Loading...
dk

Afgift i 2020 | Tesla Forum

MLaursen
MLaursen May 18 '19
Hej alle

Jeg vil gerne have fat i en Tesla. Men, der kommer ændringer i afgiften på el i 2020 som gør, at man ikke længere er fritaget for de høje el afgifter som ejer af elbil; og så bliver det dyrt at lade op.

Eksempel på en artikel om det her:

Det burde vel blive sådan, at den regel bliver annulleret inden 2020 og måske bliver afgiften sat op på benzin i stedet - men jeg ved ikke om det er for meget at forvente af vores kære politikere.

Hvad mener i kloge mennesker? Har I gjort jer tanker på området?
KimT
KimT May 18 '19

Partierne går ind for røg. Både det der kommer ud af bilerne og det der kommer fra Cigaretter ;-)

Denne afgift er ikke en del af finansloven, så den bliver forhandlet på en anden måde. sidst kom forlængelsen kun lige på plads før nytår, og det gør den nok også denne gang.

M3rasmus
M3rasmus May 19 '19
Citat fra MLaursen Hej alle   Jeg vil gerne have fat i en Tesla. Men, der kommer ændringer i afgiften på el i 2020 som gør, at man ikke længere er fritaget for de høje el afgifter som ejer af elbil; og så bliver det dyrt at lade op.   Eksempel på en artikel om det her: https://www.zetland.dk/historie/sebayKb6-ae6XddK5-d1864   Det burde vel blive sådan, at den regel bliver annulleret inden 2020 og måske bliver afgiften sat op på benzin i stedet - men jeg ved ikke om det er for meget at forvente af vores kære politikere.   Hvad mener i kloge mennesker? Har I gjort jer tanker på området?
Det er altså kun clever og eon der ikke bliver fritaget længere. Hvilket også er hul i hovedet. Vi burde alle slippe for afgiften derhjemme. Hele clever og eons forretningsmodel i Danmark er baseret på at du skal betale afgift - men de skal ikke. Det glæder mig de stopper det hul hurtigst muligt.
Vejen frem er at du slipper for afgiften derhjemme i stedet for gennem en 3 part. Sådan er resten af verden jo også.
P85DK
P85DK May 19 '19

@M3rasmus - du har vist ikke helt forstået hvad det handler om. Virksomheder er fritaget for afgiften hvis strømmen er til produktionen. Det er blandt andet derfor olieraffinaderier og lignende er fritaget for den afgift. Clever og EON går ind under denne virksomhedsordning.

Afgifter i Danmark har altid været noget makværk og der har altid været forskel på privat og virksomhed, det er jo også derfor at flexleasing og leasing selskaber er gyldne tider.

At håbe de fjerner Clever og EON's mulighed for at være en del af ordningen vil være et kæmpe tilbageslag for den grønne omstilling og udvikling af ladepunksnetværket i Danmark.

MOS
MOS May 19 '19

Jeg er tilbøjelig til at give M3rasmus ret. Det giver ingen mening at forskelsbehandle private og virksomheder. 1 kWh el forurener altså lige meget, uanset om udledningen stammer fra forbruget hos en privat eller en virksomhed. Kravet om, at afgiftsrefusionen absolut skal gå igennem en 3. part, er blot et overflødigt led i et i forvejen overdimensioneret og dysfunktionelt bureaukrati.

baldur
baldur May 19 '19
Citat fra MLaursen Hej alle   Jeg vil gerne have fat i en Tesla. Men, der kommer ændringer i afgiften på el i 2020 som gør, at man ikke længere er fritaget for de høje el afgifter som ejer af elbil; og så bliver det dyrt at lade op.   Eksempel på en artikel om det her: https://www.zetland.dk/historie/sebayKb6-ae6XddK5-d1864   Det burde vel blive sådan, at den regel bliver annulleret inden 2020 og måske bliver afgiften sat op på benzin i stedet - men jeg ved ikke om det er for meget at forvente af vores kære politikere.   Hvad mener i kloge mennesker? Har I gjort jer tanker på området?

Antag at du lader derhjemme og betaler fuld afgift på din strøm, det vil sige du betaler cirka 2,3 kr per kWh. Din nye Model 3 bruger i praksis omkring 0,17 kWh per km. Gang de to tal sammen og du får en pris per km på 39 øre.

Hvis du betaler 11 kr per liter benzin og en benzinbil i samme størrelse som Model 3 kører omkring 15 km per liter, så har du en pris per km på 73 øre.

Mener du stadig at det er dyrt at lade op?

Det kan gøres endnu billigere. Eksempelvis koster det 85 kr for en fuld opladning hos Ionity.eu. Hvis du lader 400 km for 85 kr får du det til 21 øre/km.

Når man taler om at afskaffe afgiftsfritagelsen, så er det mig bekendt kun den fritagelse som Clever og eON får, hvis du bestiller en hjemmelader hos dem. Men det er vi mange der ikke har gjort. Faktisk vil jeg tro at flertalet af Tesla ejere ikke har den ordning, da man som Tesla kører har adgang til Teslas Supercharger netværk i stedet. Også selvom det koster 2,9 kr/kWh for en Model 3 ejer at lade hos Tesla.

Det vil derfor ikke gøre nogen som helst forskel for os, der ikke er kunde hos Clever eller eON.

Hvis man derimod også taler om at afskaffe fradraget når man lader ved lynladere, eksempelvis Ionity eller Tesla Supercharger, så er vi nok kede af det. Det vil helt sikkert medføre prisstigninger. Men dog ikke så meget, at det ikke stadig er væsentligt billigere at lade elbil end det er at tanke benzin eller diesel. Det vil kun være 1 kr/kWh og for de fleste af os, så foregår kun en lille del af opladningen ude. Den samlede økonomi ved at køre elbil vil ikke ændres meget.

Der er dog en undtagelse, og det er for dem der bor i lejlighed og som kun lader op ved offentlige ladere. Hvis man rammer dem, eksempelvis fordi det bliver 1 kr/kWh dyrere at lade ved offentlige ladere, så sætter man en bremse for dem der i forvejen har sværest ved at skifte til elbil :-(.

MOS
MOS May 19 '19
Citat fra baldur 

Det vil derfor ikke gøre nogen som helst forskel for os, der ikke er kunde hos Clever eller eON.

Jeg har lejet en ladeboks igennem EVSE - også med afgiftsrefusion. Der er også andre selskaber, f.eks. EVbiler m.fl. Så der er en del flere, der bliver berørt af en evt. ændring.

P85DK
P85DK May 19 '19
Citat fra MOS

Jeg er tilbøjelig til at give M3rasmus ret. Det giver ingen mening at forskelsbehandle private og virksomheder. 1 kWh el forurener altså lige meget, uanset om udledningen stammer fra forbruget hos en privat eller en virksomhed. Kravet om, at afgiftsrefusionen absolut skal gå igennem en 3. part, er blot et overflødigt led i et i forvejen overdimensioneret og dysfunktionelt bureaukrati.

Den er vi da enige i, men faktum er at afgiten vil formegentlig altid være forskellig for virksomhed og privat, så spørgsmålet er om man skal have adgang til refusion via 3. part eller overhovedet ikke have adgang til refusionen. Her foretrækker jeg via 3. part fremfor slet ikke,

baldur
baldur May 19 '19
Citat fra MOS
Jeg har lejet en ladeboks igennem EVSE - også med afgiftsrefusion. Der er også andre selskaber, f.eks. EVbiler m.fl. Så der er en del flere, der bliver berørt af en evt. ændring.

Ok men det er stadig ikke nogen katastrofe for din totaløkonomi. Du mister en 1 kr/kWh men så går du fra ekstremt billigt at lade til billigt at lade :-) 

MikaelH
MikaelH May 19 '19

Virksomhedernes jo friholdt af afgiften for ikke at ødelægge deres konkurrenceevne. Hvis du driver en strømkrævende produktion, så ville du jo aldrig åbne virksomhed i Danmark hvis prisen var på forbrugerniveau. 

Det giver mening at give elbils folket billigere strøm for at gøre elbiler attraktive. Som flere andre har været inde på så svarer strømprisen nogenlunde til den gennemsnitlig udgift pr. km for en ICE. 

Her har man så valgt en løsning hvor det er virksomheder der står for det. Det skyldes nok i lige så stor udstrækning at det kræver mindre tilsyn. Det kunne blive et administrationshelved hvis private kunne få fradraget, og man vil undgå misbrug. 

M3rasmus
M3rasmus May 19 '19
Citat fra MikaelH

Virksomhedernes jo friholdt af afgiften for ikke at ødelægge deres konkurrenceevne. Hvis du driver en strømkrævende produktion, så ville du jo aldrig åbne virksomhed i Danmark hvis prisen var på forbrugerniveau. 

Det giver mening at give elbils folket billigere strøm for at gøre elbiler attraktive. Som flere andre har været inde på så svarer strømprisen nogenlunde til den gennemsnitlig udgift pr. km for en ICE. 

Her har man så valgt en løsning hvor det er virksomheder der står for det. Det skyldes nok i lige så stor udstrækning at det kræver mindre tilsyn. Det kunne blive et administrationshelved hvis private kunne få fradraget, og man vil undgå misbrug. 

Mindre afgift på el mere på benzin og diesel. 

Det er eneste rigtige vej. Alle andre lande i verden har lavere afgift på el. 

Det giver ingen mening overhovedet med den model vi har. I Danmark skal alle helst ryge og køre diesel. Det er i hvert fald det signal de sender med nuværende afgiftsmodel.

Forummets indlæg er redigeret af M3rasmus May 19 '19
MOS
MOS May 19 '19

Hvis blot man konsekvent indførte en afgift på CO2, som pålægges ved kilden, og som er proportional med den udledte mængde CO2, så ville meget være godt og man kunne undvære de fleste andre bureaukratiske og forvridende afgifter, som så ofte er en hindring for vækst og den grønne omstilling.

MLaursen
MLaursen May 19 '19
Det er netop Eon jeg skal have, for jeg bor i lejlighed. Der er en del elbilsejere i området, så det vil være lidt ærgerligt for os alle.

Men jeg kan godt se pointen i at fritagelsen for afgiften er helt ulogisk, men det gør desværre opgaven endnu større. Jeg er helt enig i at afgiftsmodellen skulle være helt anderledes. Det er bare aldrig lykkes os i DK at få rettet op på noget som helst afgiftsmæssigt, så vidt jeg ved.

Det bliver spændende.
baldur
baldur May 19 '19
Citat fra MLaursen Det er netop Eon jeg skal have, for jeg bor i lejlighed. Der er en del elbilsejere i området, så det vil være lidt ærgerligt for os alle.  

Mig bekendt vil opladning ved offentlige ladere fortsat være fritaget for afgift. Det er opladning ved hjemmeladere der er i risiko. Altså modellen med at man kan få penge tilbage for de kWh man har brugt på at oplade elbil derhjemme. 

Forummets indlæg er redigeret af baldur May 19 '19
selsoe
selsoe Jun 4 '19

FDM bringer nu problemet med refusion af afgifter i 2020 op. Meget fin. De har dog en beregning vedr omkostningen pr. kilometer for forskellige biltyper. Dette giver ingen mening for mig. Hvordan kan det koste over 3 kroner at køre en kilometer i en elbil? Hvilken elbil bruger 1,5 Kwh på at køre en kilometer?

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-06-dyrere-oplade-elbiler-fra-2020

bskaarup
bskaarup Jun 4 '19
Citat fra selsoe

Hvordan kan det koste over 3 kroner at køre en kilometer i en elbil? Hvilken elbil bruger 1,5 Kwh på at køre en kilometer?

De anvender "Totalomkostningerne" som inkluderer afskrivning, forsikring, grøn afgift mm.

MOS
MOS Jun 4 '19
Citat fra selsoe

FDM bringer nu problemet med refusion af afgifter i 2020 op. Meget fin. De har dog en beregning vedr omkostningen pr. kilometer for forskellige biltyper. Dette giver ingen mening for mig. Hvordan kan det koste over 3 kroner at køre en kilometer i en elbil?

Som bskaarup skriver, så er det totalomkostning, ikke bare udgift til elforbrug. De har så også nogle diskutable forudsætninger. F.eks. er det meget usikkert, hvad afskrivningen på en elbil vs. en fossilbrænder bliver i fremtiden og kan sikkert vælte regnestykket. Derudover er det nok også spørgsmålet om, hvilke biler man sammenligner, da elbiler og fossilbiler bare kan noget forskelligt og har hver deres fordele og ulemper. Hvilken bil skal man f.eks. reelt sammenligne en Tesla med?

Og så snublede jeg lige over denne:

*** Strømpris på 2,30 øre pr. kilowatt

Strøm måles i Ampere. Kilowatt er en effektenhed. Men måske mener de energi? Uanset hvad, så lyder 2,3 øre ikke af ret meget.

selsoe
selsoe Jun 4 '19

Jeg tror de mener 2,30 kr, men det havde du nok forstået. Tak for svar uanset. Jeg tror de baserer det på et noget pessimistisk syn på serviceomkostninger, afskrivning etc.

P85DK
P85DK Jun 4 '19

Er det vigtige i FDM's pressemeddelelse kilowatt, ampere, 2,30 kr., 2,3 øre eller følgende sætning:

"Vi mener kun, det er rimeligt, hvis private også vil kunne få godtgjort elafgiften direkte og ikke kun igennem de store ladeoperatører. Som reglerne er i dag, binder det reelt forbrugerne til ladeoperatørerne. Sådan burde det ikke være"

Det er alligevel et hårdt citat fra den 'døende olieindustris lakajer', det kan ikke være uden bagtanker ;-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jun 4 '19
selsoe
selsoe Jun 4 '19

Ja, det er lige præcis den løsning der er den eneste rigtige. De komplicerede mellemregninger og leasing af ladestandere er ikke gavnligt.

Desværre synes jeg ikke elbiler har været nok del af valgdebatten. Afgifter på oksekød og flyrejser har fyldt mere og jeg tror det batter meget lidt desværre. Jeg ved ikke om det er fordi partierne alle venter på resultaterne fra Transportkommissionen. Nogen der ved hvornår den forventes at blive færdig?

Sider: 1 2 »