Loading...
dk

Long Range eller Standard Range | Tesla Forum

andershvid
andershvid May 13 '19
Jeg har tidligere haft en MS 85D og kigger nu på en M3. Min MS kørte 410 på et fuldt batteri, og det har aldrig været et problem. Man lærer hurtigt at planlægge sine ture efter det.

Nu overvejer jeg en M3 og er komme i tvivl om de 35 tkr. plus +700 kr om måneden er den ekstra rækkevidde værd. Så vidt jeg kan se, er rækkevidde den eneste væsentlige forskel mellem de to modeller (måske bortset fra firehjulstræk). De gange om året hvor jeg kører over 400 km på een dag kan tælles på een hånd.

Er der nogen der har gjordt sig lign tanker?
M3rasmus
M3rasmus May 14 '19

Jeg har gjort nogle af de samme tanker. 

Jeg har kigget meget på det her chart:  https://teslike.com/range/

Og så har jeg tænkt at jeg kun ville lade mellem 10% og 70-80% på batteriet. Det sammen med hvad man skal regne med om vinteren, så er der ikke så meget distance tilbage på SR+.

Jeg må sige at premium interiøret med alle højttalere og subwoofer, samt streaming også har været medvirkende til valget. Samt den smule hurtigere acceleration. 

Jeg vil dog tro vi kunne klare os med SR+ 95% af tiden. Vi har dog ikke nogen bil nr. 2. 

ThomasAnd
ThomasAnd May 14 '19
Den længste tur vi kommer til at køre er cirka 320 km, så SR+ er fint selv med 80 opladning. Vi tager et stop halvvejs, hvilket vi alligevel ville gøre. Da der er superchargere over hele Europa med cirka 200 kilometers afstand, ser jeg ikke noget problem i at have knap 400 km i reel rækkevidde med SR+. vh Thomas
jogvan
jogvan May 14 '19

Har bestilt en Long Range, da jeg kører Sjælland <=> Jylland hver uge. Vil også have mulighed at køre strækningen ude i et, når der minus 10 grader :-)

M3rasmus
M3rasmus May 14 '19
Citat fra ThomasAnd Den længste tur vi kommer til at køre er cirka 320 km, så SR+ er fint selv med 80 opladning. Vi tager et stop halvvejs, hvilket vi alligevel ville gøre. Da der er superchargere over hele Europa med cirka 200 kilometers afstand, ser jeg ikke noget problem i at have knap 400 km i reel rækkevidde med SR+. vh Thomas
Du har ret, hvis man er villig til at tage et stop, så kommer man faktisk langt med SR+. Når vi kører til KBH fra Aalborg, så har vi alligevel en spisepause, så vi kunne sagtens klare os med SR+, med et minimum af planlægning.
jramskov
jramskov May 14 '19

Vi kører jævnligt fra Aarhus til Ringkøbing samt Aarhus - Holstebro og retur. Sidstnævnte er motorvej næsten hele vejen. Vores LR AWD klarer det fint, men det vil kræve en opladning undervejs med en SR+ tror jeg, især når det er lidt køligere. Der er ingen super chargere i området, det er max 50kw ladere og dem er der ikke mange af endnu. Derfor er vi gået efter max rækkevidde.

PerLeth8210
PerLeth8210 May 22 '19

Jeg bor midt i landet(Aarhus) og får ingen problemer med rækkevidden. Jeg har 200 km til Skagen, 175 til grænsen, og ca. 125 km ud til København. Samtidigt er der ovenikøbet kommet ladestationer på Københavner båden, så M3 SR+ med 425 km er rigeligt. Hvis jeg fik timeløn og gode kørepenge, ville jeg måske også overveje at køre de 2x350Km.nedenom og hjem fra København, men det gør jeg ikke. 

MOS
MOS May 23 '19

@PerLeth8210

Så vidt jeg kan se på Teslas hjemmeside, så er en SR+ opgivet til 415 km (WLTP), så regn med 250 km range på en vinterdag og motorvejsfart i en SR+. Og det er endda hvis du starter med 100% på batteriet og kører den helt ned til 0%. I praksis vil man ofte nøjes med at lade til 90% og vil gerne have en vis buffer, så man ikke løber tør. Regn også med, at batteriet degraderer lidt med årene og dermed taber lidt kapacitet.

Men 250 km reel rækkevidde om vinteren vil da sikkert også være tilstrækkeligt for de fleste. Skal man lejlighedsvist ud på længere ture, kan man jo altid holde en kort pause ved en SuC undervejs.

Om man skal gå efter en LR må nok være en afvejning af, hvor ofte man får brug for den ekstra rækkevidde og hvor stort et problem man synes det er, hvis man skal ind og klatlade på længere ture og den smule planlægning det kræver at tilrettelægge turen med dette in mente.

PerLeth8210
PerLeth8210 May 23 '19

Tak for opdateringen MOS. Jeg tror at erfaring med kørestilen og oplademønsteret vil afdække store fordele og ulemper og et langt større spænd end vi forventer. I USA eksperimenterer de helt vildt med at sætte rekorder for rækkevidden på en enkelt opladning. Jeg tror at den gamle  Model S ligger med omkring 1100 km og Model 3 long range omkring de 1000km. Hvor meget vi gider beskæftige os med rækkevidden i lille  Danmark ved jeg ikke, men de 415 km for SR+ er i høj grad en teoretisk værdi.

Forummets indlæg er redigeret af PerLeth8210 May 23 '19
Ice2EV
Ice2EV May 23 '19

Hej. 

Ang range på model 3, har en AWD LR, 4834 km på 40 dage.Ca dobbelt op af normalen.

Kørte forleden ren landevej, med 1 stop midt på for 30 minutters arbejde. samlet 296 km med 85-90 hovedsagligt på AP. startede med 495 på batteriet, den var ikke 100% men tæt på. Kom hjem med 196 tilbage. Dog sagde den ved average over de sidste 50 km, at den ville kunne køre 237 km mere. 

Vejret var 14 grader på udturen og 16 grader på tilbageturen, formoder vindmodstand er elimineret på identisk ud og hjem tur.

 

Hvis de kan få 1000 km ud af en model 3 i US, så må det helt sikkert være fra the Rockies og ned af bakke, ellers har jeg godt nok svært ved, at forestille mig, at kunne finde 500 km yderligere på et batteri.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 23 '19
Nikolaj
Nikolaj May 23 '19

Den optimale hastighed for en EV er ca. 30-40 km/t modsat ICE, hvor den høje varmeafgivelse gør, at optimum ligger på over 70 km/t. Så hvis du havde sat farten ned til dette, og slukket ventilation mm., så burde den kunne have kørt væsentligt længere. 

Tesla Bjørn fik således 728 km ud af en Model S ved at køre langsomt rundt i Sønderjylland for nogle år siden:

https://insideevs.com/news/328602/bjorn-nyland-drives-tesla-model-s-p85d-4528-miles-on-single-charge-video/

 

 

MOS
MOS May 23 '19
Citat fra Ice2EV

Kørte forleden ren landevej, med 1 stop midt på for 30 minutters arbejde. samlet 296 km med 85-90 hovedsagligt på AP. startede med 495 på batteriet, den var ikke 100% men tæt på. Kom hjem med 196 tilbage. Dog sagde den ved average over de sidste 50 km, at den ville kunne køre 237 km mere. 

Det lyder meget rimeligt. Man kan godt opnå det, den er opgivet til, men det kræver, at man kører rigtig pænt og gerne på en god dag med godt og varmt vejr.

Vejret var 14 grader på udturen og 16 grader på tilbageturen, formoder vindmodstand er elimineret på identisk ud og hjem tur.

Jeg går ud fra, du mener, at effekten fra evt. modvind og medvind ophæver hinanden på en ud og hjem tur.

Når man vurderer forbruget, så er det naturligvis ganske væsentligt, om der har været modvind, medvind eller vindstille. Specielt, hvis man kun har kørt den ene vej. Sidevind øger normalt også forbruget. Hvis man har kørt både  ud og hjem, går det dog stadig ikke helt lige op, da det koster mere ekstra at køre i modvind, end man sparer ved at køre i medvind. I praksis er det dog ofte det bedste, man kan gøre, hvis man vil have et rimeligt estimat af forbruget. Optimalt burde man dog måle forbruget i vindstille vejr på en ud og hjem tur, da både vind og højdeforskelle så vil have minimal påvirkning på forbruget.

Hvis de kan få 1000 km ud af en model 3 i US, så må det helt sikkert være fra the Rockies og ned af bakke, ellers har jeg godt nok svært ved, at forestille mig, at kunne finde 500 km yderligere på et batteri.

Den er skam god nok og det er ikke ned ad et højt bjerg. Det drejer sig om såkaldt hypermiling. Det er noget med at slå A/C og klimaanlæg fra, tømme bilen for overflødig vægt, pumpe dækkene hårdt op og så trille af sted med ca. 40 km/h (ofte på en lukket bane). Det tager ca. et døgn at tømme batteriet på den måde, så det er kun for dedikerede, meget tålmodige sjæle og har altså intet med alm. kørsel i normal trafik at gøre.

mbk
mbk May 23 '19

Jeg gider ikke for meget øko kørsel og vælger motorvej over landevej osv, jeg ville vælge LR, det fungerer fint og jeg kunne nok godt leve med en SR, men gider ikke at føle bilen er begrænsende. Kunne man få 20kWh mere for 30.000 mere i en extral long range havde jeg valgt den. 

ap49
ap49 May 23 '19
Quote from MOS

@PerLeth8210

Så vidt jeg kan se på Teslas hjemmeside, så er en SR+ opgivet til 415 km (WLTP), så regn med 250 km range på en vinterdag og motorvejsfart i en SR+. Og det er endda hvis du starter med 100% på batteriet og kører den helt ned til 0%. I praksis vil man ofte nøjes med at lade til 90% og vil gerne have en vis buffer, så man ikke løber tør. Regn også med, at batteriet degraderer lidt med årene og dermed taber lidt kapacitet.

Men 250 km reel rækkevidde om vinteren vil da sikkert også være tilstrækkeligt for de fleste. Skal man lejlighedsvist ud på længere ture, kan man jo altid holde en kort pause ved en SuC undervejs.

Om man skal gå efter en LR må nok være en afvejning af, hvor ofte man får brug for den ekstra rækkevidde og hvor stort et problem man synes det er, hvis man skal ind og klatlade på længere ture og den smule planlægning det kræver at tilrettelægge turen med dette in mente.


Mit første indlæg, tak for muligheden:
Nu skal man jo huske at de 415 km rækkevidde er et gennemsnit så real life er mellem 300 og 600 km.
Som nuværende Ioniqkører ved jeg at den med 200 WTLP kører mellem 200 og 280 reallife, og Tesla 3 standard plus er jo "næsten" lige så effektiv pr. kWk ;)
PS. jeg har 16. maj bestilt en sort af slagsen til levering juni, så lidt spændende om det nu er pensionist venligt, men ellers er der nok nogle unge lære-fra-sig-Tesla brugere, der vil hjælpe ;) 
ap49
ap49 May 23 '19

Ser, at jeg lige skal lære,  at det jeg skriver,  ikke blandes med det, jeg besvarer - beklager ;)

Kopierer I det i besvarer ?

 

M3rasmus
M3rasmus May 23 '19

Hvis den er opgivet til 415, skal du være ekstrem heldig for at få den derop. Regn ikke med nogensinde at komme over 375 km, så bliver du ikke alt for skuffet. 

WLTP er ikke en realistisk standard, den er ekstrem optimistisk.

jramskov
jramskov May 23 '19
Citat fra ap49
PS. jeg har 16. maj bestilt en sort af slagsen til levering juni, så lidt spændende om det nu er pensionist venligt, men ellers er der nok nogle unge lære-fra-sig-Tesla brugere, der vil hjælpe ;) 
 

@ap49: Ved ikke hvor du bor i landet, men det skulle ikke være noget problem at finde nogen der gerne vil hjælpe. Hvis det er i Aarhus området yder jeg gerne assistance. Min erfaring med elbiler er dog stadig relativt lille, vi har kun haft vores Model 3 i knap 2 måneder.

Hvis du kan finde ud af at bruge en smartphone eller en iPad, så finder du også let ud af brugergrænsefladen på en Model 3. Den største tilvænning har muligvis været skiftet til "one pedal driving", dvs. at man ikke bruger bremsepedalen særligt meget.

ap49
ap49 May 23 '19

@M3rasmus

Min Ioniq 28 kWh batterie har 280 km NEDC og 200 km WTLP - og den kører mindst 200 vinter "normal" kørsel og har klaret 280 om sommeren på motorvej DK/ØstrigDK 10,9 kWh snit 1250 km.

Tesla 3 standard range plus har samme effektivitet og det kan man ud fra den mere realistiske EPA metode få et indtryk af hér:

https://ev-database.org/car/1177/Tesla-Model-3-Standard-Range-Plus#charge-table

Beklager hvis det er gammel viden, men har ikke kunnet søge mig til det i gamle tråde ;)

KimT
KimT May 23 '19

@ap49 - det er bare at spørge. Tror sagtens du kan finde nogle venlige folk her på forum der gerne giver dig den helt store rundtur/forklaring inden du henter din egen. Du fortæller bare hvor du bor.

Ellers har Tesla selv lavet en del video'er som beskriver skærmens funktioner m.m. Kik deres videoer igennem her : https://www.youtube.com/user/TeslaMotors/videos

KimT
KimT May 23 '19
Citat fra ap49

Ser, at jeg lige skal lære,  at det jeg skriver,  ikke blandes med det, jeg besvarer - beklager ;)

Kopierer I det i besvarer ?

 

Når du trykker på knappen "quote" så kommer der et vindue frem med teksten. Hvis du kører musen ned i bunden kommer der en rør stiplet linje med en "enter tegn" - tryk på den

Sider: 1 2 »