Loading...
dk

Afgift på importeret Tesla Sverige eller Tyskland | Tesla Forum

Niclas
Niclas Jun 26 '19
Hej alle

Det virker krop umuligt at få svar på hvad en brugt importeret Tesla model S fra 2015 eller 2016 skal koste i reg afgift. Jeg tænker at importere den fra enten Tyskland eller Sverige. Er der nogen der har konkret erfaring med dette? Skat har selv dette regnestykke:

https://www.skm.dk/...t-beregningseksempel

Læser jeg det korrekt kan jeg købe en model S fra fx Sverige til ca de 400.000kr danske og betale næsten ingenting i afgift? Kontaktede Quick import Idag og de sagde at det plejede at være omkring 100.000kr i afgift på dem de hjalp med at hente hjem, men det er jo mere end en sprit ny model S koster i reg afgift!?

Hvordan er det i øvrigt med moms hvis jeg køber en i Tyskland eller Sverige, skal der betales moms også eller er det incl da de er med i EU?

Har set på fx denne 75D model 2016 til ca 420.000 danske.

https://www.tesla.com/...amp;zip=&range=0

Mvh Niclas

P85DK
P85DK Jun 26 '19

Ved import af brugte biler beregnes afgiften udfra den vurderede handelspris i Danmark. Der regnes således baglæns og hvad du end må have betalt for den i Tyskland eller Sverige er ikke en del af regnestykket. Hvis der er afregnet moms i Tyskland eller Sverige, så skal du ikke betale moms i Danmark.

Så det bedste du kan gøre er at samle dokumentation på hvad den bils handelspris er i Danmark, eventuelt ved at spørge Tesla, og på det grundlag regne ud hvad afgiften er. Men i sidste ende er det en vurdering fra SKAT som afgør det.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jun 26 '19
Kims
Kims Jun 26 '19

Glem import på Tesla. Da Tesla har sat priserne så meget ned på ny. Skat bruger altid prisen på hvad bilen kostede de gang. Så hvis du ikke finder en fra før slut 15, hvor der ikke var afgift på i dk, så vil nyprisen skat bruger være heltmi vejret og du vil betale mere afgift på en brugt end en ny koster i dag.

P85DK
P85DK Jun 26 '19
Quote from Kims

Skat bruger altid prisen på hvad bilen kostede de gang. Så hvis du ikke finder en fra før slut 15, hvor der ikke var afgift på i dk, så vil nyprisen skat bruger være heltmi vejret og du vil betale mere afgift på en brugt end en ny koster i dag.

Det er så faktuelt forkert. Det er den aktuelle handelspris (værdien af bilen på importtidspunktet) der er udgangspunkt for beregningen. Det er blandt andet derfor man jævnligt ser meget billige biler på Bilbasen, som altid lige er solgt hvis man henvender sig. Det er annoncer der kun skal bidrage til at skabe en illusion af en lavere værdi i markedet.

Nypris bruges til at definerer hvad max afgiften kan blive. 

Kims
Kims Jun 26 '19

De bruger handelsprisen, som en tilsvarende vil koste i dk, og hvad bilen ville have kostet af ny. Når nu en brugt Tesla i eks. 17 kostede over 1.3mill of i dag kun 850k så vil det give en forskel på skats beregning. 

PeterE
PeterE Jun 26 '19
Ja, enig med P85 - og så skriver Tesla vist på de fleste biler at de ikke vil sælge dem til eksport. 
P85DK
P85DK Jun 27 '19

@Kims - du er altså helt forkert på den. Det er dagens vurderede salgspris i Danmark som er beregningsgrundlaget uanset hvad afgiften har været på et givet tidspunkt. Det eneste tidspunkt nyprisen har en betydning er på det tidspunkt at SKAT mener at dagens salgspris er højere end den oprindelige nyrpis.

Hvis nyprisen er faldet voldsomt efterfølgende så vil brugtpriserne være fulgt med ned og derfor er dagens salgsværdi også tilsvarende lavere, der er ingen 'straf' eller 'bilen kostede så meget da den var ny'.

Det største problem ved at importere en Tesla 75D fra 2016 er at vurderingsgrundlaget i Danmark er meget småt, men det er bare at bede Tesla om en vurdering af hvad de mener den skal koste i udsalg hos dem og så vil SKAT nok følge den vurdering.

mbk
mbk Jun 27 '19

Hvis du har en konkret bil du tænker på, så er en forhåndsvurdering hos quickimport.dk måske ikke så dumt. De skriver lidt her om de nye regler:

https://quickimport.dk/det-bliver-billigere-importere-en-elbil-eller-plug-in-hybrid-bil/

Generelt skal du nok ikke regne med at priserne er meget under dansk niveau. Jeg har snakket med et par S ejere som vil skifte til 3 i December, fordi deres 4 års garanti på bilen løber ud og prisen på 3'eren er kendt, så der kommer sikkert nogle fine S på dansk marked, de kan sikkert fås til lidt under prisen på en ny Model 3.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 27 '19
PeterE
PeterE Jun 27 '19
Og når Tesla i Sverige og Norge ikke vil sælge til eksport, er det så ikke ret teoretisk? Med mindre man finder en brugt privat i et af landene.
DeaconWP
DeaconWP Jun 29 '19
Citat fra PeterE Og når Tesla i Sverige og Norge ikke vil sælge til eksport, er det så ikke ret teoretisk? Med mindre man finder en brugt privat i et af landene.

Man beder bare en svensker om at købe bilen, og så købe den af ham.
PeterE
PeterE Jul 12 '19
Quote from DeaconWP
Citat fra PeterE Og når Tesla i Sverige og Norge ikke vil sælge til eksport, er det så ikke ret teoretisk? Med mindre man finder en brugt privat i et af landene.

Man beder bare en svensker om at købe bilen, og så købe den af ham.
Øh ja, selvfølgelig en mulighed hvis man har svensk familie eller venner. Tesla har nok skrevet et forbehold i aftalen om at bilen ikke sælges til eksport - og uanset det, så mangler jeg at se regnestykket hvor det kan betale sig at hente en bil med så lav afgift i Sverige :)
mbk
mbk Jul 14 '19

Jeg kender en som købte i andet EU land hvor Tesla selv fandt en stråmand, så der er nok officiel politik og så hvad der rent faktisk kan lade sig gøre hvis der er en reel bil man er interesseret i.

Der var engang jeg fulgte Model S brugt priser, da synes jeg det var Frankrig som lå lidt bedre end andre. Faldet i svensk krone kan selvfølgelig have ændret det billede. Jeg brugte https://ev-cpo.com/hunter/ som scraper Tesla brugte biler.