Loading...
dk

Model 3 Standard Range Plus bestilling og leveringsdato | Tesla Forum

PerLeth8210
PerLeth8210 May 27

Jeg bestilte en Model 3 Standard Range Plus,Black /Black d.14/4 i Aarhus. Opgraderede med træk d 8 Maj. Har endnu ikke fået VIN nummer eller leveringsdato. Andre med en SR+ i pipelinen, der har fået leveret i Aarhus, eller hørt noget om hvor langt Tesla er fra at forsyne EU med Standard Range Plus? Jeg kunne forstå at Tesla på Viborgvej stadig har en fælt stor ordrestabel på Preformance og Long Range, og dem vil Elon jo nok helst sælge først, hvis jeg kender ham ret.

makrellen
makrellen May 27

Jeg bestilte en SR+ d. 12/4 på nettet (samme dag som det blev muligt) og valgte ikke at ændre min ordre til at inkludere anhængertræk. Så hvis jeg skulle gætte burde jeg ligge ret langt fremme i køen til SR+.

Jeg har hverken modtaget VIN eller leveringsdato endnu.

ThomasAnd
ThomasAnd May 27
Talte med Tesla i dag, og de sagde, at der var rigtig mange biler på vej til levering i løbet af de næste 2-3 uger. Det var vurderingen, at levering var sandsynlig i juni eller juli, for SR+ bestilt den 8. maj. 
Trannel
Trannel May 28
Jeg så igår aftes en autotransport ved skuespilhuset i København. Den var ved at læsse en flok nye, uklargjorte, sorte 3ere af som skulle ned i den underjordiske parkeringsplads. Chaufføren fortalte, at han netop var ankommet fra Holland og at Bredgade kontoret benyttede parkeringspladsen som udleveringssted. Efter sigende skulle de udlevere 2 tusinde biler alene fra Bredgade, da Kastrup ikke havde kapacitet nok til at klare opgaven. Han kørte i pendulfart med elbiler fra Holland til Danmark. Oplysningerne skal nok tages med et gran salt.
M3rasmus
M3rasmus May 28

Maj og endnu mere Juni/juli bliver crazy når salgslisterne kommer. 

Der vil være nogen der bliver rystede i deres grundvold. 

magnusbb
magnusbb May 28

Tesla sagde igår at de har solgt ca. 650 biler (troede det var mere) og har 1200 som bare venter på at få deres bil:-) FEDT!

Jabba
Jabba May 28
Quote from M3rasmus

Maj og endnu mere Juni/juli bliver crazy når salgslisterne kommer. 

Der vil være nogen der bliver rystede i deres grundvold. 

Enig. Jeg bor meget tæt på Skuespilhuset og har i løbet af den sidste uge set 6 autotransportere, hver især med 8 Model 3ere på ladet. Og det meste af dagen er jeg udenfor byen, så mon ikke der er kommet flere læs biler.

Som tidligere nævnt, er mit bud at der bliver registreret 2000 Tesla'ere i DK i løbet 2019 vs. de sølle 95 i 2018. Jan-Apr blev det allerede til en 6-dobling ift. hele sidste år med 583 stk og det er først for alvor begyndt.

Så må vi se om vores kompetente venner på Christiansborg får sat en dæmper for udviklingen, med deres sædvanlige inkonsistente politik, uvidenhed og hang til skattekroner.

M3rasmus
M3rasmus May 28
Hvis der bliver solgt for mange, så er det slut med afgiftsfritagelse - det er sikkert som amen i kirken. Det skete også med Model S.
KimT
KimT May 28

@M3Rasmus - Ikke Juli. Det er nyt kvartal. Så alle biler skal helst ud over rampen inden 30/6

M3rasmus
M3rasmus May 28

Jeg tror også de kommer til at sælge mange flere de kommende måneder.

De fleste jeg kender - som i 95% - aner ikke der er en Model 3 og at man kan få en Tesla i den prisklasse. Så jeg tror der potentielt er rigtig mange derude der slet ikke ved at det er en mulighed for under 400.000. 

Så når vi begynder at se mange på gaden, så tror jeg det vil tiltrække nye købere, ligesom vi ser I f.eks. Californien og Norge.

Endnu mere når Model Y kommer. 

Kejseren
Kejseren May 29

FDM er kommet med en god anmeldelse. Måske det kunne gøre bare 5-10 % mere oplyst: https://fdm.dk/motor/biltest/tesla-model-3-elbilen-alle-taler-om

Citat fra PerLeth8210

I gamle dage, for 2 år siden,var Tesla S og X kun tilgængelige for ca 2000 Aarhusianere med millionindtægter. Rasmus har ret når han hævder at 95% af danskerne stadig slæber rundt på denne fordom.Nu hvor priserne er kommet ned i et leje (369.000)hvor halvdelen af befolkningen kan være med, vil der ske en eksplosion i salget. Spændende hvornår medierrne begynder at fortælle sandheden om Model 3, Teslas dominans på Elbilområdet og Elons fantastiske visioner, der gradvist opfyldes.  Jeg venter spændt.

P85DK
P85DK May 29
Citat fra PerLeth8210

I gamle dage, for 2 år siden,var Tesla S og X kun tilgængelige for ca 2000 Aarhusianere med millionindtægter. Rasmus har ret når han hævder at 95% af danskerne stadig slæber rundt på denne fordom.Nu hvor priserne er kommet ned i et leje (369.000)hvor halvdelen af befolkningen kan være med, vil der ske en eksplosion i salget. Spændende hvornår medierrne begynder at fortælle sandheden om Model 3, Teslas dominans på Elbilområdet og Elons fantastiske visioner, der gradvist opfyldes.  Jeg venter spændt.

Du har virkelig en konspiratorisk måde at formulere dig på

Hvilken sandhed mangler du at få frem? At Model 3 er en god bil (det er vist fremhævet igen og igen)? At Tesla er det førende bilmærke inden for elbiler (alle overskrifter om elbiler fra andre producenter starter med 'Tesladræberen'), der er bunker og atter bunker af artikler om Elon og hans visioner og så er der bunker og atter bunker om hvordan Tesla er økonomisk udfordret i grad der igen og igen har været lige ved at koste butikken livet - alt sammen sandt og alt sammen dækket af medierne.

Medierne har fortalt sandheden om Tesla i små 10 år nu. De har dækket alt det gode og alt det dårlige.

PerLeth8210
PerLeth8210 May 29

Mener du virkeligt det med at du skriver.at medierne kun har skrevet sandheden om Elon Musk og Tesla....Det var sku lidt af en påstand...og heldigvis et sjældent synspunkt her på Teslaforum...P85DK

P85DK
P85DK May 29

@PerLeth8210 - Du må have et hårdt liv når din tankegang er så konspiratorisk, men velkommen til forumet. Det er jo ikke første indlæg hvor du giver den fuld gas på konspirationsteorierne :-)

Nu er der jo nogen af os som har kørt Tesla stort set fra starten og fulgt debatten og pressedækningen siden da og med hånden på hjertet kan sige at dækningen herhjemme har været ganske balanceret. Du lyder som DF når de råber røde lejesvende.

Men hvis du kun læser dine nyheder på Ekstrabladets 'Nationen' og FaceBook, som dit konspirationsteori tilgang antyder, så kan jeg godt forstå at du skriver som du gør.

Imellemtiden kan du læse denne artikel som behandler nogle af de påstande som er derude, omend ikke alle de løgne om Elon som der jo skreves hele tiden på seriøse medier: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/krig-i-kommentartraaden-er-elbiler-groenne-eller-sorte

KimT
KimT May 29

Det var da noget af det bedste jeg har læst i lang tid af indlæg omkring elbiler.

Synes godt de kunne have inkluderet nogle fotos fra hvordan man i dag udvinder olie via fracking, og ikke kun et foto af tjæresand.

baldur
baldur May 30
Citat fra Kejseren

FDM er kommet med en god anmeldelse. Måske det kunne gøre bare 5-10 % mere oplyst: https://fdm.dk/motor/biltest/tesla-model-3-elbilen-alle-taler-om

FDM har aldrig været seriøse omkring elbiler. De forstår det ikke. Samtidig er de også overbevist om at kun tyskere kan lave gode biler. Helst diesel. Toyota er dog ok, hvis du ikke har råd til en tysker.

Man kan jo bare starte med at se på de tekniske detaljer om bilen, som de finder relevante at have i faktaboksen. Batteristørrelse? Forbrug per km? Ladeeffekt? Tid til at lade 300 km rækkevidde? Nej, men antal Nm moment er sørme vigtigt. Foruden en såkaldt målt rækkevidde, der kun afslører at de fandt det passende at måle det under deres tur på jyllandsringen. Pris per km virker også til at være helt i skoven. 

Og så skriver de sådan noget som dette:

"Den har svært ved at fastholde bilen i vognbanen, og den kan finde på pludselig at bremse ned, selvom man er ved at overhale en lastbil på motorvejen. Det er altså ikke på højde med mange andre bilers funktion og viser, at Tesla har meget lang vej, før der kan blive tale om selvkørende funktioner, man tør have tillid til"

Ikke at det er usandt at den kan finde på at bremse på mærkelige tidspunkter. Men afsnittet viser alligevel en total mangel på indsigt i hvad der foregår. Det sker netop fordi den er mere avanceret. Min VW Golf GTE bremser aldrig, nej for den har kun en simpel radar og ingen funktion overhovedet der forsøger analysere trafikken ud over at holde afstand. Til gengæld virker lane assist i Golfen kun som en ren joke og parodi. Og hvis du på motorvej nærmer dig en kø, hvor de holder stille, så er der nogen der dør når du støder ind i dem uden at VW bilen gør det mindste for at bremse. Den er nemlig programmeret til at ignorere stationære objekter. Hellere bremse en gang for lidt end en gang for meget, det er nemlig det sikreste.

MOS
MOS May 30
Citat fra baldur

FDM har aldrig været seriøse omkring elbiler. De forstår det ikke.

Det indtryk kunne man godt få. Jeg vil endda gå et skridt videre og sige, at de måske ligefrem er bevidst ignorante og biased. De kan ikke komme udenom, at M3 er en fantastisk god bil, men... de skal alligevel hele tiden lige tilføje en eller anden stikpille. F.eks.:

"Glastaget giver lidt ekstra loftshøjde, men til gengæld kan man ikke skærme af for lyset."

Altså meningen med et glastag er jo netop, at der skal kunne komme lys igennem. Og glasset er jo stærkt tonet, så det bliver vel næppe et problem med at lyset blænder eller solen varmer for meget.

"Bremserne er nok bilens svageste del, og efter flere gentagne nedbremsninger på FDM Sjællandsringen blev de varme, og bilen kom med en advarsel om varme bremser i instrumenthuset. På den måde kunne vi konstatere, at nok er bilen hurtig, men det er ingen sportsvogn."

De glemmer at skrive, at de færreste bilister laver gentagne, hårde nedbremsninger fra høj fart. I normal trafik vil regen stå for >90% af bremsningen, så i praksis bliver bremserne på en elbil sjældent varme. Jeg så på et tidspunkt en video, hvor en Audi e-Tron kørte ned ad Pikes Peak, og da den kom til det obligatoriske bremsetjek halvvejs nede ad bjerget, kunne de knap nok måle en temperaturstigning! At M3 har en funktion, der advarer, hvis bremserne bliver varme, gør jo ikke bremserne dårligere. Andre biler får også varme bremser, men de kommer ikke med en advarsel. Hvis man vil køre en M3 under ekstreme forhold på en bane, så er der jo "track mode", som øger regen og nedsætter brugen af bremserne, hvilket burde hjælpe en del på problemet med varme bremser.

"Tesla Model 3 er en firedørs sedan, hvilket ikke ligefrem er den mest efterspurgte biltype herhjemme."

Den skal da lige disses, bare fordi det er en sedan! Skriver de på samme måde om alle sedaner - også hvis det ikke er elbiler?

"(...) der er ganske vist bagagerum både for og bag, men det er svært at udnytte dem til større ting, da rummene er små og åbningerne smalle."

Ja, det er vel ikke anderledes end for alle andre sedaner, altså ikke Tesla specifikt. Jeg tror nu heller ikke, at bagagerummet i en M3 er mindre end tilsvarende konkurrenter. Men hvis man synes, det er et problem med bagagepladsen, så vælger man nok alligevel en anden biltype, f.eks. en hatchback eller en stationcar.

"Køreegenskaberne er sjove, men komforten er ikke i top på grund af en til tider uharmonisk affjedring af de to tons, som bilen vejer, og på grund af sædernes ret simple konstruktion."

Uharmonisk affjedring? Det har vel ikke noget med vægten at gøre. Affjedring skaleres bare efter vægten, den skal bære, så jeg forstår ikke relevansen af at disse bilen, bare fordi den er lidt tungere end de fleste. De kunne i stedet have skrevet, af affjedringen er fast og sporty, men nej, den er åbenbart uharmonisk?! Jeg ved nu heller ikke, om sæderne er decideret simple eller ukomfortable. Der er vel ikke mange andre biler, der har 12-vejs elektrisk justerbare sæder med kørerprofiler, og som automatisk indstiller sig selv?

"Rækkevidden er rimelig (...)"

Øh...rimelig!? Det er da noget af en underdrivelse! Rækkevidden er vel absolut i den allerøverste top sammenlignet med andre elbiler på markedet.

Der er også en del FUD. F.eks.:

"De mange anderledes funktioner gør, at man skal bruge en del tid på at lære bilen at kende. Man kan ikke bare lige bede naboen om at flytte bilen for en, hvis han aldrig har kørt Tesla før."

Hvis man er vant til at bruge en smartphone eller en iPad, så kan man også hurtigt finde ud af at betjene skærmen på en Tesla. Alle de unge folk, jeg har haft med oppe at køre, kastede sig bare lige ud i det og trykkede rundt på skærmen, som om de var vokset op med det.

"Tør man ikke at købe den, kan denne testede model leases gennem FDM Leasing for 8.000 kr. pr. måned uden førstegangsydelse, men inklusive forsikring."

En lettere subtil frygt for elbiler spredes her ved at starte sætningen med "tør man ikke at købe". De kunne i stedet have valgt at skrive mere neutralt, f.eks. "Der er også mulighed for at lease..."

"(...) og viser, at Tesla har meget lang vej, før der kan blive tale om selvkørende funktioner, man tør have tillid til."

Det er bestemt ikke min opfattelse, at Tesla er bagud ift. konkurenterne hvad angår selvkørende funktioner - tværtimod! Så ligefrem at insinuere, at man ikke tør have tillid til Teslas funktioner er i mine øjne FUD.

"Men Tesla er ikke et helt almindeligt bilforetagende, og som Tesla-ejer binder man sig samtidig til et snævert netværk af forhandlere og værksteder, og det skal man være indstillet på."

Det er vel ikke anderledes end med andre biler. Man binder sig ikke til noget, men er fri til at benytte et hvilket som helst uautoriseret værksted, som man har tillid til. Det har jeg selv gjort og har ikke haft nogen problemer med det. Desuden er der meget lidt service på en elbil, så problemet er nok overvurderet.

Endelig er der direkte misforståelser eller fejlinformation. F.eks.:

"Tesla Model 3 har som standard en fartpilot, der selv kan holde afstand til forankørende og fastholde bilen i vognbanen. Den prøvede vi i mange trafikbilleder, og her er konklusionen, at det er en noget mere simpel udgave, end vi normalt ser i nye biler."

WTF?!? Jeg kender ingen anden bil, der har så avanceret fartpilot som Tesla og tager højde for så mange elementer i trafikken.

"Den har svært ved at fastholde bilen i vognbanen, (...)"

Det lyder ikke som om, det er en Tesla, de har prøvekørt. Min oplevelse er, at Teslas autosteer holder bilen klippefast i midten af vognbanen ulig mange af konkurenternes systemer, som jeg har prøvet.

"(...) og den kan finde på pludselig at bremse ned, selvom man er ved at overhale en lastbil på motorvejen."

Det er fordi de ikke holder afstand, hvilket de tilsyneladende ikke forstår. Det er dog et punkt, hvor der hos Tesla er plads til forbedring.

"Det er altså ikke på højde med mange andre bilers funktion (...)"

Det er jo direkte forkert. Det er omvendt. SUK!

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 30
P85DK
P85DK May 30

@MOS - spørgsmålet er om du ikke sidder med nøjagtig samme fornemmelse hvis de har testet din elskede BMW 320D. Så kan du nok finde tilsvarende sætninger hvor du ikke føler de roser den nok, eller ikke forstår hvad der sker, og hvordan kan en Audi kabine være bedre end en BMW kabine etc. etc. etc.

MOS
MOS May 30

@P85DK

Nu har jeg ikke lige haft en BMW 320D. Men de andre biler, jeg har haft, har jeg ikke oplevet, at FDM har kritiseret på en så usaglig og biased måde. Så jeg sidder ligesom Baldur med samme fornemmelse af, at FDM har et eller andet imod Tesla eller elbiler generelt.

M3rasmus
M3rasmus May 30

Den fornemmelse tror jeg vi alle sidder med. Det er præcis det samme som anmelderne dengang iPhone 3G kom til landet. Der var alt muligt galt. Mest af alt mangel på knapper. Manglerne gjorde at de glemte at se på hvor meget de fik i stedet for nogle småting der ikke var der.

De har alle sammen en smartphone idag og ville aldrig kunne undvære den. Vi kigger alle tilbage på mobiler med knapper og tænker på hvor lidt man kunne bruge dem til og hvor komiske de egentlig var. 

Nogle mennesker er bange for forandringer. De skal bare bruge lidt længere tid.

Sider: 1 2 3 4 5 »