Overvejer du at skifte til noget elektrisk så er her nogle subjektive erfaringer efter snart 3 måneder med en AWD, inklusive en køretur til Italien.
Min kone kom hjem efter en køretur for et par uger siden. "Den der Tesla 3? Jeg elsker den, ELSKER den!" sagde hun. Og der er meget at holde af, specielt når man som os er kommer fra en Japansk SUV wannabe med 115 heste. 3'eren er den fedeste bil jeg har ejet og jeg kommer ikke til at købe en benzin bil igen.
Det gode:
1. Den accellerer som en raket selvom man allerede er langt over de 100 km/timen.
2. Den effektive rækkevidde på over 400 km og mængden af superchargere, destination chargere, Ionity osv. i hele Europa muliggør en tur til for eksempel Norditalien helt uden problemer. Vi brugte tur / retur måske 1-2 timer mere end vi ellers havde gjort med en benzin bil, det kan jeg altså godt leve med.
3. Bilen kører fantastisk og man vænner sig meget hurtigt til at alting fungerer via den store skærm.
4. Den er hvad man på godt Amerikansk kalder "Fully loaded." smækfuld af udstyr.
5. Den får de fleste benzinbiler til at fremstå som VHS maskiner.
6. Man støtter lidt færre slyngelstater ved at køre på el og det bliver kun bedre jo mere vind og solenergi vi får i elnettet.
Det dårlige:
1. Lakken er meget følsom overfor ridser. Jeg ender nok med at få den folieret og det skulle strengt taget ikke være nødvendigt.
2. Tesla er til tider helt komplet umulige at få kontakt med og det bliver vist kun værre. Deres medarbejdere er flinke og dygtige men de bliver virkelig rykket rundt specielt op imod afslutningen på et kvartal.
3. Jeg hører at reparationer er dyre og kan tage lang tid.
4. Finish er ikke på højde med en Tysker.
5. Uagtet hvad hjemmesiden lover kan leveringstiden på en bil være alt fra en uge til flere måneder. Det er umuligt at forudse når man bestiller. Jeg endte med at måtte vælge en anden figuration da jeg havde ventet i 2 måneder uden udsigt til et VIN nummer.
6.Konfigurationer og priser ændrer sig konstant. Det er ikke optimalt men noget man bliver nødt til at acceptere. Det kan sagtens være din nabo gør en bedre handel end dig.
Her er et par ting som jeg gerne selv ville have vidst:
1. Indbytningsprisen for en brugt bil hos Tesla er ret uattraktiv og processen er ufleksibel. Jeg fik 33% mere for vores brugte Japaner ved at sælge den gennem FDM.
2. Vil du bruge en referral kode og få gratis supercharger kilometer skal bestillingen ske ved at klikke på koden som link. Der er ingen mulighed for at tilføje en kode så snart du har bestilt, jeg forsøgte virkelig ihærdigt uden held.
3. Mange forsikringsselskaber kræver en DEFA satellit sporing installeret. Det er 4-5 kilo ekstra plus et årligt beløb og de er ligeglade med at der allerede er sporing i bilen. Det er ikke alle værksteder der har lyst til at røre ved sådan en installation. Jeg endte med at få fik min lavet hos Carshoppen i Helsingør som er en HELLA servicepartner.
4. At få sat en homecharger op kan kræve en ny tavle, flere ampere og den slags festligheder.
5. Skal du med en færge så husk at slå "Tilt mode," fra Controls > Settings > Safety & Security > Tilt/Intrusion ellers skal man ned på dækket og slå alarmen fra igen og igen.