Loading...
dk

PPF (Paint Protection Film) | Tesla Forum

Deebee
Deebee Jun 8

Er der nogen som har erfaring med PPF? Hvor henne og hvor meget fik I gjort? Hvad kostede det? 

Jeg så Bjørn Nyland gøre det, og overvejer stærkt at få det gjort. 

Jeg bor i lejlighed, og har svært ved at få vasket bilen i hånden, jeg regner derfor med at bruge bilvask, og PPF skulle gerne modstå de lette ridser. 

Joe73
Joe73 Jun 8
Jeg har fået fronten og sidedørene beskyttet hos folie.dk i Randers og det kostede 22000,- kr.
Ja det er lidt dyrt, men jeg er glad for at have fået det lavet.
Det eneste jeg har fortrudt er at jeg ikke lige fik lavet det sidste sidepanel efter dørene også, da man nu hurtig får ridser i lakken her, hvis nogen lige læner sig op ad bilen.
Min gamle bil lignede en hullet ost i lakken på fronten fra stenslag.
olerass
olerass Jun 8
Er der nogen grund til at vælge PPF over coating? 22.000 lyder dyrt i mine øjne. Man kan få lavet komplet opticoat Pro behandling af en model 3 for under 10.000, og så vidt jeg kan læse mig frem til er coating bedre på næsten alle punkter.
MikaelH
MikaelH Jun 8

@olerass

Stop stop stop ;)
PPF giver dig beskyttelse mod stenslag, og har i mange tilfælde en selvhelende effekt overfor mindre ridser. Den beskytter også mod insektmærker, fuglelort og andre miljøpåvirkninger. Normalt siger man at levetiden er ca. 5-7år alt efter hvor godt du passer på filmen. Det er muligt at give PPF en coating som øger de hydrofobiske egenskaber.

Coating er en semi-permanent voks. Den giver lakken en flot gloss, og har gode hydrofobiske egenskaber. Den beskytter ligesom PPF også imod miljøpåvirkninger som insektmærker og fuglelort.  Coating giver INGEN beskyttelse mod ridser og stenslag. Den vil skjule mindre vaskeridser, men bør påføres på en poleret lak for bedste resultat. En god coating holder 2+år.

Den hydrofobiske effekt gør at vandet triller af bilen, og at skidtet har svært ved at sidde fast. Det betyder at du har lettere ved at få skidtet af bilen udelukkende med vand (højtryksrenser), og derfor minimerer du risikoen for vaskeridser. Det gør altså bilen lettere at vakse. 

Når en coating koster 10.000kr, så burde det primært skyldes at firmaet er grundige med at klargøre bilen. Dvs. at de retter de fejl der må være i lakken inden de begynder. Derfor er det også typisk billigere at få det lavet på en ny bil, da det kræver færre timer med polermaskinen.

Du kan selv købe coatings i professionel kvalitet til ca. 350kr, og selve påførslen tager ca. 1-2 timer. Den forudgående vask og dekontaminering tager et par timer. Så vi snakker måske 4-5 timers arbejde, hvis man springer poleringen over. Betaler du 10.000kr for en coating uden polering, så bliver du snydt.

Da jeg i forvejen har polermaskine og alt det andet udstyr som kræves, så vælger jeg selv at coate min bil. 

PPF og coating er således to forskellige ting, som dog har nogle få overlappende egenskaber. Når man overvejer PPF, så er det primært for at undgå ridser og stenslag. Jeg har umiddelbart fravalgt PPF pga. af prisen, som jeg synes er for høj i forhold til levetiden. Jeg kan få lavet rigtig mange stenslag for 20.000kr. 

Jeg vil også fraråde at få lavet en coating professionelt, hvis du blot kører bilen i vaskehallen hver uge. Du vil stadig have den hydrofobiske og miljøbeskyttende effekt, men den flotte finish som du har betalt for (poleringen) vil være spildt. 

olerass
olerass Jun 8
@MikaelH tak for info. Det vidste jeg ikke. Jeg havde selv planlagt st få opticoat Pro på min M3 og tror også det er den rigtige beslutning for mig grunden prisen på PPF kontra prisen på reparation som du også siger. Derudover kan jeg læse at PPF giver mindre glans og med tiden kan blive gul (?), men ved ikke hvor meget hold der er i det.
MikaelH
MikaelH Jun 8

Næsten alt gennemsigtigt plast har en risiko for at blive gulligt med tiden. Og som med så meget andet så hænger pris og kvalitet ofte sammen. 

webercarbmann

DIY montage af følgende pre cut folie på nye TM3 ? 

https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-3-2017-2019-PreCut-3M-PRO-Series-Paint-Protection-Clear-Bra-PPF-Kit/252981961384

Hvad mener eksperterne.  Jeg har ikke prøvet det før.  

koden
koden Jun 11

22.000? . Er det guldfolie :-)

har du kan fået folie på front og døre eller hvordan skal det forstås.

jeg fik folie på hele bilen for 11.000, dog for 4 år siden.

Undtagen dørfalser.

Ka se at andre har giver det samme eller deromkring.

voersaa
voersaa Jun 11
Citat fra Deebee

Er der nogen som har erfaring med PPF? Hvor henne og hvor meget fik I gjort? Hvad kostede det? 

Jeg så Bjørn Nyland gøre det, og overvejer stærkt at få det gjort. 

Jeg bor i lejlighed, og har svært ved at få vasket bilen i hånden, jeg regner derfor med at bruge bilvask, og PPF skulle gerne modstå de lette ridser. 

Som MikaelH skriver så er coating og folie noget forskelligt. Folie vil uden sammenligning være den bedste løsning når det kommer til ridser og stenslag som lyder til at være hvad du primært har brug for. Coating beskytte mod "mild" påvirkning og giver bilen en glans der minder om voks. Et stendslag vil coating ikke stoppe og hvis nogen fortæller der andet er de fulde af løgn eller også ved de ikke hvad de taler om. Coating vælger du for at beskytte bilen imod kemisk påvirkning og fordi det gør det lidt nemmere at holde den ren samt at det giver en pæn glans. Coating kan muligvis hjælpe imod mikroskopiske vaskeridser men jeg ville være varsom med at forvente at man kan smide den i vaskehal uden at der kan ske noget. 

Personligt kunne jeg godt tænke med at have folie på bilen men jeg finder løsning for dyr. Jeg har fået lavet coating og det er jeg meget godt tilfreds med men jeg er lidt usikker på om det er pengene værd.

Joe73
Joe73 Jun 11
@koden<br
Ikke guld, bare klar film. Jeg havde lidt penge tilovers da jeg solgte fiestaen.
Jeg skulle måske hellere have brugt dem på aktier mens kursen var nede i 180 :-)
Nå men det gjorde jeg ikke, og jeg nu glad nok for min beslutning.
Det gør, at man kan give den lidt knofedt, når der skal skrabes døde insekter af fronten, uden at bekymre sig om ridser.
Og ja kun på fronten og dørene, de steder, hvor der er mest trafik, og størst sandsynlighed for bukseknap ridser og dør sammenstød.
Forummets indlæg er redigeret af Joe73 Jun 11
Deebee
Deebee Jun 11

Jeg har fået tilbudt front + dørlister/panel + forlygter for 11.000kr. Det tror jeg jeg takker ja til. 

PeterE
PeterE Jun 11
Det lyder godt nok rasende dyrt, så overvej da en full folie eller få hele bilen dippet. Så går I da noget for pengene :) Og køb Tesla aktier hvis der er mere at snolde for.
webercarbmann
webercarbmann Jun 11

Hvad tænker eksperterne om DIY montering af precut film? 

https://www.youtube.com/watch?v=c4RrLDHlqY8

Er det til at udføre i praksis med et godt resultat? Har ingen erfaring med den slags.  

Materialer kan skaffes for ca 2300 med forsendelse + moms og postens gebyr.  Nok små 3K alt i alt. 

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Jun 11