Loading...
dk

Spørgsmåls vedr. Rækkevidde Long range dual motor | Tesla Forum

Jeppeolsen
Jeppeolsen Jul 23 '19
Kære forum, er den tilfredse ejer af en model 3 dual motor i nu godt 4 måneder. Er i tvivl om hvorvidt rækkevidde på 498 kilometer ved 100 procents opladning er som det skal være (beskrevet rækkevidde på 560 ved 100 procent). Er det almindeligt og/eller er der ideal/faktisk indstilling eller kalibrering pba kørselsmønster eller noget syvende? Nogen der ved? Hilsner Jeppe
Kims
Kims Jul 23 '19

Glem oplyst km. Er noget forbandet skidt at producenter til elbiler tror de skal opgive km rækkevidde. El er kWh. Producenter burde pålægges at oplyse faktiske reelle kWh til rådighed til drift. Det er det eneste en forbruger kan bruge til noget.

Hvor langt du kan kører i din M3 har med dig og vejret at gøre. Jeg ville kunne kører din bil 700km på en opladning, men ville også kunne kører maks 250km på en opladning, altsammen afhængig af vind og vejr og højre fod

Kims
Kims Jul 23 '19

Km bilen viser er fast udregning på fast wh/km, som ikke ændre sig fra gang til gang i din bil, og har intet med hvordan du køre at gøre.

voersaa
voersaa Jul 23 '19

Mener at have læst at den beregner din afstand baseret på dit kørselsmønster (det er dog nok en anden der skal be/afkræfte). Personligt blev jeg sindsyg af at den viste kilometer så jeg gik over til % i stedet. Hvis din kørsel har beregnet din afstand til 498 km så tænker jeg at du køre pænt for det er omtrent hvad man realistisk kan forvente hvis man kører pænt. 

Jeg kan se at jeg sagents kan nå de teoretiske 560 km men så kører jeg også markant under fartgrænsen og foretager praktisk talt ingen overhalinger, det er nok de færreste der har tålmodighed til at køre på den måde længere tid af gangen,

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Jul 23 '19
Ice2EV
Ice2EV Jul 23 '19

Efter min bedste overbevisning:

Så er det lille rækkeviddetal, der er opgivet enten som km elller procent oppe under hastighedsangivelsen ved siden af batteriikonet, udregnet efter et fast forbrug, tænker ca 165 wh/km.

Men kigger du i menu'en hvor du kan vælge at se over 10-25 eller 50 km og sætter til average, så er det ud fra din kørsel de sidste 10-25 eller 50 km.

MOS
MOS Jul 23 '19

Jeg ved ikke, om det er tilfældet her. Men nogle har været forvirrede ift., at rækkevidden opgives forskelligt flere steder.

I Energy appen kan man se projected range og den viser tilbageværende rækkevidde baseret på energiforbruget under den seneste tids kørsel. Man kan så vælge at vise grafen for de seneste 10, 25 eller 50 km, hvor den så vil basere sit estimat ud fra de seneste hhv. 10, 25 eller 50 km. For at gøre forvirringen komplet, kan man endda vælge mellem at vise Average eller Instant. Hvis man vælger Instant, så fluktuerer talværdien helt vildt op og ned, fordi den så baserer sit gæt på det aktuelle forbrug lige her og nu (jeg antager, at der faktisk er et enkelt eller måske ganske få sekunders midling). Hvis man accelererer, vil projected range falde til en brøkdel og hvis man slipper speederen, stiger den til 999 km. Ubrugeligt, hvis du spørger mig. Jeg kører altid med Average.

Det faste batteriikon, som er synligt hele tiden, kan vise % eller km. Jeg kører altid med %, da km-visningen er temmelig teoretisk og sjældent passer med virkeligheden. km-visningen giver mig ikke mere eller bedre information end %-visningen, da omregningen alligevel bare er er en konstant faktor, der ikke afhænger af kørestil el.lign. Jeg ved ikke, hvordan det er på en Model 3, men på en Model S/X kan man endda vælge mellem Typical eller Rated range visning bare for at gøre forvirringen total. Rated visningen bruger en mere optimistisk (med stadig konstant) omregningsfaktor og vil derfor vise et højere km-tal.

Jeg ville også ønske, at man bare kunne vælge mellem % og kWh. Kun hvis man har en 100D, så er omregning ret ligetil, da % og kWh stort set er det samme.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 23 '19
mbk
mbk Jul 24 '19

De 49x er fra amerikansk målemetode hvor de 560km er fra europæisk målemetode. Reelt forbrug er efter kørsel osv, jeg kører væsentligt kortere, måske knap 400km ved motorvejskørsel, jeg har sat min til pct visning istedet og bruger indbyggede energy app til at estimere rækkevidde og tilpasser kørsel hvis nødvendigt (sjældent)