FDM har aldrig været seriøse omkring elbiler. De forstår det ikke.
Det indtryk kunne man godt få. Jeg vil endda gå et skridt videre og sige, at de måske ligefrem er bevidst ignorante og biased. De kan ikke komme udenom, at M3 er en fantastisk god bil, men... de skal alligevel hele tiden lige tilføje en eller anden stikpille. F.eks.:
"Glastaget giver lidt ekstra loftshøjde, men til gengæld kan man ikke skærme af for lyset."
Altså meningen med et glastag er jo netop, at der skal kunne komme lys igennem. Og glasset er jo stærkt tonet, så det bliver vel næppe et problem med at lyset blænder eller solen varmer for meget.
"Bremserne er nok bilens svageste del, og efter flere gentagne nedbremsninger på FDM Sjællandsringen blev de varme, og bilen kom med en advarsel om varme bremser i instrumenthuset. På den måde kunne vi konstatere, at nok er bilen hurtig, men det er ingen sportsvogn."
De glemmer at skrive, at de færreste bilister laver gentagne, hårde nedbremsninger fra høj fart. I normal trafik vil regen stå for >90% af bremsningen, så i praksis bliver bremserne på en elbil sjældent varme. Jeg så på et tidspunkt en video, hvor en Audi e-Tron kørte ned ad Pikes Peak, og da den kom til det obligatoriske bremsetjek halvvejs nede ad bjerget, kunne de knap nok måle en temperaturstigning! At M3 har en funktion, der advarer, hvis bremserne bliver varme, gør jo ikke bremserne dårligere. Andre biler får også varme bremser, men de kommer ikke med en advarsel. Hvis man vil køre en M3 under ekstreme forhold på en bane, så er der jo "track mode", som øger regen og nedsætter brugen af bremserne, hvilket burde hjælpe en del på problemet med varme bremser.
"Tesla Model 3 er en firedørs sedan, hvilket ikke ligefrem er den mest efterspurgte biltype herhjemme."
Den skal da lige disses, bare fordi det er en sedan! Skriver de på samme måde om alle sedaner - også hvis det ikke er elbiler?
"(...) der er ganske vist bagagerum både for og bag, men det er svært at udnytte dem til større ting, da rummene er små og åbningerne smalle."
Ja, det er vel ikke anderledes end for alle andre sedaner, altså ikke Tesla specifikt. Jeg tror nu heller ikke, at bagagerummet i en M3 er mindre end tilsvarende konkurrenter. Men hvis man synes, det er et problem med bagagepladsen, så vælger man nok alligevel en anden biltype, f.eks. en hatchback eller en stationcar.
"Køreegenskaberne er sjove, men komforten er ikke i top på grund af en til tider uharmonisk affjedring af de to tons, som bilen vejer, og på grund af sædernes ret simple konstruktion."
Uharmonisk affjedring? Det har vel ikke noget med vægten at gøre. Affjedring skaleres bare efter vægten, den skal bære, så jeg forstår ikke relevansen af at disse bilen, bare fordi den er lidt tungere end de fleste. De kunne i stedet have skrevet, af affjedringen er fast og sporty, men nej, den er åbenbart uharmonisk?! Jeg ved nu heller ikke, om sæderne er decideret simple eller ukomfortable. Der er vel ikke mange andre biler, der har 12-vejs elektrisk justerbare sæder med kørerprofiler, og som automatisk indstiller sig selv?
"Rækkevidden er rimelig (...)"
Øh...rimelig!? Det er da noget af en underdrivelse! Rækkevidden er vel absolut i den allerøverste top sammenlignet med andre elbiler på markedet.
Der er også en del FUD. F.eks.:
"De mange anderledes funktioner gør, at man skal bruge en del tid på at lære bilen at kende. Man kan ikke bare lige bede naboen om at flytte bilen for en, hvis han aldrig har kørt Tesla før."
Hvis man er vant til at bruge en smartphone eller en iPad, så kan man også hurtigt finde ud af at betjene skærmen på en Tesla. Alle de unge folk, jeg har haft med oppe at køre, kastede sig bare lige ud i det og trykkede rundt på skærmen, som om de var vokset op med det.
"Tør man ikke at købe den, kan denne testede model leases gennem FDM Leasing for 8.000 kr. pr. måned uden førstegangsydelse, men inklusive forsikring."
En lettere subtil frygt for elbiler spredes her ved at starte sætningen med "tør man ikke at købe". De kunne i stedet have valgt at skrive mere neutralt, f.eks. "Der er også mulighed for at lease..."
"(...) og viser, at Tesla har meget lang vej, før der kan blive tale om selvkørende funktioner, man tør have tillid til."
Det er bestemt ikke min opfattelse, at Tesla er bagud ift. konkurenterne hvad angår selvkørende funktioner - tværtimod! Så ligefrem at insinuere, at man ikke tør have tillid til Teslas funktioner er i mine øjne FUD.
"Men Tesla er ikke et helt almindeligt bilforetagende, og som Tesla-ejer binder man sig samtidig til et snævert netværk af forhandlere og værksteder, og det skal man være indstillet på."
Det er vel ikke anderledes end med andre biler. Man binder sig ikke til noget, men er fri til at benytte et hvilket som helst uautoriseret værksted, som man har tillid til. Det har jeg selv gjort og har ikke haft nogen problemer med det. Desuden er der meget lidt service på en elbil, så problemet er nok overvurderet.
Endelig er der direkte misforståelser eller fejlinformation. F.eks.:
"Tesla Model 3 har som standard en fartpilot, der selv kan holde afstand til forankørende og fastholde bilen i vognbanen. Den prøvede vi i mange trafikbilleder, og her er konklusionen, at det er en noget mere simpel udgave, end vi normalt ser i nye biler."
WTF?!? Jeg kender ingen anden bil, der har så avanceret fartpilot som Tesla og tager højde for så mange elementer i trafikken.
"Den har svært ved at fastholde bilen i vognbanen, (...)"
Det lyder ikke som om, det er en Tesla, de har prøvekørt. Min oplevelse er, at Teslas autosteer holder bilen klippefast i midten af vognbanen ulig mange af konkurenternes systemer, som jeg har prøvet.
"(...) og den kan finde på pludselig at bremse ned, selvom man er ved at overhale en lastbil på motorvejen."
Det er fordi de ikke holder afstand, hvilket de tilsyneladende ikke forstår. Det er dog et punkt, hvor der hos Tesla er plads til forbedring.
"Det er altså ikke på højde med mange andre bilers funktion (...)"
Det er jo direkte forkert. Det er omvendt. SUK!