Loading...
dk

Tips til en kommende m3 ejer? | Tesla Forum

Deebee
Deebee Jun 3

Jeg bestilte min LR RWD 26/05, og har lige fået besked om at jeg allerede kan afhente den i morgen. Så det er gået ret hurtigt.... og nu er der så gået lidt panik i mig, bl.a. med opladning og hvad jeg skal gøre så snart jeg får den. 

Jeg har først bestilt mit abonnement hos E.on i dag, og får laderkortet nok først næste uge, kan jeg stadig lade? Deres hjemmeside er meget uoverskueligt..

Har I nogle tips til hvad der skal indstilles, tjekkes mv. så snart man får den? 

MOS
MOS Jun 3

Hvis du har en blå kraftstikkontakt derhjemme, så kan du sætte den til opladning der vha. den medfølgende UMC.

Alternativt kan du som midlertidig løsning (indtil du får installeret en mere permanent opladningsmulighed derhjemme) købe en Schuko-adapter. F.eks. denne: https://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik. Så kan du lade fra en alm. husholdningsstikkontakt med jordforbindelse. Den koster næsten ingenting, så jeg ville købe sådan en med det samme uden betænkning, da man ikke ved, hvornår man pludselig kan få brug for den.

Der er også mange, der har anskaffet/bygget en rød-til-blå adapter, dvs. en kort stump gummikabel, der forbinder et rødt han-kraftstik med et blåt hun-kraftstik. Så kan du lade fra en rød kraftstikkontakt, dog stadig kun på 1 fase, 16 A = 3,7 kW. Den er også god at have, da røde kraftstikkontakter findes mange steder, både på virksomheder og hjemme i folks garager.

Med det medfølgende Type-2 kabel kan du lade på de fleste offentlige AC-ladere, som er placeret rundt omkring i byen. Jeg ved dog ikke ret meget om, hvordan det fungere med betaling, da jeg aldrig selv har benyttet disse.

Hurtigladere (DC-ladere), der typisk er placeret langs motorvejene og enkelte steder i byen, har typisk påmonteret kabel med CCS-stik. Det kan sættes direkte i bilen.

Og så er der naturligvis Teslas SuperChargere. Det er supernemt og bekvemt, især på langtur. Det kræver vist bare, at du opretter en konto hos Tesla, så kører det.

På Plugshare appen kan du finde en masse lademuligheder i dit område. Du kan f.eks. filtrere på typer af ladere/stik, om de skal være gratis osv.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 3
Schnellfahren

Du skal købe en adapter fra dansk jord til Schuko jord, f.eks. denne. Så kan du "mormor lade" fra et dansk standardstik med jord.

Vedr. fejl ved levering: Check for:
1) Medfølgende type 2 kabel.
2) Lak fejl (husk en god lommelygte hvis du modtager den på Sankt Annæ Plads i KBH).
3) Hakker i kanten af glastag (jeg havde selv et enkelt hak).
4) Listelim ved døre (skrabelist til ruden).
5) Bagdøre kræver at knap holdes nede for at åbne, et enkelt tryk er ikke nok (min har den fejl).
6) Chargeport åbner ikke udefra ved tryk på ladestik. En dør skal åbnes før bilen giver slip på ladestikket (min har den fejl).
7) ?

Mht. indstillinger: Det kan du altid lege med når bilen er kommet hjem :-)

Forummets indlæg er redigeret af Schnellfahren Jun 3
PeterE
PeterE Jun 3
Og imens du venter på din EON ladebrik, så kan du på EONs standere betale med fx EasyPark appen.
Viggo
Viggo Jun 4

@Schnellfahren

Vedr.. fejl ved levering.
Hos mig skal knappen også holde nede for at åbne bagdøren.
Jeg var ikke klar over at det var en fejl.

Vedr. chargeport
Håndtering af chargeport kræver at bilen er låst op.
Fornuftigt nok for at sikre uautoriseret adgang.

Schnellfahren

@Viggo

Vedr. chargeport: Bilen ER låst op. Tager du i håndtaget åbner døren, dvs. bilen har registeret at Phone Key er inden for rækkevidde og burde derfor tillade at frigøre ladestikket ved tryk på knappen på ladestikket.

Vedr. bagdøre: De skal vel virke på samme måde som fordørene? Når jeg "trykker kort" ved bagdørene, kører vinduet ned, for derefter at køre så tilpas meget op igen at døren ikke kan åbnes, men den er heller ikke lukket. Det er noget rod :-) Min forståelse er, at det på nogle Model 3'er virker ens på for- og bagdøre??

ELJay
ELJay Jun 4

Vedr. bagdøre/vindu —> “Calibrating Windows In the unlikely event that a window behaves unexpectedly (touches the bright molding, fails to open or close properly, goes down more than normal when the door opens, etc.), you can calibrate it to potentially  fix  the issue. To calibrate a window: 1. Close the door with the  affected  window. 2. Sit in the driver's seat and close the driver door. 3. Use the driver window switch to  raise  the affected  window until it stalls. 4. Use the driver window switch to  lower  the affected  window until it stalls. 5. Use the driver window switch to  raise  the affected  window until it stalls. The window should now be calibrated. If the issue continues after attempting the calibration procedure a couple times, contact Tesla.”

Viggo
Viggo Jun 8

Vedr. chargeport: Bilen låser først op når telefonen er indenfor rækkevidde og håndtaget aktiveres. Hvis du vil undgå at åbne døren, kan du låse op med nøglekort eller app.

Vedr. bagdøre: Jeg har set lidt på det.
På fordøren lukkes vinduet ned og døren åbner når der trykkes på dørknappen.

På bagdøren lukkes vinduet ned uden at døren åbner.
Åbning at døren kan kun ske når låseknappen holdes nede.
Jeg tror det er en sikkerhedsfunktion, der skal sikre at bagpassagererne ikke uforfarent åbner døren. Det virke meget fornuftigt.

andershvid
andershvid Jun 12

@Deebee Må jeg spørge, om du har bestilt din bil med hængertræk?

Deebee
Deebee Jun 12
Quote from andershvid

Det har jeg ikke :) Ikke noget jeg har brugt, eller kommer til at bruge meget af :)  

Franke
Franke Jun 13
Citat fra Deebee
Quote from andershvid

Det har jeg ikke :) Ikke noget jeg har brugt, eller kommer til at bruge meget af :)  

Det ser ud til at der er LR RWD biler på lager i dk 
jramskov
jramskov Jun 13

Når du får din EON ladeboks, så ring ind til dem og bed dem om at slå scheduled charging (eller hvad det nu hedder) til. Vi skal heller ikke bruge brik for at sætte ladning igen på vores boks. Det klarede installatøren af boksen. 

Danbra56
Danbra56 Jun 13
Jramskov jeg har en Eon ladeboks som jeg ikke har taget i brug endnu. Vil du forklare hvad forskellen er på på de to muligheder du nævner.
Ice2EV
Ice2EV Jun 13

Når du får din EON lader monteret er den forprogrammeret til at ledning/stik er låst i boksen. Så skal du have brikken frem hver gang for at frigive stikket. Det kan servicemontøren slå fra, således du ikke behøver brikken hver gang, men bare kan tage stikket og jokke i din bil.

Andre der kan få adgang til stikket kan ligeledes lade på det så. 

For at du kan sætte den til at lade om natten når strøm er billig og mestendels grøn, så benytter man det der hedder scheduled charging. Man kan altså i vognen sætte den til at starte med at lade eks. kl 01:30. Men det kan man kun hvis man har ringet til EON og bedt dem om at slå den mulighed til. Dette kan montøren ikke ordne.

Det skulle så måske også tillade at du kan tage på rejse, og starte ladning fra syden, hvis der skulle opstå behov.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 13
Schnellfahren
Schnellfahren Jul 11

Update vedr. chargeport på Model 3:

Efter software version 2019.20.4.4 kan ladestikket frigøres ved tryk på knappen på ladestikket UDEN at åbne en dør først! Phone Key skal naturligvis stadigvæk være inde for rækkevide.

Dendanskeridder
Nogen der har oplevet at bilen i ny og næ siger:
Safety restraint system fault ? Og som evt har nogle tricks til at få det afhjulpet?
Forummets indlæg er redigeret af Dendanskeridder Jul 11
Ice2EV
Ice2EV Jul 11

Har du opdateret vognen siden du fik den? Flere af vores "fejl" forsvandt efter update.

Dendanskeridder
Citat fra Ice2EV

Har du opdateret vognen siden du fik den? Flere af vores "fejl" forsvandt efter update.

Min software version siger : 2019.20.4.2 66625e9

Og kan ikke umiddelbart finde nogle opdateringer nogle steder?? Hverken i bilen eller via app’en hmm.?