Loading...
dk

Underskriftsindsamling | Tesla Forum

voersaa
voersaa Jul 26 '19

Der er en underskriftsindsamling i gang for at vise Elon at der er Model 3 ejere som er villige til at betale for en SW opgradering af deres AWD så den kommer på tættere på Performance udgaven. Der er ikke nogen der ved om det reelt kan lade sig gøre eller i givet fald hvad det bør koste men ideen er ikke helt tosset. Jeg er ikke sikker på at jeg selv ville betale for det men muligheden er interessant.

https://www.change.org/p/tesla-unleash-the-lr-awd

 

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Jul 26 '19
Dendanskeridder
Dendanskeridder Jul 27 '19
Jeg har allerede underskrevet og doneret lidt :-) 
Kunne sagtens finde på at opgradere til lidt vildere performance, har faktisk overvejet at skifte en Dual motor model 3 ud med en performance(grundet den nuværende lave pris) så en opgradering til noget midt imellem til en god pris, det ville nu ikke være helt tosset.

Lad os nu se hvordan Elon reagere på dette.. :-)
Danbra56
Danbra56 Jul 27 '19
Voersaa.
Hvad er en sw opgradering
Dendanskeridder
Dendanskeridder Jul 27 '19
Citat fra Danbra56 Voersaa.
Hvad er en sw opgradering
Software update
MOS
MOS Jul 27 '19
Citat fra Danbra56
Hvad er en sw opgradering

Eller Station Wagon opgradering? ;-)

MartinPedersen
MartinPedersen Jul 27 '19
Den er godt nok flot. Meeen så hellere Model S Cabriolet.
Danbra56
Danbra56 Jul 27 '19
Får den så også større bremser, hvis det er mere fart man vil have. Eller hvad med m3 cabriolet .
MOS
MOS Jul 27 '19
Citat fra Danbra56
Får den så også større bremser, hvis det er mere fart man vil have.

Altså, du skal nok ikke regne med, at bremserne fysisk bliver større med en software opgradering :-/

Men hvis det er mere fart, du vil have, så skal du alligevel ikke bruge bremserne. De bruges kun, hvis man vil have mindre fart. :-D 

voersaa
voersaa Jul 27 '19
Citat fra Danbra56 Får den så også større bremser, hvis det er mere fart man vil have. Eller hvad med m3 cabriolet . 

Der spekuleres i at AWD har samme motor og primære komponenter som Performance udgaven. Hvis det er tilfældet så kan forskellen imellem de to udgaver meget vel bestå i at AWD har en software begrænsning i forhold til hvor hurtig den er. Tanken er at den begrænsning kan fjernes over the air så det kommer via en opdatering over nettet, hvor man ikke behøver nogen som helst fysisk kontakt til et Tesla service center. 

Bremserne kan man sikkert godt få udskiftet til noget kraftigere men lad os nu først se om det overhovedet kan lade sig gøre at gøre AWD hurtigere inden vi overvejer en udskiftning. Og som MOS siger, man kommer jo ikke hurtigere frem ved at bremse :-P

voersaa
voersaa Jul 27 '19
Citat fra Dendanskeridder Jeg har allerede underskrevet og doneret lidt :-)  Kunne sagtens finde på at opgradere til lidt vildere performance, har faktisk overvejet at skifte en Dual motor model 3 ud med en performance(grundet den nuværende lave pris) så en opgradering til noget midt imellem til en god pris, det ville nu ikke være helt tosset.   Lad os nu se hvordan Elon reagere på dette.. :-)

Præcis jeg, har set nogle tweets fra Elon hvor folk spørger ind til muligheden så der er aktivitet omkring emnet. Har dog ikke set nogen form for Tesla/Elon reaktion. Der er også en række ting vedrørende garanti og slid på motoren etc. som er ukendt (ihvertfald uden for Tesla) og det er ting som jeg personligt godt vil vide lidt mere om inden der i givet fald bliver skruet op for maksimal hastighed :-)

Dendanskeridder
Dendanskeridder Jul 27 '19
Citat fra voersaa
Citat fra Dendanskeridder Jeg har allerede underskrevet og doneret lidt :-)  Kunne sagtens finde på at opgradere til lidt vildere performance, har faktisk overvejet at skifte en Dual motor model 3 ud med en performance(grundet den nuværende lave pris) så en opgradering til noget midt imellem til en god pris, det ville nu ikke være helt tosset.   Lad os nu se hvordan Elon reagere på dette.. :-)

Præcis jeg, har set nogle tweets fra Elon hvor folk spørger ind til muligheden så der er aktivitet omkring emnet. Har dog ikke set nogen form for Tesla/Elon reaktion. Der er også en række ting vedrørende garanti og slid på motoren etc. som er ukendt (ihvertfald uden for Tesla) og det er ting som jeg personligt godt vil vide lidt mere om inden der i givet fald bliver skruet op for maksimal hastighed :-)

I bund og grund er TM3 awd og TM3P jo samme bil. Den ene har nogle opgraderede bremser, spoiler og nogle andre dæk, og det er sådan set det.

Resten ligger i en software, som Elon i princippet ville kunne opgradere via over-the-air.:-)
MOS
MOS Jul 27 '19

Så vidt jeg har forstået, så er der også nogle produktionstolerancer på motorerne, hvor de bedste eksemplarer vælges ud og køres med dobbelt burn-in tests, hvorefter de godkendes og bruges i Performance modellerne, mens resten havner i non-P modellerne. Hvor meget det i praksis betyder, ved jeg ikke. Men man kunne godt forestille sig, at de dårligste eksemplarer ikke ville holde, hvis man bare låste dem op vha. SW-opgradering og kørte dem som Performance.

P.S. Der går nok ikke længe, før @mbk skriver, at det er BS/salgsgas, hvilket jeg ikke helt kan afvise... Men det er altså, hvad jeg har hørt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 27 '19
baldur
baldur Jul 28 '19

Det er almindelig forretningslogik. Hvis du vil have en P'er så køb en P'er. Alt andet vil underbyde markedet for at sælge P versionen. Ja prisforskellen er ikke længere så stor, hvilket kun underbygger at det er svært nok i forvejen at sælge P'eren.

Problemstillingen er ikke unik for Tesla. Mange biler kan tunes med en ændring af motorstyringen. Skat har forbudt det og ikke kun af hensyn til miljøet. Det vil være en såkaldt ændring af bilens identitet, hvormed der skal afregnes registreringsafgift igen.

Jeg husker min første bil, en Peugeot 206 HDi med 90 HK. Den første tur var direkte til chiptuneren et sted i Nordjylland, hvor den blev opgraderet til 110 HK. Det er så ikke helt lovligt mere, og var det måske hellere ikke dengang.

voersaa
voersaa Jul 28 '19
Citat fra baldur

Det er almindelig forretningslogik. Hvis du vil have en P'er så køb en P'er. Alt andet vil underbyde markedet for at sælge P versionen. Ja prisforskellen er ikke længere så stor, hvilket kun underbygger at det er svært nok i forvejen at sælge P'eren.

 

 

Almindelig forretningslogik er bestemt ikke noget Elon Musk kender til...

Måske jeg misforstår din argumentation men det er jo menigen at der skal betales for en eventuel opgradering. Dem der har købt en P fra starten af bilver ikke snydt.

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Jul 28 '19
ThomasAnd
ThomasAnd Jul 28 '19
hvis der ikke er væsentlige hardwareforskelle mellem LR AWD og P - ud over bremser -  hvorfor er det så ikke muligt at få træk på P?  Nogen bud på logikken heri? 
Oreo100
Oreo100 Jul 28 '19

Tænker samme grund du heller ikke can få træk til en BMW M3. De har sikkert bare ikke fået den godkendt. 

Men der er andre forskelle, som at M3P også er sænket. Plus at topfart på 261 kun bliver slået til når spoiler er monteret. Jeg ved ikke om den føles hårdere og kører bedre er pga dæk og sænkning, eller om affjedring også er anderledes. 

Desuden bruger de forskellige motorer nu. Der var en del billeder der florerede hvor den ene motor på P nu er anderledes end AWD LR. Eller rettere man har skiftet motoren på AWD. Rygterne siger den kan trække færre A. Men de første AWD LR havde den samme motor så de kan sikkert ændres rent teoretisk.

En anden forskel på P er længere burn-in på motorer på fabrikken. Det tweetede Elon om sidste år. 

Men det kommer ikke til at ske er mit bud. For meget bøvl og gentest. 

Forummets indlæg er redigeret af Oreo100 Jul 28 '19
Boris
Boris Jul 28 '19

@ThomasAnd - Jeg har læst andetsteds, at det er pga. de særlige 235/35R20 Michelin Pilot Sport 4S Acoustic dæk, at TM3 Performance ikke kan godkendes til træk. De særlige dæk, som Michelin har udviklet til Tesla TM3 P, er tilpasset Performance modellens højere ydelser, let sænkede sportsundervogn og Track Mode, har efter sigende et for lavt Load Index.

PeterE
PeterE Aug 2 '19
Det kommer 100% ikke til at ske. 

Hvis man blot kan købe en ikke-Performance model og så få den opgraderet, så er der ikke mange grunde til at have flere modeller. Hvis I vil have en hurtigere bil, så køb en hurtigere :)
PeterE
PeterE Aug 2 '19
Citat fra Boris

@ThomasAnd - Jeg har læst andetsteds, at det er pga. de særlige 235/35R20 Michelin Pilot Sport 4S Acoustic dæk, at TM3 Performance ikke kan godkendes til træk. De særlige dæk, som Michelin har udviklet til Tesla TM3 P, er tilpasset Performance modellens højere ydelser, let sænkede sportsundervogn og Track Mode, har efter sigende et for lavt Load Index.

Det lyder forkert, typegodkendelse har vist ikke noget med dæk at gøre. Find lige en kilde/link til de påstande.
voersaa
voersaa Aug 2 '19
Citat fra PeterE Det kommer 100% ikke til at ske.    Hvis man blot kan købe en ikke-Performance model og så få den opgraderet, så er der ikke mange grunde til at have flere modeller. Hvis I vil have en hurtigere bil, så køb en hurtigere :)

Der er en del af dem der giver udtryk for at de ikke havde råd til en P udgave den gang der var større forskel i pris imellem AWD til P. Hvis man totalt ender med at betale mere for opgraderingen + en AWD end hvad man ellers ville for en ny M3P- så er det i princippet ikke meget anderledes end så mange andre ting man kan tilkøbe til en bil (og som kan være standard hvis man havde købt en dyrer udgave af samme bil). Det kan meget vel være at det ikke kommer til at ske men jeg tror at det i givet fald vil være en teknisk begrænsning der så stopper det.  

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Aug 2 '19
Sider: 1 2 »