Loading...
dk

Model 3 Standard Range Plus bestilling og leveringsdato | Tesla Forum

MikaelH
MikaelH Jun 6 '19

@Jenskh

Jeg bestilte en LR RWD i rød d. 14/4. 

Jeg rykkede flere gange Tesla for en status, da andre der havde bestilt efter mig (i en anden konfiguration) fik leveret bilen, uden at jeg havde hørt noget.

Fik email til leveringsteamet i Holland via forummet for 14 dage siden, og skrev til dem. Efter et par dage blev jeg ringet op. Hun sagde at min bestilling ikke kunne leveres før september, men tilbød at opgradere mig til 19" fælge, og så kunne den leveres i juni. Jeg bad hende bekræfte hvad det ville betyde for prisen, og det ville hun undersøge. Da jeg ikke havde hørt noget senere på aftenen, skrev jeg en ny mail, og fik nu et auto-reply om at hun var gået på ferie og først kom tilbage 1 uge senere. 
Da hun kom tilbage var eneste løsning at opgradere til både træk og 19" fælge. 

Har lige fået en sms med besked om levering d.15. Men ved stadig ikke hvad prisen ender på.

Forummets indlæg er redigeret af MikaelH Jun 6 '19
Jenskh
Jenskh Jun 6 '19

@MichaelH

Det er da en lidt mærkelig politik at man skal vælge at omkonfigurere sin bil for at kunne få den leveret.

Jeg snakkede med Tesla CPH i dag og de sagde at jeg måske kunne få en leveringsdato på næste onsdag hvor der skulle komme en ny sending. Hvis den ikke er med der overvejer jeg at spare de 17.000 kr og få den i sort og i stedet få den folieret. Der skulle nemlig være kortere leveringstid på de sorte.

MikaelH
MikaelH Jun 6 '19

"Problemet" er jo at de sender en skib med blandede bolcher til Europa, og så håber de at de har ramt nogenlunde rigtigt på efterspørgslen. 

Det er faktisk en rigtig god idé, fordi det for langt størstedelen betyder at man får sin bil utrolig hurtigt. Hvis du sammenligner med hvor lang tid VW eller andre store producenter skal bruge for at levere dig en helt ny bil, så er det vanvittigt at Tesla i nogle tilfælde levere en bil på 14 dage eller mindre.
Der vil så altid være nogle som os, der har valgt en model som der er et underskud af. Det kan Tesla så vælge at reagere hurtigt eller langsomt på. Bilerne bliver produceret i batches på fabrikken, så du kan være uheldig at der skal en masse andre batches i gennem først. Herefter skal de produceres, køres til havnen, lastes på et skib, sejles til Europa, omlæsses på lastbiler og fragtes rundt i Europa. Den process kan sagtens tage et par måneder. I vores tilfælde har vi endda bestilt en model som Tesla selv siger kun er tilgængelig et et begrænset oplæg. 

Alternativet var at bilerne skulle produceres efter bestilling, og det ville gøre produktionen mindre effektiv, og betyde at ventetiden minimum ville være et par måneder for alle. 
 

PerLeth8210
PerLeth8210 Jun 7 '19

Tesla er i en favorabel position fordi der allerede før Model 3 Standard Plus for alvor fylder op i bybilledet, er opbygget store ventelister på alle Model 3 versioner overalt i europa. Det betyder at man effektivt kan producere et sortiment "blandede bolcher", afskibe ugentligt til Eu og derefter parre dem med ordrene når skibet ankommer til Zeebugge. Hurtigt og effektivt. Gad vide hvad der sker med efterspørgslen, når enhver  i Danmark finder ud af  hvad en Tesla Model 3 er, hvor billig den er og hvad den kan? Hvis det nye grønne flertal i folketinget kan samarbejde, kan vi måske endog forvente en slags "Norske Tilstande" i lovgivningen. 

Jeg ved at Aarhus byråd allerede har taget forskud på glæderne ved at bruge et trecifret millionbeløb på at forbedre vilkårene for Elbilsejerne i byen,  med det sigte at bliver den mest elbilvenlige by i landet. Viljen til omstilling til ELbiler er tilsyneladende til stede lokalt på fastlandet.

Forummets indlæg er redigeret af PerLeth8210 Jun 7 '19
P85DK
P85DK Jun 7 '19
Citat fra MikaelH

Det er faktisk en rigtig god idé, fordi det for langt størstedelen betyder at man får sin bil utrolig hurtigt. Hvis du sammenligner med hvor lang tid VW eller andre store producenter skal bruge for at levere dig en helt ny bil, så er det vanvittigt at Tesla i nogle tilfælde levere en bil på 14 dage eller mindre.

Det kan jo ikke helt sammenlignes, da kombinationsmulighederne hos Tesla er en moderne version af Trabant i 1980'erne. Du har 5 eksterne farver, 2 interne farvekombinationer og 3 motor/batteri valgmuligheder og som krydderi kan du vælge fælgstørrelse.

VW og andre har jo helt andre valgmuligheder. Du kan som regel godt få en bil hurtigt hos dem, hvis du vil tage hvad de har på vej hjem :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jun 7 '19
MikaelH
MikaelH Jun 7 '19

Jeg er enig i at det bliver muliggjort som følge af deres relative simple udvalg, i forhold til deres konkurrenter.
Men du har trods alt 130 kombinationer (3*(LR/LR/SR+)*2(18"/19")*5(farver)*2(træk)*2(indtræk)+1(Performance)*5(farver)*2(indtræk)).

Skulle de fordeles ligeligt, så ville der være ca. 20 af hver kombination på hvert skib. 

Forummets indlæg er redigeret af MikaelH Jun 7 '19
P85DK
P85DK Jun 7 '19

Ja, der er 130 teoretiske muligheder, men i praksis er det meget simpelt, da de bør have et meget klart billede af hvad der sælges mest af. Så 30% af lasten er formentlig sort LR AWD med sort interiør på 18" uden træk, mens der kun er SR+ hvid/hvid på 19" med træk hvis det er specifikt bestilt :-)

MikaelH
MikaelH Jun 7 '19

Ja, det er et interessant optimeringsproblem :)

olerass
olerass Jun 7 '19

I realiteten kunne det optimeres en del hvis de shippede dæk/fælge og træk separat. Der er jo ingen god grund til at bilerne shippes med de korrekte dæk og fælge - det kan bare sættes på ved udlevering (undtaget Performance self). Hvis de også eftermonterede trækket lokalt er vi nede på 41 kombinationer i stedet for 130 -- så ja, det er OK lige nu men kunne være langt smartere gjort. Antaget at det self er sådan de gør nu .. :)

Forummets indlæg er redigeret af olerass Jun 7 '19
P85DK
P85DK Jun 7 '19

tja - 'udfordringen' er jo at bilerne skal have hjul på under alle omstændigheder, så derfor vil du gerne sende afsted ab fabrik med dem som de skal udleveres med, da man ellers risikerer at stå med et større lager af ubrugte hjul i Holland. 

olerass
olerass Jun 7 '19

Det ville overraske mig hvis der var mange ubrugte når der kun er 2 forskellige varianter og langt de fleste M3er sælges med disse. Derudover skal de vel alligevel bruge en del til reperation/udskiftning.

Alt andet lige må det være billigere og hurtigere levering at sende langt under halvt så mange kombinationer med et stort læs forskellige hjul end de 130 kombinationer. Selv hvis der er spild indregnet. Men jeg går ud fra de har regnet på det..

Det smarte ved en sådan løsning tænker jeg også ville være at de dæk der skal monteres på fælgene jo er forskellige fra land til land (eller hvert fald mellem klima), så er det jo oplagt at montere dækkene i leveringslandet/regionen, hvor den type dæk nok er mere udbredt i stedet for at sende/købe alle typer/kombinationer af dæk over til USA.

Forummets indlæg er redigeret af olerass Jun 7 '19
MikaelH
MikaelH Jun 7 '19

Så længe de kan sælge alle de biler der bliver sendt til Europa, så er det klart den billigste måde at gøre det på. 
Den eneste downside er at der for nogle kunder vil være en ekstra lang ventetid.

Når Tesla til et punkt hvor halvdelen af biler i Belgien ikke har en ejer, så skal der selvfølgelig laves nogle ændringer. Men det er langt billigere at ordre alle disse ting på fabrikken frem for at få dem eftermonteret i Europa.

Men ja det er lidt sjovt at de ikke engang tilbyder at skifte hjulene. Tesla ville hellere opgradere mig gratis til 19" end at skifte dem til 18". Så deres omkostning ved at skifte må alt andet lige være højere end deres interne prisforskel på 18" og 19". 

olerass
olerass Jun 7 '19

@MikaelH måske du har ret. Kan også være de bare gav dig god service (overraksende som det lyder) og tager det lille tab på deres skuldre for at få en gladere kunde :)

Forummets indlæg er redigeret af olerass Jun 7 '19
bskaarup
bskaarup Jun 7 '19
Citat fra MikaelH

Tesla ville hellere opgradere mig gratis til 19" end at skifte dem til 18". Så deres omkostning ved at skifte må alt andet lige være højere end deres interne prisforskel på 18" og 19". 

De er ellers dyre nok de der 19".

Jeg fravalgte dem da bilen blev kr. 16380 dyrere (12.600+afgift) (og så får man ikke de der standard 18" som vist koster 15.000 som vinterhjul hvis man køber dem efter levering)

Kr. 31.380 kan man få et sæt meget fine hjul for andre steder.

P85DK
P85DK Jun 7 '19
Citat fra olerass

@MikaelH måske du har ret. Kan også være de bare gav dig god service (overraksende som det lyder) og tager det lille tab på deres skuldre for at få en gladere kunde :)

Eller en bil leveret i dette kvartal er betydeligt mere værd end en ekstra bil på molen dette kvartal og en bil leveret i næste kvartal

mbk
mbk Jun 7 '19

Jeg tror ikke det er en ønskelig situation for Tesla bare at producere og smide bilerne mod EU. Problemet er nok nærmere at hjemmemarkedet bare ikke aftager så mange biler som de kan producere. Jeg er da helt sikker på at Tesla hellere ville være i en built to order situation, men man må jo nok se i øjenene at bilen bare er for lille til mange i USA. De har også måttet introducere SR modellen selvom de nok havde håbet på at kunne sælge LR og performance i lang tid endnu.

PerLeth8210
PerLeth8210 Jun 7 '19

Det kan være svært at gætte på hvordan de tænker omkring bilproduktion i Freemont. En ting er imidlertid 100% sikkert. De har som de eneste fuld adgang til  alle de hundredvis af oplysninger der skal til, for at lave en lønsom produktion af model 3. Hvis vi undrer os lidt over deres handlemåder, skyldes det ikke at ledelsen hos Tesla er ubegavede, uprofessionelle eller at de handler irrationelt. Det skyldes blot at vi andre mangler adgang til langt de fleste af de væsentlige informationer. Information om produktionsforhold er et stærkt konkurrenceparameter, og naturligvis noget som Tesla holder tæt ind til kroppen. Konkurrenterne lytter jo med, og vil naturligvis udnytte alle de informationer omTesla de kan få adgang til. 

jtdk
jtdk Jun 12 '19

Til orientering har har jeg dd. fået endelig faktura med vin (369XXX) på sr+ med træk, men stadigt ingen leveringsdato (udover 17.-30. juni)

ThomasAnd
ThomasAnd Jun 13 '19
Citat fra jtdk

Til orientering har har jeg dd. fået endelig faktura med vin (369XXX) på sr+ med træk, men stadigt ingen leveringsdato (udover 17.-30. juni)

samme her.  gætter dog på at levering så sker omkring den 17., da der er lagt et skib med biler til i Zeebrugge i går. går ud fra at det tidsmæssigt er årsagen til at der landede en faktura i går. i og med at det er det første skib (det andet lægger til den 19.) tror jeg på en relativt tidlig levering i spændet 17.-30. juni
bskaarup
bskaarup Jun 13 '19

Tag evt. kontakt til Tesla. Efter jeg tilføjede træk til min LR AWD fremskrev de kunstigt leveringsdatoen til 27/6 da det ikke anede hvornår den ville blive leveret. Jeg skrev til Tesla for at høre om produktionsdato efter VIN var blevet "synligt" og så ringede de til mig og sagde at bilen allerede var i Aarhus og jeg kunne afhente den dagen efter. Så det gjorde jeg i går.

Sider: « 1 2 3 4 5 »