Sådan bør man i mine øjne også agere overfor andre Tesla-ejere, ikke mindst når der står model 3 priority på den lader man tilfældigvis valgte. 

Selvfølgelig ville jeg ikke flytte mig, hvis der ikke var nogen ledig lader.

P85DK
P85DK Apr 20

Du kan jo godt risikere at lade med 90-100 kWh på en Model 3 Priority og så skulle flytte over på et andet par, hvor du så kun får 40 kWh, da den anden suger godt til. Selvfølgelig hjælper vi alle til, men det er ikke helt sort og hvidt.

lauz
lauz Apr 20
@Nikolaj

Det er ikke 5-10 minutter vi taler om. A og B deler ikke 50:50. Først til mølle suger alt hvad den kan trække. Så ofte får du under halv effekt på en deler. Det er naturligvis ligegyldigt hvis man skal spise frokost eller andet. Men er man på vej videre? Så er det reelt set dig der “kræver” at din tid skal veje tungere end min.

Og her er folk altså bare ikke så altruistiske. Det tror jeg heller ikke du selv ville være..

Jeg møder ikke andet end hensynsfulde mennesker på ladestationerne. Men husk at det hensyn går begge veje. Man kan ikke bare bede folk om at forlænge deres ladetid med 20 minutter for at man selv kan spare 20 minutter og forvente at alle springer.
MOS
MOS Apr 21
Citat fra ODE90D
Du skal dog ikke regne med at man som S/X ejer flytter sig, hvis man så bliver henvist til en plads, hvor man skal dele ladepar med en anden.

Det mener jeg faktisk, man bør! Der står jo netop "Model 3 priority" på laderen, fordi Model 3 slet ikke kan lade på de andre standere. Det kan Model S/X godt - også selvom de skal dele ladepar, det går bare evt. lidt langsommere. Reduceret ladehastighed må dog siges at være et luksusproblem ift. slet ikke at kunne lade.

MOS
MOS Apr 21
Citat fra P85DK

Du kan jo godt risikere at lade med 90-100 kWh på en Model 3 Priority og så skulle flytte over på et andet par, hvor du så kun får 40 kWh, da den anden suger godt til. Selvfølgelig hjælper vi alle til, men det er ikke helt sort og hvidt.

Jo, jeg synes egentlig, det er helt sort og hvidt. Der står: "Model 3 priority". Det er naturligvis ikke det samme som "Model S/X disallowed". Så Model S/X må som udgangspunkt godt benytte disse ladere. Men hvis der kommer en Model 3 og har brug for laderen, så har Model 3 som det fremgår af skiltningen førsteprioritet og Model S/X må flytte sig. Uanset ladehastighed.

Hvis der var et problem med, at der var godt fyldt på SuC, så ville jeg prøve at tage hensyn ved at overveje, om jeg kunne nøjes med at lade lidt mindre og køre mere til grænsen for min rækkevidde og evt. strække rækkevidden ved at sætte farten lidt ned. Så kan man i stedet lade lidt mere ved næste SuC, hvor der forhåbentlig er mere plads eller vente til man kommer hjem. En sådan adfærd ville samlet set komme de fleste til gavn. Mange kører med en buffer på måske 20-25% (bare for en sikkerheds skyld), hvor man nok sagtens kunne nøjes med en del mindre. 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 21
P85DK
P85DK Apr 21

@MOS - Det er selvfølgelig ordkløveri vi er ude i nu, da vi alle selvfølgelig tager så meget hensyn til hinanden som muligt. Men jeg er uenig i din tolkning af 'Priority'. Det betyder alene at de skal prioriteres, men det er selvfølgelig en konkret vurdering i hvilket omfang.

I færdselsloven har man fx begrebet ubetinget vigepligt således at der netop ikke er plads til en konkret vurdering.

Model 3 kommer til i køen på nøjagtig samme måde som alle os andre dødelige, men der skal da nok opstå nogle underholdende situationer med gode diskussioner når de store rejsedage kommer

Johannelund
Johannelund Apr 21
Når man kan købe en adapter til Model S/X så den kan lade på CCS supercharter må det jo også være muligt at købe en adapter der går den anden vej.
mbk
mbk Apr 21

@Johannelund 

Kommer ikke til at ske, Tesla er allerede begyndt at retrofitte med CCS kabler. Måske de en dag ikke har andet end CCS kablerne. 

Johannelund
Johannelund Apr 21
@mbk, ja nu er jeg jo så naiv at jeg ikke tror at Tesla har monopol på at lave adapter. Så selvfølgelig kan det købes.
mbk
mbk Apr 21

@Johannelund 

Tror ikke du skal regne med det. Hvem skulle gide at lave en adaptor til en propietær Tesla plug som er ved at udgå, som kun ville virke på Supercharger og muligvis snakker en protokol der ikke er i Model 3, hvis alt så teknisk skulle gå godt kan Tesla lukke det ned med en opdatering. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 21
Nikolaj
Nikolaj Apr 21

@Lauz, det er meget tæt på max 10 min., det kan forlænge ladetiden med, hvis man går fra den hurtige lader i et par til den langsomme. Den langsomme får jo løbende højere hastighed i takt med at sidemakkeren får ladet sin bil op. Efter 20 min. lader man næsten med maks hastighed af hvad bilen nu kan tage, og i de 20 min. har man jo fået ca. 25%. Dette er i øvrigt worst-case og i det fleste tilfælde vil det dermed koste en mindre tid. 

Hvis der ikke var noget samlet set at hente, ved at flytte en model S, så en 3'er kunne komme til, så ville det svare til, at man aldrig skulle sætte sin Tesla til som nr. 2 ved et supercharger par. I stedet skulle man altid vente til, at der blev et helt ladepar færdigt, da nr. 2 alligevel intet fik. Og det ved vi jo alle ikke er rigtigt. Også selv om man ofte efterfølgende opgraderer sin position til et ledigt par.

lauz
lauz Apr 21
“Model 3 kommer til i køen på nøjagtig samme måde som alle os andre dødelige, men der skal da nok opstå nogle underholdende situationer med gode diskussioner når de store rejsedage kommer”

Der har også været utrolig kedeligt efter der kom nok ladere til at hele “langfart” versus “lokale” debatten forstummede. Vi trænger til lidt gang i gaden igen.

Men lur mig om det ikke bliver en kort omgang? Laderne opgraderes løbende og der kommer til at gå mindst et år før Model 3 når paritet med S/X i Danmark.
Johannelund
Johannelund Apr 21
@mbk ja det er der nok mange der vil gøre, du forventer vel ikke at alle de ladestandere der ikke har CCS, også bliver udskiftet bare fordi Tesla nu går over til CCS, så selvfølgelig vil der komme en adapter, forøvrigt ser det ikke ud til at der er noget elektronik i adapter der går fra CCS til gl Tesla stik, så hvorfor skulle der være elektronik i det omvendte stik
mbk
mbk Apr 21

@Johannelund 

Jeg skrev nu bare at protocollen kan være forskellig. 

Type 2 only standere vil udgå, det er bare et spørgsmål om tid. Der vil komme CCS only standere om nogle år. 

koden
koden Apr 21

Jeg ved nu hvad i mener...men for 5 min. siden havde jeg aldrig hørt om ladere specielt til model 3.

Men hvis nogen havde forklaret mig det derude, så havde jeg rykket bilen hvis det passede ind.

Kommer jo an på situationen.

Men tænker jeg i de fleste tilfælde kunne rykke.

Men for at rykke skal jeg jo være ved bilen.

Det er jeg sjældent når jeg lader.

Tesla må frem fra skyggen og fortælle hvad de mener med priotering.

Forummets indlæg er redigeret af koden Apr 21
jramskov
jramskov Apr 21
Citat fra mbk

@Johannelund 

Kommer ikke til at ske, Tesla er allerede begyndt at retrofitte med CCS kabler. Måske de en dag ikke har andet end CCS kablerne.

Det vil overhovedet ikke overraske mig hvis Model S og X også får CCS stik når der kommer en refresh af dem, hvilket ifølge rygterne godt kunne komme snart.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Apr 21
Sider: « 1 2 3 4 »