@olerass
Stop stop stop ;)
PPF giver dig beskyttelse mod stenslag, og har i mange tilfælde en selvhelende effekt overfor mindre ridser. Den beskytter også mod insektmærker, fuglelort og andre miljøpåvirkninger. Normalt siger man at levetiden er ca. 5-7år alt efter hvor godt du passer på filmen. Det er muligt at give PPF en coating som øger de hydrofobiske egenskaber.
Coating er en semi-permanent voks. Den giver lakken en flot gloss, og har gode hydrofobiske egenskaber. Den beskytter ligesom PPF også imod miljøpåvirkninger som insektmærker og fuglelort. Coating giver INGEN beskyttelse mod ridser og stenslag. Den vil skjule mindre vaskeridser, men bør påføres på en poleret lak for bedste resultat. En god coating holder 2+år.
Den hydrofobiske effekt gør at vandet triller af bilen, og at skidtet har svært ved at sidde fast. Det betyder at du har lettere ved at få skidtet af bilen udelukkende med vand (højtryksrenser), og derfor minimerer du risikoen for vaskeridser. Det gør altså bilen lettere at vakse.
Når en coating koster 10.000kr, så burde det primært skyldes at firmaet er grundige med at klargøre bilen. Dvs. at de retter de fejl der må være i lakken inden de begynder. Derfor er det også typisk billigere at få det lavet på en ny bil, da det kræver færre timer med polermaskinen.
Du kan selv købe coatings i professionel kvalitet til ca. 350kr, og selve påførslen tager ca. 1-2 timer. Den forudgående vask og dekontaminering tager et par timer. Så vi snakker måske 4-5 timers arbejde, hvis man springer poleringen over. Betaler du 10.000kr for en coating uden polering, så bliver du snydt.
Da jeg i forvejen har polermaskine og alt det andet udstyr som kræves, så vælger jeg selv at coate min bil.
PPF og coating er således to forskellige ting, som dog har nogle få overlappende egenskaber. Når man overvejer PPF, så er det primært for at undgå ridser og stenslag. Jeg har umiddelbart fravalgt PPF pga. af prisen, som jeg synes er for høj i forhold til levetiden. Jeg kan få lavet rigtig mange stenslag for 20.000kr.
Jeg vil også fraråde at få lavet en coating professionelt, hvis du blot kører bilen i vaskehallen hver uge. Du vil stadig have den hydrofobiske og miljøbeskyttende effekt, men den flotte finish som du har betalt for (poleringen) vil være spildt.