Loading...
dk

Opladning hjemme og el installation | Tesla Forum

jogvan
jogvan May 2 '19

Hej,

Jeg har lige bestilt mig en Tesla 3 Long Range og skal gøre klart der hjemme til oplading. Det kable der er trukket, er 1,5mm2 og en af mine venner siger at jeg max får 10 amper. 

Så jeg har to spørgsmål:

Hvor lang tid tager det at oplade en Tesla 3 med 10 amper ?

Anbefaler I at man heller trækker en 2,5mm2 og kommer på 16 amper ?

Hilsen
Jógvan

MikaelH
MikaelH May 2 '19

Har du tænkt dig at bruge den medfølgende oplader (UMC)?

I så fald vil 10A give dig 230v * 10A = 2.3kW

Antager vi at alt går til opladning (dvs. ingen opvarmning af batteri, kabine etc.), så svarer det realistisk til ca. 12km/t.

Kommer du op på 16A, så vil det i stedet være ca. 18km/t. 

Det skal dog betragtes som en nødløsning at lade via en alm. stikkontakt, og du bør få installeret en seperat gruppe til opladning af bilen. 

En alm. stikkontakt må ikke betales med mere end 6A hvis belastningen er i mere end 2 timer.

jogvan
jogvan May 2 '19

Tak for hurtigt svar :-) Jeg får lavet en separat 16A gruppe og trukket en 2,5mm2 :-)

M3rasmus
M3rasmus May 2 '19

Jeg vil anbefale dig at få lavet en gruppe, og så få trukket 3x2,5mm3 hen til et 3 faset CEE stik. 

Det koster ikke mange basører ekstra, og så er du foreberedt til 11 kw eller over 50 km pr time.

Jeg gav 2500 kr for den løsning. 

Forummets indlæg er redigeret af M3rasmus May 2 '19
MikaelH
MikaelH May 2 '19

5x2,5mm2 ;)

3 faser, nul og jord.

KimT
KimT May 2 '19

Nemlig : 3 faser - også kaldet kraft - er hvad du skal bruge.

mbk
mbk May 2 '19

Lige meget om du starter med medfølgende UMC, så få 5x2.5 trukket og hvis du skal en 3x16A gruppesikring, endnu bedre hvis du får en seperat HPFI/kombirelæ.

jogvan
jogvan May 2 '19

Jeg takker mange gange for gode svar. Det har været til stor hjælp :-) 

Ice2EV
Ice2EV May 2 '19

Har idag fået installeret i Garagen. Han trak 5x6 kabel, mener jeg han sagde. Det er ret tykt. Heldigvis havde jeg elmåleren siddende i garagevæggen, så han kunne snuppe det hele direkte derfra. kun 1 meter kabel og ekstra sikringsboks på 20A.

Joe73
Joe73 May 2 '19
@jogvan
Hvis du har planer om at få en ladeboks på et tidspunkt fra Clever eller eon, så skal du trække 4 mm2 kabel. De acceptere nemlig ikke mindre kabler end det.
mbk
mbk May 3 '19

@Joe73

Jeg efterspurgte et 5x4mm2 af en elektriker, men han sagde det stort set ikke blev brugt så det var enten 5x6mm2 eller 5x2.5mm2.

Gyzz
Gyzz May 3 '19

Jeg har lige fået installeret en Clever ladeboks og der er trukket et 5x4mm², han var faktisk i tvivl om jeg senere kunne tilslutte en yderligere lader hvis man skulle få en elbil mere..... jeg ville absolut anbefale at trække et 5x6mm² så har du nok kvadrat ... jeg bestilte en "STD. installation" hvor elektrikeren kom og trak kabel og installerede ladeboks men jeg gravede selv renden til kablet, der fik jeg besked på at jeg skulle grave renden (dybere end 35cm)og lægge jorden ved siden af renden så lægger elektrikkeren kabel OG Markeringsbånd før du kan dække det til igen da han står til ansvar for at kablet er lagt korrekt. 

i øvrigt var det 4kvadrat og det 2.5kvadrat jeg havde ca. samme yderdiameter ;-O

M3rasmus
M3rasmus May 3 '19
Citat fra mbk

@Joe73

Jeg efterspurgte et 5x4mm2 af en elektriker, men han sagde det stort set ikke blev brugt så det var enten 5x6mm2 eller 5x2.5mm2.

Altså 5x2,5mm2 kan klare en vedvarende belastning på op til 20 amp med strøm på alle 3 faser med en rum temperatur på 30 grader og en kabeltemperatur på 60 grader.

Så kan man vel diskutere om sikkerhedsmarginen fra 16 til 20 amp er nok til ens temperament. 

Jeg vil mene det er godt nok.  

Med 5x4mm2 når vi op til 30 amp under samme forudsætninger. Da vi maks må trække 16 amp, vil jeg mene det er overkill, men det kommer selvfølgelig an på hvor langt de skal trækkes og andre faktorer også. Jeg har selv kun 4 meter fra tavle til CEE stik. 

Forummets indlæg er redigeret af M3rasmus May 3 '19
Gyzz
Gyzz May 3 '19

ja 5. 2.5 er jo tilstrækkeligt men hvis man vil forsøge at undgå at skulle trække kabler igen hvis du skal bruge en yderliere lader sååå er 5x4 faktisk ikke tilstrækkeligt (2x16 amp) så det var mere for at slippe for at grave igen.... ;-)

SuneH
SuneH May 3 '19

Forstår ikke behovet for "yderligere lader". Vi kører ca. 30.000 km pr. år i vores Model S, og det er tilstrækkeligt at lade 2-3 gange pr. uge. Vi har netop bestilt en Model 3, så vi får 2 elbiler. Ladebehovet for 3'eren er nok lidt lavere, da den skal køre mindre og er mere effektiv, så der skal vi vel lade ca. 2 gange pr. uge i nogle timer. Så det kan da sagtens lade sig gøre at nøjes med 1 lader a 11 kW. Det er klart, at hvis begge biler kommer hjem med 5% kl. 23 og skal afsted med 95% kl. 07, så kommer det til at knibe. Men det er ikke realistisk i vores tilfælde. Så vi nøjes med 1 lader til begge biler til deling.

jogvan
jogvan May 3 '19
Tak for svar :-) Jeg har gravet et kabelrør ned og har en snor i røret, så jeg altid kan trække et andet kable, hvis det skulle være nødvendigt :-)
webercarbmann
webercarbmann May 3 '19
Quote from SuneH

Forstår ikke behovet for "yderligere lader". Vi kører ca. 30.000 km pr. år i vores Model S, og det er tilstrækkeligt at lade 2-3 gange pr. uge. Vi har netop bestilt en Model 3, så vi får 2 elbiler. Ladebehovet for 3'eren er nok lidt lavere, da den skal køre mindre og er mere effektiv, så der skal vi vel lade ca. 2 gange pr. uge i nogle timer. Så det kan da sagtens lade sig gøre at nøjes med 1 lader a 11 kW. Det er klart, at hvis begge biler kommer hjem med 5% kl. 23 og skal afsted med 95% kl. 07, så kommer det til at knibe. Men det er ikke realistisk i vores tilfælde. Så vi nøjes med 1 lader til begge biler til deling.

Sune,  cool! - tænker på at gøre det samme. Nuværende S+ ny 3). Jeg tror at jeg bliver et bedre menneske hvis jeg starter dagen i en TM3 AWD LR istedet for min gamle Yaris D4D fra 07 :)  Jeg vil bare gerne se politikerne forlænge refusions ordningen før jeg trykker på knappen. Også gerne en supercharger i Holbæk tak. Må se hvad valget bringer. 

M3rasmus
M3rasmus May 3 '19

Er der i øvrigt ikke noget med at man skal have et HPFI relæ af type B, hvis man lovligt skal have en lader med 3 faser op?

Det relæ koster jo i sig selv 5000 kr. 

mbk
mbk May 3 '19

@M3rasmus 

Det er vist noget med at kravet er efter 1/7. Jeg får lavet mit med et kombirelæ inden, synes det er gakket med krav om Type B. 

M3rasmus
M3rasmus May 3 '19

Citat fra mbk

@M3rasmus 

Det er vist noget med at kravet er efter 1/7. Jeg får lavet mit med et kombirelæ inden, synes det er gakket med krav om Type B. 

Jeg synes i hvert fald det er et meget teoretisk scenarie der gør de kræver der. Altså først skal elbilen fejle - dernæst skal du komme ud for en situation hvor du ville have brugt HPFI relæet, men det sker. Men det er da ikke umuligt.  

Sider: 1 2 »