Loading...
dk

Er LR overkill? | Tesla Forum

bleze
bleze Jun 18 '19

Jeg havde egenligt sat mig op efter en LR RWD men nu hvor den er udgået og måske ikke kommer tilbage, så står valget mellem LR AWD eller SR+.

Der er knap 100k forskel i prisen så jeg er ude efter at blive overbevist om at SR+ er fint til mig og at LR er overkill.

Jeg pendler 90 km 4-5 dage om ugen. Jeg kører ikke lange ture. Sidst var en tur i Lalandia for et par år siden om vinteren og vi snakker 160 km. Så egenligt tror jeg range på SR+ er rigeligt til mit behov selv når man tager batteriets fald over årene samt vinter halvåret med.

Så er der alle de features man mister og det jeg nok mest vil savne er internet adgangen der giver streaming og satkort med live traffic. Streaming af lyd kan jeg måske leve uden og bruge Spotify via mobilen. Men kortet er surt, men ikke 100k værd.

Kan man egenligt købe nogle af de features som er software begrænsinger i SR+? Og i såfald hvad koster de?

Gode råd modtages :)

MOS
MOS Jun 18 '19

Prøv evt. at tage fat i Tesla og fortæl dem, at du er interesseret i en SR+. Spørg så, om det vil blive muligt at købe en premium opgradering eller måske bare aktivere dele af premium software funktioner. De er vist p.t. batteribegrænset i produktionen og burde derfor have en interesse i at sælge så meget bil for så mange penge som muligt, men med så få battericeller som muligt.

Ellers lyder det som, du nærmest har besluttet dig, da du ikke har brug for lang rækkevidde, kan leve uden streaming af lyd og ikke synes, at kortet er 100k værd.

Boris
Boris Jun 18 '19

Desværre har SR+ ikke fået den betydelige opgradering af ladehastigheden, som Long Range modellerne fik for ganske nylig. Og der er ikke udsigt til det, så vidt jeg kan læse mig til rundt omkring. Sidst på året vil forskellen blive endnu større ved endnu en opdatering til Long Range modellerne. Disse opgraderinger vil efterlade SR+ på det nuværende langsomme ladeniveau, mens Long Range modellerne vil blive ultrahurtige at oplade på længere ture ved Tesla Superchargers og hos f.eks. Ionity. Jeg synes næsten at dette er det største minus ved SR+ i forhold til LR.

MOS
MOS Jun 18 '19

@Boris

Hvor har du det fra, at der sidst på året kommer endnu en opdatering til LR med højere ladehastighed?

Og hvorfor skulle SR+ ikke kunne få en tilsvarende højere ladehastighed (naturligvis relativt til batteristørrelsen). Jeg mener, at LR er ca. 75 kWh og SR+ er ca. 55 kWh. Så hvis LR kan klare op til 250 kW ladeeffekt (3,3C), så burde en SR+ vel alt andet lige kunne klare 183 kW.

Det er naturligvis fedt med lynhurtig opladning. Men igen, hvis bleze eller andre ikke kører lange ture, så får de jo ikke brug for lang rækkevidde og heller ikke lynhurtig opladning på de lange ture, som de ikke kører.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 18 '19
Nikolaj
Nikolaj Jun 18 '19

Jeg bestiller en SR+ i morgen (har lige solgt min Model S). Vi får dog ikke problemer med rækkevidden, da min kone har en LR AWD allerede, som vi vil bruge til langture (og som jeg napper i det daglige). 

Jeg kan dog forstå, at ved langture, så vil SR+ kræve kortere tids supercharging end min gamle Model S 70D, da den kører længere på kwh'erne. Så den burde sagtens kunne bruges til ferieture i Europa, hvis man ellers er indstillet på at holde tisse/kaffe og spisepauser undervejs. Vi havde i hvert fald nogle super fede ture rundt i Europa i den gamle Tesla.

Mht. spotify og live traffic, så læste jeg noget spekulation om, at når de første LR med et års gratis brug af streaming udløber pr. ultimo juni, vil der forventligt blive annonceret betaling for disse, samt forhåbentligt også for SR+, som jo allerede har LTE installeret (ellers kunne Tesla ikke overvåge den mm.).

fmm1000
fmm1000 Jun 18 '19
Har set en youtube-video, hvor en har udviklet en hjemmeside til at styre spotify fra din tlf via. Teslas skærm.
mbk
mbk Jun 19 '19

Tror SR+ er rigtig fin og et fint kompromis. Jeg har selv LR AWD, men ærligt, kunne man få en extra-long-range ville jeg være fristet til at tage den, selvom det indtil videre har gået helt fint med at køre længere ture osv. men større batteri fjerner bare nogle bekymringer. Når det er sagt, så kunne jeg sikkert godt få det til at fungere med en SR+ også.

MOS
MOS Jun 19 '19

SuC netværket er efterhånden ret tæt i det meste af Europa. Derudover er der jo også et voksende 3.-parts ladenetværk. Så en SR+ burde ikke blive noget problem. Et større batteri giver naturligvis færre bekymringer og mere fleksibilitet, men reelt tror jeg, det mest handler om bekvemmeligheden ved, at man kan spare 5-10 min. opladning på langture nogle få gange om året. Hvis man kører mange, lange ture, så er det naturligvis oplagt at vælge LR, men ellers burde SR+ fint kunne dække de flestes behov.

Deebee
Deebee Jun 19 '19

Jeg var i samme situation, mellem SR+ og LR. Jeg endte med en LR fordi: 

- rækkevidde var en prioritering. Jeg skal have bilen i 8-10 år, og man ved aldrig hvis man pludselig får brug for  ekstra km. Jeg pendler pt. 40km pr. dag.

- Jeg kommer til at køre en del roadtrips med Teslaen, så der taler rækkevidde også for. 

- afgiften er hellere ikke til at regne med, men nu hvor afgiften er lav, kunne jeg lige så godt tag LR. 

- premium interior med lyd mv. var ikke det vigtigste, men hvis jeg skulle have bilen så længe, så kunne det lige så godt være fuld premium. 

Det var blot mine prioriteringer :-) 

bleze
bleze Jun 19 '19

Man får konstant argumentet om at batteriet i elbilen kræver en del ved fremstiling. Så at tage et større batteri, bare fordi man kan og ikke fordi man har brug for det, virker lidt som frås.

Så tænker lidt at det er 1000 kr ekstra om måneden for Premium istedet for Partial Premium. Svært synes jeg :)

bleze
bleze Jun 20 '19

Svar fra Tesla; Der kan ikke åbnes for Premium på SR+.

KimT
KimT Jun 20 '19

Alt efter ens kørselsmønster, så bliver et batteri mere slidt hvis det konstant køres 0-100%. Modsat hvis man kun bruge 10-80%

MOS
MOS Jun 20 '19

@KimT

Det har du da ret i. Men jeg tror nok, at bleze kan holde den imellem ca. 40-60% på sin 90 km pendlertur. Selv i en SR+ svarer de 90 km vel ikke til mere end ca. 25% af batteriets kapacitet. Han skriver, at han ikke kører lange ture, men op til 160 km med års mellemrum. En sådan tur kan vel snildt klares på halvdelen af et SR+ batteri.

bleze
bleze Jun 21 '19

MOS, selv om vinteren burde jeg kunne klare mig men spørgsmålet er hvordan batteriet ser ud om 10 år om vinteren. Måske range her er så lavt at det bliver et problem for mig. Man kan selvfølgelig satse på at batterierne er blevet bedre og billigere til den tid og så bare betale for udskiftning, men såvidt jeg har forstået er det ikke så nemt i en model 3 fordi det ikke er sat i nedefra?

MOS
MOS Jun 21 '19

@bleze

Regn med 10-15% degradering af batterikapaciteten efter 10 år. Og regn med op mod 50% merforbrug på en vederstyggeligt kold vinterdag. Så burde du være nogenlunde dækket ind. Hvis det alligevel kommer til at knibe med rækkevidden på de koldeste vinterdage om 10 år, så kan du glæde dig over, at 1) global opvarmning er kommet for at blive og 2) det offentlige ladenetværk er sikkert langt bedre udbygget end i dag, så der burde ikke blive problemer med at finde en ladestander og klatlade lidt de 2-3 dage om året, du evt. får behovet.

P85DK
P85DK Jun 21 '19
Quote from MOS

@bleze

Regn med 10-15% degradering af batterikapaciteten efter 10 år. 

Tja, med mindre Tesla beslutter sig for at begrænse batterikapaciteten yderligere for 'at beskytte batteriet', da de kan se at det ikke opfører sig helt som de forventede

MOS
MOS Jun 21 '19

@P85DK

Du lyder meget pessimistisk. Er du selv ramt af problemet? Og hvor mange % af Model 3 bilerne tror du reelt, problemet vil ramme om 10 år?

Jeg er selv lidt mere fortrøstningsfuld. Jeg tror, at der kun undtagelsesvist vil være problemer. Model 3 har jo en noget nyere batteriteknologi og mon ikke Tesla har lært af deres erfaringer? Omvendt så er der jo altid risici forbundet med ny teknologi, men derfor behøver man jo ikke at afstå fra at ride med på den teknologiske udviklingsbølge af bare frygt for at noget går galt. Det vil helt sikkert gå noget galt for nogen på et eller andet tidspunkt. Men ikke alle vil blive ramt altid. Mon ikke man finder en løsning, hvis det bliver aktuelt? Det er i hvert fald ikke noget, jeg går og bekymrer mig om til hverdag.

bleze
bleze Jun 21 '19

Faktisk kan jeg lade på arbejdet hvis det går helt galt med range. Så tror SR+ er rigeligt til mig - pånær de manglende LTE features. Hvad hvis man bruger telefon som hotspot og bilen derfor er på WIFI via den. Kan man så streame musik og få live traffic?

MOS
MOS Jun 21 '19
Citat fra bleze

Hvad hvis man bruger telefon som hotspot og bilen derfor er på WIFI via den. Kan man så streame musik og få live traffic?

Jeg tror ikke, du kan få det på centerskærmen i Teslaen, medmindre du vælger en model med premium-pakken. Så du må desværre nok nøjes med at have det på din lille mobilskærm. Det kan tænkes, at du kan tilslutte din mobil til Teslaen, så hvis du har Spotify på din mobil, så kan du måske få lyden ud i Teslaens højttalere. Det er dog ikke noget, jeg har prøvet. Teslaen har også en internetbrowser, som nogle bruger til at have forskellige apps på den store skærm. Det kan være en form for smuthul, man kan udnytte, hvis det altså virker. Det er dog ikke noget, jeg har særlig erfaring med. Teslas indbyggede internetbrowser har med rette fået kritik for at være temmelig oldnordisk. Tesla har længe lovet en opdatering af browseren, men det er vist ikke noget, der står specielt højt på prioriteringslisten.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 21 '19
Sider: 1 2 »