Loading...
dk

Overvejer du at købe en Tesla 3? | Tesla Forum

JohnMKrogh
JohnMKrogh Aug 8

Overvejer du at skifte til noget elektrisk så er her nogle subjektive erfaringer efter snart 3 måneder med en AWD, inklusive en køretur til Italien.    

Min kone kom hjem efter en køretur for et par uger siden. "Den der Tesla 3? Jeg elsker den, ELSKER den!" sagde hun. Og der er meget at holde af, specielt når man som os er kommer fra en Japansk SUV wannabe med 115 heste. 3'eren er den fedeste bil jeg har ejet og jeg kommer ikke til at købe en benzin bil igen.  

Det gode:

1. Den accellerer som en raket selvom man allerede er langt over de 100 km/timen.

2. Den effektive rækkevidde på over 400 km og mængden af superchargere, destination chargere, Ionity osv. i hele Europa muliggør en tur til for eksempel Norditalien helt uden problemer. Vi brugte tur / retur måske 1-2 timer mere end vi ellers havde gjort med en benzin bil, det kan jeg altså godt leve med.

3. Bilen kører fantastisk og man vænner sig meget hurtigt til at alting fungerer via den store skærm.

4. Den er hvad man på godt Amerikansk kalder "Fully loaded." smækfuld af udstyr.

5. Den får de fleste benzinbiler til at fremstå som VHS maskiner.

6. Man støtter lidt færre slyngelstater ved at køre på el og det bliver kun bedre jo mere vind og solenergi vi får i elnettet.  

Det dårlige:

1. Lakken er meget følsom overfor ridser. Jeg ender nok med at få den folieret og det skulle strengt taget ikke være nødvendigt.

2. Tesla er til tider helt komplet umulige at få kontakt med og det bliver vist kun værre. Deres medarbejdere er flinke og dygtige men de bliver virkelig rykket rundt specielt op imod afslutningen på et kvartal.

3. Jeg hører at reparationer er dyre og kan tage lang tid.

4. Finish er ikke på højde med en Tysker.

5. Uagtet hvad hjemmesiden lover kan leveringstiden på en bil være alt fra en uge til flere måneder. Det er umuligt at forudse når man bestiller. Jeg endte med at måtte vælge en anden figuration da jeg havde ventet i 2 måneder uden udsigt til et VIN nummer.

6.Konfigurationer og priser ændrer sig konstant. Det er ikke optimalt men noget man bliver nødt til at acceptere. Det kan sagtens være din nabo gør en bedre handel end dig.    

Her er et par ting som jeg gerne selv ville have vidst:

1. Indbytningsprisen for en brugt bil hos Tesla er ret uattraktiv og processen er ufleksibel. Jeg fik 33% mere for vores brugte Japaner ved at sælge den gennem FDM.

2. Vil du bruge en referral kode og få gratis supercharger kilometer skal bestillingen ske ved at klikke på koden som link. Der er ingen mulighed for at tilføje en kode så snart du har bestilt, jeg forsøgte virkelig ihærdigt uden held.

3. Mange forsikringsselskaber kræver en DEFA satellit sporing installeret. Det er 4-5 kilo ekstra plus et årligt beløb og de er ligeglade med at der allerede er sporing i bilen. Det er ikke alle værksteder der har lyst til at røre ved sådan en installation. Jeg endte med at få fik min lavet hos Carshoppen i Helsingør som er en HELLA servicepartner.

4. At få sat en homecharger op kan kræve en ny tavle, flere ampere og den slags festligheder.

5. Skal du med en færge så husk at slå "Tilt mode," fra Controls > Settings > Safety & Security > Tilt/Intrusion  ellers skal man ned på dækket og slå alarmen fra igen og igen.    

Forummets indlæg er redigeret af JohnMKrogh Aug 8
Joe73
Joe73 Aug 9
Ang gps sporing, så valgte jeg at skifte forsikringsselskab for at undgå denne ekstra udgift, og endte i øvrigt også med en billigere bilforsikring.
Skiftede fra Topdanmark til FDM / tryg.
jonsiii
jonsiii Aug 9

IDA / Tryg kræver heller ikke GPS-sporing. 5100 kr. årligt, 11000 kr. i selvrisiko, 25000 km.

Ellers meget enig i de gode ting. Selv turene til/fra arbejde glæder mig sig til. =)

bleze
bleze Aug 9

Da jeg er kunde i Topdanmark der har dette sindsyge krav om ekstra sporingssytem, i en bil til 370k der har 90% mindre chance for at blive stjålet, har jeg ringet rundt for at finde nogle andre at skifte til;

- Codan:Godtager Tesla's system

- Alka:Intet krav

- IF:Intet krav

- Tryg:Intet krav

- FDM:Intet krav

Der tegnede sig lidt et billede af at Topdanmark står alene. Men de var ikke til at hugge eller stikke i. Normalt kræves der først sporing i biler over 700k fik jeg at vide flere steder.

Forummets indlæg er redigeret af bleze Aug 9
KimT
KimT Aug 9

FDM bruger Tryg

selsoe
selsoe Aug 9

Hvorfor så tegne forsikring i Top Danmark? Det ville jeg aldrig gå med til. Er selv forsikret gennem FDM og er ganske tilfreds, bortset fra den hampre selvrisiko. Den gælder dog heldigvis ikke ved Bilkabuler etc.

magnusbb
magnusbb Aug 11

Jeg har Ida, og sparede meget på mine samlede forsikringer. Vil dog lige nævne at Top Danmark (ifølge CarGlass) dækker stenslag i soltag i modsætning til Tryg/IDA/FDM. Jeg kunne derfor godt lidt have ønsket Top Danmark lige nu da en sådan rep. koster 10K :-(

Men ellers er IDA top dollar. Smid evt. en Q8 lowRisk oven på. 1000 kr/år, og reducerer din selvrisiko med 4000kr til 7000 kr. Så sover jeg lidt bedre:-)

Forummets indlæg er redigeret af magnusbb Aug 11
Ice2EV
Ice2EV Aug 11

Hvis man spørger forum hvor mange der reelt har skiftet et glastag/soltag pga et stenslag hidtil, vil jeg tro det er rimeligt begrænset.

Med den volumen der produceres model 3, så tænker jeg glasleverandørerne kommer med et alternativ til original Tesla tag. Det bliver sikkert nøjagtigt det samme, men der står nok ikke Tesla i hjørnet.

Der findes væsentlig billigere glas services på alt andet. eks fik vi en pris på 5000 pr forrude til en Kia Rio hos Kia( vi havde 2 der var ramt) Spurgte ved Aalborg Bilglas, og fik 2 skiftet for 5300..... Mon ikke det også bliver muligt snart.

Et glastag uden nogen form for elektronik/sensorer, bør altså ikke koste 10k.

magnusbb
magnusbb Aug 12

Jeg er helt enig. En forrude på min anden bil kostede 3500 kr med udskiftning hos Carglass. Dog tror jeg ikke at "kopi" glas er lige om hjørnet. Tesla går vi meget op I at det kun er dem der må producere deres dele, og så kan de sætte prisen som de vil. Arbejdsløn til udskiftning er taget er 1500kr, så det er ikke så galt - men 8,500 for glaset er dyrt synes jeg. 

Det kunne være fedt hvis der kom et kopi glas hvor det kun blev mørkt når solen skinnede og ellers var klart:-) Det snakker de jo om kommer på den næste generation af S og måske også 3. 

PeterE
PeterE Aug 12

Jeg har Topdanmark og jeg er meget, meget tilfreds med dem. De har nu skiftet min 10k-forrude tre gange og nævner ikke at det er et problem - endnu i al fald. Og ja, jeg har en DEFA-boks (GPS) siddende og den er koblet op til en alarmcentral - godkendt af politiet - som primært har den funktion at de ringer til mig med det samme hvis de registrerer at bilen er ramt på nogen måde. Det synes jeg er rart faktisk. Så vil jeg overlade til andre at trække sølvpapirshattene ned om hovedet, og være bekymrede over det... :)

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Aug 12
koden
koden Aug 12

Det med at slå tilt delen fra på færgen er selvfølgelig en god ide.

jeg glemmer det tit.

men på den anden side... så står den jo bare og hyler sammen med de 3-4 andre.

Ikke noget jeg kan høre oppe på færgen :-)

Ice2EV
Ice2EV Aug 12

Kan man ikke bare i app slå alarm fra?

jramskov
jramskov Aug 12

1. Indbytningsprisen for en brugt bil hos Tesla er ret uattraktiv og processen er ufleksibel. Jeg fik 33% mere for vores brugte Japaner ved at sælge den gennem FDM.

Det er ikke altid sandt. Tesla tog vores Ford C-Max, de andre priser jeg hentede ved andre forhandlere osv. var lavere end Teslas bud. Der er selvfølgelig en god sandsynlighed for at jeg kunne sælge den for mere privat, men så skulle jeg ud og finde en anden bil indtil da og jeg slap for at bruge tid på at skulle sælge den privat. 

selsoe
selsoe Aug 12

Citat fra Ice2EV

Jeg kan ikke se noget sted at slå alarmen fra i app'en.

Muff
Muff Aug 12
Citat fra selsoe

Citat fra Ice2EV

Jeg kan ikke se noget sted at slå alarmen fra i app'en.

Du kan slå larmen fra ved at låse bilen op og låse den igen. Men selve alarmen kan vist kun deaktiveres fra bilen.

Forummets indlæg er redigeret af Muff Aug 12
Ice2EV
Ice2EV Aug 12

Var til koncert forleden hvor den tilsyneladede stod og larmede i indkørsel efter heavy rain. Slog den fra i app. Men må i min fugtige tilstand have overset at det kun er notifications man slår fra......For jeg kan også nu kun finde det derunder.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 12