Loading...
dk

"Økonomiløb" for el-biler (Tesla-biler) | Tesla Forum

Hejl
Hejl Oct 8 '14

Jeg har kørt økonomiløb i de sidste 25 år, og har også arrangeret en del løb. Det næste løb jeg er løbsleder for foregår den 15. - 16. maj 2015, og er mesterskab for North European Zone. Der kommer deltagere fra Finland, Sverige, Norge, Holland, Tyskland og selvfølgelig Danmark.

Jeg vil gerne åbne for, at der også kan deltage el-biler. Et løb er normalt 400 - 600 km med en overnatningspause undervejs. Mig bekendt er det ganske få el-biler, som vil kunne køre 300 km eller mere på en opladning.

Et økonomiløb foregår ved at alle biler tankes op til randen, og sendes så ud på en god rute - f.eks. 2 X 300 km. opdelt i forskellige etaper med forskellige gennemsnitshastigheder, som er afpasset, så det ligger så tæt op ad daglig kørsel som muligt, og somme tider måske lidt hurtigere. For sen ankomst til tidskontroller medfører straf (liter)  Samme procedure kan vel stort set gøres med el-biler.

Nu kommer mine spørgsmål:

Vil det være muligt at aflæse nøjagtigt forbrug (opladning) på en Tesla-ladestation, eller er instrumenterne i bilen nøjagtige nok til at finde en vinder.

Hvor mange biler kan lade samtidigt på f.eks. ladestationen i Middelfart?

Er der nogle i dette forum, som kunne tænke sig at deltage? (Koster jo lidt startgebyr,  overnatning og forplejning)

Er der nogle i dette forum, som kunne tænke sig at hjælpe med at håndtere "påfyldning" og i det hele taget hjælpe med til afviklingen?

Håber på nogle gode svar. Hvis du vil vide lidt mere om økonomiløb, så gå ind på www.ecorallydk.dk, som er en hjemmeside fra 2012 hvor vi også arrangerede. Kig under ecorally maxi.

Venlig hilsen

Ulrik Hejl

Bianco
Bianco Oct 8 '14

Hvis det skal være helt kniv skarpt så må der en ekstern elmåler på. Det betyder desværre at der i praksis skal en elmåler per deltagende bil. Så vil man kunne lade bilen ved start til den ikke vil tage imod mere strøm (det kunne godt være SuperCharger) - køre løbet og derefter lade bilen m elmåler på til den ikke vil tage imod mere. Så tager det desværre mange timer før man ved med sikkerhed hvem der vandt, med mindre I kan få Tesla til at sige præcis hvor mange kwh de ladede på stander x kl. y.

Hvis det må være i hele træskolængder, så kan man starte ved en SuperCharger, eller bare et sted med et rimeligt antal ladere, bare man sørger for at laderne er tæt på startlinien. Så kører man løbet og aflæser i triptælleren hvor mange kwh der er brugt siden sidste ladning. Det kan / skal gøres når man kører over målstregen, og man behøves ikke det rod med at skulle lade indtil den ikke vil tage imod mere.

Så gælder det ellers om at møde op med en forvarmet/kølet bil :-)

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Oct 8 '14
T3S7A
T3S7A Oct 8 '14

Sidste mulighed er nok den billigste / nemmeste løsning. 

For en som ikke lige kender en Tesla eller helt er med hvad der menes. Så kan det sammenlignes med at man blot aflæser onboard km/l forbrug i en brændstof bil. Det ved vi godt alle at det ikke er holder og af nøjagtigt. Men til forskel fra det, og til den måde Teslaen gør det, vil det være ens for alle, da forbruget er reelt hvad bilen har taget af strøm for batteriet. Men det reelle forbrug som man senere vil oplade, vil være mere, da der vil være tab i konverteringen til DC, samt varme tab, kølesystem, mm. 

Men så længe målingerne er ens pr Tesla, som forbruget siden sidste ladning vil være, er bilen egentlig klar til det.