Loading...
dk

Forbrug ved dansk motorvejsfart | Tesla Forum

Agon
Agon May 19 '19
Jeg synes jeg læser lidt forskellige erfaringer med forbruget ved motorvejsfart. 
Hvad er jeres bedste bud på hvad forbruget i wh/km ville være på en lang motorvejstur i DK, hvor man holder sig så præcist på fartgrænsen som man kan (lad os antage en god dansk sommerdag med stille vejr 22 grader og aircon i bilen sat til 20 grader). 
Skriv gerne jeres model og dæktype. 
Jeg kender godt den rækkeviddemodel som Teslike har lavet men kunne godt tænke mig at høre konkrete erfaringer med danske forhold. 
M3rasmus
M3rasmus May 19 '19

Det er sådan set bare at bruge nedenstående tabel. 

Hvis det er en Long Range RWD med Aero fælge og du i gennemsnit kører 105 km i timen (realistisk gennemsnitsfart på en tur hvor man svinger mellem 110 og 130 km/t + diverse af og på motorvej.

Så giver det 563 km.

baldur
baldur May 19 '19

Min erfaring er at det varierer meget med vinden. Kørte eksempelvis København - Århus og på udturen var jeg oppe på omkring 200 Wh/km men på hjemvejen var det mere 170 Wh/km. Et estimat bør derfor opgives som +- 10%.

Jeg regner bare med at 1% in min Model LRD er lig med 4 km. Det svarer til en rækkevidde på 400 km eller et forbrug for 188 Wh/km. Nemt at regne med og det er i praksis vigtigere end at det er 100% nøjagtigt. Måske en luksus man ikke har med SR?

Har dog ingen erfaring med vinter.

Agon
Agon May 19 '19
Quote from M3rasmus

Det er sådan set bare at bruge nedenstående tabel. 

Hvis det er en Long Range RWD med Aero fælge og du i gennemsnit kører 105 km i timen (realistisk gennemsnitsfart på en tur hvor man svinger mellem 110 og 130 km/t + diverse af og på motorvej.

Så giver det 563 km.

Som nævnt kender jeg godt den tabel som Teslike har lavet og som er udregnet på baggrund af data fra de amerikanske testmyndigheder. 
Men den svarer som det også fremgår af indlægget lige nedenfor ikke altid til de hverdagsoplevelser folk refererer. 
M3rasmus
M3rasmus May 19 '19

Nej, men man kører jo heller ikke fra 100% til 0%.

Det er der forskellen ligger. Så du skal selv regne ud fra denne her tabel, hvor du vil starte og slutte. Den viser bare potentialet. 

Jeg tror godt du kan regne med tabellen ud fra de fordelagtige forhold du selv beskriver. 

MOS
MOS May 19 '19
Citat fra baldur

Min erfaring er at det varierer meget med vinden. Kørte eksempelvis København - Århus og på udturen var jeg oppe på omkring 200 Wh/km men på hjemvejen var det mere 170 Wh/km. Et estimat bør derfor opgives som +- 10%.

Tænk: Du er på cykel... i stiv kuling modvind... og evt. regnvejr og 3 graders varme. Er det lidt hårdere, end hvis det var 20 grader, høj sol og medvind? Selvfølgelig!

Jeg regner bare med at 1% in min Model LRD er lig med 4 km. Det svarer til en rækkevidde på 400 km eller et forbrug for 188 Wh/km. Nemt at regne med og det er i praksis vigtigere end at det er 100% nøjagtigt. Måske en luksus man ikke har med SR?

Har dog ingen erfaring med vinter.

Samme princip. Men her svarer 1% til 3 km (hvis det er koldt). Regn med 3,5 km, hvis det er lunt vintervejr eller køligt forår/efterår.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 19 '19
voersaa
voersaa May 19 '19
Citat fra Agon Jeg synes jeg læser lidt forskellige erfaringer med forbruget ved motorvejsfart.  Hvad er jeres bedste bud på hvad forbruget i wh/km ville være på en lang motorvejstur i DK, hvor man holder sig så præcist på fartgrænsen som man kan (lad os antage en god dansk sommerdag med stille vejr 22 grader og aircon i bilen sat til 20 grader).  Skriv gerne jeres model og dæktype.  Jeg kender godt den rækkeviddemodel som Teslike har lavet men kunne godt tænke mig at høre konkrete erfaringer med danske forhold. 

I går kørte jeg fra mit hjem lidt syd fra København til Vejle og tilbage igen. En tur på ca. 450 kilometer med omtrent 10 kilometer der ikke var motorvej. Jeg var gået fra 98% batteri til 51% da jeg ankom til Vejle. Jeg regner med at jeg godt kunne have kørt tilbage igen uden at have ladet op men så ingen grund til at køre batteriet i bund. 

På en tidligere tur til Tyskland regnede jeg ud at min teoretiske afstand fra 98% batteri  (den stopper med at lade på det tidspunkt) var ca. 480 kilometer når det praktisk talt kun er motorvej.

Det er en 18" LR AWD og med aero caps.

Forummets indlæg er redigeret af voersaa May 19 '19
RobertJ
RobertJ May 20 '19

@Agon - her en konkret erfaring.

Oplevede at jeg knap kunne komme i mål efter 225km i vinteren med ca. 130km/h +/-, stiv kuling og slud på vejbanen. Træls at lande med 2%, og være usikker på ladeforhold.
Kørte en sommerdag i juli også 130km/h og landede 380km på samme full charge.
Der er her tale om en 70kWh useable energi i min Model S, så hhv  311wh/km & 185wh/km.

Det der skal læres her er;
der vil være et kæmpe udsving fra god dag til dårlig dag, og i forhold til en ICE er udsvinget markant større.
Man kan ikke helgardere sig ved at købe unlimited range, derfor skal man lære at tilpasse kørestil til tur og vejrforhold.

Den bedste rettesnor du kan finde lidt som den tabel fra teslike, da den er hastighedsopdelt.
Vejr og vind kan du ikke gøre ved, men man kan kompensere ved at køre langsommere.

Tabellen virker en kende optimistisk, men er noget af det bedste jeg har set længe.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ May 20 '19
jonsiii
jonsiii May 20 '19

@Agon: Havde en tur fra Fredericia til Kruså ved 130 kmt i min M3 LR AWD. Den lå på lige knap 180 Wh/km og det var ved 15 grader og let sidevind. Det var en af de heldige dage og det var mest ment som en test. Normalt kører jeg bare 110 kmt på motorvej (gjorde jeg også i mine diesel-dage), og det får den ned på 160 Wh/km. Det tager så måske hele 3 minutter længere. ;)