Loading...
dk

Tesla mobile connector til M3 og "det røde stik" | Tesla Forum

rolsen
rolsen Jul 29 '19

Hej Alle,

Efter lang overvejelse har jeg endelig taget springet og bestilte i sidste uge en model 3 performance.Glæder mig super meget!

Leveringen siger allerede i august, så jeg har kastet mig ud i junglen omkring opladning (pyha for en omgang).

I den forbindelse et par spørgsmål, som jeg håber der er nogen som kan hjælpe en EV nybegynder med :-)

1. Hvilken stik sidder der på den Tesla Mobile connector (TMC)? Er det det ”blå” eller det røde” – syntes at have læst at Model S kommer med rød, men Model 3 ”kun” med blå?

2. Er TMC også det man kalder et mormor kable, samt UMC?

3. Jeg havde umiddelbart tænkt at få installeret et rødt kraftstik (3 faser, 16A, 400V), men hvis TMC kommer med blåt, vil det så virke, og hvis ja, men hvilken antal kW sådan ca?

4. Skal jeg have fat i en ladeboks hvis jeg vil lade med 11 kW hjemme, eller kan det klares direkte fra et rødt stik i vægen med et givent kabel?

5. Jeg kører ca. 1000-1500 km per måned og vil helst lade hjemme – er en ladeboks værd at overveje, eller skal jeg hellere bare gå efter en løsning med kabel?

Mvh,
Rolf

Forummets indlæg er redigeret af rolsen Jul 29 '19
Joe73
Joe73 Jul 29 '19
Hej Rolsen

Tillykke med din nye bil, du kommer ikke til at fortryde det. :)
Dine spørgsmål så godt som jeg kan besvare dem.
1) der følger et schuko stik og det blå CCE 1 faset kaftstik med TMCen. Så du får ikke noget ud af det røde CCE kraftstik.
2) TMC = Tesla Mobile Charger, og ja den kan du mormor lade med, men sørg for at få installeret en dedikeret gruppe i din eltavle, med et 4 mm2 kabel ud til ladestikket så du ikke brænder huset af. Der er masser af tråde her i forummet på det emne.
3) du kan godt installere det røde CCE kraft stik, men din TMC kan kun bruge en fase, så du kan kun lade med 3,7kW også skal du lave en ledning med rødt til blåt stik, kan i øvrigt være smart at have uanset hvad, hvis du skal lade andre steder, hvor de kun har det røde stik.)
Hvis du vil lade med 11 kW så skal du investere i en ladebox.
4) en ladebox er langt at foretrække, da du så bare kan plug n charge, og ikke skal have TMC fundet frem hver gang du kommer hjem.
Kører du mere en ca 25000 km om året kan det godt betale sig at få et abonnement ved eon eller Clever.

Håber du blev klogere, ellers finder der som sagt masser af tråde om emnet her inde i forum.
bskaarup
bskaarup Jul 29 '19
  1. M3 er det blå stik
  2. Ja og ja
  3. Du skal have en konverter fra rød til blå. Det er let at lave eller du kan købe et færdiglavet. Du vil kunne lade med 3,7kw eller ca. 21 km/time.
  4. Du skal have en ladeboks eller et andet mobilkabel
  5. Med så få kilometer ville jeg nøjes med det medfølgende kabel og et blå cee stik. Vil du kunne lade med ca. 65 km/t kan du f.eks. købe et ladekabel som dette og sætte det i det røde stik.
Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Jul 29 '19
Joe73
Joe73 Jul 29 '19
... et ladekabel som dette og sætte det i det røde stik.
Ahh smart, men hvorfor skal de være så dyre?
MOS
MOS Jul 29 '19

Jeg ville overveje én af følgende 4 løsninger (i prioriteret rækkefølge):

1. Den komfortable: Få opsat en 11 kW ladeboks. Så slipper du for at rode med kabler og stik hver gang, du skal sætte den til opladning. Ladeboksen har påmonteret ladekabel - supernemt. Det er en lidt dyr løsning, men den de fleste bliver mest glade for i længden. Med dit kørselsbehov ville jeg gå efter en ladeboks med abonnement fra EVSE. Så kan du få refunderet 1 kr./kWh i elafgift. Ved over 20.000 km/år kan det svare sig at gå efter en all-inclusive løsning fra Clever eller EON.

2. Den simple: Opsæt et rødt kraftstik. Byg en rød til blå adapter (se andre tråde her på forum) eller køb en - de er ikke ret dyre. Så kan du lade med 3,7 kW vha. den medfølgende TMC. Og installationen er fremtidssikret og kan bruges til andre ting, der kræver 3 faser, såsom maskiner, byggestrøm opladning af gæsters elbiler med 11 kW osv.

3. Den nærige: Opsæt et blåt kraftstik. Så kan du direkte lade på den medfølgende TMC.

4. Nødløsningen: Find en alm. stikkontakt med jord, der er i nærheden af, hvor bilen holder parkeret. Køb en Schuko-adapter til 30 kr. og brug sammen med den medfølgende mormor-adapter og TMC. Husk at sætte ladestrømmen ned til 6 A for ikke at brænde elinstallationen af. Du får meget langsom opladning, ca. 1,4 kW eller 8 km/h, så det er absolut en nødløsning!

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 29 '19
larsenjan
larsenjan Jul 30 '19
Jeg købte et fladtrate abonnement hos EON, incl hjemmelade boks.
Super nem løsning, og med CCS kan man også lade hurtigt i byen (har CCS i min 85D nu).
Man kan parkere på el-ladepladser i byen og lade.
Da jeg bestilte var hjemmelade boks med rødt kraft stik, og kostede ikke ekstra, ikke sikker på det stadig er tilfældet. EON betaler i øjeblikket 2.28kr pr kWh.
Dette eller tilsvarende hos Clever ville jeg klart gå efter
webercarbmann
webercarbmann Jul 30 '19
Citat fra larsenjan Jeg købte et fladtrate abonnement hos EON, incl hjemmelade boks.
Super nem løsning, og med CCS kan man også lade hurtigt i byen (har CCS i min 85D nu).
Man kan parkere på el-ladepladser i byen og lade.
Da jeg bestilte var hjemmelade boks med rødt kraft stik, og kostede ikke ekstra, ikke sikker på det stadig er tilfældet. EON betaler i øjeblikket 2.28kr pr kWh.
Dette eller tilsvarende hos Clever ville jeg klart gå efter

CCS i 85D - hvordan...?  

larsenjan
larsenjan Jul 30 '19
Monterede de hos Tesla, kostede vist omkring 4000 og noget.
De det en ældre bil (min er fra 15), så ændre de noget inde i bilen. Og du får en smart lille adapter der gør at du kan DC lade på CCS også.
Fik det lavet for nogle uger siden på min, tager et par timer
Viggo
Viggo Jul 30 '19

~Keep it simpel
Jeg har monteret en Tesla ladeboks i carporten.
Den er meget enkel at bruge – når bilen om aftenen parkeres sættes boksens kabel i bilens ladeport, der selv åbner. Så er bilen klar til næste dags kørsel.
På langturer bruger jeg Teslas Superchargere.
Mit kørselsbehov er omkring 1000 km pr. måned.
Jeg har regnet ud at det ikke kan betale sig at abonnere på strøm fra Clever el.lign.
Det er billigere bare at betale forbruget via den almindelige elregning.

Håber ovenstående kan indgå i dine overvejelser.

Kiefer
Kiefer Jul 30 '19

larsenjan: Jeg skal lige forstå dig helt, du får for 4000 kroner ændret din bil så den har CCS stik, men skal bruge en adapter så du kan lade DC?

Er CCS ikke DC opladning?

/Martin

mbk
mbk Jul 30 '19

@webercarbmann @Kiefer

Der skal udskiftet noget elektronic før ældre Model S&X kan snakke CCS protocol og en adaptor klods for at mappe DC pins fra CCS til modificeret Type-2.

https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ccs-adapter-model-s-x-retrofits/

IMHO en bedre investering end en CHAdeMO adaptor, simplere, mindre og tillader ~120kW DC ladning fremfor ~47kW.

Så har du en CHAdeMO adaptor, så sælg den mens nogen ønsker den.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 30 '19
webercarbmann
webercarbmann Jul 30 '19
Citat fra Viggo

~Keep it simpel
Jeg har monteret en Tesla ladeboks i carporten.
Den er meget enkel at bruge – når bilen om aftenen parkeres sættes boksens kabel i bilens ladeport, der selv åbner. Så er bilen klar til næste dags kørsel.
På langturer bruger jeg Teslas Superchargere.
Mit kørselsbehov er omkring 1000 km pr. måned.
Jeg har regnet ud at det ikke kan betale sig at abonnere på strøm fra Clever el.lign.
Det er billigere bare at betale forbruget via den almindelige elregning.

Håber ovenstående kan indgå i dine overvejelser.

Ja og har eller får man elvarme i huset er der 80 ører/kwh rabat til både hus og bil.  

Kiefer
Kiefer Jul 30 '19

Ah på den måde, man får ombygget sin bil for 4000 så dan kan benytte den nye CCS adapter Tesla tilbyder. Så giver det mere mening :)

Følger adapteren med når de ombygger bilen, eller skal man betale ekstra for den?

larsenjan
larsenjan Jul 30 '19

Ja, min 2015 85D kan nu DC lade med CCS, udvider antallet af hurtigladere meget når man er på farten.Den fikse lille adapter medfølger.

NikolajK
NikolajK Jul 30 '19

Istedet for rødt eller blåt kraftstik, kan man så få installeret et Type 2 stik i væggen? Altså uden ladeboks

https://evshop.eu/en/plugs-sockets/42-type-2-ev-charging-station-outlet-3-phases-32a.html

Bianco
Bianco Jul 30 '19
Citat fra NikolajK

Istedet for rødt eller blåt kraftstik, kan man så få installeret et Type 2 stik i væggen? Altså uden ladeboks

https://evshop.eu/en/plugs-sockets/42-type-2-ev-charging-station-outlet-3-phases-32a.html

Nej, linket er til et hun-stik til hvis man selv bygger en EVSE. 

Altid start med at få lavet et rød kraftstik/CEE 16A tre faser stik tæt på hvor bilen parkeres  så er alle muligheder åbne  

bskaarup
bskaarup Jul 30 '19

Man skal bruge en EPC, et relæ og andre komponenter, men det er ikke så kompliceret. Du kan se hvad den består af her (og købe et helt kit til £295)

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Jul 30 '19
Kiefer
Kiefer Jul 30 '19

Ja, den dyreste del af det er Type2 stikket, kablet og controlleren. Resten er blot standard el-dele til et par hundrede kroner.

Men jeg vil næsten tro en Tesla Wall-charger til 3500 er billigere end at bygge en selv. Med mindre det er fordi man gerne vil kombinere det med noget home automation.

bskaarup
bskaarup Jul 30 '19
3500? Er den faldet i pris. På hjemmesiden står der 4050.
jth
jth Jul 30 '19
Jeg betalte 4050kr for udgaven med 7,5m kabel for et par uger siden
Sider: 1 2 »