Loading...
dk

Opladning hjemme og el installation | Tesla Forum

MikaelH
MikaelH May 3 '19

Det er ikke nødvendigt med et Type B relæ hvis din ladeboks har beskyttelse mod dc-fejlstrøm indbygget. Det har boksene fra langt langt de fleste producenter. Den eneste undtagelse jeg har set er Tesla's wall charger. 

M3rasmus
M3rasmus May 3 '19
Citat fra MikaelH

Det er ikke nødvendigt med et Type B relæ hvis din ladeboks har beskyttelse mod dc-fejlstrøm indbygget. Det har boksene fra langt langt de fleste producenter. Den eneste undtagelse jeg har set er Tesla's wall charger. 

Fedt. Så er det sådan en jeg skal have. Jeg har kun en 3,7 kw type 2 i forvejen. 
Men det kan være det også går. 

PeterE
PeterE May 3 '19

MOS har en wall charger til salg, kig under salg-annoncerne. Underligt nok, så er budene på i den lave ende :)

Leth
Leth May 3 '19
Citat fra MikaelH

Jeg kommer til at lade på UMC - går ud fra den har indbygget beskyttelse.
Agon
Agon May 10 '19

Er der et sted hvor man kan se hvad kravene er til en installation af et kraftstik til en Model 3, så man kan lade med sin UMC?

Jeg synes jeg læser en masse ting om relæer, ledningsdimensioner, stik osv. Det er ikke noget jeg ved særlig meget om, og det kunne være rart at kunne give en elektriker tydelig besked om hvad der er man skal have.

Ice2EV
Ice2EV May 10 '19

Hvis du vil lade med din blå en faset UMC. Så er det rigeligt med et almindelig rødt kraftstik. Dimensionerne elektrikeren montere et sådant med er rigeligt.

Men det kræver du har et uathoriseret omformer stik fra 3 faser til 1 fase. Det kan enhver elektriker lave for 100 kr, eller du kan selv hvis du har lidt elektriker snilde eller mod. Der er en tråd om hvordan man laver andet sted på fora.

Tænker det er smartes at få de røde 3x16A kraftstik monteret, når nu du er igang med at trække ledninger. Jeg ville nok også vælge en kraftig dimension kabel, se nedenfor, således du ikke skal trække kabel igen senere.

Da jeg fik monteret EON lader forleden, var kravet 5x6mm2 kabel, han skulle måle mindst 50 ohm(mener jeg at huske) modstand på jordforbindelsen, alternativt skulle han banke jordspyd i jorden. Ifølge ham var det et 2 meter spyd. Han havde oplevet at skulle banke både 2 og 3 i jorden for at få krævet modstand.

Agon
Agon May 11 '19

Og var det noget med et særligt relæ? Eller betyder det ikke noget til den slags installation?

Forummets indlæg er redigeret af Agon May 11 '19
M3rasmus
M3rasmus May 11 '19
Citat fra Agon

Og var det noget med et særligt relæ? Eller betyder det ikke noget til den slags installation?

Og: der er 8-9 m langs med min husgavl hvor kablet enten skal føres på muren (ikke så pænt) eller graves ned langs med muren (der er et lille bed så det er overskueligt). Hvor langt skal det graves ned for at være lovligt?

30 under belægning, 60 under jord. Husk et bånd ovenpå.
Ice2EV
Ice2EV May 11 '19

Han satte denne tingest op mellem elmåler og lader.

Agon
Agon May 11 '19
Quote from M3rasmus
Citat fra Agon

Og: der er 8-9 m langs med min husgavl hvor kablet enten skal føres på muren (ikke så pænt) eller graves ned langs med muren (der er et lille bed så det er overskueligt). Hvor langt skal det graves ned for at være lovligt?

Jeg sad lige og googlede på det og synes at det var ok med 35 cm hvis der var sådan en dækplade (som vist kan fås på sådan en rulle) over eller det lå i rør?

M3rasmus
M3rasmus May 11 '19
Citat fra Agon
Quote from M3rasmus
Citat fra Agon

Jeg sad lige og googlede på det og synes at det var ok med 35 cm hvis der var sådan en dækplade (som vist kan fås på sådan en rulle) over eller det lå i rør?

Det er vist rigigt
baldur
baldur May 11 '19

De fleste krav i loven er "bløde" dvs kan fraviges hvis grundejer giver tilladelse. Med andre ord, du kan gøre hvad der passer dig på egen grund. Eksempelvis:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=85331

§ 2. Ved anbringelse af telekabler på privat ejendom fastsættes nedlægningsdybden efter reglerne i denne bekendtgørelse, medmindre anden nedlægningsdybde er aftalt med den berørte arealejer.

§ 3. Telekabler i abonnentledningsnettet, hvorved forstås telekabler mellem centraler og slutbrugere, skal lægges i mindst 0,45 m dybde.

Jeg ved godt at du skal lægge et elkabel og ikke telekabel, men mig bekendt findes der ikke tilsvarende for elkabler. De ligger dog altid i samme dybder som telekablerne.

Telefonkabler ligger oftest i 30 cm dybde på privat grund på trods af ovenstående. Det skyldes at kobbernettet blev bygget længe inden at ovenstående lov blev til.

En anden udbredt misforståelse er advarselsbånd. Disse er ikke nødvendige og gør ingen forskel i erstatningsspørgsmål ved overgravning. Man lægger dem fordi man godt vil undgå at kablet bliver gravet over, så det er en god ide, men ikke et krav. Det hjælper så desværre ofte ikke når eksempelvis din kommende fiber bliver "skudt ind" med jordraket. Hvis man ikke graver op, så ser man hellere ikke båndet. Kabler der er etableret med jordraket, styret underboring og lignende har af naturlige årsager ikke advarselsbånd.

Det er en god ide at lægge det i rør. Men det ændrer ikke ved krav eller manglen herpå. Hvis du vil gøre det så godt som muligt, så er det et rør i 45 cm dybde og advarselsbånd i 30 cm dybde. Omvendt kan du også lægge kablet råt direkte under overfladen og satse på at det er tilsvarende billigt og nemt at udskifte, når det er blevet beskadiget :-)

mbk
mbk May 11 '19

@Ice2EV 

Det er et kombirelæ, altså fejlstrømsikring og automatsikring i en, synes det er en rigtig fin løsning og samme jeg vælger. Det ser ud til at være type A ved at Google meget hurtigt, jeg synes det er fint men nogle vil have type B som er væsentligt dyrere og bliver vist nok et lovkrav til nye installationer senere i år. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 11 '19
Agon
Agon May 11 '19

Tror I jeg ville få en elektriker til at godkende at vi bare gravede kablet 15-20 cm ned helt inde ved muren i et rør. Det er for mig at se en fin løsning - som ikke indebærer væsentlig risiko for overgravning idet det er langs muren?

Er det kombirelæ et lovkrav eller bare en god ide?

Og hvad er fordelen i givet fald?

Sider: « 1 2