Loading...
dk

Lang rækkevidde | Tesla Forum

tvegaard
tvegaard Jul 2
Jeg skal en tur til Italien i næste uge og er interesseret i at komme så langt som muligt per opladning - naturligvis. Jeg har tænkt mig at slå bilen over på chill, men er der andre strømbesparende tiltag, I kan anbefale?

Morten
NikolajK
NikolajK Jul 2

Aero caps på bilen, slå klimaanlæg fra (kør evt. om natten så det ikke bliver mega varmt i bilen). Men det mest effektive er farten og I bedste MOS til, læg dig på hjul af lastbilerne.

Det får dig ikke hurtigt frem, men du kommer længst pr. opladning.

Vi kører selv til Frankrig, 1500 km i et stræk. Vi kører om natten og jeg tænker egentlig bare at cruse med 130 km/t i snit og Superchage til 60 / 70%, alt efter behov.

Du kan lege med lidt forskellige settings på https://abetterrouteplanner.com/ og se hvor den anbefaler stop undervejs

Forummets indlæg er redigeret af NikolajK Jul 2
NicklasF
NicklasF Jul 2

Jeg var i østrig for ikke længe siden og brugte https://abetterrouteplanner.com/ til at planlægge ruten og vide hvor meget det var nødvendigt at lade ved hvert stop. 

Vi lå med 115-130 km/t og havde et gennemsnit på 150-160 wh/km. Så at lægge sig bag lastbil var på ingen måde nødvendigt. Vi kom langt nok til at vi nogle gange blev nødttil at holde os til næste stop :) 

Forskellen mellem tersla ruteplanner og den jeg linker er at den benytter sig af flere mindre stop, da det ikke kan betale sig at lade meget længere op end til 70 %. Der efter lader den for langsomt. Man kan også indstille den til lange stop, og hvilken hastighed man køre med og ens ref. wh/km. 

KimT
KimT Jul 2

Hod hastigheden på ca. 40km/h ;-)

Nej - det er jo en afvejning af hvor langt SuC ligge fra hinanden. Generelt tager det for lagt tid at lade de sidste % - lade kurven falder jo - vel efter 50% på en model 3. 

Men TB har lavet en lille oversigt - https://www.youtube.com/watch?v=cS2Vp9Y_jrc&t=140s

I vores 70D springer vi ikke en SuC da det ellers betyder man skal lade til 90.95% og det tager for lang tid i stedet for at lade til 50-60% og tage et ekstra stop.

tvegaard
tvegaard Jul 2
Tak for tips!
Agon
Agon Jul 2

@NicklasF: Det lyder som et ret fint forbrug. Hvilken model og hvilke hjul har du?

koden
koden Jul 2

Jeg forstår ikke hvorfor i gider det bøvl... :-)

Er det en ekstra SuC det drejer sig om?

Nyd bilen og turen og oplev hvad den kan og lad være med at fedte rundt på autobahn med 100 km/t bag en lastbil.

NikolajK opskriften er den samme jeg følger efter at have prøvet forskelligt. 

Giver efter min mening det bedste resultat

tvegaard
tvegaard Jul 2
Jeg har faktisk aldrig ladet på en SuperCharger før. Skal der åbnes for min konto, eller er det bare at køre hen og stikke kablet i?
Ice2EV
Ice2EV Jul 2
Du jokker bare stikket i, og så står der på skærmen hvad det koster.

Det bliver hævet på din konto på månedsbasis.
NikolajK
NikolajK Jul 3

Nu skrev jeg kun cruise bag en lastbil fordi kriteriet i opgaven var "at komme så langt som muligt per opladning".

Man skal ikke læse ret meget om det eller køre mange simulationer på rute planlæggeren før man opdager at det ikke er den hurtigste måde man kommer frem på, men der kan jo være andre grund til at man gerne vil køre så lange stræk som muligt.
En af mine egne bekymringer med at køre om natten og lave "mange" stop, er at ungerne vågner hver gang vi stopper. Men det må tiden vise, jeg kan snart give en beretning om turen :)

jonsiii
jonsiii Jul 3

Hastigheden er største synder. Jeg kan dårligt nok se på økonomien hvis jeg kører med air-con, så hellere sætte den til fx 21-22 grader, så du ikke koger over. ;)

Planlæg ruten hjemmefra, og skift navagation til næste SuC hver gang du lader. Så snart den er klar (15% batteri ved næste stop), så er det bare afsted igen. Du lærer hurtigt om det holder eller ikke. Tjek evt. på forbrugssiden, om du på "Trip" er foran eller bagud. Generelt giver 10 km vejarbejde et par procent ekstra, som du så kan frådse lidt med.

Lusker du afsted med 110 km/t vs. 130 km/t så sparer du meget og kan nemt hente det evt. tabte.

PeterE
PeterE Jul 3

Hvis I vil have max rækkevidde, så har mesteren - eller en af dem i al fald - skrevet et længere indlæg om netop det. Kig efter MOS og rækkevidde når I søger.  

olerass
olerass Jul 3

@tvegaard jeg havde store problemer med SuperCharging efter jeg fik min M3.  Når jeg satte stikke i så stod der bare "Ready To Charge" og så skete der intet.

Efter mange opkald til Tesla og samtaler frem og tilbage fandt vi ud af at jeg skille fjerne mit kreditkort fra min Tesla konto og lægge det ind igen. Det hjalp åbenbart. 

Så et godt tip er at HUSKE at tjekke SuperCharging virker inden man begiver sig afsted. I hvert fald hvis man vil være helt sikker :)

Forummets indlæg er redigeret af olerass Jul 3
tvegaard
tvegaard Jul 11
Lille update fra Bologna:

Jeg har haft en super positiv oplevelse med at køre herned. Også ladningshastigheden har været imponerende. Faktisk har familiens krav på pause været længere end bilens. 

Jeg kørte med 100 % fra København og ladede første gang ved Herzsprung SuperCharger (sejlede over ved Gedser) og spiste frokost. Kørte derfra med ca. 100 % igen efter ca. 40 minutters pause.

Er kortere eftermiddagsstop ved Nempitz SuperCharger og så direkte til overnatning syd for Nürnberg på hotel med destination charger (og mulighed for at reservere den på forhånd).

Dagen efter til Irschenberg SuperCharger (som blev frokoststop pga. trafik dertil) - ladede til 95 %. Derefter til Trento SuperCharger (kortere stop og et ret kedeligt sted). Til sidst direkte til Bologna, hvor jeg ankom med ca. 30 % på “tanken”.

Hele vejen har jeg haft super god hastighed på laderne (også efter de 50 %) og masser af ledige standere. Om et halvt års tid, når det hele er opgraderet til 250 kWh (og der er endnu flere steder at lade), kan jeg virkelig ikke se nogen begrænsninger i elbilen.

Alle steder undtagen Trento var helt almindelige rastepladser med gode muligheder for mad/drikke - mange steder også med legepladser.

Alt i alt en super tur ned som jeg kan anbefale!
moneymaker
moneymaker Jul 11
Dejlig historie, forsat god tur til jer