Loading...
dk

Erfaringer med langtur i Teslaen | Tesla Forum

Agon
Agon Jul 13 '19
Efter at have ejet vores Tesla (model 3 LR Rwd med 19 tommer fælge) 14 dage er vi nu kørt på ferie til Sydfrankrig - og det er helt fantastisk. Jeg startede ud med at være lidt forsigtig og køre lidt langsommere end ellers. Men endte med at blæse gennem Tyskland med 160-180 alle de steder hvor der var plads. Opladningen drøner op på 120 kW og er færdig så snart vi lige har strakt ben og fået en kaffe. Ingen ventetid på SuC nogle steder. Når der er trafik eller hastighedsbegrænsninger så sætter jeg AP til og så klarer den det hele også i tæt trafik og kø. Vi kørte fra Kbh til Alsace den første dag - 1200 km. med 4 ladestop og med afgang midt nat. Og videre til Sydfrankrig med to ladestop. Efter 14 timers kørsel den første dag havde jeg stadig lyst til lige at køre en aftentur
KimT
KimT Jul 13 '19
Hvad er der af rækkevide på motorvejen ?
Agon
Agon Jul 13 '19
Det afhænger voldsomt af hastigheden. Ved god plads på dansk motorvej så man kan ligge på fartgrænsen eller ca. 5 km/t over rammer jeg ca. 170-175 Wh/km. Det svarer til ca. 425-440 km. På tysk motorvej med en blanding af 160-180 km/t og ned til stræk med 80-100 km/t endte vi på ca. 200 Wh/km Det svarer til 375 km. I praksis kørte vi ca. 250-300 km mellem stop. - det svarer til 2,5-3 timer. Og det passer stort set med hvad vi ellers ville gøre. 

Forummets indlæg er redigeret af Agon Jul 13 '19
mbk
mbk Jul 13 '19

Vi er i Østrig, vi kørte 1208km med tre ladestop, ladede fra ca. 6-9% og ladede til 97+% hver gang, det tog ca 50 min, vi har små børn så det var aldrig bilen vi ventede på, pauserne passede med morgenmad, frokost og aftensmad. Vi havde et ekstra 10 min ladestop 1km før destination da vi ellers ville komme frem med 14%, det var eneste tidspunkt vi ventede på at lade og var ikke nødvendigt men der var fint nok hvis vi lige skulle noget uventet dagen efter og ikke gad lade. Kørte generelt stærkt, kørte nogle stræk med 150km/t og lidt hurtigere for sjov i korte stræk, tilpassede fart til at ramme superlader med knap 10%. Et enkelt pas måtte jeg køre 130km/t for at nå superlader en. Hvis jeg gad køre økonomi kørsel kunne jeg sagtens køre længere mellem stop, jeg havde heller ikke aero kapsler på og bilen var proppet.

Vi valgte ferie destinationen dels fordi den havde en superlader i byen. Det er tæt på indkøbs mulighed, så det er fint at lade der. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 13 '19
KimT
KimT Jul 13 '19

Det forbrug/den ladehastighed kunne jeg godt tænke mig på vores 70D ;-) 

Deebee
Deebee Jul 13 '19

Fedt @Agon! Jeg har også en LR RWD, og vi kører til Bordeaux næste uge. Brugte I andet end SuC? 

mbk
mbk Jul 13 '19

Eneste gang vi var lidt nervøse, var da vi kom frem til en fuld Supercharger, 8/8 pladser optaget og en i kø foran os, heldigvis gik der kun 5 min før vi fik en plads. Da vi kom tilbage var der lidt mere kaos på pladsen og et par i en Model S råbte ad hinanden, så de havde nok ventet lidt for at komme til. To gange var vi nr. 2 i et par og startede med ca. 60kW, men sprang så op til 120kW da naboen kørte videre. 

Agon
Agon Jul 13 '19
Quote from Deebee

Fedt @Agon! Jeg har også en LR RWD, og vi kører til Bordeaux næste uge. Brugte I andet end SuC? 

Nej kun SuC. Vi har 7500 gratis km vi skal have brændt af på 6 md :-). Og de fungerer bare. Det er virkelig nemt og hurtigt. 
Agon
Agon Jul 13 '19
Quote from mbk

Eneste gang vi var lidt nervøse, var da vi kom frem til en fuld Supercharger, 8/8 pladser optaget og en i kø foran os, heldigvis gik der kun 5 min før vi fik en plads. Da vi kom tilbage var der lidt mere kaos på pladsen og et par i en Model S råbte ad hinanden, så de havde nok ventet lidt for at komme til. To gange var vi nr. 2 i et par og startede med ca. 60kW, men sprang så op til 120kW da naboen kørte videre. 

Vi oplevede en enkelt gang at dele en stander. Men den anden forsvandt og her hurtigt. 

Min kone var på forhånd lidt skeptisk. Vi er kørt på ferie i en Alfa Romeo 159 sw i en del år og plejer at køre ret hårdt på med relativt få pauser. Hun troede at det her måske ville føles for langsommeligt. Hun er totalt vundet over
KimT
KimT Jul 13 '19

Det er denne type historier der skal ud blandt "folket" så der kan blive solgt nogle flere elbiler. For med 3'erns forbrug, og ladekurve er det ingen ben i at tage på roadtrip i en elbil. Og Tesla's eget ladenetværk gør bare forskellen. Det kan ikke gøres simpler.

KimT
KimT Jul 13 '19

Når jeg har fortalt folk at en tur på 1750km til Italien kræver 9 ladestop i vores 70D, men det "kun" tager 4,5 timer inkl forplejning og børn på bagsædet, så sige de jo at de køre ind til tanken er tom, tisser i flasker, og bruger MAXXXX en halv time på stop. Så det ville de ALLLLLDRIG kune leve med.

Men ja, jeg er spændt på ladehastigheden på turen til Berlin. Det lover ikke godt efter min sidste tur på SuC

PS lige for at få det visualiseret. Her har jeg fundet Tesla Bjørns ladekurve på en 350kW lader (I kan vel stadig kun lade med max. 200kW), lagt ind med min den oprindelige, og den "nye" langsomere efter nyeste FW

https://www.youtube.com/watch?v=PPrVZtzAqX4

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 13 '19
baldur
baldur Jul 13 '19
TM3 lader kun med 200 kW hos Ionity fordi laderens begrænsning er 500 ampere og 700 volt. Det giver 350 kW. Men bilens batteri er kun på 400 volt. Gang det med 500 ampere og du havner på 200 kW. For at komme op på de famøse 250 kW skal laderen levere over 600 ampere.
lauz
lauz Jul 13 '19
@Playtowin

Jaguar er ikke til at grine over, nærmere at græde over.

Reel rækkevidde og forbrug er så elendigt, at selv med Ionity ladning, så skal man væbne sig med særdeles stor tålmodighed hvis man skal sydpå. Her er Tesla stadig lysår foran.

Porsche... lad os nu se prisen på grisen og “rigtige” biler fremfor papir-tigre.
henrik_dk
henrik_dk Jul 15 '19

Vi er netop vendt hjem til Randers fra 14 dages ferie i Lucca (Toscana) kørende i vores Model S P85DL. Det var sammen med mine forældre og de kørte selv i deres Toyota Verso 1.8 Benzin.

På vej hjem overnattede vi samnen i Bendern (Liechtenstein) fra lørdag til søndag.

Søndag morgen kørte vi så hjem til Randers hver for sig, da min far skulle på arbejde mandag morgen. Vi kørte samtidigt kl. 9 fra Bendern, men vi skulle starte med at lade i Bregenz. Mine forældre kørte direkte hjem og ankom til Randers ca. kl. 23.30 i aftes.

Efter 1230 km og 6 SC lade pauser, så ankom vi for 1½ time siden kl. 07:00. Så det var en 7½ time længere køretur for os. Det skal så siges, at vi var rimeligt friske, da vi kom hjem :-). Men tror desværre ikke, at min far er klar til at hoppe med på en elbil ;-). De vil gerne have en SUV og Model 3 er for lav til dem. Model X alt for dyr.

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Jul 15 '19
Agon
Agon Jul 15 '19
Det lyder godt nok voldsomt med 7,5 timer ekstra. Vi kunne i Model 3 LR Rwd gøre det med ca. 2 timers opladning og det svarer til det vi ellers ville holde af pauser. 
Mon Model Y kunne være noget for dine forældre?
Bianco
Bianco Jul 15 '19

7,5 timer... Hvis I havde startet med fuldt battery, så burde i være kommet frem ca. 30 min. efter bensinbilen.

Hvis I ikke har mulighed for at lade på hotellet så forstår jeg til dels.

Og så kunne de lade til at I har ladet "for meget" / mere end nødvendigt for at komme til næste SupChar, således at I har ledet fra 50% og op, hvor ladningen er langsommere.

mbk
mbk Jul 15 '19

Det er lidt svært at gøre op, jeg vil hellere køre lidt hurtigere/kortere og lade lidt længere tid, så jeg kan nå at drikke kaffen, end at køre mere økonomisk. @henrik_dk kører måske på 21" og kører måske lidt stærkt, så kommer der jo en del ekstra ladetid på, hvis benzin bilen gør det samme bliver det stort set ikke straffet på tiden, ja den skal tankes før men det tager ikke ret mange minutter. 

henrik_dk
henrik_dk Jul 15 '19

@Playtowin, nej vi var inde at handle hos Fakta i Harrislee i nat kl. 03:00 ;-). Men det var kun mig, da resten af familien sov. Det tog måske 15 minutter, men mine forældre var også inde at handle ved grænsen.

Både mine forældre og vi blev ledt af motorvejen 2 gange af navigationen. Bla. så var motorvejen lukket ved Wurzburg. Jeg ved ikke, hvor meget tid det tog i forhold til mine forældre.

Mine forældre havde to pauser til frokost og aftensmad. Det havde vi også, men det var så samtidigt med ladning. Her ladede vi så i 30-40 minutter.

@mbk, vi kører på 21" :-). Der var meget vejarbejde og hastighedsbegrænsinger, så der var ikke mange tidspunkter, hvor jeg kunne køre stærkt. Men der var da strækninger, hvor jeg kørte 160-180 km/t.

Generalt så har vores Tesla, klaret turen rigtig godt :-). Dog er de 21" fælge meget ukomfortable på de hullede italienske veje... Samt at jeg mistænker, at lade tiden har været længere på den her tur. Ladede for det meste fra 50 km til 200 km og startede med 400-500 km/t i ladehastighed, men gik hurtigt ned på 100-200 km/t.

henrik_dk
henrik_dk Jul 15 '19

Havde jeg kørt mere økonomisk og tænkt mere over forbruget kontra ladninger, så ville jeg helt sikkert have været hurtigere hjemme :-). Men ikke 7½ time før....

mbk
mbk Jul 15 '19

De 500km/t svarer vel til 100kW hvis forbruget er 200Wh/km. Tror ikke nødvendigvis bilen er begrænset.

Jeg slog de der km-angivelser fra efter 5 min i bilen, orkede ikke at se på fiktive tal såsom 500km rækkevidde som måske giver knap 400km i praksis. Nemmere for mig at forklare samleveren at 1% giver 4km end at 5km er 4km. 

Sider: 1 2 »