"Benzinhovederne" , kunne ikke sige det bedre selv..
Jeg er overrasket over at model s ikke vandt og chokeret at den ikke engang var top 5. Jeg kan ikke begribe hvilke kriterier journalisterne har sat for kåringen.
En anden ting er det generelle motorjournalistisk sjusk der generelt er omkring model s . Jeg ved ikke om det er fordi jeg er blevet lidt "teslanørd" så jeg mere styr på fakta en de professionelle journalister , men nogle artikler er så upræcise og myte dannende så man tror det er løgn. Og disse nøjagtigheder er aldrig til tesla fordel. Tag ovenstående link hvor der står at model s med største batteri koster ca. Fra 750000 kr. Nej det passer ikke ! Den koster præcist 643200 kr inkl levering ! ... hvorfor så upræcis.
Andre myter jeg har læst er..
Model S ikke kan lades med mindre man har et Clever abonnement eller lignende..
At model S forurener mere pga kulkraft
At vi løber tør for litium og at dette forurener .
At vi kører tør batterier i 18650 format og disse bliver sindsyg dyre at udskifte når(hvis) de skal udskiftes.
Alt dette er løgn eller meget upræcist overfladisk journalistisk arbejde.
Og har man i mange artikler glemt at nævne supercharger (SC) i vurdering/konklusion og fundet bilen for "let" og ikke en rigtig erstatning for benzin/diesel drevet biler.
Hvorfor er der ingen journalister der skriver sandheden at ved køre Tesla Model S kan du køre solskin og vindkraft og din udledning af CO2 er tæt på 0 g /km ? . For mit eget vedkommende vil halvdelen kilometerne blive dækket af sol på mit tag den anden halvdel vil blive dækket af SC.
Det er jo et fantastisk(revolutionært) teknologisk gennembrud!
.
Jeg mener at have læst at ved kun kul fyret strøm ligger model S på omkring 60-70 g CO2/km .vw polo er lige under 100 g CO2 / km så selv ved worst case scenario er tesla markant bedre end poloen. Hvis man som jeg er så heldig at have et solanlæg på taget der laver over 2500 kwh i overskud til teslaen kan jeg med sikkerhed opnå 10000-15000 km der er gratis og CO2 frie. De sidste 10000-15000 km jeg har brug for får jeg SC som også er gratis og CO2 .. er der noget jeg har misforstået?
Det skal nævnes at jeg ikke pendler på arbejde . Det sker at jeg arbejdsmæssigt og privat tager på roadtrip i Sverige ,tyskland , benelux og nordfrankrig . Hvis SC mangler tager jeg blot lejebil eller fly.
0 g CO2 er generelt ikke en realitet pt men en fremtidig mulighed med Model S . Samfundet bør sikre at også byboere uden egen garage og solceller kan få billig bæredygtig strøm. Ligesom jeg :-)
@Nicom, byboere burde bruge den offentlige trafik og så kan i få et par Tesla'er som dele bil..!! ;)
Ha, ha det gider de ikke. 5,5 kr/KM hos Clever så kan man ligeså godt køre i en oliebrænder. Elbiler i byen vil ikke løse trængsel problemer blot fjerne lokal forurening. Ups, Jeg har bevæget mig lidt fra oprindelige emne.
Om æresprisen er en ære for tesla det ved jeg ikke , jeg have set den som året bil.
Du har ret Brian , jeg læste ikke din meddelelse ordentligt.
Jeg har også taget ja hatten på vedr. Km per kw beregning. De 10000-15000 km på mit solanlæg er nok nærmere lidt under 10000 km når man tager vinterkørsel ,opladningstab , standby tab, batteri management m.m. .
Jeg kan også konstatere at 60-70 g CO2/km er nok nærmere 80 g/km og 85 g/km hvis energi tabet tages med og man kører som en blød hat.
Mht SC er CO2 fri og bæredygtigt strøm har hørt Elon ved flere lejligheder at Model S ejer kører på gratis strøm fra solen forevigt. Jeg deler din skepsis vedr dette emne men jeg har aldrig taget Elon i en løgn , derfor er jeg optimistisk indstillet på at SC er/bliver bæredygtigt.
Free supercharger , forever on sunshine...... ja , det er næsten for godt til at være sandt.