Loading...
dk

Nankang 21” sommerdæk | Tesla Forum

Metguy2000
Metguy2000 May 17
Jeg havde fået renoveret mine 21” turbinefælge i løbet af vinteren, og skulle nu have sommerdæk på.

Dårlige oplevelser med både Michelin og Conti fik mig til at overveje alternativer, så inspireret af MOS og Tesla Bjørn søgte jeg efter Landsail eller Winrun i 245/35r21. Men fandt dem ikke, hverken i Tyskland eller herhjemme.

I stedet jeg købte et sæt Nankang AR1 i Tyskland for 567 EUR inkl. levering, og fik dem i løbet af 5 dage. Mine første discountdæk.

Førstehåndsindtrykket var positivt, der er ikke noget der afslører at der er tale om billige dæk. Der sidde et gult og rødt mærke på hvert dæk, en slags stempel der markerer et eller andet, det håber jeg forsvinder. Dækkene er produceret i uge 48 18, altså 6 mdr. gamle. De virker meget bløde, faktisk blødere end mine 21” Sottozero vinterdæk, som røg på sommeropbevaring. Profilen er asymmetrisk.

Dækkene var fuldstændigt runde da de snurrede på afbalanceringsmaskinen. Der skulle kun bruges 30 - 40 g ved afbalancering.

De rager lidt ud over fælgkanten, så fælgen ikke har kontakt med underlaget når hjulet lægges ned. Der er ikke tilstrækkeligt gods til at hindre skrammer fra kantsten.

Støjbilledet er behageligt, med en mørkere lyd end Conti. De bliver næsten lydløse ved kørsel på jævn vej i regnvejr. Med til vurderingen hører at jeg har fået den store lyddæmpningspakke, hvilket i forvejen reducerer udefra kommende støj. Bilen er en 85D, så der er også hylelyden fra frontmotoren til at maskere støj fra dæk.

Jeg er ikke typen der kører sving fuldt ud med delvis udskridning, men i tørvejr tager bilen tager de sædvanlige sving med mindst samme fasthed som Conti og den styrer præcist. Forenden placerer sig lige hvor man styrer den hen. Dækket sætter sig i løbet af natten, så de første 5 km om morgenen er der lidt ujævnhed.

I (styrt)regnvejr oplevede jeg at momentvis tabe bagenden, men jeg er ikke sikker på at det er ringere end min Conti da jeg normalt slet ikke presser bilen rundt i sving i regnvejr.

Fuld gas fra 0 klares fint uden detekterbar indgriben, både i tørvejr og regnvejr.

Strømforbruget er desværre 10% højere end ContiSilent. Derved ryger lidt af besparelsen og rækkevidden.

Nu vil jeg holde øje med dækslid. Jeg antager det er lidt højt, vurderet ud fra hvor blødt dækket føles, men hårdhed og slid hænger ikke altid (proportionalt) sammen.

Foreløbigt en anbefaling fra min side.