Loading...
dk

Har fået monteret Tesla lader men lader kun med 22 km/t | Tesla Forum

jespert
jespert Jul 31
Har lige fået monteret en org teslalader af den lokale mekanikker. Lader er købt hos Tesla. Der er trukket nyt kanel fra eltavle til garage, sat ny tavle op i garage med hpfi afbryder samt sikringsafbryder og bi-måler. All good. 

Men der står den lader med (3) betyder vel faser og 6/6 A samt 234 V. 

Nu spørger jeg nok dumt men kan den ikke lade hurtigere end 22 km/t? Min gamle Model S ladede med ca 50 km/t. 

Ved elektrikeren sagde de havde trukket til 32 A.  

Hjælp fra en ikke teknisk anlagt person. 
jespert
jespert Jul 31

Billede

MOS
MOS Jul 31

Jeg gætter på, det er indstillingen af strømstyrken, der nok er sat til 6 A. Se installationsmanualen, side 19. Drejekontakten står nok på position 1 (svarer til 6 A). Drej den over på position 8 (svarer til 32 A) eller den max. strømstyrke, installationen er sikret til. Boksen kan give op til 3 x 32 A, men uanset så kan Model 3 kun lade med op til 3 x 16 A (svarer til ca. 65 km/h), da bilens onboard charger, der konverterer AC strøm til DC strøm, kun kan klare 3 x 16 A og således udgør det svageste led i kæden.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 31
jespert
jespert Jul 31
Citat fra MOS

Jeg gætter på, det er indstillingen af strømstyrken, der nok er sat til 6 A. Se installationsmanualen, side 19. Drejekontakten står nok på position 1 (svarer til 6 A). Drej den over på position 8 (svarer til 32 A) eller den max. strømstyrke, installationen er sikret til. Boksen kan give op til 3 x 32 A, men uanset så kan Model 3 kun lade med op til 3 x 16 A (svarer til ca. 65 km/h), da bilens onboard charger, der konverterer AC strøm til DC strøm, kun kan klare 3 x 16 A og således udgør det svageste led i kæden.

1000 tak. Så den skal stå på 5?
bskaarup
bskaarup Jul 31
Ja. Sluk på det nye relæ og sæt laderen på 5. Tænd derefter for strømmen igen.
MOS
MOS Jul 31

Position 5 svarer til 16 A. Det er vel fint nok, hvis du kun skal lade din Model 3.

Men hvis du stiller den på position 8 (jeg har forstået dig sådan, at resten af elinstallationen godt kan klare 32 A), så vil boksen kunne levere op til 32 A, hvilket kan være brugbart, hvis der f.eks. kommer en gæste Tesla Model S/X med dobbeltlader eller andre elbiler, som kan udnytte den højere ladeeffekt. Nogle elbiler kan kun lade på 1 fase, men til gengæld med op til 32 A. At lade på kun 1 fase med 16 A går ret langsomt (3,7 kW), men så hjælper det jo lidt, hvis den kan trække 32 A (7,4 kW).

mbk
mbk Jul 31

Må ikke trække mere end 16A på en fase mm. du har en industri installation, sæt den til 16A det giver klart færrest hovedpiner såsom dine maste sikringer brænder over, de er typisk 25A. Elektrikeren har nok snakket om kablet der er trukket og det er rigtig fint hvis det er til 32A, det betyder 5x4mm2 eller 5x6mm2, større kvadrat giver mindre tab, selvom det ikke bliver til mange bssseører. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 31
jespert
jespert Aug 1
Ja det er lavet i 5x6 mm2. 

Jeg stiller den på 16 da det kun er vores 2 Tesla 3 der skal lade der på. Tak for hjælpen. Tester i morgen :)
jespert
jespert Aug 1

Tusinde tak for hjælpen. Det spiller bare!!!

jth
jth Sep 10
Tip: Man skal også huske at skrue op for strømstyrken i bilen