Tænker en bil leveret i november kommer på vinterdæk........
Nej det skal du ikke regne med
Tænker en bil leveret i november kommer på vinterdæk........
Nej det skal du ikke regne med
Nu startede jeg jo denne tråd med en masse positive ord om levering og service. Til gengæld vil jeg nu følge op med en smule galde. Jeg havde som tidligere beskrevet en lakskade på min bil som blev noteret ved udlevering.
Jeg bestilte tid i app'en men da jeg kom derud viste det sig at de vurderede at det krævede en ny bagkofanger. Jeg ville blive kontaktet om ca. en måned, når den var hjemme. Jeg hører ingenting og rykker to gange ved at svare på den sms jeg havde fået med besked men intet svar - jeg ved ikke om man ikke kan skrive svar på den sms. Jeg bestiller efter 2-3 måneder en tid i app'en og beskriver at der skulle være bestilt en bagkofanger hjem og hvad forløbet har været. Jeg kan først få en tid efter ca. halvanden måned men heldigvis er det jo ikke presserende. Jeg prøver at ringe en enkelt gang før jul for at høre om der er styr på det hele, men kommer ikke igennem - det er vist også i den travle periode. Så jeg satser på at de læser min besked i appen og kontakter mig hvis der ikke er styr på det.
I dag kommer jeg så derud, medarbejderen tager mit kort og siger at det nok tager en times tid. Alt lyder fint. Men efter 20 min kommer han og siger at der ingen bagkofanger er klar, og jeg må igen køre hjem med uforrettet sag. Og nu hævder han så endnu engang at have bestilt en hjem og der er booket en ny tid i slutningen af februar.
Jeg er 100% fanboy og ville aldrig købe nogen anden bil. Men det her er utjekket.
@Agon, det er super ærgerligt at høre at du nu også har oplever det vi andre har brokket os over siden de stoppede deres service butik. Det er simpelthen ikke eksisterende og de er totalt ligeglade.
Jeg har også en super fed bil efter mere end 20 besøg med fejl siden 2016.
Men selv nu hvor den ikke er under garanti og de jo skulle kunne tjene lidt mønt på deres viden magter de ikke opgaven og snyder og bedrager med falske fejl og forsøg på at tørre regninger af på kunder der ikke ved bedre.
Jeg er også ovenud tilfreds. Men synes du ikke også at den service jeg beskriver lyder lidt utjekket?
Nå, jeg er åbenbart bare kedelig - fik min M3P udleveret, ingen skader, ingen ridser og ingen problener efter 7.000 km, så desværre er jeg bare tilfreds.
Har du læst hvad jeg har skrevet i øvrigt? Jeg er kæmpe fanboy og ville ikke købe andet. Jeg er også blevet behandlet både godt og dårligt hos andre bilmærker.
Men det er da utilfredsstillende ikke at blive kontaktet som aftalt, dernæst at bestille en tid i app'en og beskrive sit behov og så er der tilsyneladende ikke nogen der overhovedet kigger på det før man står der.
Hvis man generelt ikke kan regne med at de kigger på dit din beskrivelse før du står der så er app'en altså et sløjt system.
Agon, jo ikke helt checket - synes bare ofte at det vi hører her er alt det negative. Var også ludt træt af at vente 6 uger på connect til min app, men da den kom i dag, så er det jo glemt. Pointen er, at alle mærker har deres shit - prøv at få tid til service eller rep på feks en Audi - laaaang tid. Havde en ny Opel Insignia, so hakkede og prustede fra by - Opel kunne ikke løse problemet før mortor stod af efter 16.000 km.. Osv, osv Teslaforum er rigtig godt, især til relevante spg og erfarringer, men der er sgu også blevet en del øfferi
Twinauto, jeg er også lige nu rigtig glad for min bil. Det jeg er blevet så rasende skuffet over er at de har været nød til at fyre så mange folk, lukke for tlf osv der tilsammen giver ingen eller meget begrænset service. Den forgyldte app som de selv hele tiden roser og siger er perfekt kigger de jo i mange tilfælde slet ikke på. Jeg har brugt den 3 gange og er f.eks aldrig blevet ringet op selvom jeg har skrevet at jeg ønsker dette. Da min bil var nu fik jeg også super service som mange model3 ejere nu oplever. Men os “gamle” sidder nok med den fornemmelse at vi ikke kan få nogen hjælp mere. Jeg har nogle meget uheldige observationer fra dem på egen bil og derfor skriver jeg så direkte som jeg gør fordi jeg har beviserne for direkte løgne og uvidenhed samt velvilje til at løse fejl.
Ja andre firmaer har også nogle gange travlt med tider til service men i de 12 år jeg kørte i et andet tysk high end brand kunne man altid få fat i nogen og få tid indenfor 1-2 uger max.
Men når man ikke har flere biler i dk end man nu har er der bare mange negative oplevelser uagtet man ikke høre alle de gode men alle de dårlige kommer jo heller ikke frem. Jeg tror egentlig ikke der er mere end max 10% af ejerne der læser med herinde.
Og jeg har heller aldrig haft en anden bil der har skullet på værksted mere end 20 gange fra ny og jeg håber virkelig ikke mange andre oplever dette.
Spørgsmål: Har i andre fået udbedret "indvendige lakfejl" konstateret ved levering?
Var ude og hente min SR+ i mørkeblå i Århus i går kl 14. Det foregik ved at vi var en gruppe på 3 kommende tesla ejere med familie som samtidig fik udleveret bil. Der var ikke så meget kommunikation, de satte en film på uden lyd hvor der blev vist lidt om telefonparring mv.
Efter 5 min går vi så ned i samlet trop til Teslas mørke kælder for at hente bilerne. Der er ikke rigtig nogen instruks om hvad der skal ske. Men jeg har min udprintede checkliste fra https://github.com/mykeln/teslaprep med, kan se de andre ejere ikke har det. Jeg begynder snart at finde problemer og de andre ejere går også i gang med at kigge bilerne efter.
Ved at lyse med telefon-lommelygten konstaterer jeg at der mangler maling på flere af de skjulte steder (som man først ser når man åbner døre og klapper). Fx er der grå grundmaling i hjørnet af 2 døre på undersiden samt ved dørens hængsler på chassiet. Den ene udleveringsdame tilkalder en mere erfaren herre, der fluks siger at sådan er det bare. Jeg siger at det kan ikke passe, jeg vil ikke have en bil som ikke er malet ordentligt, det må da kunne ordnes. Hans meget uhøflige svar er du kan bare lade bilen stå og ikke acceptere den. Han siger at hvis jeg bestiller en ny, så risikerer jeg at den heller ikke er malet på indersiden. Jeg har aldrig ført hørt magen til vås - en bil skal da være malet også på de "skjulte steder".
PS Der er også problemer med glastaget som i den ene side er 2-3mm fra at flugte med forrude og bagruden i bredden. Den kvindelige udleveringsdame siger den nok skal genmonteres, hvis jeg oplever støj / lækage.
Nå men den gamle bil var jo solgt på forhånd og jeg tænker at jeg accepterer bilen så jeg får hjul igen. Den kvindelige udleveringsdame siger så at når man elektronisk underskriver at man overtager bilen som beset. Man kan ikke henvende sig til dem om kosmetiske ting mv senere. Nu har jeg andre steder læst at man har 1 døgn / 160km til dette, men hun ville ikke give mig et visitkort hvortil man kan sende en evn mangelliste.
Alt i alt, så er jeg glad for at have fået bilen, men skuffet over Tesla Århus uhøflige udleveringspersonale. Hvis I andre har fået samme melding om lakken, så er der nok ikke så meget at gøre. Men det nager mig lidt at vide at pladerne stort set ingen bekyttelse har i de "skjulte områder" og at der kan komme rust på et tidspunkt.
Jeg har ikke fået udbedret indvendige lakfejl, så der kan jeg ikke hjælpe.
Jeg undrer mig til gengæld over den liste. Er det virkelig normalt at folk gennemgår nye biler på den måde? jeg synes det virker fuldstændig ude af proportioner. Da jeg modtog min bil brugte jeg 5 min. på hurtigt at gå rundt og se om samtlige døre og kofangere nu var monteret, og derefter kørte jeg væk i lykkelig uvidenhed. Jeg kører stadig i lykkelig uvidenhed om der nu skulle mangle lak steder jeg aldrig ville kigge normalt. Jeg har min tillid til at rustgarantien dækker, hvis nu der skulle ske noget i fremtiden.
Sådan har jeg i øvrigt også gjort med de andre 3 biler jeg har købt fra ny i mit liv. Måske jeg er dum og naiv, men i det mindste er jeg glad og lykkelig for min bil hver eneste dag ;)
Checklisten https://github.com/mykeln/teslaprep er udarbejdet af de amerikanske tesla ejere, og jeg tror den skal ses i lyset af de store kvalitetsproblemer som Model 3 havde fra starten. Jeg opgav at kigge alt igennem i den mørke garage, men har hen over weekenden nu checket alt efter. Den ser ud til at være et overkill, så jeg tror kun sektion B er relevant nu om dage.
Har ikke hørt om andre bilfabrikanter som udleverer biler uden dækkende maling, og da der er 24 måneders reklamationsret her i landet på fabrikationsfejl, så er jeg slet ikke i tvivl om at Tesla skal rette lakeringsfejl hvis man ønsker det.
Fandt en tråd i US tesla forum. Det er vist ret normalt med manglende lak på fx A stolper / forskærm bagkant på Tesla Model 3. Nogle tesla service centre dækker det som fabrikationsfejl og retter det, men andre nægter: https://teslamotorsclub.com/...n-door-jambs.133904/ Ser ud til at Tesla ejere har fået flere sideeffekter af omlakering, da TSC ikke selv kan male biler derovre. Så det er spørgsmålet om man skal leve med helligdagene vs risiko for nye defekter opstår ved rettelse af fejlen ude hos eksterne reparationsværksteder.
Materialer: Forskærme og A stolpe er i stål så de kan ruste på et tidspunkt, da galvanisering nemt bliver skadet hvis der ikke er nævneværdig lak eller rustbeskytter i øvrigt. Rustgaranti (12 år) gælder ikke udefra kommende rust, det er den kortere lakgaranti (1 år?) som dækker udefra kommende rust. Dørbunden som også mangler lidt i mit tilfælde er ligegyldig, for dørene er i alu.