Loading...
dk

Ladestander eller ikke? all inclusive eller forbrug? | Tesla Forum

SuneK
SuneK Jun 18 '19

Ladestander eller ikke??

Jeg har lige købt Tesla M3 RWD og jeg er temmelig forvirret over hvilken form for ladning jeg skal vælge, måske der er en af jer herinde som kan overskue det i lidt højere grad og kan give et par gode råd. Jeg har læst det google docs sheet en har lagt op, men forstår ikke helt hvordan jeg skal bruge det i forhold til min situation, så gode råd modtages med kyshånd:

Her er lidt facts:

Kørsel 20.000 -25.000 km årligt både arbejde og fritid i peugeot 308 diesel

Jeg har lige købt M3 LR Rwd og vi beholder 308 til fruens arbejde engang i mellem og som backup.

 

Jeg regner med at bruge den primært på arbejde silkeborg-århus nord eller silkeborg-viborg, begge steder er der ladere lige ved arbejdssted. Typisk 2 gange/uge til århus (i alt 180km) og 1 gang til viborg/uge (80 km)

Jeg har fået 7500 km supercharging, så de er vel gode at få brugt først, og supercharger er lige på vejen til arbejde i århus kun 3 km væk.

Jeg har solceller på taget gennem den gamle nettomålerordning. Forbrug ca. 2400kw og solceller giver 2100 kw- så med elbil kommer der nok større energiunderskud. Muligvis kan jeg sætte lidt flere solceller op på taget.

Jeg har hus og mulighed for at lade op her via installering af lader, men er da lidt usikker på hvad der giver mening lige nu, og om det giver mere mening at tage et kortere abonnement som supplement til de 7500 km gratis supercharging som åbenbart kun gælder i 6 måneder fra det bliver aktiveret. Og måske også når vi ikke ved hvad der sker efter 2019.

Hvad tænker I der vil være fornuftigt at overveje og holde op mod hinanden?

Ladestander eller ikke?

All inclusive eller forbrug?

Andre ting jeg har ikke har tænkt på?

På forhånd mange tak for svarene.

Ice2EV
Ice2EV Jun 18 '19

Hej og Tillykke. Man bliver kun mere og mere glad for model 3.

Tænker du har 7500 km du har tænkt dig at bruge først. Derfor har du også rig mulighed for at erfare hvilket forbrug du reelt vil have på vognen.

 

Hvis du kan lade på begge arbejdspladser, så ser jeg ikke umiddelbart at du har behov for andet end den lille UMC der følger med til vognen. Den er godt nok langsom, 3,7 kW/ca 20 km/t. Men hvis du kan lade 85% 3 gange om ugen udenbys, så vil dit top op behov med 20-25.000 km om året være begrænset.

Du skal dog være opmærksom på hvordan du lader på de 2 arbejdspladser? er det bare gratis stik, eller er det fra EON eller Clever. Hvis det er Clever eller EON, er det nok bedst med et abonnement. Men du kan jo lige give den 14 dage og se hvordan det går. En ladechip fra Clever/EON, burde kunne leveres på få dage med posten.

 

Hvis du i en periode kun kan lade på UMC, 3,7 kW/20 km/t, så vil jeg anbefale dig ikke at springe en nat over, fordi du tænker den er ikke så lav i batteristand. Men så kommer der lige en ekstra tur i morgen der ikke var kalkuleret med, og så skal den lade i 15 timer for at være toppet op.

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 18 '19
KimT
KimT Jun 18 '19

Da du har solceller er E.on ikke så glad for at lave en aftale med dig med mindre du får lavet en ekstra måler. Clever er vist ligeglad.

Men jeg tror da også lige du skal vente lidt tid med at se hvordan det går med ladning på arbejde.

Personligt tror jeg du bliver træt af kun at kunne lade med UMC'en/3,7kWh, for jeg tror at I finder ud af at bilen er rigtig lækker at køre i, så der kommer til at bliver kørt mange km i den.

Og med det forbrug du har, vil jeg mene du skal have en eller anden ab.ordning. Enten hos Clever eller EVSE hvor du kan leje en boks og få penge retur.

Har du kraftstik for forvejen ?

PS og som ekstra tip så kik på elpriser på http://elpris.dk/#/ Fordi for os med elbil/stort forbrug kan det godt lønne sig at skifte selskab hvert ½ år.

PPS hvis du er i bekneb med ladning kikker du bare forbi Hvinningdal, så kan du låne 11kWh ;-)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 18 '19
MOS
MOS Jun 18 '19

Hvis du er til bekvemmelighed, så få sat en 11 kW ladeboks op derhjemme. Det er superfedt med en nem og hurtig lademulighed derhjemme, hvor man bare kan tage stikket fra ladeboksen og proppe direkte i bilen. Ingen bøvl med at pakke UMC ud, sætte den i stikkontakten og rulle ledninger ud og sammen igen efter brug. Bare plug&play.

Hvis du er til sparsommelighed, så vent med ladeboksen derhjemme og se, om du kan klare dig uden. Hvis du kan lade gratis på arbejde, så benyt dig af det så meget som muligt. Supplér sekundært med SuC efter behov og tertiært hjemmeladening på din 1-fasede UMC. Når du så ikke har mere gratis SuC tilbage, så vil dit hjemmeladningsbehov stige. Til den tid kender du dit ladebehov bedre og du bør overveje at få sat en ladeboks op hjemme. Til den tid ved vi nok også, om ordningen vedr. refusion af elafgiften fortsætter.

Hvis du har meget lille behov for hjemmeladning, så vil det billigste være bare at plugge din UMC i en stikkontakt uden nogen særlig form for abonnement. Det koster ca. 2 kr./kWh til dit elselskab.

Hvis du har et medium ladebehov derhjemme, så vil det være billigst med en ladeboks fra f.eks. EVSE. Det koster et abonnement på 75,- om måneden, men til gengæld kan du p.t. få refunderet elafgiften på ca. 1 kr./kWh, så din nettoudgift til el udover abonnement og opsætning og afskrivning af ladeboks kun bliver ca. 1 kr./kWh. Ordningen med refusion af elafgiften gælder p.t. kun året ud og det er usikkert, om ordningen bliver forlænget. Med en ny regering tror jeg dog, at ordningen kommer til at fortsætte i en eller anden form.

Hvis du har et stort ladebehov derhjemme, så vil et abonnement hos Clever eller EON nok være det billigste. Her betaler man ca. 6-700,- om måneden og kan lade alt det, man vil.

Et alternativ kunne være et Clever Unlimited Network abonnement. Her får du ikke en ladeboks derhjemme, men kan lade ubegrænset på deres netværk ude i byen. Dette abonnement koster kun 400,- om måneden.

mbk
mbk Jun 19 '19

Med dit forbrug og solceller vil jeg sige at all inclusive abonnementer har lidt for stor usikkerhed, da vi ikke ved om de eksisterer næste år osv. og oprettelsesgebyret er lidt pebret, jeg ville nok bare installere en 11kW lader, gerne en som har en knap til at unlocke kabel, såsom Tesla Wall Charger eller evt. en fra evse.dk på abonnement man kan købe fri.

Forvent at en Tesla wall charger koster omkring 10.000kr installeret men du kan få håndværkerfradrag for arbejdet.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 19 '19
Ice2EV
Ice2EV Jun 19 '19

@mbk Er du sikker på det med håndværker fradrag? Mener det er ophørt i år.

mbk
mbk Jun 19 '19

@Ice2EV

Du har ret, det er ophørt i 2019..

MOS
MOS Jun 19 '19

Ydelser som ikke giver fradrag fra 2018

  • +Installation af intelligent varme-, ventilations- og lysstyring
  • Solafskærmning af vinduer og glasdøre
  • Energirådgivning til energiforbedringer
  • Udskiftning af faste belægninger med permeable belægninger
  • Sikring af yderdøre og vinduer mod oversvømmelse
  • Installation af ladestik til el-biler
  • Kortlægning og fjernelse af bygningsdele, der indeholder asbest, PCB og bly

Kilde: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234759 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 19 '19
SuneK
SuneK Jun 19 '19

Hejsa, mange tak for de mange lynhurtige og gode råd.

jeg går nok på supercharger pt. men er lidt nysgerrig på det du skriver Mbk- hvis jeg forstår rigtigt så vil det koste mig ca. 10.000 kr for teslas egen model inkl. installation, men det vil koste mig 7-8.000 for E.on eller Clevers inkl. installation. Er det fordi at Teslas så bliver min ejendom, mens de andre lejer jeg kun?

og clevers abonnement til 399 lyder da noget bedre end 679 inkl. hjemmelader, men hvor der så er 8.000 i installation- hvad skulle fordelen være ved det dyre abonnement udover bøvlet med at laderen er lidt væk fra hjemmeadressen?

evse.dk abonnement lyder meget godt, men kræver jo også en stor udbetaling 5.000- så kan ikke helt gennemskue om det kan svare sig. og hvis jeg kun får 1.03 kr. tilbage hvos evse.dk vs. 2.10 eller 2.33 ved de store selskaber, så er det vel ikke så fordelagtigt?

Pyha jeg sidder og skriver det her, og bliver nærmest mere forvirret af at skrive mine spørgsmål :)  på forhånd mange tak. 

MOS
MOS Jun 19 '19

@SuneK

Du er nok nødt til at danne dig et overblik ved at dele udgifterne op i 3:

1. Etableringsomkostninger (køb af eller udbetaling på ladeboks, omkostninger til elektriker m.m.)

2. Månedlige udgifter til abonnement til f.eks. EVSE, Clever, EON osv.

3. Nettoudgift pr. ladet kWh (gratis for all-inclusive abonnement, ca. 1. kr. efter refusion af afgift hos EVSE, ca. 2 kr. uden abonnement)

Dette regnestykke kan du så lave for de forskellige scenarier, som hver har deres fordele og ulemper. Lav evt. et regneark, hvis det giver dig bedre overblik.

Egen ladeboks har klart højeste etableringsomkostninger, men intet abonnement. EVSE har lavt abonnement og ca. 1 kr./kWh. Clever og EON har langt højere abonnement men gratis el.