Jeg oplever en del dækstøj, som jeg tror kommer fra forhjulene.
Er der nogen der har samme oplevelse?
Kan man støjdæmpe omkring inderskærmene?
Jeg oplever en del dækstøj, som jeg tror kommer fra forhjulene.
Er der nogen der har samme oplevelse?
Kan man støjdæmpe omkring inderskærmene?
Jeg har skiftet mine Areo i 18" ud med 20" 245/35 Falken dæk. De er mærket med A i støj, de er mere støjsvage end mine Michelin dæk som er mærket med B i støj. Det er sådan jeg føler det, de er ikke markant bedre, men lidt har også ret. bilen er LR AWD
Dækdesign, mærke & model, bredde, højde og slid kan gøre en stor forskel ift støj.
Vær også obs på dæk der bliver savtakkede. Dog nok ikke relevant med så nye dæk.
Hvis alt andet var lige burde 18 tommer støje mindre end 20 tommer.
Har 2 stk Model S. En med 19 tommer, en med 21 tommer. Den på 19 tommer støjer mere end de 21 tommer bla fordi dækkene har langt mindre mønster tilbage.
Har læst at lydisolering er bedre på S og X. Især nyere generation. Hvis man ikke er tilfreds er det bare at få kigget på noget lyddæmpende materiale.
@olerass
Interessant. Men alt er relativt.
Har kørt Model 3 Performance med 20 tommer Pirelli vinterdæk og de lå på nogenlunde samme støjniveau som de Model S jeg har kørt med 21 tommer vinterdæk. Ganske tilfredstillende lydniveau. Dog støjede Model 3 mere omkring 130-140 stykker.
Leder man efter en bil der støjer mindst muligt ved højere hastigheder fx over 130 så skal man have fat i Mercedes S eller en anden godt isoleret bil fra nabolandene.
Der er sikkert også mange nye Tesla ejere der lige skal vende sig til at støjbillede er anderledes end brændstofbiler.
Tak for de gode kommentarer.
Inden jeg fik min Longe Range med 18” Aero-fælge havde jeg lånt en Performance model med 20” fælge.
Selv om det er svært at vurdere støjforskellen, når man ikke direkte kan sammenligne, har jeg den fornemmelse, at støjen i Performance modellen var betydelig mindre.
Jeg ved ikke om det skyldes dækkene eller om Performance modellen er mere støjdæmpet.
P.S. begge modeller er med to motorer.
@Viggo Det bekræfter de rapporteringer, som jeg også har læst andre steder. Men det er interessant at du også oplevede en reduktion ifht. LW AWD. Det udelukker jo min en-motors teori.
Medmindre der er reel forskel på støjdæmpningen i Performance og LR AWD (hvilket jeg tvivler på)., så må teorien fra @KJL være den mest sandsynlige. Men i I dit tilfælde er det faktisk modstridende den teori da jeg kan forestille mig at en loaner-performance har noget mere slidte dæk end din egen spritnye LR AWD og dermed også burde støje MERE.
Så har jeg kun en teori tilbage; den bedre lydisolering med skum i selve performance dækkene, men så vidt jeg kan læse giver det max 1dB forskel -- din observation af difference lyder som mere end det.
Jeg er lidt på bar bund ellers. Andre der har nogle gode ideer?
Performance udgaven har anden støddæmpning (og bremser), måske det også hjælper på vibrationer/støj?
@Viggo ok, så giver det måske mere mening.
@Schnellfahren god pointe. Selvom støddæmpningen er hårdere kan det vel godt være at materialerne eller konstruktionen absorberer/skærmer bedre. Jeg kom også til at tænke på at Performance er sænket en smule mere - gad vide om det har noget at sige?