Loading...
dk

Model 3 priority | Tesla Forum

baldur
baldur Apr 21 '19
Citat fra lauz

Men lur mig om det ikke bliver en kort omgang? Laderne opgraderes løbende og der kommer til at gå mindst et år før Model 3 når paritet med S/X i Danmark. 

 

Hvis man også medregner udenlandske biler, så er jeg ikke så sikker på det. I Danmark er der ekstra mange model S og X på grund af den mærkelige stop and go politik for elbiler. Men de vil altså producere næsten 500.000 model 3 per år, så alt andet lige, så vil model S og X blive overhalet ganske hurtigt i antal. 

baldur
baldur Apr 21 '19
Citat fra koden

Jeg ved nu hvad i mener...men for 5 min. siden havde jeg aldrig hørt om ladere specielt til model 3.

 

 

Det er også min primære pointe. Har Tesla på noget tidspunkt kommunikeret til gamle kunder omkring dette? Eller til nye kunder for den sags skyld? Jeg fik intet at vide da jeg købte bilen. Ligesom ingen rigtig ved hvad der helt præcist skal forstås ved "priority".

Jeg har forståelse for at de mangler dele til at opgradere alle SC til CCS i et huk. Men altså, de kunne godt have lavet et lille skilt, hvor de forklarer hvordan og hvorfor. Bare at skrive "model 3 priority" er næsten det samme som intet.

Oplevelsen i Hedensted var så særlig grel da der kun er 4 ud af 16 der er opgraderet til CCS. Og der er faktisk allerede nok model 3 til at de fire mere eller mindre er optaget hele tiden. Når man kun vælger at opgradere 25% så burde de have fjernet muligheden for at S/X kan bruge dem ved en fejl. Anderledes med eksempelvil Køge, hvor det er halvdelen der er opgraderet og det er også et meget travlt sted. Så i Køge kan jeg ikke se de har haft så meget valg, men de kunne godt have informeret langt bedre.

Jeg håber det snarest løser sig selv ved at de opgraderer 100% til CCS.

 

lauz
lauz Apr 21 '19
@nikolaj

“Hvis der ikke var noget samlet set at hente, ved at flytte en model S, så en 3'er kunne komme til, så ville det svare til, at man aldrig skulle sætte sin Tesla til som nr. 2 ved et supercharger par. I stedet skulle man altid vente til, at der blev et helt ladepar færdigt, da nr. 2 alligevel intet fik. Og det ved vi jo alle ikke er rigtigt. Også selv om man ofte efterfølgende opgraderer sin position til et ledigt par.”

Det er altså et temmelig tænkt eksempel. Når der er pres på laderne, så står valget oftest mellem at hoppe på som nummer 2 eller slet ikke at få strøm. Der bliver ganske enkelt ikke et ledigt par, da der konstant roteres nye biler ind. Når din makker stikker? Så opgraderes du automatisk til nummer 1. Så der vil altid være et incitament til at hoppe ind som nummer 2 på en travl lader. Medmindre du har information om at der stopper med at dukke folk op.

Men den største fejl ved dit tænkte eksempel er, at det handler om ren spil-teori. Ønsker aktør A at forære aktør B tid på egen bekostning? Det handler ikke om optimering af samlet lade-tid på tværs af aktørerne. Det er ren prisoners dilemma. Bare med ladere.

I forhold til spildtiden.

Nummer 1 drosler ikke forbruget ned lineært. Tesla Bjørn har lavet en fin graf i denne video:

https://youtu.be/KBk2rQxJgKY

Det er først når du nærmer dig 50% laderen for alvor begynder at drosle ned - og dermed afgiver mærkbar kapacitet til nummer 2. Og de første 50% tager 20 minutter hvis jeg kan trække fuld KWh fra laderen. Rundt regnet det dobbelte hvis der sidder en sulten makker som nummer 1 på standeren.

Så der er ikke tale om 5 minutter. Lander jeg uheldigt? Så vil en anden position koste 20 minutter ekstra ift. til en første position. Og så er vi tilbage ved snakken om altruisme. Skal man lade folk springe køen over på bekostning af egen tid? Her vil en del sige nej, medmindre de alligevel er på vej til at spise frokost.

Og man bør nok overveje om en “dumme svin” attitude ikke tilsvarende vil forringe ens chancer for at overtale folk til at tilbringe længere tid, selvom de faktisk kom først?
LasseL
LasseL Apr 21 '19
Jeg har i min model 3 endnu ikke haft problemer med at kunne til en model3 lader hverken i Danmark eller Norge.

Men sikke dette emne deler folk... Vi mangler nogle trucks eller ICE til at blokere for laderne lige som man kan læse om i USA, så vi får en fælles fjende ;)
Forummets indlæg er redigeret af LasseL Apr 21 '19
kimsc
kimsc Apr 22 '19

Jeg har heller ikke oplevet ikke at kunne komme til en Model 3 lader de 5-6 gange jeg har været forbi SuC den seneste halvanden måned.

Det var dog tæt på i går i Löddeköping. Her er også kun 4 pladser. En model X var kørt den forkerte vej ind og optog derfor de to pladser. Derudover var der en model 3 på det sidste par, som jeg måtte køre op bag ved.

Ejeren sad I og skærmen var tændt, så det var nemt at se udefra at han allerede var omkring 90%, så jeg tænkte han nok snart skulle videre. Vi gik en tur rundt i centret, på toilettet og kom tilbage 20-25 minutter senere for at køre videre. Der holdt han der stadig. Med sædet i soveposition og ca. 99% SoC. Vi spændte børnene fast og var afsted igen før den anden 3'er.

Jeg skal ikke sige mig fri for selv at træffe ikke helt rationelle beslutninger med fri SuC. Jeg kunne godt være nået hjem uden, men vi skulle have et toiletstop på turen og jeg ville ikke kunne nå at lade bilen op til dagen efter på min 1 fasede UMC i parkeringshuset, så derfor var det belejligt at kunne lade fra ca. 35-60% på SuC.

Men 1500km gratis er på alle måder en model der lægger op til rationel adfærd i højere grad end gratis SuC, så jeg tænker at problemerne ikke bliver større herfra.

Nikolaj
Nikolaj Apr 22 '19

@Lauz, Du kunne vidst få et arbejde hos Donald Trump med din argumentation om, at der samlet set ikke vindes noget ved at bruge en ekstra supercharger :)

Jf. ladekurven i dit link, så vil nr. 1 i et ladepar snuppe gns. 100 kw effekt de første 20 min., hvis han starter fra 0%. Da et ladepar samlet giver op til 130 kw, så vil nr. 2 i ladeparet få de resterende gns. 30 kw i disse 20 min. Dvs. man risikerer maksimalt at gå fra 100 til 30 kw effekt i 20 min. Det er tab på ((100 - 30) / 100) 70% effekt i 20 min. svarende til 0,7 * 20 = 14 min., hvor ejeren af model 3 til gengæld sparer 20 min. 

Jeg kan dog give dig ret, hvis den anden supercharger enten ikke virker, eller Model 3 ejeren efter meget kort tid smutter igen, og man så hænger på den langsomme ladetid indtil der kommer fuld effekt på ens nye lader. 

Worst case eksemplet er i øvrigt ret sjældent og nærmest morsomt. Det svarer til, at du ankommer med 0% på batteriet, snupper den eneste ledige lader (model 3 priority). Din lademakker, er på over 90%, så du får fuld effekt fra start af. Efter kun 10 sek. bliver to model S ladere ledigt i præcis samme par. Efter yderligere 10 sek. kommer en ny model S også med 0% på batteriet og snupper den ene. Efter yderligere 10 sek. kommer en stor olm og tatoveret model 3 ejer og sender dig ned på den ledige DC-lader. Nu vil du miste 14 min. over de næste 20min., som han til gengæld sparer helt. 

I de fleste tilfælde vil det derfor nok nærmere kun koste model S ejeren 5-10 min.

Johannelund
Johannelund Apr 22 '19
@kimsc ja det er vel det problem vi har med de nye Model 3 ejere, de vil ikke investerer i en 3 faset lader eller 3 faset ladeløsning, de vil hellere optage en offentlig ladeløsning op til 20 timer istedet for at blive færdig, så andre kan komme til, Ja det er bare IKKE god elbil skik. Skam dig.
mbk
mbk Apr 22 '19

@Johannelund 

WTF? Er du blevet full blown troll? Eller bare lidt overdrevet ude af synk med teknik? Hvad er en offentligt ladeløsning for dig? Et tre faset stik et sted? 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 22 '19
kimsc
kimsc Apr 22 '19

Jeg tænker at "Priority" skulle håndhæves i software. Sætter du din S/X til ved en model 3 priority, så lader du som normalt indtil der kommer en 3'er på den anden halvdel. Så får model 3 "priority", altså den suger det den kan også selvom den kom sidst. S/X får den resterende strøm.

Bliver alle CCS ladere optagede, så nedsættes ladehastigheden for S/X til et niveau hvor der ikke er nogen tvivl om at det bedre kan betale sig at flytte, selv til anden halvdel af ikke "Priority" lader. Hvis alle disse også er optagede så reduceres hastigheden ikke.

mbk
mbk Apr 22 '19

@kimsc 

Ro på. Er der ikke nok CCS ladere må Tesla installere nogle flere. Der er måske et par Model 3 ejere der lige skal lære at køre elbil (f. eks ikke lade til 100%) og nogle Model S ejere (ingen af dem der læser med her) som lige skal lære ikke at tage en med CCS hvis der er andre ledige. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 22 '19
koden
koden Apr 22 '19

Jeg har som tidligere nævnt aldrig hørt om de CCS og jeg læser en del herinde.

Tror der er mange andre der heller ikke har.

Model 3 ejere betaler vel hver gang de lader kontra "os andre" eller har mange af dem en gratis pakke inkluderet?

mbk
mbk Apr 22 '19

@koden 

Jeg har 6 måneder 'gratis' på en referral, der var noget snak om at man kunne få 3 måneder ekstra hvis man aldrig havde prøvekørt en Tesla. Nu er den eneste gratis superladning fra referrals hvor man får '1500 km' per referral. Så der er kun få med lidt fri superladning. Inden jeg bliver beskyldt for alt muligt, kan jeg nævne at jeg kun har ladet på Superlader to gange, jeg ladede den tid det tog at spise en burger (7-78%), pladsen var helt tomt, den anden gang var der også masser af frie ladepladser, bilen var ladet til 94% inden jeg kørte hjemmefra, godt nok på en 1-faset lader, så måske jeg burde skamme mig. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 22 '19
Johannelund
Johannelund Apr 22 '19
@mbk @kimsc ja undskyld men man sætter alså ikke sin model 3 til mormorladning i et offentlig parkeringshus i 20 timer i et 220 volt stik. Stikket er normalt kun designet til at trække fuld belastning i 3 timer. Så køb et abb. Hos E.on eller CLEVER eller tilslut det den via en 3faset lader til et kraftstik. Inden i brænder pakeringshuset af. Når man lader offentlig skal man se at blive færdig så andre også kan komme til.
kimsc
kimsc Apr 22 '19
Quote from Johannelund @mbk @kimsc ja undskyld men man sætter alså ikke sin model 3 til mormorladning i et offentlig parkeringshus i 20 timer i et 220 volt stik. Stikket er normalt kun designet til at trække fuld belastning i 3 timer. Så køb et abb. Hos E.on eller CLEVER eller tilslut det den via en 3faset lader til et kraftstik. Inden i brænder pakeringshuset af. Når man lader offentlig skal man se at blive færdig så andre også kan komme til.
Ro på. Du gør en fjer til 10 høns. Jeg sætter min 1-fasede umc i et dertil indrettet rødt cee stik.
MOS
MOS Apr 22 '19

Det er da helt utroligt, som folk kan diskutere, hvad "Model 3 priority" betyder. Direkte oversat betyder det Model 3 prioritet eller fortrinsret. Det burde vel ikke kræve nærmere forklaring. Men altså: Hvis der f.eks. er en Model S og en Model 3, så har Model 3 fortrinsret til at benytte laderen. Hvor svært kan det være!?

På samme måde som hvis man kører med bussen og har sat sig på det sæde, hvor der er et piktogram, der ligner en gammel mand med stok. Der må man gerne sidde - indtil der kommer en gammel mand med stok og har brug for sædet, så må man høfligt flytte sig.

 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 22 '19
MOS
MOS Apr 22 '19
Citat fra mbk

@koden 

Jeg har 6 måneder 'gratis' på en referral, der var noget snak om at man kunne få 3 måneder ekstra hvis man aldrig havde prøvekørt en Tesla. Nu er den eneste gratis superladning fra referrals hvor man får '1500 km' per referral. Så der er kun få med lidt fri superladning. Inden jeg bliver beskyldt for alt muligt, kan jeg nævne at jeg kun har ladet på Superlader to gange, jeg ladede den tid det tog at spise en burger (7-78%), pladsen var helt tomt, den anden gang var der også masser af frie ladepladser, bilen var ladet til 94% inden jeg kørte hjemmefra, godt nok på en 1-faset lader, så måske jeg burde skamme mig. 

Ja, fy - skam dig! Har du overvejet, hvor meget sådan en burger belaster klimaet? ;-) 

P85DK
P85DK Apr 22 '19
Citat fra MOS

Det er da helt utroligt, som folk kan diskutere, hvad "Model 3 priority" betyder. Direkte oversat betyder det Model 3 prioritet eller fortrinsret. Det burde vel ikke kræve nærmere forklaring. Men altså: Hvis der f.eks. er en Model S og en Model 3, så har Model 3 fortrinsret til at benytte laderen. Hvor svært kan det være!?

Så du mener seriøst at en Model S/X skal flytte sig fra en lader selvom der ikke er andre ladere ledige ...

MOS
MOS Apr 22 '19
Citat fra P85DK  

Så du mener seriøst at en Model S/X skal flytte sig fra en lader selvom der ikke er andre ladere ledige ...

I princippet, ja. Det er jo det, der står på skiltet. Ligesom jeg ville give sædet til den gamle mand i bussen, selvom det betyder, at jeg må stå op.

Jeg går ud fra, at Tesla har bestemt, at Model 3 har fortrinsret til CCS-laderne, fordi Model 3 ikke kan lade på de andre og det handler om at få ladet flest biler på kortest mulig tid, så flest Tesla-ejere bliver gladest muligt. Så man kan naturligvis diskutere, om det giver mening at flytte sin Model S for en Model 3, hvis alle andre ladere er optaget. Her spares der jo samlet set ingenting. Jeg har ikke prøvet dette scenarie i praksis, men skulle det opstå, ville jeg nok bare køre videre til næste SuC i håb om kortere kø dér. Og hvis jeg langt fra havde strøm nok til det, så ville jeg hilse på Model 3 chaufføren og spørge, hvor travlt han/hun har, da jeg kun mangler at lade i f.eks. 5 min. før jeg har strøm nok til at humpe videre til næste SuC og ellers evt. tilbyde at lade ham/hende overtage min plads, hvis vedkommende har meget travlt. Med venlighed kommer man længst.

Det er naturligvis lidt noget andet, hvis man har forladt bilen, så har man ikke denne mulighed. Hvis der er travlt på SuC ved ankomst og man kan se, at der hurtigt kan blive fyldt op, ville jeg nok ikke forlade bilen på en Model 3 prioriteret ladeplads i længere tid, end hvad der svarer til et hurtigt toiletbesøg.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 22 '19
P85DK
P85DK Apr 22 '19

@MOS - nu har jeg ikke kørt bus i 30 år, så jeg ved ikke om de prioritetssæder virkelig eksistere eller om det kun er noget man ser i tyggegummi reklamer, men det er et elendigt eksempel, da det ikke stiller mig dårligere med hensyn til ankomsttidspunkt.

Selvfølgelig skal en Model S/X ikke flytte fra en SuC hvis der ikke er andre ladestandere ledige og jeg vil grine så højt at Elon kan høre det i Freemont hvis en Model 3 ejer kom hen til mig og forventede at det ville ske.

kimsc
kimsc Apr 22 '19
@p85dk en dag bliver det din bil der skal have en legacy priority stander når næsten alle Teslaer benytter ccs og de gamle biler udgør en lille bitte procentdel. Så hvis du griner alt for højt nu kan det være det rammer dig i nakken senere.
Sider: « 1 2 3 4 »