Loading...
dk

Autopilot begrænset i version 2019.16 | Tesla Forum

MikaelH
MikaelH May 16 '19

Der florerer information omkring at Autopiloten bliver begrænset i Europa i næste opdatering. 
Lovgivning skulle åbenbart begrænse hvor stort et styreudslag bilen selv må lave, og derfor vil Autosteer ikke længere kunne tage alle sving. 
Summon vil også være begrænset, så der skal være en Bluetooth forbindelse mellem bil og mobil. Det betyder at Avanced Summon får lange udsigter i Europa. 

Forhåbentligt er det ikke rigtigt. Det er fundet i change log filerne.

 

In EU: Swedish language support. Also Autosteer and Summon are nerfed (countries="at be bg hr cz dk ee fi fr de gi gr hu is ie it lv li lt lu mc nl no pl pt ro ru sk si es se ch tr gb"):

  • Due to new local regulations, the limit of how far the steering wheel can turn while Autosteer is active has been adjusted. This may reduce Autosteer's ability to complete sharp turns.</p> <p features="alc">Additionally, to initiate Auto Lane Change, the turn signal must be engaged to the first detent (held partially up or down) and the lane change must start within 5 seconds of engaging the turn signal.

  • Due to new local regulations, your phone must be actively connected to your car via Bluetooth (similar to how you would connect to make phone calls or use Media Player) while using Summon. To pair your phone, touch the Bluetooth icon on the status bar at the top of your touchscreen.

 

mbk
mbk May 16 '19

Hvis man har sølvpapir hatten på, så kunne det se ud somom bilproducent lobbyen prøver at begrænse Teslas forspring med lovgivning.

MikaelH
MikaelH May 16 '19

Det er i hvert fald en trist udvikling, hvis det er ny lovgivning. Det må alt andet lige også betyde at FSD pakken vil være stærkt begrænset i Europa selvom prisen er den samme som i USA. 
Tror Tesla får svært ved at sælge FSD til 50.000kr når funktionerne er så begrænset.

 

PeterE
PeterE May 16 '19

Lige nu er Autopark vel en god nok grund til at vælge FSD? Til en start, men endnu mere vigtigt at Tesla med FSD samtidig garanterer at hvis de selvkørende funktioner kræver ny hardware, så er det samtidig inkluderet.

MikaelH
MikaelH May 16 '19

Hvis de europæiske love er så begrænsende, kan FSD funktionerne have lange udsigter. Det betyder at der kan gå år før du reelt får noget værdi for dine penge. Jeg ville aldrig betale 50.000kr for parkeringshjælp. 
Har det sådan lidt mærkeligt med at skulle betale for et produkt der hverken er færdigt eller godkendt. Det kan godt være at de garanterer at skifte hardwaren, men det sker jo kun hvis funktionerne bliver lovlige. Det er meget usikkert både hvornår Tesla er klar med funktionerne, og hvornår de får lov til at aktivere dem. 
Hvis denne nyhed viser sig at være rigtig, så bliver der lagt låg på min optimisme. Fordi det indikerer at EU bliver svær at danse med. I hvert fald indtil de store europæiske producenter støtter op om selvkørende funktioner. Men det sker kun når de mener at de har en fordel overfor Tesla. Så længe lovgivningen kun rammer Tesla, så har de nul interesse i at overbevise lovgivere om ændringer.
 

MOS
MOS May 16 '19

@PeterE

Mener du seriøst, at Autopark er 50.000,- værd? Jeg bruger det sjældent selv, fordi det går for langsomt og jeg kan også parkere den bedre selv. For 50.000,- vil jeg gerne tilbyde at komme og hjælpe dig med at parkere din bil ;->

M3rasmus
M3rasmus May 16 '19
Der er vel ret beset intet ved FSD der giver mening i EU p.t.

Jeg ville ikke give penge for noget der nok ikke kommer til at kunne bruges I EU indenfor den tid i kommer til at eje jeres model 3.

Men det kan være jeg tager fejl.

PeterE
PeterE May 16 '19
Citat fra MOS

@PeterE

Mener du seriøst, at Autopark er 50.000,- værd? Jeg bruger det sjældent selv, fordi det går for langsomt og jeg kan også parkere den bedre selv. For 50.000,- vil jeg gerne tilbyde at komme og hjælpe dig med at parkere din bil ;->

Nej, autopark er ikke 50k værd - og jeg kan selv parkere :) Det er bare meget, meget rart når jeg skal parkere på Islands Brygge om morgenen og der er ca 7 cm i hver ende af bilen - for netop i det tilfælde gør den det faktisk bedre end jeg selv gør. 

NikolajK
NikolajK May 16 '19

Altså, skal vi ikke lige slå koldt vand i blodet.

Der er jo ikke tale om at autopilot bliver slået fra. Der nævnes noget om det måske reducere evnen til at tage skarpe sving...

MOS
MOS May 16 '19
Citat fra PeterE

Nej, autopark er ikke 50k værd - og jeg kan selv parkere :) Det er bare meget, meget rart når jeg skal parkere på Islands Brygge om morgenen og der er ca 7 cm i hver ende af bilen - for netop i det tilfælde gør den det faktisk bedre end jeg selv gør. 

Så kan din Autopark noget, som min ikke kan. Min nægter at anerkende en parkeringsbås som et sted, den vil parkere, hvis der kun er 7 cm ekstra plads. Bakker din så 30 gange frem og tilbage for at få bilen ind på plads eller hvad? Eller overdriver du bare, når du skriver 7 cm?

MikaelH
MikaelH May 16 '19
Quote from NikolajK

Altså, skal vi ikke lige slå koldt vand i blodet.

Der er jo ikke tale om at autopilot bliver slået fra. Der nævnes noget om det måske reducere evnen til at tage skarpe sving...

Ser det ikke som et stort problem at den ikke kan tage skarpe sving, men som en kedelig indikation af hvor svær en kamp Tesla står overfor når de vil introducere nye features. Det tegner skidt for værdien af FSD.  
 

M3rasmus
M3rasmus May 16 '19
Citat fra NikolajK

Altså, skal vi ikke lige slå koldt vand i blodet.

Der er jo ikke tale om at autopilot bliver slået fra. Der nævnes noget om det måske reducere evnen til at tage skarpe sving...

Jo men hvis autopark, autosteer og summon ikke virker, så er der nok utrolig langt til man kan bruge den selvkørende funktion her i EU. 

NikolajK
NikolajK May 16 '19

Hvem siger noget om at det ikke virker?

PeterE
PeterE May 16 '19
Quote from MOS
Citat fra PeterE

Nej, autopark er ikke 50k værd - og jeg kan selv parkere :) Det er bare meget, meget rart når jeg skal parkere på Islands Brygge om morgenen og der er ca 7 cm i hver ende af bilen - for netop i det tilfælde gør den det faktisk bedre end jeg selv gør. 

Så kan din Autopark noget, som min ikke kan. Min nægter at anerkende en parkeringsbås som et sted, den vil parkere, hvis der kun er 7 cm ekstra plads. Bakker din så 30 gange frem og tilbage for at få bilen ind på plads eller hvad? Eller overdriver du bare, når du skriver 7 cm?

Tjah, jeg overdriver måske lidt - men det tror jeg egentlig ikke. Og ja, ind imellem skal den frem og tilbage et par gange. Men summa summarum er at den kommer på plads steder hvor jeg selv ville give op på forhånd. Og det er noget værd, nok ikke 50k dog. 
PeterE
PeterE May 16 '19
Quote from M3rasmus
Citat fra NikolajK

Altså, skal vi ikke lige slå koldt vand i blodet.

Der er jo ikke tale om at autopilot bliver slået fra. Der nævnes noget om det måske reducere evnen til at tage skarpe sving...

Jo men hvis autopark, autosteer og summon ikke virker, så er der nok utrolig langt til man kan bruge den selvkørende funktion her i EU. 

Autopark virker, og autosteer virker - Summon virker også men er lidt en gimmick uden kæmpe stor værdi. IMHO.
NikolajK
NikolajK May 16 '19

Jeg har stor glæde af summon den her tid. Jeg har sprunget akillessenen og når jeg skal ud af bilen med krykker har jeg brug for meget plads. Jeg kan nu stå ud midt på P-pladsen og Summon bilen ind på plads. Det er simpelthen genialt for mig. Lige nu.
Indrømmet, jeg kommer ikke til at bruge funktionen ret meget ellers.
 

NBO
NBO May 16 '19

Lidt bittert at have bestilt med FSD :)

Men mon ikke det går alt sammen :D

Forummets indlæg er redigeret af NBO May 16 '19
Joe73
Joe73 May 17 '19
Restriktionerne ser ikke ud til at påvirker model 3 ejere da model 3 allerede lever op til den nye lovgivning fra starten af, jævnfør...
https://electrek.co/...-europe-regulations/
PeterE
PeterE May 17 '19
Quote from Joe73 Restriktionerne ser ikke ud til at påvirker model 3 ejere da model 3 allerede lever op til den nye lovgivning fra starten af, jævnfør...
https://electrek.co/...-europe-regulations/
Netop, Model 3 har allerede disse begrænsninger.